Ja en net die data engineers hebben we niet.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 13:23 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Dat is in rap tempo afgenomen, zie CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)g-op-de-arbeidsmarkt
Daarnaast moet je rekening houden dat dit geen match betekend met de vacatures en werklozen.
m.a.w. een data engineer is wat anders dan de ubereats bezorgen die gezocht wordt.
Klopt, je ziet ook veel meer mensen op LinkedIn met open to work, of klagen dat ze al een jaar afgewezen worden.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 13:23 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Dat is in rap tempo afgenomen, zie CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)g-op-de-arbeidsmarkt
Daarnaast moet je rekening houden dat dit geen match betekend met de vacatures en werklozen.
m.a.w. een data engineer is wat anders dan de ubereats bezorgen die gezocht wordt.
Absoluut, het gevoel komt pas na de werkelijkheid.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 13:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Klopt, je ziet ook veel meer mensen op LinkedIn met open to work, of klagen dat ze al een jaar afgewezen worden.
Ik merk in de markt na de zomervakantie een heel sterke daling in drukte en werk bij ook grotere organisaties.
We hebben juist erg veel Hbo'ers en weinig praktisch geschoolde mensen in verhouding.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 13:35 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Ja en net die data engineers hebben we niet.
Voor bepaalde workloads is dat niet zo een probleem, er zijn als projecten waarbij dit voor AI workloads word gedaan.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 13:09 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Deze is voor mij nieuw.
Maar nu ik erover nadenk, nee dat zie ik totaal niet in.
Je legt de macht en veiligheid bij particuliere gebruikers en andere onbekenden?
Veel grote organisaties die voor een deel op ZZPers leunden zijn gestopt met inhuur. Ik werk zelf bij een 25K+ organisatie die in april besloten heeft dat er niet meer extern ingehuurd mag worden, ik zie wel dat veel van dat soort mensen intern komen. Overigens is de trend bij de grotere bedrijven dat intern personeel beter beloont word en dat ZZPers al jaren lang voor zelfde vergoeding werkt, ik twijfelde zelf ook even of ik als ZZPer zou gaan werken, maar het is het gewoon niet waard, ik zou zo ongeveer 10 maanden per jaar facturabel moeten werken voor het inkomen wat ik nu heb.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 13:42 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Klopt, je ziet ook veel meer mensen op LinkedIn met open to work, of klagen dat ze al een jaar afgewezen worden.
Ik merk in de markt na de zomervakantie een heel sterke daling in drukte en werk bij ook grotere organisaties.
Oké.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 04:37 schreef raptorix het volgende:
[..]
Veel grote organisaties die voor een deel op ZZPers leunden zijn gestopt met inhuur. Ik werk zelf bij een 25K+ organisatie die in april besloten heeft dat er niet meer extern ingehuurd mag worden, ik zie wel dat veel van dat soort mensen intern komen. Overigens is de trend bij de grotere bedrijven dat intern personeel beter beloont word en dat ZZPers al jaren lang voor zelfde vergoeding werkt, ik twijfelde zelf ook even of ik als ZZPer zou gaan werken, maar het is het gewoon niet waard, ik zou zo ongeveer 10 maanden per jaar facturabel moeten werken voor het inkomen wat ik nu heb.
Gezien de historie gaat dat echter wel gebeuren. Zie de streigering van bedrijven wanneer ze dezelfde tarieven voor nuts moeten betalen als huishoudens. Alleen maar kommer en kwel. We subsidiëren ze al genoeg.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Tis. Soms net of links is tegen vooruitgang en bedrijven ansich.
Nee dat hoeft helemaal niet.
Zo een datacenter levert je helemaal geen zier op, sterker nog ik durf gerust te stellen dat het je geld kost.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 07:48 schreef TAmaru het volgende:
Er is maar één optie: KETTINGZAAG erdoorheen. Door de overheid wel te verstaan. Zijn we in Nederland eindelijk ergens goed in (datacenters en digitale infrastructuur), wordt dat door overheidsfalen weer onmogelijk gemaakt.
Mijn oplossing:
1. Uit de EU stappen
2. Stikstofnormen opheffen
3. Belasting op energie afschaffen
4. Bouwvergunningen schrappen
Binnen de kortste keren zijn we de datacenterhoofdstad van de wereld
We hebben helemaal geen stroomcapaciteit daarvoor.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 07:48 schreef TAmaru het volgende:
Er is maar één optie: KETTINGZAAG erdoorheen. Door de overheid wel te verstaan. Zijn we in Nederland eindelijk ergens goed in (datacenters en digitale infrastructuur), wordt dat door overheidsfalen weer onmogelijk gemaakt.
