Nouja, niet zozeer voor handel, maar als het systeem het vermogen door de meter zo laag mogelijk weet te houden ben ik al tevreden. Het zou alleen een handige bijkomstigheid zijn als je bij dal zou kunnen laden en in de piek meer kunt ontladen. Niet helemaal leeg uiteraard, want dan valt de noodstroomfunctie in het niet.quote:Op zondag 26 oktober 2025 10:42 schreef bleiblei het volgende:
Tja, massa's mogelijkheden. Maar offgrid is het natuurlijk niet als je em gebruikt om er mee te handelen. Niet onderbouwd met feiten, maar mijn gevoel zegt dat als je accu inzet om te handelen dat ie veel korter mee gaat. Zag ergens 8000 laadcycli voorbij komen. Als je em dan 2 keer laad en ontlaad op een dag, zit je aan een lifetime van 10 jaar. Als je em gebruikt om nachten en winters (laatste is een utopie met 10 panelen) verbruik te beperken, haal je met 8k laadcycli 20jaar+.
Maar goed, ben zelf aan het oriënteren en ben momenteel het meest geïnteresseerd in Victron. Dat is modulair, als componenten het begeven kan je die los vervangen, weet niet of die kan handelen. Sessy vond ik ook wel interessant toen ik begon te oriënteren. Mooi systeem imho. Wel gebouwd op handelen van energie.
Ik ga ff inlezen.quote:Op zondag 26 oktober 2025 10:58 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb voor m'n nieuwe woning een GoodWe systeem met 8x 5kWh modules besteld, dus 40kWh in totaal.
Dat staat / hangt nu deels maar nog geen foto van gemaakt.
Zo ziet dat er ongeveer uit als het klaar is.
[ afbeelding ]
De omvormer kan tot 20kW leveren, dus die gaan we knijpen naar 17kW (3 fasen x 230 volt x 25A)
Accu's: GoodWe Lynx GW-LX-D5.0-10-2quote:Op zondag 26 oktober 2025 11:33 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik ga ff inlezen.
Heb je voor mij de modelnummers?
Het gaat om m'n "nieuwe" woning, daar liggen nog geen panelen op.quote:Op zondag 26 oktober 2025 12:33 schreef bleiblei het volgende:
Dat is ook wel interessant. En jij hebt je panelen op alle richtingen toch? Heb je er micro-omvormers of optimizers aan hangen?
Ik heb ze opgezocht. De batterij en inverter kosten samen 8,1k inclusief, dan ga ik uit van 20kWh (de helft van jouw batterijstack). Ik had eerder een systeem gepost (#2), vergelijkbare specs, maar daarmee kom ik op een kleine 6k inclusief. Zit het verschil in de kwaliteit, gebruiksmogelijkheden of anderszins?quote:Op zondag 26 oktober 2025 12:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Accu's: GoodWe Lynx GW-LX-D5.0-10-2
Inverter: GoodWe 20K-ET
Als je het correct aansluit, kan je dagenlang "off grid", in de zomer zelfs maandenlang.
M'n zonnepanelen gaan namelijk rechtstreeks naar die inverter.
Mijn inverter is wat zwaarder, dus ik kan tot 20kW (begrensd op 17kW) leveren ipv 10kW maar dat is maar een prijsverschil van ¤700quote:Op zondag 26 oktober 2025 13:25 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik heb ze opgezocht. De batterij en inverter kosten samen 8,1k inclusief, dan ga ik uit van 20kWh (de helft van jouw batterijstack). Ik had eerder een systeem gepost (#2), vergelijkbare specs, maar daarmee kom ik op een kleine 6k inclusief. Zit het verschil in de kwaliteit, gebruiksmogelijkheden of anderszins?
Ik vind die modulaire systemen ook wel mooi, maar waar ik zelf altijd mee zit is, kan je over een jaar of 3 nog onderdelen kopen die compatible zijn. Ik heb al vaker meegemaakt dat je na een paar jaar denkt, nu eens uitbreiden en dan blijkt dat het nieuwe spul niet meer werkt op het oude spul.quote:Op zondag 26 oktober 2025 10:42 schreef bleiblei het volgende:
Tja, massa's mogelijkheden. Maar offgrid is het natuurlijk niet als je em gebruikt om er mee te handelen. Niet onderbouwd met feiten, maar mijn gevoel zegt dat als je accu inzet om te handelen dat ie veel korter mee gaat. Zag ergens 8000 laadcycli voorbij komen. Als je em dan 2 keer laad en ontlaad op een dag, zit je aan een lifetime van 10 jaar. Als je em gebruikt om nachten en winters (laatste is een utopie met 10 panelen) verbruik te beperken, haal je met 8k laadcycli 20jaar+.
Maar goed, ben zelf aan het oriënteren en ben momenteel het meest geïnteresseerd in Victron. Dat is modulair, als componenten het begeven kan je die los vervangen, weet niet of die kan handelen. Sessy vond ik ook wel interessant toen ik begon te oriënteren. Mooi systeem imho. Wel gebouwd op handelen van energie.
Hier zat ik ook aan te denken. Ook ervaring met hun Solar all in one producten?quote:Op dinsdag 28 oktober 2025 23:03 schreef karelde14e het volgende:
Ik heb zelf aardig wat ervaring met victron en heb daar zelf twee systemen van draaien. Voor thuis ben ik nu ook aan het kijken. Het slimme huis heeft veel informatie over systemen van victron. Geen connecties mee, maar de sets die ze maken zien er goed uit.
Victron apparaten zijn gemaakt voor de langere termijn. Ze doen hun best om alles met elkaar te laten praten. Zo heb ik laatst mijn multiplussen van tien jaar oud nieuwe software gegeven waardoor ze ook lithium konden laden. Het programmeren van die apparaten moet je wel precies weten waar je mee bezig bent. Het is als het chiptunen van een auto. Als je weet wat je doet heb je de optimale instellingen. Als je dat niet weet kan je je hele set kapot maken.
Victron kan met behulp van ess ook handelen in stroom en met hun autolader kan je ook de auto laden op momenten dat dat het goedkoopst is. Zonnepanelen kunnen zowel aan de 230 volt kant als via een mppt direct op de accu's worden aangesloten. Ook op een manier dat de accu's nog geladen worden in een off grid situatie.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |