abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218966383
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 10:33 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Die vraag / verduidelijking stelde jij dan ook niet.

Nog steeds niet trouwens.
Als het over een jaar gaat, kan er best wat goedkoper zijn geworden. Maar is het onderzoek over 2 jaar bijvoorbeeld kan het al weer heel anders zijn.
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
pi_218966391
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 10:19 schreef Elan het volgende:
Als de lonen flink stijgen moet je ook niet raar kijken dat producten en diensten significant duurder worden.
Dit dus. Men vergeet vaak zat te melden dat de lonen de laatste jaren ook flink gestegen zijn.
Om maar het voorbeeld van het modale inkomen erbij te pakken:
quote:
Het modale inkomen is de afgelopen jaren gestegen door economische groei, cao-loonstijgingen en verhogingen van het minimumloon. In 2020 lag het modale jaarinkomen nog op ¤ 36.500 bruto per jaar; in 2025 is dit gestegen naar ¤ 46.500 bruto, een toename van ruim 27% in vijf jaar tijd.
https://www.raisin.com/nl-nl/economie/modaal-inkomen/
pi_218966433
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 10:36 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Dit dus. Men vergeet vaak zat te melden dat de lonen de laatste jaren ook flink gestegen zijn.
Om maar het voorbeeld van het modale inkomen erbij te pakken:
[..]
https://www.raisin.com/nl-nl/economie/modaal-inkomen/
Dan pak je ook een gunstige groep.

De boodschappen waren in 2023 al meer dan 30% duurder, nu nog meer, terwijl lonen maar langzamer stijgen.

https://www.foodlog.nl/ar(...)r-dan-2-jaar-geleden?

Ik heb er sinds 2020 misschien 10% meer loon bij gekregen
pi_218966501
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 10:46 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Dan pak je ook een gunstige groep.

-----

Ik heb er sinds 2020 misschien 10% meer loon bij gekregen
Een gunstige groep... Dus meest voorkomend is in jouw ogen een gunstige groep. Ok...
Er zijn altijd uitzonderingen die zowel positief als negatief kunnen zijn. Als we daar aan gaan beginnen om die te pakken als argument, dan kunnen we net zo goed stoppen met praten hierover.

Oh, en de rest negeer ik, want ik had het over dat men het alleen heeft over prijsstijgingen en dat er zelden ook de loonstijging erbij wordt genoemd. Beter heeft men het over koopkracht.
pi_218966543
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 10:56 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Een gunstige groep... Dus meest voorkomend is in jouw ogen een gunstige groep. Ok...
Er zijn altijd uitzonderingen die zowel positief als negatief kunnen zijn. Als we daar aan gaan beginnen om die te pakken als argument, dan kunnen we net zo goed stoppen met praten hierover.

Oh, en de rest negeer ik, want ik had het over dat men het alleen heeft over prijsstijgingen en dat er zelden ook de loonstijging erbij wordt genoemd. Beter heeft men het over koopkracht.
En laat juist die nu flink gestegen zijn al een aantal jaren op rij.

Verder zou ik lekker wegblijven bij a-merken. Dat scheelt al enorm.
blablablabla
pi_218966551
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 10:56 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]

Dan negeer je het lekker, maar je vergeet ook nog even de huren die flink zijn gestegen, inflatiecorrectie op abonnementen, zorgkosten die stijgen. OV wat elk jaar duurder wordt. Energiekosten, en ga zo maar door.

Elke prinsjesdag wordt weer verteld dat de koopkracht weer iets stijgt.

In werkelijkheid is het voor een flinke groep Nederlanders alles behalve dat.
pi_218966722
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 11:01 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Dan negeer je het lekker, maar je vergeet ook nog even de huren die flink zijn gestegen, inflatiecorrectie op abonnementen, zorgkosten die stijgen. OV wat elk jaar duurder wordt. Energiekosten, en ga zo maar door.

Elke prinsjesdag wordt weer verteld dat de koopkracht weer iets stijgt.

In werkelijkheid is het voor een flinke groep Nederlanders alles behalve dat.
Hij probeert je uit te leggen dat koopkracht veel complexer werkt dan alleen maar dingen die duurder worden op een rijtje zetten. Energie en benzine zijn de afgelopen jaren bijvoorbeeld juist goedkoper geworden. Ook zijn er diverse koopkrachtmaatregelen genomen door het kabinet om mensen tegemoet te komen. Naar reguliere loonstijgingen binnen nagenoeg het hele werkspectrum.
blablablabla
  woensdag 8 oktober 2025 @ 11:45:57 #28
65846 Bocaj
47th President.
pi_218966791
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 11:01 schreef Elan het volgende:
Verder zou ik lekker wegblijven bij a-merken. Dat scheelt al enorm.
Koop ze alleen als ze in de aanbieding zijn.
Soms zijn ze dan nog steeds duurder dan huismerk. :')
pi_218966862
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 09:53 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Er staat alleen niet over welke periode dat is gedaan..
En dan nog is dit dikke onzin. Deze producten zijn exorbitant duurder geworden en joh, nu ineens 'goedkoper'.

Je bedoelt natuurlijk minder duur.

Toch?
pi_218967675
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 11:54 schreef YoopY het volgende:

[..]
En dan nog is dit dikke onzin. Deze producten zijn exorbitant duurder geworden en joh, nu ineens 'goedkoper'.

Je bedoelt natuurlijk minder duur.

Toch?
Precies, vandaar dat ik de periode ook precies afvraag...

Als een fles wasmiddel in 2023 ¤12,- was, in 2024 ¤18, en nu in 2025 ¤17.

Is het dan goedkoper geworden?
pi_218967725
quote:
1s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 13:23 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Precies, vandaar dat ik de periode ook precies afvraag...

Als een fles wasmiddel in 2023 ¤12,- was, in 2024 ¤18, en nu in 2025 ¤17.

Is het dan goedkoper geworden?

Exact. Uiteindelijk wordt natuurlijk alles duurder maar door de graai- en krimpflatie van de afgelopen jaren 'lijkt' het nu goedkoper.

Burgers, laat je niet bedonderen. :(
pi_218968248
Ik vind prima, mijn salaris groeit toch wel mee, maar de hypotheek(schuld) op mijn huis neemt feitelijk alleen maar af door inflatie.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218969091
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 15:03 schreef raptorix het volgende:
Ik vind prima, mijn salaris groeit toch wel mee, maar de hypotheek(schuld) op mijn huis neemt feitelijk alleen maar af door inflatie.
In dit land word je beloond om schulden te maken.
pindazakje
pi_218969162
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 10:19 schreef Elan het volgende:
Als de lonen flink stijgen moet je ook niet raar kijken dat producten en diensten significant duurder worden.

Zeker als het ultrabewerkt voedsel betreft dat wel drie of vier keer door zo'n proces heen gaat.
De welbekende loon-prijsspiraal. En het heeft nog een veel groter effect op de huizenmarkt want die prijzen worden ook gewoon maximaal verhoogd tot wat men nog net kan betalen van het loon.
Daarom vind ik het ook zo idioot dat er steeds hogere lonen worden geëist door complete vakbonden tot stakingen aan toe etc.
pindazakje
pi_218969222
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 17:18 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
De welbekende loon-prijsspiraal. En het heeft nog een veel groter effect op de huizenmarkt want die prijzen worden ook gewoon maximaal verhoogd tot wat men nog net kan betalen van het loon.
Daarom vind ik het ook zo idioot dat er steeds hogere lonen worden geëist door complete vakbonden tot stakingen aan toe etc.
Mwa op zich was een correctie wel op zijn plaats maar het moet nu wel klaar zijn. De koopkracht is dik in orde voor de meeste groepen en voor veel bedrijven is de rek er ook wel een beetje uit inmiddels.

Voor de supermarkten speelt nog een extra kwestie namelijk de wereldwijde stijging van prijzen voor grondstoffen. Het is bepaald geen Nederlands fenomeen dat prijzen enorm oplopen. Moet je voor de grap naar Amerika kijken, dan valt het hier nog wel mee allemaal.
blablablabla
pi_218969248
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 17:31 schreef Elan het volgende:

[..]
Mwa op zich was een correctie wel op zijn plaats maar het moet nu wel klaar zijn. De koopkracht is dik in orde voor de meeste groepen en voor veel bedrijven is de rek er ook wel een beetje uit inmiddels.

Voor de supermarkten speelt nog een extra kwestie namelijk de wereldwijde stijging van prijzen voor grondstoffen. Het is bepaald geen Nederlands fenomeen dat prijzen enorm oplopen. Moet je voor de grap naar Amerika kijken, dan valt het hier nog wel mee allemaal.
Plus dat energieprijzen ook flink hoger zijn, niet onbelangrijk voor veel voedselindustrie.
Koffie word volgend jaar helemaal feest trouwens.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218969366
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 17:37 schreef raptorix het volgende:

[..]
Plus dat energieprijzen ook flink hoger zijn, niet onbelangrijk voor veel voedselindustrie.
Koffie word volgend jaar helemaal feest trouwens.
Koffie, cacao, rundvlees :Y
Stikstof regels, klimaatverandering maar ook opkomende economieën zoals India en China die veel meer consumeren spelen een rol.

Gaat alleen maar erger worden de komende jaren. Ook niet ondenkbaar dat het op enig moment een globale recessie gaat triggeren.
blablablabla
  zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:42:42 #38
65846 Bocaj
47th President.
pi_218989989
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 09:00 schreef Mikeytt het volgende:
Geen last dus als je een vegetarische theedrinker bent die geen chocola eet.
Dat ben jij dus niet met je leverpastei op brood.
  zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:58:22 #40
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218990001
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 14:57 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Dat ben jij dus niet met je leverpastei op brood.
Jawel, want ik koop het niet zelf :9 Veel te duur voor mij.

Van die saksische leverworst van 50 cent kan wel weer, lekker goedkoop
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')