Mijn oplossing:
1. Uit de EU stappen
Het enige wat dit oplevert zijn rolling black outs en een kapotte economie. Ons stroomnet kan dit helemaal niet aan en uit de EU stappen is economische zelfmoord.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 07:48 schreef TAmaru het volgende:
Mijn oplossing:
1. Uit de EU stappen
En wat lost dat op?quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 07:48 schreef TAmaru het volgende:
Mijn oplossing:
1. Uit de EU stappen
Daarom: kolencentrales weer open, kerncentrales bouwen, terug aan het gas, gasboringen in Groningen hervatten.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 08:53 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
We hebben helemaal geen stroomcapaciteit daarvoor.
Een klein bedrijf kan al niet eens open omdat er geen stroom is.
quote:Google is powering Belgium's digital future with a two-year ¤5 billion investment in AI infrastructure.
Google is investing an additional ¤5 billion in Belgium over the next two years to expand its cloud and AI infrastructure. This includes expansions of our data center campuses in Saint-Ghislain and will add another 300 full time jobs. We’ve also announced new agreements with Eneco, Luminus and Renner which will support the development of new onshore wind farms and support the grid with clean energy.
Our commitment goes beyond infrastructure. We're also equipping Belgians with the skills needed to thrive in an AI-driven economy, at no cost and will fund non-profits to provide free, practical AI training for low-skilled workers.
This is an extraordinary time for European innovation and its digital and economic future. Google is deepening its roots in Belgium and investing in its residents to unlock significant economic opportunities for the country, helping to ensure it remains a leader in technology and AI.
Als je wereldbeeld intens simpel is lost dat magischerwijs alle problemen op. Kijk alleen naar het economische Utopia dat het VK is geworden.quote:
Een beetje MKB bedrijf heeft meer mensen op de payroll dan een datacenter. Denk dat los van de bouw het beperkte impact heeft op de lokale economie. AMS-IX maakt je al een cruciaal onderdeel van het netwerk. Nog meer datacenters zie ik persoonlijk niet helemaal de meerwaarde in.quote:
Ja de hele claim dat de nabijheid of zelfs maar de aanwezigheid van datacenters binnen de landsgrenzen een randvoorwaarde zou zijn voor succesvolle techstart-ups is ook echt helemaal nergens hard gemaakt. Het wordt in het ING stukje gewoon voor waar aangenomen lijkt het.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 14:54 schreef Wotte het volgende:
Denk dat het prima uitlegbaar is dat je niet op de schaal van Google/Meta e.d. Je schaarse grond/energie moet willen opofferen aan datacenters terwijl je al relatief veel capaciteit hebt per hoofd van de bevolking. Bovendien als er overal al glasvezel ligt en je ook èèn van de vijf grootste knooppunten binnen de landsgrenzen hebt.
Het grootste gedeelte van de servers wordt nu gebruikt om elders economische waarde te creëren. In feite is het niets anders dan je ruimte en energie exporteren.
Dan zou je er nu al heel veel moeten hebben in Nederland want we hebben natuurlijk al jarenlang een leidersrol op gebied van datacentra.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 15:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja de hele claim dat de nabijheid of zelfs maar de aanwezigheid van datacenters binnen de landsgrenzen een randvoorwaarde zou zijn voor succesvolle techstart-ups is ook echt helemaal nergens hard gemaakt. Het wordt in het ING stukje gewoon voor waar aangenomen lijkt het.
Dan raakt het stroomnet nog meer in onbalans.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 11:16 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Daarom: kolencentrales weer open, kerncentrales bouwen, terug aan het gas, gasboringen in Groningen hervatten.
Ook het verhaaltje over technische kennis is nogal overdreven, de enige kennis gaat tot het aanleggen van de krachtstroom, het is echt niet zo dat Microsoft overal gaat nadenken hoe een datacenter er van binnen uit ziet. Voor Hyperscalers is dat vrijwel altijd een soort van plug&play setup.quote:Op vrijdag 10 oktober 2025 14:45 schreef Wotte het volgende:
[..]
Een beetje MKB bedrijf heeft meer mensen op de payroll dan een datacenter. Denk dat los van de bouw het beperkte impact heeft op de lokale economie. AMS-IX maakt je al een cruciaal onderdeel van het netwerk. Nog meer datacenters zie ik persoonlijk niet helemaal de meerwaarde in.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |