abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218973065
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 08:09 schreef raptorix het volgende:

[..]
Naar mijn weten en inschatting zijn de Datacenters van Meta verre van efficiënt, ik schat dat als ze fatsoenlijke techniek zouden gebruiken ze eigen wel met 2 a 3 datacenters zouden afkunnen. De AI bubel klapt op korte termijn zeer zeker, maar je kunt dat vergelijken met de .COM bubbel van de jaren 2000, de bubbel was dood, maar internet niet, AI zal met Quantum Computing een enorme verandering zijn voor de mensheid, ik voorspel groter als de Industriële revolutie omdat het ieders leven ingrijpend gaat veranderen, een grote vraag zal zijn: Gaan we er breed van profiteren, of krijgen we een situatie waarbij een paar tech Triljonairs zullen ontstaan, ik ben bang voor het laatste.
Ik ben het eens met je veronderstellingen.

Maar datacenters blijven altijd nodig ook zonder de AI hype, als je technologisch wilt blijven heersen.

Nu is dat ook goed te ontwerpen zonder koeling met water, gewoon door grotere computairs te gebruiken.
Het gaat puur weer eens om de infrastructuur van elektriciteit. Dat moet nog sneller gaan.
En datacenters zijn mooie industrie, er komt niks uit, werken weinig mensen en je kunt gebouwen helemaal in het groen zetten. Een industrie met weinig milieu effect behalve stroomgebruik. Maar hej dat wekken we duurzaam op toch?
Vakman pur sang
pi_218973080
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 08:28 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Maar datacenters blijven altijd nodig ook zonder de AI hype, als je technologisch wilt blijven heersen.

Nu is dat ook goed te ontwerpen zonder koeling met water, gewoon door grotere computairs te gebruiken.
Het gaat puur weer eens om de infrastructuur van elektriciteit. Dat moet nog sneller gaan.
En datacenters zijn mooie industrie, er komt niks uit, werken weinig mensen en je kunt gebouwen helemaal in het groen zetten. Een industrie met weinig milieu effect behalve stroomgebruik. Maar hej dat wekken we duurzaam op toch?
Hoezo is industrie waar weinig mensen werken een voordeel?
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_218973084
quote:

[..]

Ik denk dat datacenters in de toekomst mogelijk zullen verdwijnen of een andere functie gaan krijgen, zelf vermoed ik dat we veel meer Grid Computing zullen krijgen waarbij mensen gewoon thuis pods hebben staan die dynamische workloads kunnen verwerken, deels ook om hun eigen toepassingen te draaien, deels als een manier om inkomsten te leveren, zoals dat nu werkt met teruglevering van stroom.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218973124
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 08:09 schreef raptorix het volgende:

[..]
Naar mijn weten en inschatting zijn de Datacenters van Meta verre van efficiënt, ik schat dat als ze fatsoenlijke techniek zouden gebruiken ze eigen wel met 2 a 3 datacenters zouden afkunnen. De AI bubel klapt op korte termijn zeer zeker, maar je kunt dat vergelijken met de .COM bubbel van de jaren 2000, de bubbel was dood, maar internet niet, AI zal met Quantum Computing een enorme verandering zijn voor de mensheid, ik voorspel groter als de Industriële revolutie omdat het ieders leven ingrijpend gaat veranderen, een grote vraag zal zijn: Gaan we er breed van profiteren, of krijgen we een situatie waarbij een paar tech Triljonairs zullen ontstaan, ik ben bang voor het laatste.
Je hebt gelijk wat betreft quantum computing en AI. Dat zal wel doorgaan.

Het punt wat er is, is dat innovatie en tech voor een groot deel rond optimisme van consumenten draait. Je hebt een democratie nodig, progressief onderwijs, zorg en bestaanszekerheid. Toen Zuckerberg met Neil de Grasse Tyson een demo liet zien van wat de metaverse zou kunnen zijn, kon ik het voor me zien als in dat veel scholen die systemen "zouden" kunnen kopen. En dit kun je breder trekken.

Maar Amerikanen krijgen er geleidelijk een doodseconomie voor in de plaats. Er is een braindrain, wat je ook terugziet in keynotes. Apple is de weg kwijt met halfbakken AI enerzijds en anderzijds hun eigen onderzoek dat tegen AI lijkt te spreken. Consumentenvertrouwen gaat tot een nulpunt en er is een run op domme telefoons ivm spionage en anderzijds een afkeer. De kans dat scholen ergen in investeren is zeer klein met een regering die deze scholen eigenlijk gewoon wil afschaffen waarbij slechts een enkele miljonairszoon of dochter de kneepjes van het vak van een CEO mee krijgt op een priveschool en de steeds verder groeiende "rest" het maar moet uitzoeken.

De clash tussen opkomende grassrootsbewegingen en big tech gaat nog komen, liberaal Amerika staat op de tocht omdat ook liberalen wel weten dat zij dichter bij de afgrond staan dan bij de top. En als ze dat soort verliezen al incalculeren 'en' er komen eerlijkere belastingen en een schreeuw om een basisinkomen, dan krijgen we dynamieken in de wereld die we nog niet eerder gezien hebben. Althans, Amerika gaat het zwaar krijgen met die bevalling

En als we niet ontkoppelen, dan ben ik bang dat wij straks ook volledig in de Amerikaanse instorting gaan delen. Beter kijken we naar China of gewoon naar onszelf.

Als Amerika eindigt als een soort Somalië met tech die al net zo dom is als het systeem, omdat het rond datzelfde systeem van autocratie / anarchie drijft waar dat AI ook omheen gevouwen wordt, dan kan het de quantum computers wel in, maar dan is dat niet hoe men het allemaal voor zich zag.

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 09-10-2025 08:55:27 ]
  donderdag 9 oktober 2025 @ 08:55:25 #105
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_218973151
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 17:25 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Bijdragen aan het BBP prima, maar een datacenter gaat momenteel ten koste van andere partijen die bijvoorbeeld ook stroom nodig hebben, en ten koste van andere zaken zoals drinkwater en bouwgrond die je ook voor woningen kan gebruiken. Dan zou ik niet zeggen dat we koste wat kost meer datacenters nodig hebben voor dat schamele 1.5 miljardje BBP.
Wat je zegt klopt, het is alleen een visieverschil.

Is het Of-of, of en-en ?

Op de manier hoe het nu, zo beperkt, doorgaat gaat het niet lukken. M.a.w. er moet veel bijgebouwd gaan worden.
Als je dan iets doet, doe het dan goed..
Lachen joh.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 09:01:37 #106
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_218973182
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2025 18:23 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Indirecte banen is altijd grote onzin. Waarschijnlijk zijn het een paar honderd directe banen en gaat 80% van de investering naar Nvidia ivm de chips.
Het feit dat zulke waardevolle datacentra en zulke grote investeringen hier gedaan worden is per definitie goed, omdat er dan weer zeer veel geld hier rondstroomt ipv in Bangladesh oid.

een paar honderd banen zijn toch gewoon welkom , of niet?
Lachen joh.
pi_218973232
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 08:55 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Wat je zegt klopt, het is alleen een visieverschil.

Is het Of-of, of en-en ?

Op de manier hoe het nu, zo beperkt, doorgaat gaat het niet lukken. M.a.w. er moet veel bijgebouwd gaan worden.
Als je dan iets doet, doe het dan goed..
Eh oke.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_218973286
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 09:01 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Het feit dat zulke waardevolle datacentra en zulke grote investeringen hier gedaan worden is per definitie goed, omdat er dan weer zeer veel geld hier rondstroomt ipv in Bangladesh oid.

Nee, geen Amerikaanse datacenters meer hier. Zoals ik hierboven schreef zitten we met een zombieland dat op instorten staat en de kosten van dat verval bij ons parkeert, niet een land dat de wereld verder gaat leiden in optimisme en progressie.

Nederland moet investeren in eigen kunde. Er valt een hoop werk te doen tegen de uitwassen van klimaatverandering, niet alleen de hitte maar ook enorme bakken water. Investeer in onderwijs. Focus op watermanagement, bodemverzakking, verzilting etc etc etc en bouw zelf de tech die de kunde dient.
pi_218973330
quote:

[..]

We wekken dat straks inderdaad duurzaam op voor dat datacenter. De kosten delen de burgers deels wel. Stroomrekeningen rond datacenters in de VS gaan ook omhoog, waar die kosten ook maar in te verhalen zijn. Zal hier wel niet anders worden.
pi_218973436
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2025 10:55 schreef DrDentz het volgende:
We kunnen beter AZC's bouwen
Ja, en dan die gasten de hele dag op een distributiefiets laten trappen om stroom op te wekken! 👍
pi_218973632
quote:

[..]

95% van de investering zal niet in het land plaatsvinden maar bij nvidia en aanverwanten.
pi_218973766
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 08:34 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
Hoezo is industrie waar weinig mensen werken een voordeel?
Omdat we in nl behoefte hebben aan hooggeschoold werk, wat precies past.

Productie kan beter in landen als Roemenië
Vakman pur sang
pi_218973777
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 10:13 schreef BEFEM het volgende:

[..]
95% van de investering zal niet in het land plaatsvinden maar bij nvidia en aanverwanten.
Even een spoiler. Deepseek zet het keurig uiteen. Dit is de eerste keer dat ik zoiets door een taalmodel heen trek.

Op de vraag wat de burger terug zou zien van de miljarden als een datacenter zou worden gebouwd

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Conclusie Deel 1: De miljarden aan investeringen waren voornamelijk gebleven bij de techbedrijven zelf. Een (klein) deel zou via belastingen en lokale economie zijn "gedruppeld" naar de maatschappij, maar dit was waarschijnlijk niet in verhouding tot de omvang van de investering.

Deel 2: De verborgen kosten die (deels) bij de burger terechtkomen

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je herformulering raakt de essentie: De "misgelopen miljarden" zijn grotendeels een illusie voor de gemiddelde burger. Het was vooral een investering ten bate van de aandeelhouders van de techbedrijven.

De kans dat de miljarden in significante, direct voelbare mate bij de burger terecht zouden komen, was klein.

Tegelijkertijd is de kans groot dat de burger wél was opgezadeld met de verborgen kosten:

Hogere netbeheerkosten voor stroom.

Verminderde betrouwbaarheid en beschikbaarheid van het stroomnet.

Druk op de watervoorziening en andere publieke voorzieningen.

Door de stop vermijdt Nederland dus niet alleen een kans met een onzeker rendement, maar ook een gegarandeerde set van maatschappelijke kosten en risico's die zeer waarschijnlijk (deels) bij de burger waren neergelegd. In die zin kan de stop worden gezien als een bescherming van de publieke zaak en de portemonnee van de burger op de lange termijn.
pi_218973881
Datacenters in de VS stoten maar liefst 6x zoveel uit als vooraf beloofd op papier. En zoals Exxon en Shell als grootste vervuilers het schuldgevoel naar de consumenten schoven met o.a. de 'carbon footprint' heeft men bij Big (American) tech alvast een schuldgevoel geprobeerd door te schuiven op diezelfde consument (waarvan de niet-geinformeerde 'm vast wel weer naar de migrant doorschuift) . Dat is niet zo goed aangekomen.

Bij droogte (waar zo'n datacenter aan bijdraagt), moeten we onze e-mails deleten.
pi_218973903
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 09:32 schreef Beathoven het volgende:

[..]
We wekken dat straks inderdaad duurzaam op voor dat datacenter. De kosten delen de burgers deels wel. Stroomrekeningen rond datacenters in de VS gaan ook omhoog, waar die kosten ook maar in te verhalen zijn. Zal hier wel niet anders worden.
Tis. Soms net of links is tegen vooruitgang en bedrijven ansich.

Nee dat hoeft helemaal niet.
Vakman pur sang
pi_218973911
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 10:53 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Tis. Soms net of links is tegen vooruitgang en bedrijven ansich.

Nee dat hoeft helemaal niet.
Lees even wat er verder staat in de posts hier recht boven.

Welk belang dien jij precies? Dat van Nederland in elk geval niet met je Paard van Troje dat je naar binnen wilt schuiven.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 11:28:25 #117
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_218974236
quote:
3s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 10:37 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Even een spoiler. Deepseek zet het keurig uiteen. Dit is de eerste keer dat ik zoiets door een taalmodel heen trek.

Op de vraag wat de burger terug zou zien van de miljarden als een datacenter zou worden gebouwd

SPOILER
Conclusie Deel 1: De miljarden aan investeringen waren voornamelijk gebleven bij de techbedrijven zelf. Een (klein) deel zou via belastingen en lokale economie zijn "gedruppeld" naar de maatschappij, maar dit was waarschijnlijk niet in verhouding tot de omvang van de investering.

Deel 2: De verborgen kosten die (deels) bij de burger terechtkomen

SPOILER
Je herformulering raakt de essentie: De "misgelopen miljarden" zijn grotendeels een illusie voor de gemiddelde burger. Het was vooral een investering ten bate van de aandeelhouders van de techbedrijven.

De kans dat de miljarden in significante, direct voelbare mate bij de burger terecht zouden komen, was klein.

Tegelijkertijd is de kans groot dat de burger wél was opgezadeld met de verborgen kosten:

Hogere netbeheerkosten voor stroom.

Verminderde betrouwbaarheid en beschikbaarheid van het stroomnet.

Druk op de watervoorziening en andere publieke voorzieningen.

Door de stop vermijdt Nederland dus niet alleen een kans met een onzeker rendement, maar ook een gegarandeerde set van maatschappelijke kosten en risico's die zeer waarschijnlijk (deels) bij de burger waren neergelegd. In die zin kan de stop worden gezien als een bescherming van de publieke zaak en de portemonnee van de burger op de lange termijn.

M.a.w. , het kan dus wel.
Het moet echter zo zijn dat het energieverbruik via een tarief gaat wat iets bijdraagt en niet andere mensen kost.
Lachen joh.
pi_218974280
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 11:28 schreef Pajanus het volgende:

[..]
M.a.w. , het kan dus wel.
Het moet echter zo zijn dat het energieverbruik via een tarief gaat wat iets bijdraagt en niet andere mensen kost.
hoezo het kan wel ?

Er wordt gedaan alsof we miljarden mislopen die de maatschappij zouden ingaan, alsof we kansen mislopen. Dat is niet waar, dat strijken ze uiteindelijk zelf op. Het enige wat we met datacenters dus krijgen is extra druk op onze eigen voorzieningen en extra uitstoot.

Dan ben jij dus advocaat voor wat minder druk in die grote extra druk en uitstoot.

Ik gooi morgen even wat zeecontainers met staalslakken op je erf. En over die paar kilo's minder komen we wel uit. Art of the deal.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 09-10-2025 11:53:32 ]
pi_218974576
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 10:55 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Lees even wat er verder staat in de posts hier recht boven.

Welk belang dien jij precies? Dat van Nederland in elk geval niet met je Paard van Troje dat je naar binnen wilt schuiven.
Waar heb je het over.

Dit nieuwsitem gaat over dat NL de aansluiting dreigt te missen door vertraagde vergunningsverleningen en infraproblemen, zodat o.a. datacenters niet gebouwd kunnen worden.

Volgens mij moet je daar hard aan werken en die wel bouwen en proberen om NL hightech of IT bedrijven te stimuleren te groeien zodat je er echt groot in kunt worden.
Vakman pur sang
pi_218974945
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 08:34 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik denk dat datacenters in de toekomst mogelijk zullen verdwijnen of een andere functie gaan krijgen, zelf vermoed ik dat we veel meer Grid Computing zullen krijgen waarbij mensen gewoon thuis pods hebben staan die dynamische workloads kunnen verwerken, deels ook om hun eigen toepassingen te draaien, deels als een manier om inkomsten te leveren, zoals dat nu werkt met teruglevering van stroom.
Deze is voor mij nieuw.
Maar nu ik erover nadenk, nee dat zie ik totaal niet in.
Je legt de macht en veiligheid bij particuliere gebruikers en andere onbekenden?
Vakman pur sang
  donderdag 9 oktober 2025 @ 13:12:49 #121
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218974966
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 06:51 schreef Ludachrist het volgende:

[..]
_O_
Veel beter leesbaar dan normaletijd vind ik.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_218974987
quote:

[..]

We hebben tekorten op de arbeidsmarkt dus ik weet niet of we nog meer banen kunnen gebruiken. NL heeft eigenlijk al een te grote economie.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 13:23:12 #123
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_218975032
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 13:16 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
We hebben tekorten op de arbeidsmarkt dus ik weet niet of we nog meer banen kunnen gebruiken. NL heeft eigenlijk al een te grote economie.
Dat is in rap tempo afgenomen, zie CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)g-op-de-arbeidsmarkt

Daarnaast moet je rekening houden dat dit geen match betekend met de vacatures en werklozen.
m.a.w. een data engineer is wat anders dan de ubereats bezorgen die gezocht wordt.
Lachen joh.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 13:26:24 #124
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_218975060
quote:
10s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 11:35 schreef Beathoven het volgende:

[..]
hoezo het kan wel ?

Er wordt gedaan alsof we miljarden mislopen die de maatschappij zouden ingaan, alsof we kansen mislopen. Dat is niet waar, dat strijken ze uiteindelijk zelf op. Het enige wat we met datacenters dus krijgen is extra druk op onze eigen voorzieningen en extra uitstoot.

Dan ben jij dus advocaat voor wat minder druk in die grote extra druk en uitstoot.

Ik gooi morgen even wat zeecontainers met staalslakken op je erf. En over die paar kilo's minder komen we wel uit. Art of the deal.
Ik zeg dat we het wel kunnen mits ze het zo afspreken dat er een netto bijdrage is ipv uitgave.

Rare vergelijking maar zo werkt het uiteindelijk altijd toch? Meer economische activiteit is meer uitstoot. Al is het vervoer, computers.
Een groeiende economie staat haaks op het milieu.

Maar goed , in NL willen we schijnbaar helemaal niks economisch hebben.

Fabrieken moeten oprotten, grote bedrijven moeten oprotten, MKB heeft geen geld om mee te draaien met de rest We houden dus enkel consultancy bedrijven ofzo?
Lachen joh.
  donderdag 9 oktober 2025 @ 13:26:59 #125
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_218975076
quote:
1s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 13:09 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Deze is voor mij nieuw.
Maar nu ik erover nadenk, nee dat zie ik totaal niet in.
Je legt de macht en veiligheid bij particuliere gebruikers en andere onbekenden?
Precies, tijden lang gaan we naar gecentraliseerd en schaalvoordelen en dan zou lokaal met zoiets de oplossing zijn?

Met iets fysieks zoals stroom van zonnepanelen snap ik het nog.
Lachen joh.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')