Volgens mij is die 7% hier laatst al eens debunked en gaat het om 20%.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 19:06 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat ik bedoelde is dat ze nog geen 7% krijgen toegewezen dat zijn 11.000 woningen per jaar. 240.000 sinds 2015.
Hoe hoog hun aandeel is in het huidige totale aanbod weet ik ook niet.
7% of 20% is niet eens zo relevant, als er al een tekort is zal het tekort ook met 7% snel toenemen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 19:12 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Volgens mij is die 7% hier laatst al eens debunked en gaat het om 20%.
Heb je die cijfers paraat?quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 19:09 schreef BlaZ het volgende:
[..]
7% is ook bijzonder veel cumulatief, daarnaast hebben statushouders een bijzonder lage doorstroming ten opzichte van andere ontvangers.
Voor een volle emmer is ieder volume teveel. Kunnen we daar een heel mooi taartje van snijden en kijken welke groepen, welke woningen in gebruik hebben. Maar het boeit helemaal niets.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 19:18 schreef BlaZ het volgende:
[..]
7% of 20% is niet eens zo relevant, als er al een tekort is zal het tekort ook met 7% snel toenemen.
Bron?quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 19:12 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Volgens mij is die 7% hier laatst al eens debunked en gaat het om 20%.
Is te vinden bij het CBS:quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 19:06 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat ik bedoelde is dat ze nog geen 7% krijgen toegewezen dat zijn 11.000 woningen per jaar. 240.000 sinds 2015.
Hoe hoog hun aandeel is in het huidige totale aanbod weet ik ook niet.
Al vind ik 46.000 een vreemd getal als er jaarlijks zo'n 11.000 woningen naar statushouders gaat. Het CBS lijkt creatief te zijn met de definitie van statushouder.quote:Eind 2022 waren er 2,1 miljoen corporatiewoningen. Van al deze woningen werden er bijna 46 duizend (2,1 procent) bewoond door een huishouden met een statushouder. Wanneer we ook de voormalige statushouders meenemen, die inmiddels de Nederlandse nationaliteit hebben, dan woonden in bijna 161 duizend corporatiewoningen ten minste één (voormalige) statushouder. Dit is 7,5 procent van alle corporatiewoningen.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)2-naar-statushouders
Woningen bij bouwen en stoppen met stikstofwaanzin zou veel meer zoden aan de dijk zetten. Maar zolang er partijen zijn die belang hebben bij schaarste gaat dat natuurlijk niet gebeuren.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 19:22 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Voor een volle emmer is ieder volume teveel. Kunnen we daar een heel mooi taartje van snijden en kijken welke groepen, welke woningen in gebruik hebben. Maar het boeit helemaal niets.
Er is acuut nood. Dat noopt tot harde maatregelen.
Ik zie niet echt maatregelen, over een paar jaar zitten we met wachtlijsten van 30 jaar voor een sociale huurwoning en koopwoningen van minimaal 5 ton.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 19:22 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Voor een volle emmer is ieder volume teveel. Kunnen we daar een heel mooi taartje van snijden en kijken welke groepen, welke woningen in gebruik hebben. Maar het boeit helemaal niets.
Er is acuut nood. Dat noopt tot harde maatregelen.
Het zijn geen tekorten. Het zijn teveel mensen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 19:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Bron?
En als je die mensen geen woning geeft blijven ze dan in een AZC hangen waar ook al tekorten zijn? En belangrijker wie denk je dat voor die kosten opdraaien?
Precies, ook eenpersoonshuishoudens moeten genoeg plek hebben om een tweepersoons bed te kunnen neerzetten. In diverse streken van de wereld.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 17:25 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Een kamer van 10 bij 10 waarschijnlijk. Maar bijna niemand wil dat natuurlijk, eenpersoonshuishoudens gaan het liefst ook voor een ruime woning.
Kip, ei verhaal.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 19:59 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het zijn geen tekorten. Het zijn teveel mensen.
Kip, ei verhaal? Dat is helemaal niet.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 20:32 schreef Elan het volgende:
[..]
Kip, ei verhaal.
Die mensen zijn er en komen er dus zal je moeten bouwen.
De vraag is welk probleem eerst was. Een probleem met instroom of met het bouwen van huizen.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 20:40 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Kip, ei verhaal? Dat is helemaal niet.
En het tweede gedeelte is een vals dilemma.
