abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:48:28 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219016883
Waarom bestaan er eigenlijk geen links conservatieve en rechts progressieve partijen? Of is dit een domme vraag? Het is nu gewoon een lijn van linksboven naar rechtsonder.

Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:59:30 #3
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219017017
Rechts-progressief komt tegenwoordig wel voor. Links-conservatief minder. Dat heeft gewoon met de geschiedenis te maken. Kieskompas deelt partijen in op basis van een klein aantal vragen. D66 bijvoorbeeld is economisch vrij libberaal-rechts, maar sociaal erg progressief op veel vlakken.

Links was van origine een sociale arbeidersbeweging. Die economische verandering betekende ook dat er gemeenschap werd gezocht met andere arbeiders en dat maakt het beleid nou eenmaal progressiever omdat men aan de linkerflank vaker wat socialer is en dus meer geneigd om sociale gelijkheid na te streven.

Het is best moeilijk om een grote achterban te vinden die zowel sociaal conservatief is als economisch links omdat de kernwaarden vaak hand in hand gaan.

Sociaal zijn, maar ook je medemens beperken in hun leven gaan niet makkelijk hand in hand omdat die 2 waarden met mekaar schuren.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:00:37 #4
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219017041
Rechts-progressief komt tegenwoordig steeds meer voor. Links-conservatief is het zeldzaamste, maar niet non-existent.

In Oost-Europa heb je vaak links conservatieve partijen zoals in Slowakije.
  dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:05:25 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219017109
Als die twee ‘dimensies’ zo nauw correleren dan moet je jezelf afvragen of het dimensies zijn.
The End Times are wild
  dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:08:06 #6
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_219017125
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 23:05 schreef LXIV het volgende:
Als die twee ‘dimensies’ zo nauw correleren dan moet je jezelf afvragen of het dimensies zijn.
Ja, want economie en sociaal beleid zijn 2 verschillende dingen. Je kan rechts-progressief zijn (D66) of links-conservatief (SMER in Slowakije), maar het is gewoon vreemd. Gelijke rechten nastreven terwijl je minderheden economisch in de steek laat (D66) of economische gelijkheid nastreven terwijl je minderheden niet beschermt (SMER) is gewoon iets waar je in een sociaal land geen grote achterban voor krijgt.
pi_219017207
Je zou een partij als DENK misschien verwachten in het links-conservatieve kwadrant. Op een aantal thema's is DENK ook gewoon een stuk conservatiever dan de linkse partijen waar DENK in dit schema tussen staat. Zo moet DENK weinig hebben van de genderideologie en hun standpunt over abortus verschil niet zo heel veel van die van Forum voor Democratie en de SGP.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kip_Frites_Appelmoes op 14-10-2025 23:26:10 ]
  dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:24:38 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_219017257
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 23:08 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Ja, want economie en sociaal beleid zijn 2 verschillende dingen. Je kan rechts-progressief zijn (D66) of links-conservatief (SMER in Slowakije), maar het is gewoon vreemd. Gelijke rechten nastreven terwijl je minderheden economisch in de steek laat (D66) of economische gelijkheid nastreven terwijl je minderheden niet beschermt (SMER) is gewoon iets waar je in een sociaal land geen grote achterban voor krijgt.
Volgens jouw eigen plaatje is D66 net zo progressief als dat het links is.
The End Times are wild
  woensdag 15 oktober 2025 @ 01:25:28 #9
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_219017713
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 23:05 schreef LXIV het volgende:
Idd. De dimensies zijn duidelijk gecorreleerd.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_219017748
D66 is niet zo links als op dit plaatje staat, en de SP en DENK zou ik een heel stuk conservatiever intekenen.
pi_219017825
Groen Rechts was zo'n partij.
pi_219018051
Ik beschouw mijzelf als een linkse conservatief. Ik ben voor vrijheid, vrijheid van meningsuiting en kritisch blijven tegenover de overheid. Mensen zoals George van Houts en Ab Gieteling (mede oprichter van GroenLinks) komen uit dezelfde hoek. Toch worden zij tegenwoordig uitgemaakt voor rechts, extreemrechts en 'wappie'. Dit komt omdat er binnen het politieke spectrum ruimte moest worden gecreëerd voor het woke-denken, een stroming gebaseerd op onzinnige beleid en schizofrene waanindeeën wat niets meer met links te maken heeft. En om dit mogelijk te maken werd het redelijke (linkse) geluid richting extreemrechts geduwd/geschoven. Dus ja conservatief-links bestaat. Ik vind Forum voor Drmocratie bijvoorbeeld nuchter en realistisch. Voorheen vertoobde de SP deze trekjes, maar nu niet meer.

En progressief-rechts bestaat ook. Bijvoorbeeld de VVD. De VVD is een partij met slimme zelfverrijkers die begrijpen dat je, om relevant te blijven om op het pluche te kunnen blijven zitten, met alle winden mee moet waaien. Want hoewel VVD als ‘rechts’ wordt beschouwd, volgen ze de Agenda-2030 en SDG (sustainable devolpment) doelen van de VN. Met onderwerpen zoals equity, klimaatonzin, LHBTI+ propaganda, CBDC / carbon-credits, diversiteit, anti nationslisme en anti-racisme. Dat zijn toch allemaal behoorlijke woke themas. D66 en CDA zijn tegenwoordig net zo. En ze verschillen allemaal nog maar erg weinig met PvdA en Groenslinks.

Ik denk dat de zogenaamde meningsverschillen waar deze laatst genoemde "rechts-progressieve" partijen nog over debateren in de tweedekamer, is om de illusie van verschil tegenover hun individuele achterban overeind te houden.

[ Bericht 4% gewijzigd door InzolVC op 15-10-2025 06:21:55 ]
pi_219018096
Ze bestaan wel en Chesdata deelt zelfs Nederlandse partijen in beide categorieën in:

Nou is CU wel erg moeilijk te vangen op de progressief/conservatief schaal, natuurlijk. Maar D66 staat hier rechtsprogressief (ik geef toe, onder Pechtold was dat wel meer zo dan nu) en CU en Denk onder linksconservatief. Maar En Marche en PiS zijn veel bekendere voorbeelden waarbij duidelijk is dat ze in die kwarten horen. Macron is echt rechtsconservatief en de regering van Polen onder PiS was echt linksconservatief.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219018820
Tja.. In het verleden was D66 rechts progressief en de SP links conservatief. Blijkbaar zijn ze bij dit onderzoek van Kieskompas anders ingeschaald.
pi_219067592
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 01:43 schreef Radegast het volgende:
D66 is niet zo links als op dit plaatje staat, en de SP en DENK zou ik een heel stuk conservatiever intekenen.
Mee eens over het indelen op links van D66, economisch gezien.

Maar waarom zou je SP een heel stuk conservatiever indelen?

Ze zijn behoorlijk progressief wat betreft lhbtiq rechten, abortus, euthanasie, legaliseren drugs enz.

Alleen wat betreft voltooid leven zijn ze wat terughoudend.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219068856
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 oktober 2025 11:16 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Mee eens over het indelen op links van D66, economisch gezien.

Maar waarom zou je SP een heel stuk conservatiever indelen?

Ze zijn behoorlijk progressief wat betreft lhbtiq rechten, abortus, euthanasie, legaliseren drugs enz.

Alleen wat betreft voltooid leven zijn ze wat terughoudend.
In economisch opzicht vind ik ze veel conservatiever dan andere linkse partijen. Tegen hervorming pensioenstelsel, tegen handelsverdragen, tegen investeringen in Europese Defensie en zo nog een hoop dingen.

quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 1 / 1
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')