In mijn jaren 70 huis zit onder de trap een kelderkast. Ik denk dat deze een meter onder de grond zit op het diepste punt.
De kelderdeur komt uit in de woonkamer, er zitten op 20 cm boven grondniveau aan de buitenkant twee ventilatieroosters en aan de achterkant wordt de kelder door een muurtje gescheiden van de put waarin de watermeter en aansluiting zit. De wanden zijn gestuct en op de vloer (zo'n 2 m2) ligt een jaren 70 tegelvloer.
Plaatje, hier zie je een stukje vloer met natte voeg en een stukje muur:
![NbPIdmo.jpeg]()
Vorig jaar was een nat najaar. Toen kregen we last van opkruipend water, voor het eerst sinds we er wonen. Eerst natte voegen, uiteindelijk over het hele vloertje een laagje van zo'n 3 cm. Het vocht kroop ook omhoog, waardoor de stuclaag van de muur af begon te vallen.
De vorige (eerste) bewoners hebben nooit problemen gehad.
We hebben de vloer regelmatig droog gemaakt en uiteindelijk bleef het vocht weer weg. In natte weken in het voorjaar en de zomer kwam er eens een natte voeg. Niet dat je zegt, het is nu écht weer droog.
En nu begint de eerste plas zich weer te vormen op de vloer...
Ik weet niet goed waar dit door komt. Het grondwater hier in de buurt staat vrij hoog, dat heb ik gezien bij graafwerkzaamheden in de buurt een paar jaar geleden. De waterput is niet nat. Er lopen geen buizen door de kast.
Aan de buitenzijde van de buitenmuur lag een stoepje wat een beetje scheef lag, dus dat hebben we uit voorzorg de andere kant op scheef gelegd, zodat het water de tuin in loopt ipv richting het huis. Er staat een druivenplant naast dat stoepje direct bij de muur, dus zeker in deze tijd regent de buitenmuur daar niet nat.
Wat voor vocht zou het zijn? Grondwater? Toch iets anders?
En wat zou ik er aan kunnen doen? Ik las ergens dat impregneren niet aan de binnenkant kan. Maar wat dan wel?
Of wie zou ik hier voor in kunnen schakelen, wie zou van zoiets verstand hebben?