Mooi dat de eerste stap is genomen. Hopelijk een afschrikkend effect naar alle andere verhuurders!quote:Amsterdamse verhuurder weigert mannelijke huurders, riskeert boete van 10.000 euro
Een Amsterdamse verhuurder die stelselmatig mannen als huurder weigert, is door de gemeente Amsterdam op de vingers getikt. Als de man doorgaat met de discriminatie op basis van geslacht, riskeert hij een boete van 10.000 euro.
Het is de eerste keer dat de gemeente Amsterdam ingrijpt bij de verdenking van discriminatie bij verhuurders, meestal is er niet genoeg bewijs.
De verhuurder kwam bij de gemeente in beeld door een melding van een woningzoekende. Die zou door de verhuurder zijn geweigerd omdat hij man is. En dit bleek vaker te gebeuren: in de huurcontracten stond dat huurders "Nederlandse werkende dames" zijn. Ook online schreef de verhuurder alleen aan vrouwen te verhuren.
De verhuurder heeft twee weken de tijd om de gemeente zijn kant van het verhaal te vertellen. Past hij zijn beleid en huurcontracten niet aan, dan krijgt hij een boete van 10.000 euro opgelegd, schrijft de regionale omroep NH.
Discriminatie
Sinds 1 januari vorig jaar handhaaft het team Goed Verhuurderschap van de gemeente op intimidatie door verhuurders, te hoge waarborgsommen, onduidelijke of te hoge servicekosten en discriminatie bij het selecteren van huurders. Er is een meldpunt waar huurders met hun vragen terecht kunnen.
Het aantonen van met name discriminatie is ingewikkeld: vaak ontbreekt schriftelijk of digitaal bewijs. De gemeente adviseert huurders of woningzoekenden die te maken hebben met discriminatie bewijs te verzamelen, zoals een e-mail of opgenomen telefoongesprek.
"Of het nu discriminatie vanwege huidskleur, geloof, seksuele geaardheid of geslacht betreft: het is allemaal niet toegestaan", schrijft wethouder Zita Pels. "Wij zullen altijd proberen op te treden tegen dit soort gedrag."

Het zal er vooral voor zorgen dat verhuurders de discriminatie niet meer expliciet benoemen. De fout van deze verhuurder was dat hij eerlijk vertelde dat hij alleen vrouwen als huurder wilde. Als hij die mannen had afgewezen met een willekeurig smoesje, was hij nooit in de problemen gekomen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 18:42 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Mooi dat de eerste stap is genomen. Hopelijk een afschrikkend effect naar alle andere verhuurders!

Het is schandalig dat men niet meer onbestraft bekend mag maken wie of wat zijn/haar voorkeur heeft.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 18:42 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)oete-van-10-000-euro
[..]
Mooi dat de eerste stap is genomen. Hopelijk een afschrikkend effect naar alle andere verhuurders!

En nu hij zijn kaarten op tafel heeft gelegd kan hij die smoesjes ook niet meer gebruiken zonder dat er vragen gesteld gaan worden, die zal nu kerels in zijn huis moeten gaan zetten om daar vanaf te komenquote:Op vrijdag 10 oktober 2025 18:59 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Het zal er vooral voor zorgen dat verhuurders de discriminatie niet meer expliciet benoemen. De fout van deze verhuurder was dat hij eerlijk vertelde dat hij alleen vrouwen als huurder wilde. Als hij die mannen had afgewezen met een willekeurig smoesje, was hij nooit in de problemen gekomen.

Eens, maar aan de andere kant, je hoeft het niet te vermelden in je advertentie. Je weet toch wie je uitnodigd voor een eventueel aanbiedingsgesprek.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 19:01 schreef torentje het volgende:
[..]
Het is schandalig dat men niet meer onbestraft bekend mag maken wie of wat zijn/haar voorkeur heeft.

Weet de soos van jouw bijverdienste?quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 19:01 schreef torentje het volgende:
[..]
Het is schandalig dat men niet meer onbestraft bekend mag maken wie of wat zijn/haar voorkeur heeft.

Ik ben niet van de club.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 20:04 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Weet de soos van jouw bijverdienste?

Ja maar je mag het niet zeggen, net als bij sollicitaties.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 19:43 schreef Elzaas het volgende:
De man moet dit zelf uitmaken. Zijn huis.

Ook wanneer ik homo zou zijn, zou ik liever vrouwelijke huurders hebben denk ik. Vrouwen hebben gewoon het voordeel dat het stereotype beeeld is dat ze veel netter en voorzichtiger zijn dan mannen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 19:46 schreef Toine51 het volgende:
Eerlijk zeggen.
Elke man hier zou toch liever vrouwelijke huurders willen?
Tenzij homo...

Discriminatie op basis van onder andere sekse, geloof, afkomst of geaardheid is inderdaad verboden. Wanneer je zonder opgaaf van redenen mensen uit bovengenoemde groepen geen contract aanbiedt zal het echter niet makkelijk te bewijzen zijn dat je aan discriminatie doet.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 18:56 schreef Hyaenidae het volgende:
Hoezo is dit niet toegestaan, mag je dan niemand weigeren die je woning wil huren?
Of moet je gewoon niet openlijk toegeven dat je weigert vanwege man of buitenlander en een andere smoes verzinnen.
Als ik een woning te huur zou zetten zou ik toch zeer selectief zijn. Bovendien kom je er ook niet meer makkelijk vanaf zodra ze erin zitten.

Dit, logisch ik wil mijn dochters ook liever in een Nederlands vrouwenhuis hebben, zeker in deze tijden.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 00:32 schreef the-eye het volgende:
Wel mooi dat hij een kwetsbare groep voorrang wil geven

Hij kan gewoon zeggen: "ik wil jou niet als huurder". Punt.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 19:10 schreef Fleischmeister het volgende:
En nu hij zijn kaarten op tafel heeft gelegd kan hij die smoesjes ook niet meer gebruiken zonder dat er vragen gesteld gaan worden, die zal nu kerels in zijn huis moeten gaan zetten om daar vanaf te komen

Gelijk heeft 'ie. En het recht om (dat) te weigeren heeft hij vast.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 11:58 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Hij kan gewoon zeggen: "ik wil jou niet als huurder". Punt.
Toelichting geven waarom niet is niet verplicht.

Dat mag een individuele verhuurder ook niet zelf bepalen.quote:Op zaterdag 11 oktober 2025 14:03 schreef Alarmonoff het volgende:
Positieve discriminatie op statushouden mag dan weer wel.

Ja, situaties als bij 'Man over de vloer' (Man About the House) wil je liever voorkomen.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 18:45 schreef LXIV het volgende:
Als ik verhuurder was zou ik ook het liefste werkende Nederlandse dames hebben. Betalen op tijd, slopen het minst, betrouwbaar
|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |