abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218995741
quote:
Naast asiel ook arbeidsmigratie groot verkiezingsthema, wat moet er gebeuren?

Net als twee jaar geleden is asielmigratie een van de meest besproken thema's in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen. Maar daarnaast groeit in Den Haag het besef dat er meer grip moet komen op die andere groep: arbeidsmigranten. Uitbuiting, overlast, dakloosheid: de problemen met arbeidsmigranten nemen toe. Wat zijn volgens experts de opties voor een nieuw kabinet?

Eerst de cijfers. Al jaren komt de overgrote meerderheid van de immigranten naar ons land om hier te werken, arbeidsmigranten dus. In 2023 - het meest recente jaar met complete cijfers - kwamen bijna 100.000 arbeidsmigranten naar Nederland, inclusief gezinshereniging. In hetzelfde jaar kwamen ruim 36.000 asielmigranten, inclusief hun gezinsleden, naar Nederland.

Asielmigratie speelt al jaren een grote rol in het politieke debat. Het huidige kabinet streefde naar "het strengste asielbeleid ooit". Arbeidsmigratie kreeg veel minder aandacht. Vorige week zei de Sociaal Economische Raad (SER) dat de overheid zich actiever moet bezighouden met arbeidsmigratie.

Veel politieke partijen zien dit inmiddels ook. Waar in de verkiezingsprogramma's van de grootste partijen in 2017 het woord arbeidsmigratie nauwelijks viel, wijden nu bijna alle partijen er een apart hoofdstuk aan. Van de grootste partijen noemt alleen de PVV arbeidsmigratie niet in het verkiezingsprogramma.

Volgens hoogleraar migratierecht Tesseltje de Lange is er in de afgelopen twintig jaar, sinds het aantal EU-arbeidsmigranten sterk toenam, nauwelijks beleid gevoerd om hier grip op te krijgen. "Zo ontstond er een wildgroei aan uitzendbureaus die een verdienmodel zagen in migranten uit Midden- en Oost-Europa. Maar controle was er niet."

In de afgelopen jaren zijn er meerdere rapporten verschenen over hoe sturing te geven aan arbeidsmigratie. Een terugkerend advies: Nederland moet minder inzetten op arbeidsmigranten in laagbetaalde sectoren - denk aan de vleesverwerkingsindustrie, distributiecentra en de glastuinbouw - en meer op de gezondheidssector, tech en de energietransitie. Deze rapporten wijzen ook op de misstanden rondom arbeidsmigranten in laagbetaalde banen, zoals uitbuiting en schrijnende woonsituaties.

Het merendeel van de laagbetaalde arbeiders komt uit EU-landen. Vanwege het vrij verkeer van personen kun je daar met direct beleid eigenlijk niets tegen doen, zegt hoogleraar economie Olaf Van Vliet. "Met indirect beleid kan dat wel." Als voorbeeld noemt hij een hogere CO2-heffing in de glastuinbouw. "Dat verhoogt de kosten voor bedrijven, waardoor er minder geld is om nieuwe mensen aan te nemen."

Een andere mogelijkheid is innovatie, zegt hoogleraar De Lange. "Je kunt bedrijven bijvoorbeeld subsidie geven voor robotisering, waardoor minder arbeidskrachten nodig zijn. Want juist omdat er goedkope arbeiders zijn, worden bedrijven nu niet gestimuleerd om te innoveren."

Zo zijn er nog veel andere knoppen waar een nieuw kabinet aan kan draaien. Welke knoppen dat moeten worden, is volgens Van Vliet vooral een politieke keuze, niet zozeer een economische. "Ga je inzetten op de chipindustrie, de tuinbouwsector, de vleesindustrie? Een partij als de BBB zal een andere keuze maken dan bijvoorbeeld GroenLinks-PvdA."

Daarbij moeten partijen zich afvragen wat ze belangrijker vinden, zegt de econoom. "Enerzijds dragen die sectoren bij aan de economie, anderzijds leidt het tot druk op de woningmarkt en stikstofruimte. De politiek moet de afweging maken wat zwaarder weegt."

Onderwijsbezuinigingen
Van Vliet wijst ook op een ander punt: bezuinigingen in het onderwijs. Want hoewel alle rapporten adviseren een kenniseconomie na te streven, staan die bezuinigingen daar haaks op. "De politieke conclusie is vaak: we willen meer mensen voor hoogwaardige banen. Als je dat wilt, moet je niet zorgen dat je kampioen bent in die laagbetaalde sectoren, maar investeren in opleidingen die nodig zijn voor hoogproductieve banen."

Hoogleraar De Lange noemt daarnaast het onbenut potentieel van asielzoekers. "Zij mochten lang nauwelijks werken. Nu mag dat wel, maar het is administratief belastend voor werkgevers. En voor vluchtelingen blijft het moeilijk om op hun kennisniveau aan een baan te komen."

Tot slot benadrukt econoom Van Vliet dat het te kort door de bocht is om immigratie de schuld te geven van problemen als de vastgelopen woningmarkt. "Ja, meer immigranten zorgen voor meer vraag, maar ook zonder immigratie zouden we een flink vraagstuk hebben op de woningmarkt."
Arbeidsmigratie wordt alleen maar gebruikt om de lonen te drukken, het is niet voor niets dat vooral het bedrijfsleven er het hardst om roept. Zit jij als elektrotechnisch ingenieur er op te wachten dat iemand uit India ook op de vacature solliciteert waar je zelf ook op gereageerd hebt?

Indien de arbeidsmigranten blijven of laagbetaald werk doen voegt het helemaal niks toe aan je economie. Indien ze blijven voegt het niks toe omdat ook je bevolking groeit en je dus per inkomen per capita niks bent opgeschoten. Indien ze laagbetaald werk doen dan daalt de arbeidsproductiviteit van je land, komt de econmie ook niet ten goede.

Stel je zelf nou eens de vraag:
? is Nederland echt een beter land met 500 distributiecentra ipv 300 ?
? Is Nederland echt een beter land met 110 high tech bedrijven ipv 75 ?

En dan heb ik het nog niet eens er over gehad dat we het dichtst bevolkte land van Europa zijn en top 10 wereldwijd. Het is hier gewoon veel te vol, dus geen plek voor arbeidsmigranten. Arbeidsmigratie ............... weg er mee.

Het eerlijke verhaal over arbeidsmigratie lees je alleen hier op FOK! _O_
pi_218995749
Wat mijn betreft is asiel niet de grote verkiezingsthema.

Deze top 4 zijn mijn grote verkiezingsthema.
- woning
- milieu
- onderwijs
- economie (binnenlandse)
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  zondag 12 oktober 2025 @ 10:43:26 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218995760
Als je die arbeidsmigranten hier niet wilt zul je dus het werk het land uit moeten dirigeren. Dat vreegt verregaande economische ingrepen.

Maar ik schat zo in dat het dan vooral rechtse partijen gaan zijn die daar dan weer tegen zijn.
  zondag 12 oktober 2025 @ 10:45:30 #4
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218995770
Mijn top 4:
- wonen
- arbeid
- onderwijs
- zorg
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  zondag 12 oktober 2025 @ 10:48:12 #5
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218995783
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 10:43 schreef Hexagon het volgende:
Als je die arbeidsmigranten hier niet wilt zul je dus het werk het land uit moeten dirigeren. Dat vreegt verregaande economische ingrepen.

Maar ik schat zo in dat het dan vooral rechtse partijen gaan zijn die daar dan weer tegen zijn.
De SP wil verantwoordelijkheden bij werkgevers neerleggen. Die moeten kunnen aantonen dat ze in Nederland niemand hebben kunnen vinden voor een conform salaris voordat ze een arbeidsmigrant mogen aannemen, en dan is de werkgever vervolgens verantwoordelijk voor de huisvesting en levensomstandigheden daarvan.
pi_218995785
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 10:43 schreef Hexagon het volgende:

Als een bepaald bedrijf of een bepaalde sector niet uit kan, tenzij je arbeiders uitbuit, veel te weinig betaalt en schandalig huisvest, hoort het betreffende bedrijf of de sector kennelijk niet meer thuis in Nederland.

Er zijn zelfs gevallen die 'warm-bedsysteem' worden genoemd, waar de arbeiders in kwestie niet eens alleen een kamer delen met te veel andere mensen, maar waar ze een matras huren en die ook delen met anderen. Als zij aan het werk gaan, kun jij op dat matras slapen. Zulke mensonterende praktijken zouden in Nederland niet moeten plaatsvinden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 12 oktober 2025 @ 10:49:53 #7
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218995793
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 10:48 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
De SP wil verantwoordelijkheden bij werkgevers neerleggen. Die moeten kunnen aantonen dat ze in Nederland niemand hebben kunnen vinden voor een conform salaris voordat ze een arbeidsmigrant mogen aannemen, en dan is de werkgever vervolgens verantwoordelijk voor de huisvesting en levensomstandigheden daarvan.
Maar zelfs al doen ze dat. Dan is die vraag naar die arbeid er gewoon en komen er arbeidsmigranten op af.

Dus wil je dat niet. Dan moet je die banen dus vernietigen. En dat vergt verregaande ingrepen van de regering.
pi_218995819
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 10:48 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Dan snapt ook de SP er niks van. Als je conform het salaris niemand kunt vinden dan die je juist dat salaris te verhogen. We hebben in dit land de mond vol over vrije markt maar als het op salarissen aankomt dan hoeft er opeens geen vrije markt meer zijn. Vooral de VVD is hier schuldig aan. In dat opzicht is de VVD helemaal geen liberale partij maar gewoon een ordinaire belangenbehartiger van de werkgevers.
  zondag 12 oktober 2025 @ 10:54:41 #9
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218995822
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 10:49 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Maar zelfs al doen ze dat. Dan is die vraag naar die arbeid er gewoon en komen er arbeidsmigranten op af.

Dus wil je dat niet. Dan moet je die banen dus vernietigen. En dat vergt verregaande ingrepen van de regering.
Hoezo zou je die moeten vernietigen? Dat hoeft alleen als je 0 arbeidsmigranten wil hebben in je land. Momenteel zijn niet alle arbeidsmigranten hier uit noodzaak omdat de werkgever niemand in Nederland heeft kunnen vinden. 50% bij mijn werkgever is expat... en het is niet zo dat er niemand binnen Nederland gevonden kon worden.

We hebben nu gewoon disproportioneel veel arbeidsmigranten in dit land die er enkel zijn omdat ze goedkoper kunnen werken en voordelig zijn voor de werkgever omdat ze de arbowet wat minder kennen.
  zondag 12 oktober 2025 @ 10:58:04 #10
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218995844
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 10:54 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Dan snapt ook de SP er niks van. Als je conform het salaris niemand kunt vinden dan die je juist dat salaris te verhogen. We hebben in dit land de mond vol over vrije markt maar als het op salarissen aankomt dan hoeft er opeens geen vrije markt meer zijn. Vooral de VVD is hier schuldig aan. In dat opzicht is de VVD helemaal geen liberale partij maar gewoon een ordinaire belangenbehartiger van de werkgevers.
Dat is ook het punt. Arbeidsmigranten worden veelal niet aangenomen met een normaal salaris. Als je werkgevers dwingt een goed salaris én huisvesting te regelen, én je ze verplicht laat aantonen dat er geen enkele geschikte kandidaat in Nederland is, dan zorg je er voor dat werkgevers minder vaak arbeidsmigranten aannemen, en dat arbeidsmigranten een veel beter salaris en rechten genieten mochten ze echt nodig zijn.

De SP is verder ook geen voorstander van de vrije markt :+
  zondag 12 oktober 2025 @ 10:58:18 #11
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218995845
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 10:54 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Hoezo zou je die moeten vernietigen? Dat hoeft alleen als je 0 arbeidsmigranten wil hebben in je land. Momenteel zijn niet alle arbeidsmigranten hier uit noodzaak omdat de werkgever niemand in Nederland heeft kunnen vinden. 50% bij mijn werkgever is expat... en het is niet zo dat er niemand binnen Nederland gevonden kon worden.

