Ik ben het eens met je veronderstellingen.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
Naar mijn weten en inschatting zijn de Datacenters van Meta verre van efficiënt, ik schat dat als ze fatsoenlijke techniek zouden gebruiken ze eigen wel met 2 a 3 datacenters zouden afkunnen. De AI bubel klapt op korte termijn zeer zeker, maar je kunt dat vergelijken met de .COM bubbel van de jaren 2000, de bubbel was dood, maar internet niet, AI zal met Quantum Computing een enorme verandering zijn voor de mensheid, ik voorspel groter als de Industriële revolutie omdat het ieders leven ingrijpend gaat veranderen, een grote vraag zal zijn: Gaan we er breed van profiteren, of krijgen we een situatie waarbij een paar tech Triljonairs zullen ontstaan, ik ben bang voor het laatste.
Hoezo is industrie waar weinig mensen werken een voordeel?quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik ben het eens met je veronderstellingen.
Maar datacenters blijven altijd nodig ook zonder de AI hype, als je technologisch wilt blijven heersen.
Nu is dat ook goed te ontwerpen zonder koeling met water, gewoon door grotere computairs te gebruiken.
Het gaat puur weer eens om de infrastructuur van elektriciteit. Dat moet nog sneller gaan.
En datacenters zijn mooie industrie, er komt niks uit, werken weinig mensen en je kunt gebouwen helemaal in het groen zetten. Een industrie met weinig milieu effect behalve stroomgebruik. Maar hej dat wekken we duurzaam op toch?
Ik denk dat datacenters in de toekomst mogelijk zullen verdwijnen of een andere functie gaan krijgen, zelf vermoed ik dat we veel meer Grid Computing zullen krijgen waarbij mensen gewoon thuis pods hebben staan die dynamische workloads kunnen verwerken, deels ook om hun eigen toepassingen te draaien, deels als een manier om inkomsten te leveren, zoals dat nu werkt met teruglevering van stroom.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar datacenters blijven altijd nodig ook zonder de AI hype, als je technologisch wilt blijven heersen.
Nu is dat ook goed te ontwerpen zonder koeling met water, gewoon door grotere computairs te gebruiken.
Het gaat puur weer eens om de infrastructuur van elektriciteit. Dat moet nog sneller gaan.
En datacenters zijn mooie industrie, er komt niks uit, werken weinig mensen en je kunt gebouwen helemaal in het groen zetten. Een industrie met weinig milieu effect behalve stroomgebruik. Maar hej dat wekken we duurzaam op toch?
Je hebt gelijk wat betreft quantum computing en AI. Dat zal wel doorgaan.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
Naar mijn weten en inschatting zijn de Datacenters van Meta verre van efficiënt, ik schat dat als ze fatsoenlijke techniek zouden gebruiken ze eigen wel met 2 a 3 datacenters zouden afkunnen. De AI bubel klapt op korte termijn zeer zeker, maar je kunt dat vergelijken met de .COM bubbel van de jaren 2000, de bubbel was dood, maar internet niet, AI zal met Quantum Computing een enorme verandering zijn voor de mensheid, ik voorspel groter als de Industriële revolutie omdat het ieders leven ingrijpend gaat veranderen, een grote vraag zal zijn: Gaan we er breed van profiteren, of krijgen we een situatie waarbij een paar tech Triljonairs zullen ontstaan, ik ben bang voor het laatste.
Wat je zegt klopt, het is alleen een visieverschil.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 17:25 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Bijdragen aan het BBP prima, maar een datacenter gaat momenteel ten koste van andere partijen die bijvoorbeeld ook stroom nodig hebben, en ten koste van andere zaken zoals drinkwater en bouwgrond die je ook voor woningen kan gebruiken. Dan zou ik niet zeggen dat we koste wat kost meer datacenters nodig hebben voor dat schamele 1.5 miljardje BBP.
Het feit dat zulke waardevolle datacentra en zulke grote investeringen hier gedaan worden is per definitie goed, omdat er dan weer zeer veel geld hier rondstroomt ipv in Bangladesh oid.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 18:23 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Indirecte banen is altijd grote onzin. Waarschijnlijk zijn het een paar honderd directe banen en gaat 80% van de investering naar Nvidia ivm de chips.
Eh oke.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:55 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Wat je zegt klopt, het is alleen een visieverschil.
Is het Of-of, of en-en ?
Op de manier hoe het nu, zo beperkt, doorgaat gaat het niet lukken. M.a.w. er moet veel bijgebouwd gaan worden.
Als je dan iets doet, doe het dan goed..
Nee, geen Amerikaanse datacenters meer hier. Zoals ik hierboven schreef zitten we met een zombieland dat op instorten staat en de kosten van dat verval bij ons parkeert, niet een land dat de wereld verder gaat leiden in optimisme en progressie.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:01 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Het feit dat zulke waardevolle datacentra en zulke grote investeringen hier gedaan worden is per definitie goed, omdat er dan weer zeer veel geld hier rondstroomt ipv in Bangladesh oid.
een paar honderd banen zijn toch gewoon welkom , of niet?
We wekken dat straks inderdaad duurzaam op voor dat datacenter. De kosten delen de burgers deels wel. Stroomrekeningen rond datacenters in de VS gaan ook omhoog, waar die kosten ook maar in te verhalen zijn. Zal hier wel niet anders worden.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja, en dan die gasten de hele dag op een distributiefiets laten trappen om stroom op te wekken! 👍quote:
95% van de investering zal niet in het land plaatsvinden maar bij nvidia en aanverwanten.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:01 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Het feit dat zulke waardevolle datacentra en zulke grote investeringen hier gedaan worden is per definitie goed, omdat er dan weer zeer veel geld hier rondstroomt ipv in Bangladesh oid.
Omdat we in nl behoefte hebben aan hooggeschoold werk, wat precies past.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:34 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Hoezo is industrie waar weinig mensen werken een voordeel?
Even een spoiler. Deepseek zet het keurig uiteen. Dit is de eerste keer dat ik zoiets door een taalmodel heen trek.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:13 schreef BEFEM het volgende:
[..]
95% van de investering zal niet in het land plaatsvinden maar bij nvidia en aanverwanten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Conclusie Deel 1: De miljarden aan investeringen waren voornamelijk gebleven bij de techbedrijven zelf. Een (klein) deel zou via belastingen en lokale economie zijn "gedruppeld" naar de maatschappij, maar dit was waarschijnlijk niet in verhouding tot de omvang van de investering.
Deel 2: De verborgen kosten die (deels) bij de burger terechtkomenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Je herformulering raakt de essentie: De "misgelopen miljarden" zijn grotendeels een illusie voor de gemiddelde burger. Het was vooral een investering ten bate van de aandeelhouders van de techbedrijven.
De kans dat de miljarden in significante, direct voelbare mate bij de burger terecht zouden komen, was klein.
Tegelijkertijd is de kans groot dat de burger wél was opgezadeld met de verborgen kosten:
Hogere netbeheerkosten voor stroom.
Verminderde betrouwbaarheid en beschikbaarheid van het stroomnet.
Druk op de watervoorziening en andere publieke voorzieningen.
Door de stop vermijdt Nederland dus niet alleen een kans met een onzeker rendement, maar ook een gegarandeerde set van maatschappelijke kosten en risico's die zeer waarschijnlijk (deels) bij de burger waren neergelegd. In die zin kan de stop worden gezien als een bescherming van de publieke zaak en de portemonnee van de burger op de lange termijn.
Tis. Soms net of links is tegen vooruitgang en bedrijven ansich.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:32 schreef Beathoven het volgende:
[..]
We wekken dat straks inderdaad duurzaam op voor dat datacenter. De kosten delen de burgers deels wel. Stroomrekeningen rond datacenters in de VS gaan ook omhoog, waar die kosten ook maar in te verhalen zijn. Zal hier wel niet anders worden.
Lees even wat er verder staat in de posts hier recht boven.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:53 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Tis. Soms net of links is tegen vooruitgang en bedrijven ansich.
Nee dat hoeft helemaal niet.
quote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:37 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Even een spoiler. Deepseek zet het keurig uiteen. Dit is de eerste keer dat ik zoiets door een taalmodel heen trek.
Op de vraag wat de burger terug zou zien van de miljarden als een datacenter zou worden gebouwdSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Conclusie Deel 1: De miljarden aan investeringen waren voornamelijk gebleven bij de techbedrijven zelf. Een (klein) deel zou via belastingen en lokale economie zijn "gedruppeld" naar de maatschappij, maar dit was waarschijnlijk niet in verhouding tot de omvang van de investering.
Deel 2: De verborgen kosten die (deels) bij de burger terechtkomenM.a.w. , het kan dus wel.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Je herformulering raakt de essentie: De "misgelopen miljarden" zijn grotendeels een illusie voor de gemiddelde burger. Het was vooral een investering ten bate van de aandeelhouders van de techbedrijven.
De kans dat de miljarden in significante, direct voelbare mate bij de burger terecht zouden komen, was klein.
Tegelijkertijd is de kans groot dat de burger wél was opgezadeld met de verborgen kosten:
Hogere netbeheerkosten voor stroom.
Verminderde betrouwbaarheid en beschikbaarheid van het stroomnet.
Druk op de watervoorziening en andere publieke voorzieningen.
Door de stop vermijdt Nederland dus niet alleen een kans met een onzeker rendement, maar ook een gegarandeerde set van maatschappelijke kosten en risico's die zeer waarschijnlijk (deels) bij de burger waren neergelegd. In die zin kan de stop worden gezien als een bescherming van de publieke zaak en de portemonnee van de burger op de lange termijn.
Het moet echter zo zijn dat het energieverbruik via een tarief gaat wat iets bijdraagt en niet andere mensen kost.Lachen joh.
hoezo het kan wel ?quote:Op donderdag 9 oktober 2025 11:28 schreef Pajanus het volgende:
[..]
M.a.w. , het kan dus wel.
Het moet echter zo zijn dat het energieverbruik via een tarief gaat wat iets bijdraagt en niet andere mensen kost.
Waar heb je het over.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 10:55 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Lees even wat er verder staat in de posts hier recht boven.
Welk belang dien jij precies? Dat van Nederland in elk geval niet met je Paard van Troje dat je naar binnen wilt schuiven.
Deze is voor mij nieuw.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 08:34 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik denk dat datacenters in de toekomst mogelijk zullen verdwijnen of een andere functie gaan krijgen, zelf vermoed ik dat we veel meer Grid Computing zullen krijgen waarbij mensen gewoon thuis pods hebben staan die dynamische workloads kunnen verwerken, deels ook om hun eigen toepassingen te draaien, deels als een manier om inkomsten te leveren, zoals dat nu werkt met teruglevering van stroom.
Veel beter leesbaar dan normaletijd vind ik.quote:
We hebben tekorten op de arbeidsmarkt dus ik weet niet of we nog meer banen kunnen gebruiken. NL heeft eigenlijk al een te grote economie.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:01 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Dat is in rap tempo afgenomen, zie CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)g-op-de-arbeidsmarktquote:Op donderdag 9 oktober 2025 13:16 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
We hebben tekorten op de arbeidsmarkt dus ik weet niet of we nog meer banen kunnen gebruiken. NL heeft eigenlijk al een te grote economie.
Ik zeg dat we het wel kunnen mits ze het zo afspreken dat er een netto bijdrage is ipv uitgave.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 11:35 schreef Beathoven het volgende:
[..]
hoezo het kan wel ?
Er wordt gedaan alsof we miljarden mislopen die de maatschappij zouden ingaan, alsof we kansen mislopen. Dat is niet waar, dat strijken ze uiteindelijk zelf op. Het enige wat we met datacenters dus krijgen is extra druk op onze eigen voorzieningen en extra uitstoot.
Dan ben jij dus advocaat voor wat minder druk in die grote extra druk en uitstoot.
Ik gooi morgen even wat zeecontainers met staalslakken op je erf. En over die paar kilo's minder komen we wel uit. Art of the deal.
Precies, tijden lang gaan we naar gecentraliseerd en schaalvoordelen en dan zou lokaal met zoiets de oplossing zijn?quote:Op donderdag 9 oktober 2025 13:09 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Deze is voor mij nieuw.
Maar nu ik erover nadenk, nee dat zie ik totaal niet in.
Je legt de macht en veiligheid bij particuliere gebruikers en andere onbekenden?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |