abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219017273
Vooropgesteld: ik ben niet voor een verandering van de huidige kiesdrempel. Als jij een idee/partij wilt en je krijgt 1/150e deel van het land achter jou (wat is het, 70k stemmen ofzo?) dan vind ik t principe dat je dan 1 zetel krijgt top. Kennelijk is er 1/150e deel het met je eens dus dat is ook je vertegenwoordiging.

Maar bv zo’n Fryske Nationale Party. Die hebben qua aantal stemmen in Friesland lang nog niet de landelijke kiesdrempel gehaald en ze zullen de rest vast ook niet ophalen in de regio Rijnmond of de Vechtstreek. Zij gaan nooit een zetel halen en ze wéten dat ook. Zijn geen halvegaren die dit doen, gewoon volwassen mensen, kunnen ook stemmen tellen en een beetje inschatten wat de kansen zijn:

Waarom dan toch zou je zoiets doen? Je gooit er 11k tegenaan, je bent weken bezig met steunverklaringen en gedoe en daarna nog weken campagne aan het voeren voor precies niks…waarom?!

Partijen als 50+ of Bij1 reken ik hier niet toe, omdat die net wel/net niet het halen en die van zichzelf overtuigd zijn dat er een behoefte is aan hun geluid en misschien is die er ook wel voor 1/150e….

Maar zo’n Fryske Nationale Partij of bv die partij van Peter Plasman (ook geen ezel) 2 verkiezingen terug, waarom zou je jezelf dat allemaal op de hals halen?
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:37:48 #2
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_219017322
Een 'gewoon' lid van de Tweede Kamer ontvangt per 1 juli 2024 een schadeloosstelling van ruim 141 duizend euro op jaarbasis, inclusief vakantiegeld en een eindejaarsuitkering.

#slotje
Haters everywhere but I don't really care.
pi_219017342
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 23:37 schreef matthijst het volgende:
Een 'gewoon' lid van de Tweede Kamer ontvangt per 1 juli 2024 een schadeloosstelling van ruim 141 duizend euro op jaarbasis, inclusief vakantiegeld en een eindejaarsuitkering.

#slotje
Ja leuk maar meedoen aan de verkiezingen is niet gratis. Zo’n Fryske nationale partij wéét dat ze het niet gaan halen.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_219017369
Friezen hebben sowieso grootheidswaanzin
pi_219017385
Dit zijn meestal rechts ingestelde partijen. En ik zie daar een groot “je moet toch wat” in terug.

Er is geen enkele rechtse partij die rechts beleid levert op veel vlakken die belangrijk gevonden worden.

De CDA en VVD hebben zich de afgelopen 50 jaar in het centrum van de macht bewogen. Er zat altijd 1 van beide in het kabinet, en vaak ook alle 2. Het beleid hebben ze zwaar laten zitten, en die hebben een belangrijk aandeel in de huidige problematiek in dit land. Voor iemand die de politiek volgt dus geen optie.

Partijen als de PVV en de BBB zijn populisten tot op het bot. Een ieder die een beetje politiek betrokken is weet dat daar nooit echt beleid uit kan komen. Geen plannen, geen beleid.

Dan maar zelf een partij oprichten.
pi_219017423
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 23:29 schreef kalinhos het volgende:
Maar bv zo’n Fryske Nationale Party. Die hebben qua aantal stemmen in Friesland lang nog niet de landelijke kiesdrempel gehaald en ze zullen de rest vast ook niet ophalen in de regio Rijnmond of de Vechtstreek. Zij gaan nooit een zetel halen en ze wéten dat ook. Zijn geen halvegaren die dit doen, gewoon volwassen mensen, kunnen ook stemmen tellen en een beetje inschatten wat de kansen zijn:
Er wonen natuurlijk ook Friezen buiten Friesland. Misschien denken ze daar genoeg stemmen van te trekken om een kamerzetel te krijgen.

De FNP doet in 16 kieskringen mee. In de kieskringen Amsterdam, Haarlem, Rotterdam en Leiden hebben ze kennelijk niet genoeg ondersteuningsverklaringen kunnen krijgen. Vreemd genoeg hebben ze in kieskring Bonaire dan wel de benodigde 10 ondersteuningsverklaringen gekregen.
  woensdag 15 oktober 2025 @ 00:02:15 #7
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219017456
Dat vraag ik me bij grote kansloze partijen ook weleens af.
Huilen dan.
pi_219017584
Het is natuurlijk ook een stukje 'reclame' voor je partij.
Je staat gratis in elke gemeente op grote borden en tien miljoen mensen zien je naam op het stembiljet staan.
Daarnaast kun je aan de hand van de uitslagen zien op welke plekken je stemmers zitten en daar mogelijk plaatselijk een afdeling uitrollen.

Dat laatste lijkt mij voor een partij als de FNP best wel waardevol.
  woensdag 15 oktober 2025 @ 06:54:21 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219018112
Bij FNP lijkt het vooral te gaan om het behoud van het baantje van meneer Soepboer.
pi_219018174
Over het algemeem gewoon grootheidswaanzin. "Hoe kunnen mensen nou niet op ons stemmen, wij hebben het beste programma".

Zie zo'n Partij voor de Rechtsstaat, die bij dit artikel nog dachten aan 7 kieskringen mee te doen (zijn er 2).
https://www.rtvnoord.nl/p(...)ar-niet-in-groningen

quote:
Ondertussen heeft de partij de campagnemotor gestart. ‘Ons doel is minimaal 1 zetel in de Tweede Kamer. We willen in iedere kieskring daarvoor zo’n tien procent van de stemmen halen.’
10%, dan zit je boven wat VVD en JA21 nu landelijk halen in peilingen. Dan moet je echt bij de grote 4/5 partijen horen in zo'n kieskring. Maar toch overtuigd dat dat logisch is.

En zo'n Vrij Verbond mikt echt op 3 zetels: https://sleutelstad.nl/20(...)er-van-vrij-verbond/
Met maar 13 kieskringen is dat echt een enorme vorm van grootheidswaanzin.

Nou heeft een aantal van die kleintjes geld genoeg (NL Plan, verbonden aan de Chinese overheid) of een ander doel (Jezus Leeft! zag die borden altijd als manier om te evangeliseren).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219018226
Ik hoorde gisteren iets over de partij vrede voor dieren en toen dacht ik echt genoeg is genoeg. Pleur die kiesdrempel omhoog. Teveel one issue partijen die nooit wat gaan betekenen voor dit land.
pi_219018351
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 07:35 schreef Document1 het volgende:
Ik hoorde gisteren iets over de partij vrede voor dieren en toen dacht ik echt genoeg is genoeg. Pleur die kiesdrempel omhoog. Teveel one issue partijen die nooit wat gaan betekenen voor dit land.
Die halen de huidige kiesdrempel al niet, dus de kiesdrempel hoeft niet omhoog.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219018461
Geen idee wat ze drijft. Maar idealisme kan het niet zijn, dat is inmiddels zo goed als uitgestorven. }:|
  woensdag 15 oktober 2025 @ 09:01:39 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219018785
Voor splinterpartijen die nieuw zijn snap ik het nog wel. Het kan altijd dat je een gat in de markt te pakken hebt of een persoon die enorm aanspreekt. En met het lage vertrouwen in de politiek zijn er kansen voor nieuwkomers.

Je hebt dan ook nog een groep zoals de NCPN (die niet eens meedoen) en de Libertarische partij, die op zichzelf wel onderscheidend zijn door een ideologie, maar die gewoon nauwelijks publiek hebben dat daar op zit te wachten. En die iedere keer hopen dat mensen het nu echt echt inzien.

Waar ik het meer verbazend van vind is het bij partijen als De Groenen of de Piratenpartij, die al jaren geen enkel succes hebben, maar die het wel maar blijven proberen. Blijkbaar is er een bepaalde groep mensen die graag aan dode paarden blijft trekken.

En dan heb je nog een laatste categorie. Dat zijn splinterpartijen die om een persoon draaien. Die persoon wil heel graag in de politiek, maar heeft zich doorgaans onmogelijk gemaakt bij de gevestigde partijen en probeert op die manier een plek in de politiek te krijgen. Wybren van Haga is er zoeen. Je ziet veel van die personen ook steeds weer bij andere partijtjes opduiken.
pi_219018890
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 23:49 schreef Shotty het volgende:
Er is geen enkele rechtse partij die rechts beleid levert op veel vlakken die belangrijk gevonden worden.

De CDA en VVD hebben zich de afgelopen 50 jaar in het centrum van de macht bewogen. Er zat altijd 1 van beide in het kabinet, en vaak ook alle 2. Het beleid hebben ze zwaar laten zitten, en die hebben een belangrijk aandeel in de huidige problematiek in dit land. Voor iemand die de politiek volgt dus geen optie.
Deze partijen zijn anders grondlegger van het rechtse woonbeleid. Geen toegang voor mensen met een kleine beurs. Stijgende huizenprijzen die vooral voor bellegers interessant zijn. De zorg net zo. De geprivatiseerde verzekeringsmaatschappijen kunnen lekker geld verdienen over de ruggen van de (chronische) patiënten. Ze hebben het OV verkut. Kortom, allemaal heerlijke rechtse hobby's.
quote:
Partijen als de PVV en de BBB zijn populisten tot op het bot. Een ieder die een beetje politiek betrokken is weet dat daar nooit echt beleid uit kan komen. Geen plannen, geen beleid.

Dan maar zelf een partij oprichten.
En dus is het antwoord van deze mensen 'heej, laten we nog een populistische partij in de Kamer proberen te krijgen!' Het zou hilarisch zijn als verkiezingen niet zo belangrijk waren.
pi_219018945
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 07:56 schreef Hanca het volgende:
Die halen de huidige kiesdrempel al niet, dus de kiesdrempel hoeft niet omhoog.
We zullen wel zien of Vrede voor Dieren de kiesdrempel haalt. Ze worden niet genoemd in de peilingen. Het zo me niets verbazen als ze wel een zeteltje scoren.
pi_219018991
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 09:23 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
We zullen wel zien of Vrede voor Dieren de kiesdrempel haalt. Ze worden niet genoemd in de peilingen. Het zo me niets verbazen als ze wel een zeteltje scoren.
Je kunt ze bij iig eenvandaag en peil.nl wel kiezen, dat ze niet worden genoemd komt dus omdat te weinig mensen hen aanklikken (maar een foutmarge is er altijd, natuurlijk).
pi_219019004
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 09:01 schreef Hexagon het volgende:
En dan heb je nog een laatste categorie. Dat zijn splinterpartijen die om een persoon draaien. Die persoon wil heel graag in de politiek, maar heeft zich doorgaans onmogelijk gemaakt bij de gevestigde partijen en probeert op die manier een plek in de politiek te krijgen. Wybren van Haga is er zoeen.
Wybren van Haga is wel een geval apart. Toen hij uit de VVD fractie werd gezet hield hij zijn zetel. Op zich is dat niet ongewoon, dat gebeurt wel vaker. Kamerleden die zich afsplitsen of uit de fractie worden gezet zijn soms succesvol met een eigen partij (zoals Wilders en het duo Kuzu/Öztürk) maar zijn zelden welkom bij een andere partij, vanwege het risico dat ze het nog een keer doen. Wybren van Haga kreeg dus wel een tweede kans bij Forum voor Democratie, en daar splitste hij zich binnen de kortste keren af, met behoud van zijn zetel.
pi_219019060
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 09:15 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]
Deze partijen zijn anders grondlegger van het rechtse woonbeleid. Geen toegang voor mensen met een kleine beurs. Stijgende huizenprijzen die vooral voor bellegers interessant zijn. De zorg net zo. De geprivatiseerde verzekeringsmaatschappijen kunnen lekker geld verdienen over de ruggen van de (chronische) patiënten. Ze hebben het OV verkut. Kortom, allemaal heerlijke rechtse hobby's.
[..]
En dus is het antwoord van deze mensen 'heej, laten we nog een populistische partij in de Kamer proberen te krijgen!' Het zou hilarisch zijn als verkiezingen niet zo belangrijk waren.
Zeker, maar dat is niet het rechtse beleid waar mensen voor stemden. Die stemmen toch meer voor lagere belastingen en minder migratie. De reden dat het nu zulke belangrijke topics zijn is dat er zo weinig mee gedaan is de afgelopen decenia.
pi_219019089
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 09:23 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Dan is er dus draagvlak genoeg
pi_219019339
Hele grote partijen, zeg maar de grootste in zetel aantal, heeft niks bereikt. Het aantal zetels doet er niet zoveel toe, het is meer hoe je het zelf invult.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  woensdag 15 oktober 2025 @ 11:13:21 #22
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219019646
In sommige gevallen: passie hebben voor iets, je daar als een blind paard in storten en ondertussen je hoofd een beetje verliezen.

In andere gevallen: eindeloze pogingen om het eigen tere ego bevredigd te zien.
  woensdag 15 oktober 2025 @ 12:12:02 #23
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219020079
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 09:30 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Wybren van Haga is wel een geval apart. Toen hij uit de VVD fractie werd gezet hield hij zijn zetel. Op zich is dat niet ongewoon, dat gebeurt wel vaker. Kamerleden die zich afsplitsen of uit de fractie worden gezet zijn soms succesvol met een eigen partij (zoals Wilders en het duo Kuzu/Öztürk) maar zijn zelden welkom bij een andere partij, vanwege het risico dat ze het nog een keer doen. Wybren van Haga kreeg dus wel een tweede kans bij Forum voor Democratie, en daar splitste hij zich binnen de kortste keren af, met behoud van zijn zetel.
Ja en inmiddels heeft hij dus een eigen partij die eigenlijk nergens voor staat behalve dat hij weer een baantje in de politiek wil.

Die heb je wel meer gehad. En op lokaal niveau heb je er talloze.
  woensdag 15 oktober 2025 @ 12:54:54 #24
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_219020319
lekker salaris voor helemaal niks doen (als je in de kamer komt dan)
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.

quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 1 / 1
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')