Al met al geen sterke reactie.
Volgens Coldwell Banker Richard Ellis (CBRE), het grootste commerciële vastgoedadviesbureau. Is er een tekort van 9,5 miljoen woningen in Europa.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 20:47 schreef Elan het volgende:
[..]
De vraag is welk probleem eerst was. Een probleem met instroom of met het bouwen van huizen.
Als je gewoon voldoende bouwt zoals in de rest van Europa heb je namelijk deze hele discussie niet.
Linkje?quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 21:14 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Volgens Coldwell Banker Richard Ellis (CBRE), het grootste commerciële vastgoedadviesbureau. Is er een tekort van 9,5 miljoen woningen in Europa.
Dus dat verschil valt wel mee.
https://www.cbre.nl/en-gb(...)m_source=chatgpt.comquote:Op dinsdag 7 oktober 2025 21:36 schreef Elan het volgende:
[..]
Linkje?
Als je ziet hoe de prijzen hier stijgen gaat dat echt compleet uit de pas met landen om ons heen die met dezelfde problemen moeten dealen. Dus er is wel degelijk sprake van ernstig gepruts alhier.
Niet lang geleden zouden we onze superioriteit en innovatie op technologisch vlak tentoonspreiden en dit probleem tackelen, maar anno 2025 stemmen we liever op een stel populisten en geven we de asielzoekers de schuld.
Jij maakt het een Europees probleem maar de huizenprijzen zijn in Duitsland en België bij lange na niet zo hard gestegen als hier. Komt niet eens in de buurt.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 21:50 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
https://www.cbre.nl/en-gb(...)m_source=chatgpt.com
Je ziet door heel Europa de maatschappelijke onrust toenemen.
En dat gaat wel iets verder dan asielzoekertje pesten. Met de huidige capaciteit kunnen we de vraag nooit op redelijke termijn aan.
Dus "bijbouwen" is nog populistischer dan wat rechts roept.
Ook daar kennen ze vergelijkbare p problemen. Zie de huizenprijzen als een thermometer. In Nederland zit het al 3 jaar in een snelkookpan.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 23:14 schreef Elan het volgende:
[..]
Jij maakt het een Europees probleem maar de huizenprijzen zijn in Duitsland en België bij lange na niet zo hard gestegen als hier. Komt niet eens in de buurt.
https://vastgoedactueel.n(...)duitse-en-belgische/
Ik zou het in absolute cijfers laten zien. Dat geeft een minder opgeblazen beeld.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 16:36 schreef Elan het volgende:
[..]
Waar het probleem qua huisvesting voornamelijk in zit zijn niet migranten maar het eenvoudige feit dat we steeds vaker alleen willen wonen.
[ afbeelding ]
Van 35% in 2010 naar 40% nu met een sterk groeiende bevolking.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 23:32 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik zou het in absolute cijfers laten zien. Dat geeft een minder opgeblazen beeld.
[ afbeelding ]
Die 7% geeft een totaal vertekend beeld. Denken dat de wachttijd van 10 jaar naar 9 jaar en 2 maanden gaat, is een redenatiefout.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 17:23 schreef Elan het volgende:
[..]
Zelfs binnen de sociale huur krijgen ze nog geen 7% van de woningen toegewezen. Wat dus effectief zou betekenen dat als je nu 10 jaar op de wachtlijst staat die gereduceerd zou worden tot 9 jaar en 2 maanden.
Onder het mom van alle beetjes helpen valt daar nog wel wat voor te zeggen maar echt heel veel zoden zet het allemaal niet aan de dijk. Laat staan dat het dé oplossing is voor het woningtekort zoals bepaalde populistische partijen het schetsen.
Die bouw stagneert dus. Wanneer "keert de wal het schip"?quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 20:32 schreef Elan het volgende:
[..]
Kip, ei verhaal.
Die mensen zijn er en komen er dus zal je moeten bouwen.
We zitten al aan de 5 ton. Het beeld is een vertekend door het uitponden van rel. goedkope huurwoningen door beleggers, maar als dat effect is weggeëbd, is de gemiddelde prijs > 5 ton. Als dat een bubble is, hebben we echt een probleem.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 19:30 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik zie niet echt maatregelen, over een paar jaar zitten we met wachtlijsten van 30 jaar voor een sociale huurwoning en koopwoningen van minimaal 5 ton.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |