abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219107818
Huidige situatie:

Doorlaatwaarde netaansluiting 3x25A
3x airco, aansluitwaarde 1kW/st. -edit- Tevens voor verwarming.
Bora kookplaat 3-fasen.
10 panelen, 3750 Wp totaal
3-fasen omvormer 3kW max
eventueel (toekomst) een auto.

We willen een thuisbatterij die het volgende moet kunnen:
- laden/ontladen afhankelijk van piek-daltarief
- noodstroomfunctie, automatisch omschakelbaar bij uitval.
- minimaal 1 etmaal overbrugging (dagverbruik 20 kWh)

[ Bericht 2% gewijzigd door Ridocar op 26-10-2025 11:58:58 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_219107937
Om even een idee te geven:

https://zonnigewinkel.nl/(...)h-3-fase-noodstroom/

Ik heb het idee dat de hardware wel voldoet, ik heb alleen geen idee van de software, wat de mogelijkheden zijn.
  zondag 26 oktober 2025 @ 10:42:31 #3
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_219107951
Tja, massa's mogelijkheden. Maar offgrid is het natuurlijk niet als je em gebruikt om er mee te handelen. Niet onderbouwd met feiten, maar mijn gevoel zegt dat als je accu inzet om te handelen dat ie veel korter mee gaat. Zag ergens 8000 laadcycli voorbij komen. Als je em dan 2 keer laad en ontlaad op een dag, zit je aan een lifetime van 10 jaar. Als je em gebruikt om nachten en winters (laatste is een utopie met 10 panelen) verbruik te beperken, haal je met 8k laadcycli 20jaar+.

Maar goed, ben zelf aan het oriënteren en ben momenteel het meest geïnteresseerd in Victron. Dat is modulair, als componenten het begeven kan je die los vervangen, weet niet of die kan handelen. Sessy vond ik ook wel interessant toen ik begon te oriënteren. Mooi systeem imho. Wel gebouwd op handelen van energie.
pi_219107999
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2025 10:42 schreef bleiblei het volgende:
Tja, massa's mogelijkheden. Maar offgrid is het natuurlijk niet als je em gebruikt om er mee te handelen. Niet onderbouwd met feiten, maar mijn gevoel zegt dat als je accu inzet om te handelen dat ie veel korter mee gaat. Zag ergens 8000 laadcycli voorbij komen. Als je em dan 2 keer laad en ontlaad op een dag, zit je aan een lifetime van 10 jaar. Als je em gebruikt om nachten en winters (laatste is een utopie met 10 panelen) verbruik te beperken, haal je met 8k laadcycli 20jaar+.

Maar goed, ben zelf aan het oriënteren en ben momenteel het meest geïnteresseerd in Victron. Dat is modulair, als componenten het begeven kan je die los vervangen, weet niet of die kan handelen. Sessy vond ik ook wel interessant toen ik begon te oriënteren. Mooi systeem imho. Wel gebouwd op handelen van energie.
Nouja, niet zozeer voor handel, maar als het systeem het vermogen door de meter zo laag mogelijk weet te houden ben ik al tevreden. Het zou alleen een handige bijkomstigheid zijn als je bij dal zou kunnen laden en in de piek meer kunt ontladen. Niet helemaal leeg uiteraard, want dan valt de noodstroomfunctie in het niet.

De systemen van Victron heb ik ook gezien, lekker modulair en veel van de onderdelen zijn makkelijk uitwisselbaar., maar ik weet niet of het mogelijk is de pv-inverter ook in noodstroomfunctie te kunnen blijven gebruiken (automatisch of handmatig omschakelbaar).
pi_219108016
Ik heb voor m'n nieuwe woning een GoodWe systeem met 8x 5kWh modules besteld, dus 40kWh in totaal.
Dat staat / hangt nu deels maar nog geen foto van gemaakt.

Zo ziet dat er ongeveer uit als het klaar is.

De omvormer kan tot 20kW leveren, dus die gaan we knijpen naar 17kW (3 fasen x 230 volt x 25A)
pi_219108168
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2025 10:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb voor m'n nieuwe woning een GoodWe systeem met 8x 5kWh modules besteld, dus 40kWh in totaal.
Dat staat / hangt nu deels maar nog geen foto van gemaakt.

Zo ziet dat er ongeveer uit als het klaar is.
[ afbeelding ]

De omvormer kan tot 20kW leveren, dus die gaan we knijpen naar 17kW (3 fasen x 230 volt x 25A)
Ik ga ff inlezen.
Heb je voor mij de modelnummers?
pi_219108521
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2025 11:33 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Ik ga ff inlezen.
Heb je voor mij de modelnummers?
Accu's: GoodWe Lynx GW-LX-D5.0-10-2
Inverter: GoodWe 20K-ET

Als je het correct aansluit, kan je dagenlang "off grid", in de zomer zelfs maandenlang.
M'n zonnepanelen gaan namelijk rechtstreeks naar die inverter.
  zondag 26 oktober 2025 @ 12:33:50 #8
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_219108652
Dat is ook wel interessant. En jij hebt je panelen op alle richtingen toch? Heb je er micro-omvormers of optimizers aan hangen?
pi_219108875
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2025 12:33 schreef bleiblei het volgende:
Dat is ook wel interessant. En jij hebt je panelen op alle richtingen toch? Heb je er micro-omvormers of optimizers aan hangen?
Het gaat om m'n "nieuwe" woning, daar liggen nog geen panelen op.

Maar het worden er een stuk of 25 oost-west op een plat dak en dan rechtstreeks aan de GoodWe omvormer.
pi_219109165
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2025 12:24 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Accu's: GoodWe Lynx GW-LX-D5.0-10-2
Inverter: GoodWe 20K-ET

Als je het correct aansluit, kan je dagenlang "off grid", in de zomer zelfs maandenlang.
M'n zonnepanelen gaan namelijk rechtstreeks naar die inverter.
Ik heb ze opgezocht. De batterij en inverter kosten samen 8,1k inclusief, dan ga ik uit van 20kWh (de helft van jouw batterijstack). Ik had eerder een systeem gepost (#2), vergelijkbare specs, maar daarmee kom ik op een kleine 6k inclusief. Zit het verschil in de kwaliteit, gebruiksmogelijkheden of anderszins?
pi_219109917
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2025 13:25 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Ik heb ze opgezocht. De batterij en inverter kosten samen 8,1k inclusief, dan ga ik uit van 20kWh (de helft van jouw batterijstack). Ik had eerder een systeem gepost (#2), vergelijkbare specs, maar daarmee kom ik op een kleine 6k inclusief. Zit het verschil in de kwaliteit, gebruiksmogelijkheden of anderszins?
Mijn inverter is wat zwaarder, dus ik kan tot 20kW (begrensd op 17kW) leveren ipv 10kW maar dat is maar een prijsverschil van ¤700

Voor de rest zal het in details zitten, ik weet iig dat de GoodWe set vrij stil is en goed werkt (de installateur heeft zelf een set draaien) dus het is logisch dat ik dan voor iets ga dat al "beproefd" is, in plaats van iets anders kiezen waar hij ook eerst weer in moet duiken.

Uiteindelijk blijft het altijd een gok: niemand heeft al >10 jaar zo'n systeem met LFP-cellen draaien.

Belangrijkste is dat je goede support hebt van je installateur en kijk ook of Home Assistant en/of Homey ondersteuning hebben in Apps om het aan te sturen of uit te lezen, dat kan ook fijn zijn.
pi_219126607
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2025 10:42 schreef bleiblei het volgende:

Ik vind die modulaire systemen ook wel mooi, maar waar ik zelf altijd mee zit is, kan je over een jaar of 3 nog onderdelen kopen die compatible zijn. Ik heb al vaker meegemaakt dat je na een paar jaar denkt, nu eens uitbreiden en dan blijkt dat het nieuwe spul niet meer werkt op het oude spul.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_219133092
Ik heb zelf aardig wat ervaring met victron en heb daar zelf twee systemen van draaien. Voor thuis ben ik nu ook aan het kijken. Het slimme huis heeft veel informatie over systemen van victron. Geen connecties mee, maar de sets die ze maken zien er goed uit.
Victron apparaten zijn gemaakt voor de langere termijn. Ze doen hun best om alles met elkaar te laten praten. Zo heb ik laatst mijn multiplussen van tien jaar oud nieuwe software gegeven waardoor ze ook lithium konden laden. Het programmeren van die apparaten moet je wel precies weten waar je mee bezig bent. Het is als het chiptunen van een auto. Als je weet wat je doet heb je de optimale instellingen. Als je dat niet weet kan je je hele set kapot maken.
Victron kan met behulp van ess ook handelen in stroom en met hun autolader kan je ook de auto laden op momenten dat dat het goedkoopst is. Zonnepanelen kunnen zowel aan de 230 volt kant als via een mppt direct op de accu's worden aangesloten. Ook op een manier dat de accu's nog geladen worden in een off grid situatie.
pi_219147556
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2025 23:03 schreef karelde14e het volgende:
Ik heb zelf aardig wat ervaring met victron en heb daar zelf twee systemen van draaien. Voor thuis ben ik nu ook aan het kijken. Het slimme huis heeft veel informatie over systemen van victron. Geen connecties mee, maar de sets die ze maken zien er goed uit.
Victron apparaten zijn gemaakt voor de langere termijn. Ze doen hun best om alles met elkaar te laten praten. Zo heb ik laatst mijn multiplussen van tien jaar oud nieuwe software gegeven waardoor ze ook lithium konden laden. Het programmeren van die apparaten moet je wel precies weten waar je mee bezig bent. Het is als het chiptunen van een auto. Als je weet wat je doet heb je de optimale instellingen. Als je dat niet weet kan je je hele set kapot maken.
Victron kan met behulp van ess ook handelen in stroom en met hun autolader kan je ook de auto laden op momenten dat dat het goedkoopst is. Zonnepanelen kunnen zowel aan de 230 volt kant als via een mppt direct op de accu's worden aangesloten. Ook op een manier dat de accu's nog geladen worden in een off grid situatie.
Hier zat ik ook aan te denken. Ook ervaring met hun Solar all in one producten?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_219153068
Met de RS lijn heb ik nog geen ervaring. Maar hoor er wel goede berichten over. Heb mij daar zelf nog niet in verdiept. Als je nog geen bestaande zonnepanelen hebt lijkt het mij de moeite waard. Zelf heb ik panelen met micro omvormers en geen zin het schuine dak op te gaan. Dus de RS is voor mijzelf niet heel interessant
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')