abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219087550
Ik ben opzoek naar een goede router / AP combinatie die degelijk werkt en toekomst bestendig is.
Lang heb ik in de IT gezeten, maar de laatste jaren minder in de hardware.
Zelf zat ik te kijken naar Ubiquiti, maar geen idee of dat weg gaat zijn.

Verbinding die binnen komt: Ziggo 400mbit

Ik zoek een router, een switch en een 3 tal accesspoints voor binnen (meerdere verdiepingen, en vanwege de ruimte 2 op de begane grond) en 1 voor buiten.

De AP's wil ik dmv PoE verbinden (er zit +- 15 meter tussen de AP's).

We hebben een Eufy bel met Homebase en later wil ik nog 2 camera's via PoE verbinden hiermee.
En er komen nog een paar vaste aansluitingen, naast Home Assistent met wat Zigbee spul.

Wat raden jullie aan als jullie alles moeten aanleggen?
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  Moderator donderdag 23 oktober 2025 @ 19:30:08 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219087866
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2025 18:58 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ik ben opzoek naar een goede router / AP combinatie die degelijk werkt en toekomst bestendig is.
Lang heb ik in de IT gezeten, maar de laatste jaren minder in de hardware.
Zelf zat ik te kijken naar Ubiquiti, maar geen idee of dat weg gaat zijn.

Verbinding die binnen komt: Ziggo 400mbit

Ik zoek een router, een switch en een 3 tal accesspoints voor binnen (meerdere verdiepingen, en vanwege de ruimte 2 op de begane grond) en 1 voor buiten.

De AP's wil ik dmv PoE verbinden (er zit +- 15 meter tussen de AP's).

We hebben een Eufy bel met Homebase en later wil ik nog 2 camera's via PoE verbinden hiermee.
En er komen nog een paar vaste aansluitingen, naast Home Assistent met wat Zigbee spul.

Wat raden jullie aan als jullie alles moeten aanleggen?
Geinig, ik had exact de situatie die jij had.

Ook ziggo. Was ook op zoek naar een router/AP combi, en heb inderdaad de Unifi Dream Machine gekocht. Daar heb ik inderdaad 2 AP's bij, en dan nog een zooi van die switches. Ik heb ook een Eufy deurbel (klote ding) én ik heb Home Assistant draaien met zigbee, z-wave, hue, homewizard, etc.

Unifi gekozen, nooit spijt van gehad. Inmiddels over naar Odido glasvezel, en dat werkt ook uitstekend.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_219090821
Dat is grappig!
Ja ik zit een beetje naar die routers van ze te kijken, maar waar moet ik rekening mee houden?
Ik zie door de bomen het bos niet meer heb ik het idee.

In de meterkast waar de router/switches liggen heb ik niet perse wifi nodig, maar wellicht hebben deze routers meer functionaliteiten dan degene zonder wifi.
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  Moderator vrijdag 24 oktober 2025 @ 07:03:00 #4
16180 crew  CoolGuy
pi_219092444
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2025 22:21 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Dat is grappig!
Ja ik zit een beetje naar die routers van ze te kijken, maar waar moet ik rekening mee houden?
Ik zie door de bomen het bos niet meer heb ik het idee.

In de meterkast waar de router/switches liggen heb ik niet perse wifi nodig, maar wellicht hebben deze routers meer functionaliteiten dan degene zonder wifi.
'war moet ik rekening mee houden' is wat vaag. :P wat wil je precies weten?
pi_219092461
Ga je wireless meshen of sluit je alle AP’s bekabeld aan?
  Moderator vrijdag 24 oktober 2025 @ 07:14:46 #6
16180 crew  CoolGuy
pi_219092471
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 07:10 schreef GerryDV het volgende:
Ga je wireless meshen of sluit je alle AP’s bekabeld aan?
Staat in de OP. Hij wil aansluiten via PoE.
pi_219092651
PoE is een ding, maar dat mag ook in een losse switch zitten, dat is geen punt.
Sowieso liggen er dadelijk een 6 of 7 UTP kabels in de meterkast waarvan er 3 PoE moeten hebben en later nog 2 voor camera's.

Als we even kijken naar deze 2:
- Ubiquiti UniFi Dream Router 7
- Cloud Gateway Ultra

Zijn er bepaalde functionaliteiten binnen Ubiquiti (buiten de wifi) die de ene router wel heeft en de andere niet, waarvan je zegt; dat is handig om te hebben, of juist toekomst bestendig?

Ik lees steeds vanalles over 'controller software', zit dat al ingebakken in deze dingen of moet ik hiervoor nog wat aanschaffen?
Prrrrttt
  Moderator vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:39:49 #8
16180 crew  CoolGuy
pi_219092673
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 08:31 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
PoE is een ding, maar dat mag ook in een losse switch zitten, dat is geen punt.
Sowieso liggen er dadelijk een 6 of 7 UTP kabels in de meterkast waarvan er 3 PoE moeten hebben en later nog 2 voor camera's.

Als we even kijken naar deze 2:
- Ubiquiti UniFi Dream Router 7
- Cloud Gateway Ultra

Zijn er bepaalde functionaliteiten binnen Ubiquiti (buiten de wifi) die de ene router wel heeft en de andere niet, waarvan je zegt; dat is handig om te hebben, of juist toekomst bestendig?

Ik lees steeds vanalles over 'controller software', zit dat al ingebakken in deze dingen of moet ik hiervoor nog wat aanschaffen?
De 2e ken ik niet. De eerste wel, want die heb ik zelf (nou ja, niet de 7, maar de DMwhatevercijferhetis). Ja, die zit ingebakken, maar als je ook dingen met security wil gaan doen, dus camera's of de deurbel, of whatever, dan heb je volgens mij ook...hoe heet dat ding? De Cloud Key? ofzo? nodig. Die heb ik dus niet want ik heb wel camera's, maar niet van Unifi.

De switches zou ik dus wél van Unifi nemen (en achteraf gezien de camera's ook, want dan zit je binnen 1 ecosysteem) want dat werkt wel zo mooi samen.
pi_219093176
quote:
0s.gif Op donderdag 23 oktober 2025 19:30 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb ook een Eufy deurbel (klote ding)
Vertel ...
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 08:39 schreef CoolGuy het volgende:
De Cloud Key? ofzo?
Cloud Key Plus (want camera's) meen ik.

Maar zit de Cloud Key functionaliteit niet al ingebakken in je Dream Machine Pro? Dat dacht ik tenminste.

Heb je dat ding trouwens in de meterkast hangen? Hoe dan? Ik heb geen ruimte voor 19 inch, met groepenkast en gas-/elektrameters is de achterwand wel aardig volgebouwd.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_219093490
de cloud keys zijn grotendeels obsolete doordat die functionaliteit in de dream machines zit, alleen bij oa de USG3 was dat nog nuttig afaik
pi_219093590
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 10:33 schreef r_one het volgende:
[..]
Heb je dat ding trouwens in de meterkast hangen? Hoe dan? Ik heb geen ruimte voor 19 inch, met groepenkast en gas-/elektrameters is de achterwand wel aardig volgebouwd.
Ja dat past hier ook echt niet in de meterkast, of het komt zo half gaar op z'n kant te hangen.
Daarnaast wil ik geen wifi punt in de meterkast vanwege ingebouwd in stenen/betonnen muren in het huis en slecht bereik.
Dan liever wat losse AP's (de kabels komen er te liggen, dus dat is het probleem niet)
Prrrrttt
pi_219093621
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 11:25 schreef mschol het volgende:
de cloud keys zijn grotendeels obsolete doordat die functionaliteit in de dream machines zit, alleen bij oa de USG3 was dat nog nuttig afaik
Wat ik gelezen heb is dat ding alleen nodig als je grote netwerken hebt en meer controle/backup wilt.
Bij het gebruik van een Cloud Gateway of Dream machine niet, toch?
Want als ik het goed begrepen heb is er al een management systeem aanwezig in deze dingen.
Prrrrttt
  Moderator vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:37:49 #13
16180 crew  CoolGuy
pi_219093912
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 10:33 schreef r_one het volgende:

[..]
Vertel ...
[..]
Cloud Key Plus (want camera's) meen ik.

Maar zit de Cloud Key functionaliteit niet al ingebakken in je Dream Machine Pro? Dat dacht ik tenminste.

Nou, ik heb die deurbel, en het duurt vrij lang voordat er een videoverbinding is opgebouwd naar je telefoon. De homebase belt direct als er aangebeld wordt op de deurunit, maar voordat mijn telefoon (iphone) geluid maakt, daar gaan wel een paar sec overheen.

Nu hoor ik die homebase erg goed maar als ik niet thuis ben is dat bv wel lastig want zo lang wacht een bezorger niet aan de deur bv.

In de Pro wel ja volgens mij, maar die heb ik niet. Ik heb de normale Dream Machine. Dus ja, mijn DM staat wel in de meterkast inderdaad, en gaat van daaruit bekabeld naar de rest van het huis via Unifi switches, waar dan ergens ook de AP's weer op aangesloten zitten.

Ik heb dus deze: https://tweakers.net/pric(...)achine-eu-model.html

Niet deze: https://tweakers.net/pric(...)sional-eu-model.html
pi_219093970
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 12:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, ik heb die deurbel, en het duurt vrij lang voordat er een videoverbinding is opgebouwd naar je telefoon. De homebase belt direct als er aangebeld wordt op de deurunit, maar voordat mijn telefoon (iphone) geluid maakt, daar gaan wel een paar sec overheen.
Volgens mij bekend minpunt van Eufy idd.

Om die reden ga ik binnenkort voor de Aqara G410.
Hoewel Ubiqiti ook heel gave deurbellen heeft maar dan bedraad, duur en voor mij overkill.

quote:
In de Pro wel ja volgens mij, maar die heb ik niet. Ik heb de normale Dream Machine. Dus ja, mijn DM staat wel in de meterkast inderdaad, en gaat van daaruit bekabeld naar de rest van het huis via Unifi switches, waar dan ergens ook de AP's weer op aangesloten zitten.

Ik heb dus deze: https://tweakers.net/pric(...)achine-eu-model.html

Niet deze: https://tweakers.net/pric(...)sional-eu-model.html
Ah, jij hebt nog de "oude" koffiebus. Ja nee, die heeft idd geen CK functionaliteit. En is ook geen 19 inch.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_219094270
[quote]0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 12:50 schreef r_one het volgende:

[..]

Hoewel Ubiqiti ook heel gave deurbellen heeft maar dan bedraad, duur en voor mij overkill.
[..]
Dat is met de laatste firmware van Eufy wel beter geworden, maar soms hikt ie nog even inderdaad.
Een extra Chime heeft het voor ons ook gedaan om overal de bel te horen.

Agara ken ik niet, maar de bel van Reolink heb ik gezien en die was ook echt supersnel.
We blijven voorlopig nog even bij de Eufy denk ik omdat de investering echt hoog was om nu weer te wijzigen.
Prrrrttt
  Moderator vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:49:22 #16
16180 crew  CoolGuy
pi_219094288
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2025 13:44 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
quote:
[ afbeelding ] Op vrijdag 24 oktober 2025 12:50 schreef r_one het volgende:
[..]

[..]
Dat is met de laatste firmware van Eufy wel beter geworden, maar soms hikt ie nog even inderdaad.
Een extra Chime heeft het voor ons ook gedaan om overal de bel te horen.

Agara ken ik niet, maar de bel van Reolink heb ik gezien en die was ook echt supersnel.
We blijven voorlopig nog even bij de Eufy denk ik omdat de investering echt hoog was om nu weer te wijzigen.
Aqara is wel goed spul. Is van Xiaomi volgens mij. Ik heb Aqara deur/raamsensoren overal in het huis, omdat ik mijn alarm zelf gebouwd heb.

Edit: ik had dat issue met beton ook, dát is ook de reden waarom ik die AP's heb, want Wifi boven was al zozo, maar op zolder was geen wifi.

Overigens, voor die Aqara deursensoren heb ik ook extra investering moeten doen omdat het signaal (zigbee) ook niet tot de controller kwam, in ieder geval niet boven aan de achterkant van het huis. Daar heb ik dus ook versterkers voor moeten gebruiken, en die komen van de Ikea en prik je gewoon in het stopcontact. Werkt uitstekend en kosten wel 10 hele euro's per stuk. :P

[ Bericht 3% gewijzigd door CoolGuy op 24-10-2025 13:57:09 ]
pi_219094869
Hier al een tijd TP-Link Omada:

- Router: https://tweakers.net/pric(...)router-er707-m2.html
- Switch: https://tweakers.net/pric(...)2008p/specificaties/ (2 stuks)
- Access Points binnen: https://tweakers.net/pricewatch/1788120/tp-link-eap650.html (3 stuks)
- Access Point buiten: https://tweakers.net/pric(...)-eap610-outdoor.html

En dat werkt prachtig :)

Zelf toevallig ook een Reolink Video Doorbell WiFi die ik met de oude deurbelbedrading van stroom voorzie en ook dat gaat allemaal probleemloos.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')