Ik beschouw mijzelf als een linkse conservatief. Ik ben voor vrijheid, vrijheid van meningsuiting en kritisch blijven tegenover de overheid. Mensen zoals George van Houts en Ab Gieteling (mede oprichter van GroenLinks) komen uit dezelfde hoek. Toch worden zij tegenwoordig uitgemaakt voor rechts, extreemrechts en 'wappie'. Dit komt omdat er binnen het politieke spectrum ruimte moest worden gecreëerd voor het woke-denken, een stroming gebaseerd op onzinnige beleid en schizofrene waanindeeën wat niets meer met links te maken heeft. En om dit mogelijk te maken werd het redelijke (linkse) geluid richting extreemrechts geduwd/geschoven. Dus ja conservatief-links bestaat. Ik vind Forum voor Drmocratie bijvoorbeeld nuchter en realistisch. Voorheen vertoobde de SP deze trekjes, maar nu niet meer.
En progressief-rechts bestaat ook. Bijvoorbeeld de VVD. De VVD is een partij met slimme zelfverrijkers die begrijpen dat je, om relevant te blijven om op het pluche te kunnen blijven zitten, met alle winden mee moet waaien. Want hoewel VVD als ‘rechts’ wordt beschouwd, volgen ze de Agenda-2030 en SDG (sustainable devolpment) doelen van de VN. Met onderwerpen zoals equity, klimaatonzin, LHBTI+ propaganda, CBDC / carbon-credits, diversiteit, anti nationslisme en anti-racisme. Dat zijn toch allemaal behoorlijke woke themas. D66 en CDA zijn tegenwoordig net zo. En ze verschillen allemaal nog maar erg weinig met PvdA en Groenslinks.
Ik denk dat de zogenaamde meningsverschillen waar deze laatst genoemde "rechts-progressieve" partijen nog over debateren in de tweedekamer, is om de illusie van verschil tegenover hun individuele achterban overeind te houden.
[ Bericht 4% gewijzigd door InzolVC op 15-10-2025 06:21:55 ]