abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:51:08 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218926178
Snap echt niet dat dat nog niet mogelijk is in het grote 2025...

In Estland kan je gewoon online inloggen en je stem uitbrengen, klaar is kees... Geen zorgen over hacks e.d. Fatsoenlijke software regelen lijkt me een stuk goedkoper ook dan ieder jaar op elke straat een stembureau uit de grond stampen.

Zo help je ook de drempel om te stemmen te verlagen én kunnen gehandicapten zonder problemen stemmen, daar dit nu nog een probleem is vaak.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_218926213
En kunnen we mooi in de smiezen houden wie waar allemaal precies op stemt.

Wat een goed id!
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:56:17 #3
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218926228
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 11:55 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

Wat een goed id!
Dat kan in Estland ook niet nee.
pi_218926242
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 11:56 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Dat kan in Estland ook niet nee.
Haha.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:59:32 #5
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218926257
quote:

Wat een goed id!
Op zich een goed idee ja, dan weten we wie we uit moeten lachen.

Ik ben voor.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:05:22 #6
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218926308
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 11:57 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
Haha.
Dat kan vrij makkelijk.
In Estland log je in met je Digid, wordt je stemkeuze versleuteld. Dan wordt je digitale handtekening gescheiden van de stem en uiteindelijk verwijderd. Dus bij het stemmen kan de overheid al niet zien waarop je gestemd hebt. En later ook niet eens dat je uberhaupt gestemd hebt
pi_218926319
Elektronisch stemmen heeft gewoon twee grote nadelen.
Je kan als kiezer niet zien of je stem wel geheim is.
Je kan als kiezer niet controleren of het tellen van de stemmen wel eerlijk verloopt.

Daarom gaat er vooralsnog niets boven potlood en papieren stembiljet.
pi_218926338
misschien over 1.5 jaar
Mensen het spijt me maar ik mag jullie niet meer mentionen.
pi_218926351
quote:

Wat een goed id!
Sowieso weten ze al je geld transacties al en waar je geld allemaal naartoe gaat.
Dat lijkt me een veel groter bezwaar (als je het al iets boeit) dan een fucking stem. Net alsof dat geheim moet blijven _O-
pindazakje
pi_218926355
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 12:06 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Je kan als kiezer niet controleren of het tellen van de stemmen wel eerlijk verloopt.

Waarom moet het in godsnaam geheim blijven? Je schaamt je voor je stem?
pindazakje
pi_218926371
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 12:10 schreef Hyaenidae het volgende:
Waarom moet het in godsnaam geheim blijven? Je schaamt je voor je stem?
Is geen kwestie van schamen voor je stem.
We hebben gewoon stemgeheim.
pi_218926382
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 12:09 schreef Hyaenidae het volgende:
Sowieso weten ze al je geld transacties al en waar je geld allemaal naartoe gaat.
Dat is al erg genoeg. En daarom moet contant geld blijven.
pi_218926388
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 12:12 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Is geen kwestie van schamen voor je stem.
We hebben gewoon stemgeheim.
Mietje.
pindazakje
pi_218926406
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 12:13 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Dat is al erg genoeg. En daarom moet contant geld blijven.
Contant geld vind ik persoonlijk veel onveiliger dan op de bank. Ik zou niet lekker slapen of van huis gaan met bv een ton aan briefgeld onder je matras.
pindazakje
pi_218926419
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 12:14 schreef Hyaenidae het volgende:
Contant geld vind ik persoonlijk veel onveiliger dan op de bank. Ik zou niet lekker slapen of van huis gaan met bv een ton aan briefgeld onder je matras.
Dan koop je een kluis.
Of je huurt een kluisloket bij een bedrijf als DNK.
pi_218926800
Voor stemmen via digid gelden bijna dezelfde bezwaren als voor stemmen met een stemcomputer, maar dan nog meer. Het is lastig te controleren, er is geen paper trail. Hertellen lukt niet. "Hertellen is ook niet nodig" zouden mensen kunnen zeggen, maar dat is niet zo. Je weet niet hoe veilig en correct alle algoritmes zijn; en hoe kun je 100% zeker zijn dat toch niet iemand je stem naar jou als persoon kan herleiden? Dat valt en staat bij een 100% correcte implementatie, en dat is lastig te controleren en garanderen.

Er moet sowieso software en infra voor gebouwd worden. Dat zal open source moeten gebeuren. Of in ieder geval met veel, regelmatige onafhankelijke audits en controles. Die controles moeten bij elke verkiezing opnieuw gebeuren, want hoe weet je anders of ook de juiste software gebruikt wordt als er echt gestemd wordt?

Ik weet verder niet hoe ze dat in Estland hebben gedaan, en hoe veilig dat nu daadwerkelijk is, maar ik zie zelf echt geen goede reden om af te stappen van papieren stembiljetten, integendeel.
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:12:07 #17
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218926858
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 12:06 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

En nummer drie, bij niet stemmen in een stemhokje: je kunt niet garanderen dat mensen zonder dwang kunnen stemmen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_218926912
Stemmen via DigiD of een dergelijk systeem zou dus mogelijk zijn via iedere computer met aansluiting op internet. Dat kan dus ook thuis, op de universiteit of hogeschool, of op kantoor. Het nadeel daarvan is dat het stemgeheim in het geding komt. Er is dan een gerede kans dat gezinsleden, studiegenoten of collega's meekijken en zien wat je stemt.

