abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219277003
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 21:32 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Lees eerst even de OP door...
Zonnepaneel Kampioen B.V. te Dordrecht biedt de Marstek Venus V3 voor ¤1.185 inclusief btw aan (bel ze maar). Zit ook gewoon noodstroom bij. Koop er 4 en het voldoet aan je voorwaarden en is redelijk "goedkoop".
pi_219277017
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 08:58 schreef ShoNuf het volgende:

[..]
Zonnepaneel Kampioen B.V. te Dordrecht biedt de Marstek Venus V3 voor ¤1.185 inclusief btw aan (bel ze maar). Zit ook gewoon noodstroom bij. Koop er 4 en het voldoet aan je voorwaarden en is redelijk "goedkoop".
Ze hebben inderdaad een stopcontact maar je kan niet je woning er op laten draaien als de stroom uitvalt.

Daarom zei ik: lees de OP ;)

quote:
We willen een thuisbatterij die het volgende moet kunnen:

- noodstroomfunctie, automatisch omschakelbaar bij uitval.
pi_219277123
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 november 2025 23:32 schreef bleiblei het volgende:

[..]
10 kwadraat grondkabel? Hoe ver moet je overbruggen dan? :o
Heb hier voor krachtstroom 6mm2 liggen over een afstand van 30-40m. Ik hoop dan maar dat dat genoeg is om er 30 panelen + thuisaccu + autolader aan te hangen.
Ik werk bij een netbeheerder. Een aansluitkabel van een overdrachtspunt is 4x6Cu tot 3x40A en 20 meter. Kom je met de lengte of doorlaatwaarde hoger, dan gaan we een stapje hoger (4x16Cu). Ik zou hier ook minimaal 10Cu gebruiken.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_219277174
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2025 09:25 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Ik werk bij een netbeheerder. Een aansluitkabel van een overdrachtspunt is 4x6Cu tot 3x40A en 20 meter. Kom je met de lengte of doorlaatwaarde hoger, dan gaan we een stapje hoger (4x16Cu). Ik zou hier ook minimaal 10Cu gebruiken.
Doe je dat al lang of ben je nog maar netbeheerder?
  zondag 16 november 2025 @ 09:34:42 #30
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219277177
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 09:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Godverdomme :')
Huilen dan.
pi_219277211
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 09:33 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
:')

Zes jaar bij een aannemer, in principe alleen zegelrecht en genoeg aanwijzingen (bevoegdheden) om te mogen saneren, verzwaren of nieuwe aanleg. Ik werk nu dik een jaar bij de netbeheerder, en dan mag je de leuke en spannende dingen doen, dus (bijna) alles tussen het 150kV-station (Tennet) en de meterkast.
  zondag 16 november 2025 @ 10:38:58 #32
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_219277562
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 08:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De GoodWe inverter hangt in het bijgebouw, de accu's staan in het bijgebouw.

Als ik woning en bijgebouw in een noodsituatie op accu's wil laten draaien (los van het net) dan moet de woning dus stroom krijgen via het bijgebouw.

Hoofdmeterkast is nu in feite dus in het bijgebouw, vandaar de kabel retour.
Ja, ik heb dadelijk zonnepanelen op het bijgebouw, en wilde daar ook de accu's plaatsen. Maar ik had de aanname gedaan dat elektra gewoon bidirectioneel is. Als het niet van hoofdgebouw naar bijgebouw stroomt. Functioneert de kabel andersom. Maar er is dus ergens iets waarom dat niet op gaat... Maar goed, heb nu blijkbaar ook te dunne kabel in de grond liggen. Dus gaat sowieso een uitdaging worden ;( .
pi_219277686
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 10:38 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ja, ik heb dadelijk zonnepanelen op het bijgebouw, en wilde daar ook de accu's plaatsen. Maar ik had de aanname gedaan dat elektra gewoon bidirectioneel is. Als het niet van hoofdgebouw naar bijgebouw stroomt. Functioneert de kabel andersom. Maar er is dus ergens iets waarom dat niet op gaat... Maar goed, heb nu blijkbaar ook te dunne kabel in de grond liggen. Dus gaat sowieso een uitdaging worden ;( .
Dat ligt eraan, heb je de batterij alleen als invoeding op je huidige systeem dan heb je aan een enkele kabel genoeg. Gebruik je je batterij als backup om offgrid te gaan, dan moet een kabel tussen overdrachtspunt (de kWhmeter) en inverter, én een kabel tussen inverter en hoofdverdeelkast. Het systeem moet immers van het net gescheiden kunnen worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ridocar op 16-11-2025 11:19:12 ]
pi_219278012
Ik heb nog twee vragen.

1, zelf doen of uitbesteden?
2, de locatie, mag een dergelijke installatie ook inpandig, of is het beter in een bijgebouw of buiten tegen de gevel in een kast? Dat laatste heeft mijn voorkeur, maar dan moet er een ombouw worden gerealiseerd. Waar haal ik zo'n ombouw?
pi_219278068
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2025 12:35 schreef Ridocar het volgende:
Ik heb nog twee vragen.

1, zelf doen of uitbesteden?
2, de locatie, mag een dergelijke installatie ook inpandig, of is het beter in een bijgebouw of buiten tegen de gevel in een kast? Dat laatste heeft mijn voorkeur, maar dan moet er een ombouw worden gerealiseerd. Waar haal ik zo'n ombouw?
Ombouw kan je zelf maken toch?
Of je koopt een "tuinkast" bouwpakket van hout en past die wat aan (achterwand eruit), eventueel binnenkant bekleden met fermacell, hittemelder in ophangen (geen rookmelder, die reageert ook op stof / spinnen).

Random voorbeeld:

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-11-2025 12:54:23 ]
pi_219278158
quote:
0s.gif Op zondag 16 november 2025 12:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ombouw kan je zelf maken toch?
Of je koopt een "tuinkast" bouwpakket van hout en past die wat aan (achterwand eruit), eventueel binnenkant bekleden met fermacell, hittemelder in ophangen (geen rookmelder, die reageert ook op stof / spinnen).

Random voorbeeld:
[ afbeelding ]
Dat was optie 2, betonplex of trespa en schilderen zodat de kast een beetje minder opvalt.

Maar om even terug te komen op vraag 1, het gaat mij meer om het stukje certificering. Ik heb genoeg kennis en kunde in huis om het zelf te doen, maar mag ik het ook zelf doen, of moet ik de installatie uitbesteden?
pi_219278168
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2025 13:23 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Dat was optie 2, betonplex of trespa en schilderen zodat de kast een beetje minder opvalt.

Maar om even terug te komen op vraag 1, het gaat mij meer om het stukje certificering. Ik heb genoeg kennis en kunde in huis om het zelf te doen, maar mag ik het ook zelf doen, of moet ik de installatie uitbesteden?
Weet ik niet, kan het sowieso niet zelf dus heb het uitbesteed...
  zondag 16 november 2025 @ 14:18:36 #38
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_219278469
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2025 11:12 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Dat ligt eraan, heb je de batterij alleen als invoeding op je huidige systeem dan heb je aan een enkele kabel genoeg. Gebruik je je batterij als backup om offgrid te gaan, dan moet een kabel tussen overdrachtspunt (de kWhmeter) en inverter, én een kabel tussen inverter en hoofdverdeelkast. Het systeem moet immers van het net gescheiden kunnen worden.
Dat is wel goed om te weten! Weer wat geleerd.

Heb nog zitten rekenen en kom trouwens op een spanningsval van 2.14% op 40m met 6mm2. Dat is netjes binnen de marge van 3%. Dus gaat wel goed komen. Dat een netwerkbeheerder naar dikker grijpt is wel logisch, want dat geeft marge voor de toekomst. Geen groot issue voor nu in ieder geval.