We hebben nu gewoon disproportioneel veel arbeidsmigranten in dit land die er enkel zijn omdat ze goedkoper kunnen werken en voordelig zijn voor de werkgever omdat ze de arbowet wat minder kennen.
Ik ben zelf niet per se voor 0 arbeidsmigranten. Ik schets alleen wat er zou moeten gebeuren als je naar 0 wilt zoals sommigen hier.
  zondag 12 oktober 2025 @ 10:58:37 #12
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_218995847
De NuKuBu´s werden lekker gemaakt met de beloftes dat je óveral kon werken. Dat dit ook andersom was, werd niet verteld. Je wordt door de EU als werknemer gewoon tegen elkaar uitgespeeld.

Desalniettemin; op EU niveau zie ik dit niet meer teruggedraaid worden. Dat is gewoon de kern van de hele EU; vrij verkeer van goederen en mensen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 12 oktober 2025 @ 11:00:52 #13
485843 crew  Jippie
pi_218995857
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 10:40 schreef Captain_Ghost het volgende:
Wat mijn betreft is asiel niet de grote verkiezingsthema.

Deze top 4 zijn mijn grote verkiezingsthema.
- woning
- milieu
- onderwijs
- economie (binnenlandse)
Arbeidsmigranten behoren niet tot de groep asielmigranten.

Wel worden Arbeidsmigranten vaak uitgebuit en belanden ze op straat (en dus illegaliteit) als hun werkgever ze eruit schoot.
pi_218995867
quote:
2s.gif Op zondag 12 oktober 2025 11:00 schreef Jippie het volgende:

[..]

Wel worden Arbeidsmigranten vaak uitgebuit en belanden ze op straat (en dus illegaliteit) als hun werkgever ze eruit schoot.
Dan ga je naar een andere uitbuitbureau, of terug naar huis.
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
  zondag 12 oktober 2025 @ 11:04:38 #15
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218995868
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 10:58 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik ben zelf niet per se voor 0 arbeidsmigranten. Ik schets alleen wat er zou moeten gebeuren als je naar 0 wilt zoals sommigen hier.
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die naar 0 willen. Het moet wel fors beperkt worden.
  zondag 12 oktober 2025 @ 11:09:08 #16
3542 Gia
User under construction
pi_218995885
Ik vind dat de hoogte van een salaris voor bepaald werk, niet afhankelijk moet zijn van wie het werk verricht.

Ik vind ook, in het geval van arbeidsmigratie, het niet nodig dat het gezin meekomt. Je komt hier werken en gaat daarna weer terug naar je eigen land. Wil je je hier vestigen, dan moet je emigreren naar Nederland.
Als je al een baan hebt, heb je kans dat je werkgever je aan een huis kan helpen, want naar mijn mening moet niemand voorrang krijgen in Nederland op een woning, m.u.v. mensen met urgentie. Het hebben van een verblijfsstatus levert geen urgentie op.
pi_218995896
quote:
2s.gif Op zondag 12 oktober 2025 11:00 schreef Jippie het volgende:

[..]

Zowel Asielmigranten en arbeidsmigranten hebben geld nodig om in Nederland mee te doen.
Beiden groepen worden misbruikt door overheid en werkgevers. Dat moet ook veranderen vind ik.

Dit betekent ook dat werkgever mee moet werken en fatsoenlijk werkplek bieden. En woning (sober).
Tenzij deze arbeidsmigranten voldoende inkomen heeft en prima woning mee kan kopen. Fijn... Daar gaan we niets aan doen. Behalve dat zij een belasting moet betalen.

Voor de asielmigranten is ook belangrijk dat zij bezig gehouden worden. Hele dag in centra niksen worden zij hier gek van.
Door hen aan de werk zetten, besparen we deze ellende mee. Ook kunnen zij eigen zakgeld verdienen, leren van Nederlandse taal en cultuur. Daarvoor moeten men werkplek kunnen aanbieden.

Daarmee komen top 4 in de beeld. Dat is iets wat eerst moet veranderen.
Asiel of Arbeidsmigranten weren lost de vele problemen in Nederland niet op.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 12 oktober 2025 @ 11:25:00 #18
485843 crew  Jippie
pi_218995970
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 11:04 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Dan ga je naar een andere uitbuitbureau, of terug naar huis.
Zonder geld en misschien zelfs zonder paspoort. Snap je wat uitbuiting betekent?
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 12 oktober 2025 @ 11:27:38 #19
485843 crew  Jippie
pi_218995983
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 11:12 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]
Zowel Asielmigranten en arbeidsmigranten hebben geld nodig om in Nederland mee te doen.
Beiden groepen worden misbruikt door overheid en werkgevers. Dat moet ook veranderen vind ik.

Dit betekent ook dat werkgever mee moet werken en fatsoenlijk werkplek bieden. En woning (sober).
Tenzij deze arbeidsmigranten voldoende inkomen heeft en prima woning mee kan kopen. Fijn... Daar gaan we niets aan doen. Behalve dat zij een belasting moet betalen.

Voor de asielmigranten is ook belangrijk dat zij bezig gehouden worden. Hele dag in centra niksen worden zij hier gek van.
Door hen aan de werk zetten, besparen we deze ellende mee. Ook kunnen zij eigen zakgeld verdienen, leren van Nederlandse taal en cultuur. Daarvoor moeten men werkplek kunnen aanbieden.

Daarmee komen top 4 in de beeld. Dat is iets wat eerst moet veranderen.
Asiel of Arbeidsmigranten weren lost de vele problemen in Nederland niet op.
Ben het hier wel mee eens. Zodra asielmigranten vrij snel aan het werk kunnen worden gezet, zullen er naar mijn idee ook minder arbeidsmigranten nodig zijn. Omdat deze asielzoekers hun verblijf in een COA hebben is er enig toezicht waardoor uitbuiting minder snel kans maakt.
pi_218996122
quote:
2s.gif Op zondag 12 oktober 2025 11:25 schreef Jippie het volgende:

[..]
Zonder geld en misschien zelfs zonder paspoort. Snap je wat uitbuiting betekent?
Dat zal vast nog wel eens gebeuren, maar ik heb zelf voor een uitzendbureau voor arbeidsmigranten gewerkt, en dat soort verhalen nooit gehoord. Dat is echt iets van vroeger volgens mij.

Bovendien zijn die verhalen over paspoort innemen wel erg overdreven, er zal daarin vast een keer een malafide uzb zijn, maar dan nog kun je gewoon naar een ambassade of consulaat.

Verder verdient een arbeidsmigrant net zoveel als een Nederlander met hetzelfde werk.

Enige wat wel een punt is, is huisvesting, vervoer en verzekeringen. Daar houden ze flink op in. Maar als je als arbeidsmigrant niet rond zou kunnen komen kwamen ze hier niet massaal naar toe. Dus als je geen geld hebt is dat in 99% van de gevallen je eigen schuld.
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
  zondag 12 oktober 2025 @ 12:18:34 #21
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_218996299
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 10:49 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Bestaat marktwerking plotseling niet meer?
  zondag 12 oktober 2025 @ 12:19:23 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218996309
quote:
7s.gif Op zondag 12 oktober 2025 12:18 schreef Nobu het volgende:

[..]
Bestaat marktwerking plotseling niet meer?
Nee, als je de regel stelt dat werk alleen nog maar door ingezetenen van ons land gedaan mag worden, heb je die effectief opgeheven.
  zondag 12 oktober 2025 @ 12:22:18 #23
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_218996341
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 12:19 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee, als je de regel stelt dat werk alleen nog maar door ingezetenen van ons land gedaan mag worden, heb je die effectief opgeheven.
De vrije markt heeft dan besloten dat er geen vraag naar is. Gaaf man, helemaal VVD.
  zondag 12 oktober 2025 @ 12:27:44 #24
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218996382
quote:
7s.gif Op zondag 12 oktober 2025 12:22 schreef Nobu het volgende:

[..]
De vrije markt heeft dan besloten dat er geen vraag naar is. Gaaf man, helemaal VVD.
Nee een politiek besluit is geen vrije markt.
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter zondag 12 oktober 2025 @ 12:30:39 #25
485843 crew  Jippie
pi_218996401
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 11:53 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Dat zal vast nog wel eens gebeuren, maar ik heb zelf voor een uitzendbureau voor arbeidsmigranten gewerkt, en dat soort verhalen nooit gehoord. Dat is echt iets van vroeger volgens mij.

Bovendien zijn die verhalen over paspoort innemen wel erg overdreven, er zal daarin vast een keer een malafide uzb zijn, maar dan nog kun je gewoon naar een ambassade of consulaat.

Verder verdient een arbeidsmigrant net zoveel als een Nederlander met hetzelfde werk.

Enige wat wel een punt is, is huisvesting, vervoer en verzekeringen. Daar houden ze flink op in. Maar als je als arbeidsmigrant niet rond zou kunnen komen kwamen ze hier niet massaal naar toe. Dus als je geen geld hebt is dat in 99% van de gevallen je eigen schuld.
Het zijn ook de malafide uitzendbureaus die zich hieraan schuldig maken. En dat gebeurt ook anno 2025. Hoe moeten arbeidsmigranten 'sparen' als ze zwaar worden onderbetaald en de hoofdprijs moeten betalen voor een kamer wwar ze met zijn zessen moeten slapen?

quote:
2 bedrijven uit het Westland en een uitzendbureau in Polen krijgen ieder van de Nederlandse Arbeidsinspectie een boete opgelegd van bijna 145.000 euro voor het overtreden van de Wet arbeid vreemdelingen (Wav). Het gaat om 32 derdelanders die via het Poolse uitzendbureau en vervolgens via het Nederlandse bedrijf aan het werk waren bij een agrarisch bedrijf in het Westland. Deze werknemers hadden geen geldige tewerkstellingsvergunningen. Het totale boetebedrag voor de 3 betrokken bedrijven bedraagt 432.000 euro.

Er werd in de uitwisseling van werknemers tussen het Poolse uitzendbureau en het Nederlandse bedrijf gebruik gemaakt van de WagwEU (Wet arbeidsvoorwaarden gedetacheerde werknemers in de EU). Daarvoor gelden bepaalde regels. In dit geval werd daar niet aan voldaan, waardoor oneigenlijk van de regeling gebruik werd gemaakt. Omdat de WagwEU niet van toepassing is, hadden de werkgevers tewerkstellingsvergunningen of een gecombineerde vergunning voor verblijf en arbeid voor de werknemers moeten hebben. Die waren er niet. Dat zijn overtredingen van de Wet arbeid vreemdelingen.

https://www.nlarbeidsinsp(...)nzet-illegale-arbeid

quote:
2 bedrijven binnen een kwekerij-concern actief in het Westland krijgen van de Nederlandse Arbeidsinspectie boetes opgelegd voor onder meer het overtreden van de Wet arbeid vreemdelingen (Wav), de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (WML) en de Arbeidstijdenwet (ATW). Omdat het over diverse overtredingen gaat, telt het totale boetebedrag op tot ruim 450.000 euro.
1 van de 2 ondernemingen krijgt ook een waarschuwing preventieve stillegging van werk (WPS) opgelegd voor de Wav-overtredingen.

Voor het bedrijf dat de WPS krijgt opgelegd gaat het om een boetebedrag van ruim 255.000 euro. Als het bedrijf opnieuw Wav-overtredingen begaat, dus als de Arbeidsinspectie opnieuw dezelfde of soortgelijke overtredingen constateert, kan de Inspectie de werkzaamheden stilleggen. Het gaat nu om een waarschuwing; deze vervalt na 5 jaar als er geen stillegging is geweest. De 2e onderneming krijgt in totaal ruim 195.000 euro boete opgelegd.

Inzet Oekraïners
De overtredingen kwamen aan het licht tijdens gezamenlijke controles met partners van het Regionale Informatie- en Expertisecentrum Den Haag (RIEC). De Arbeidsinspectie startte vervolgens een uitgebreid onderzoek op en stuitte op de overtredingen bij de inzet van 219 Oekraïense medewerkers. De werkgever heeft - onder meer - nagelaten om de werknemers tijdig aan te melden bij het UWV. Hierdoor zijn werknemers tewerkgesteld die niet gerechtigd waren om in Nederland arbeid te verrichten. Dat is een overtreding van de Wav. Dit soort overtredingen ondermijnt de positie van werknemers, maar zorgt ook voor oneerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt.

Te weinig loon
Bij de ene onderneming klopte de arbeidstijdenregistratie niet met de daadwerkelijke situatie. Dat is een overtreding van de ATW. Een goede arbeidstijdenregistratie is belangrijk om te kunnen controleren of werknemers correct worden betaald en niet te lang werken. De werkgever heeft zich daarnaast ook niet gehouden aan de WML. Hij verrekende bijvoorbeeld de huisvestingskosten met het loon zonder aan de eis te voldoen van de juiste certificering, het zogenoemde SNF-keurmerk.

https://www.nlarbeidsinsp(...)rij-tot-fikse-boetes
quote:
Bij een controle van een uitzendbureau in Oosterhout trof de Nederlandse Arbeidsinspectie 11 medewerkers aan die niet in Nederland mogen werken. De medewerkers waren via het uitzendbureau aan het werk bij 3 bedrijven in Someren, Tilburg en Dordrecht. De betrokken bedrijven hebben voor ruim 330.000 euro aan boetes ontvangen.

Het uitzendbureau maakte gebruik van de detacheringsrichtlijn om derdelanders uit Wit-Rusland, Kazachstan en Oekraïne via een Poolse onderneming en het Nederlandse uitzendbureau hier aan het werk te zetten. Een werkgever is dan verplicht om een tewerkstellingsvergunning (TWV) of een gecombineerde vergunning voor verblijf en arbeid (GVVA) aan te vragen voor de buitenlandse werknemer die geen vrije toegang heeft tot de Nederlandse arbeidsmarkt.

Maatregelen en boetes
Bij 11 werknemers was van detachering geen sprake en ontbrak een TWV en/of GVVA. Dat is een overtreding van de Wet arbeid vreemdelingen (Wav). De Arbeidsinspectie heeft boeterapporten opgesteld voor overtredingen van de Wav voor zowel de Poolse onderneming, het uitzendbureau als de 3 inlenende bedrijven. Het uitzendbureau is daarnaast beboet voor overtredingen van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag (WML). Voor de Poolse onderneming is een boeterapport opgemaakt voor overtredingen van de WML.

Te weinig loon
Het uitzendbureau bleek bijna 6.000 euro te weinig loon uitbetaald te hebben en onterechte inhoudingen te hebben gedaan op het minimumloon. Dat bedrag is door tussenkomst van de Arbeidsinspectie inmiddels alsnog uitbetaald aan de getroffen werknemers. Het uitzendbureau krijgt hiervoor alsnog een boete van 13.300 euro.

De Poolse onderneming blijkt bijna 32.000 euro aan 10 werknemers te weinig te hebben uitbetaald. Hiervan is nog maar 4.200 euro nabetaald. Een boeterapport voor deze overtreding is door de Arbeidsinspectie opgemaakt. De werkgever is zélf verantwoordelijk om na te gaan of andere werknemers ook te weinig betaald hebben gekregen. De onderneming heeft honderden werknemers eerder gedetacheerd.

Recidive
Eerder zijn het uitzendbureau en 1 van de inlenende bedrijven al beboet voor overtredingen van de Wav. Zij hebben nu een waarschuwing preventieve stillegging gekregen. Bij herhaling van dezelfde of soortgelijke overtredingen zal de Arbeidsinspectie de werkzaamheden van deze bedrijven kunnen stilleggen.

https://www.nlarbeidsinsp(...)endbureau-oosterhout
Zie boven één bericht over illegale arbeid twee berichten over illegale arbeid met geconstateerde onderbetaling door de arbeidsinspectie. Overtredingen zijn zeer recent gepleegd.

Dus hoezo 'dat was vroeger'?

[ Bericht 21% gewijzigd door Jippie op 12-10-2025 12:36:36 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')