En tja, niet als noodstroom kunnen gebruiken is wel jammer. Maar niet direct een issue. Misschien een optie om een lichtere (1-2kwh ofzo) noodstroomaccu bij de meterkast te plaatsen die dan gebackupped wordt door de grotere accu in het bijgebouw? Of ben ik dan te creatief.
pi_219278595
quote:
1s.gif Op zondag 16 november 2025 14:18 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Dat is wel goed om te weten! Weer wat geleerd.

Heb nog zitten rekenen en kom trouwens op een spanningsval van 2.14% op 40m met 6mm2. Dat is netjes binnen de marge van 3%. Dus gaat wel goed komen. Dat een netwerkbeheerder naar dikker grijpt is wel logisch, want dat geeft marge voor de toekomst. Geen groot issue voor nu in ieder geval.

quote:
En tja, niet als noodstroom kunnen gebruiken is wel jammer. Maar niet direct een issue. Misschien een optie om een lichtere (1-2kwh ofzo) noodstroomaccu bij de meterkast te plaatsen die dan gebackupped wordt door de grotere accu in het bijgebouw? Of ben ik dan te creatief.
Zie batterijvoorstel van @ShoNuf
Die heeft een stopcontact, kan je 5kWh in opslaan.
En laden gaat ook via z'n eigen stekker in stopcontact in huis.
pi_219283254
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 november 2025 21:34 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Bij die Goodwe hybride inverters gooi je je huidige inverters PV weg en sluit je je strings hierop aan.
Dat is het hele punt, met de Solis gaat dat, met de goodwe niet omdat ik 3 strings heb (en naar 4 wil gaan) de goodwe heeft maar 2 aansluitingen.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_219283296
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 08:10 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Dat is het hele punt, met de Solis gaat dat, met de goodwe niet omdat ik 3 strings heb (en naar 4 wil gaan) de goodwe heeft maar 2 aansluitingen.
De GoodWe heeft volgens mij 4 ingangen en 2 MPPT's, dus 2 ingangen per MPPT zodat je 2 gelijke strings op 1 MPPT kan aansluiten.

Zijn het 3 verschillende strings qua lengte / panelen?

Ik krijg over een maand of ~8 nog een SolarEdge omvormer bij voor de woning. Die extra panelen kunnen dan niet rechtstreeks de accu's opladen als het net eruit ligt maar wel (via de GoodWe inverter) als het stroomnet online is.

Er moet nog wat onderhoud gebeuren aan het dak, dus het leggen van panelen voor dat dak is nog even uitgesteld.
pi_219283503
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 08:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De GoodWe heeft volgens mij 4 ingangen en 2 MPPT's, dus 2 ingangen per MPPT zodat je 2 gelijke strings op 1 MPPT kan aansluiten.

Zijn het 3 verschillende strings qua lengte / panelen?

Ik krijg over een maand of ~8 nog een SolarEdge omvormer bij voor de woning. Die extra panelen kunnen dan niet rechtstreeks de accu's opladen als het net eruit ligt maar wel (via de GoodWe inverter) als het stroomnet online is.

Er moet nog wat onderhoud gebeuren aan het dak, dus het leggen van panelen voor dat dak is nog even uitgesteld.
Ja helaas wel, 22 panelen zuid, 8 oost, 8 west, en ben in de markt voor 18 panelen noord (dan ligt alles vol :) )

Hoe zitten jullie met de offertes van installateurs, ik heb het gevoel dat ze me veel te veel willen rekenen. Voor de solis met pylon set heb ik 2 offertes van instalateurs. (set koop je online voor 11k bij (40kwh)) 1 offerte voor 21k, 1 voor 19k. Vind 8k-10k voor de installatie (en garantie) erg veel aangezien het volgensmij niks voorsteld.

(oude omvormer weg, nieuwe in de plaats, gebruik maken van de huidige bekabeling en de accu's neerzetten en aankoppelen), misschien nog de meter in de meterkast plaatsen, maar dat is in mijn meterkast ook 15 minuten werk, alles is voorbereid en er is genoeg plek.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_219285014
quote:
0s.gif Op maandag 17 november 2025 08:10 schreef boegschroef het volgende:

[..]
2 stuks
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')