Om dezelfde reden ben ik ook geen groot voorstander van briefstemmen. Nu zal het in sommige gevallen niet anders kunnen, zoals bij kiezers buiten Nederland, maar de mogelijkheid tot briefstemmen moet niet uitgebreid worden naar kiezers die net zo goed naar een stembureau kunnen gaan.

Als mensen naar een stembureau moeten om hun stem uit te brengen, dan kunnen de stembureauleden erop toezien dat mensen niet samen in een stemhokje gaan staan en dat zodoende het stemgeheim gewaarborgd blijft.
pi_218926993
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 13:18 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Stemmen via DigiD of een dergelijk systeem zou dus mogelijk zijn via iedere computer met aansluiting op internet. Dat kan dus ook thuis, op de universiteit of hogeschool, of op kantoor. Het nadeel daarvan is dat het stemgeheim in het geding komt. Er is dan een gerede kans dat gezinsleden, studiegenoten of collega's meekijken en zien wat je stemt.

Om dezelfde reden ben ik ook geen groot voorstander van briefstemmen. Nu zal het in sommige gevallen niet anders kunnen, zoals bij kiezers buiten Nederland, maar de mogelijkheid tot briefstemmen moet niet uitgebreid worden naar kiezers die net zo goed naar een stembureau kunnen gaan.

Als mensen naar een stembureau moeten om hun stem uit te brengen, dan kunnen de stembureauleden erop toezien dat mensen niet samen in een stemhokje gaan staan en dat zodoende het stemgeheim gewaarborgd blijft.
Ik denk dat je eerste punt het belangrijkst is. Niet zo lastig om mensen te bedreigen om op jouw partij te stemmen. Nu kunnen dergelijke figuren nooit checken of je doet wat je zegt, maar bij online stemmen kunnen ze gewoon achter je staan. En daarna door naar de buurman, en de volgende buurman etc.

Dit is ook de reden waarom je niet met je partner in 1 stemhokje mag en maar een paar volmachten (verplicht tegelijk met je eigen stem) mag uitbrengen.
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:53:14 #20
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218927171
Dank voor uw stem op Hugo de Jonge
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:24:38 #21
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218927794
Stemmen is in Nederland een beetje achterhaald, hoe je het doet. Stemmen per brief is heel normaal in andere landen, of zoals hier recent voor gemeenteraad en burgermeester. 1 stembureau dat al weken voor de verkiezingen open is, zodat je als het jouw uitkomt alvast kan gaan stemmen

[ Bericht 0% gewijzigd door Jan_Onderwater op 03-10-2025 17:11:32 ]
pi_218927891
Een stembureau dat al een week eerder open is: prima. Wellicht kan er ook meer met mobiele stembureaus, het stembureau komt naar u toe.

Maar elke vorm van puur digitaal stemmen is waardeloos, namelijk niet hertelbaar en controleerbaar.

Dan zou je al een apparaat moeten hebben die elke stem uit print, waarna de stemmer hem kan controleren en in een bus kan gooien. Dan nog weet die stemmer niet zeker of dat wat in de computer gebeurt ook gelijk is aan wat hij heeft uitgeprint, maar dan kun je iig een papieren hertelling doen.

Maar liever zoals nu blijven stemmen, alleen dan met het nieuwe, makkelijker telbare, stembiljet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:42:05 #23
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218927936
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 15:34 schreef Hanca het volgende:
Een stembureau dat al een week eerder open is: prima. Wellicht kan er ook meer met mobiele stembureaus, het stembureau komt naar u toe.

Maar elke vorm van puur digitaal stemmen is waardeloos, namelijk niet hertelbaar en controleerbaar.

Dan zou je al een apparaat moeten hebben die elke stem uit print, waarna de stemmer hem kan controleren en in een bus kan gooien. Dan nog weet die stemmer niet zeker of dat wat in de computer gebeurt ook gelijk is aan wat hij heeft uitgeprint, maar dan kun je iig een papieren hertelling doen.

Maar liever zoals nu blijven stemmen, alleen dan met het nieuwe, makkelijker telbare, stembiljet.
Hoe zou je een makkelijker telbaar stembiljet maken? Alle verkiesbare mensen horen er op. Dan krijg je vanzelf een groot stembiljet. Momenteel al erg goed telbaar gemaakt. Er zijn 2 stapels. 1 stapel voor iedere partij met de stem op de lijsttrekker en 1 stapel met andere stemmen.

Anders krijg je een systeem met nummers i.p.v. namen zoals in sommige andere landen wat erg gevoelig is voor fouten. Ik stem op X partij op nummer X
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 15:43:31 #24
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218927943
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 13:12 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
En nummer drie, bij niet stemmen in een stemhokje: je kunt niet garanderen dat mensen zonder dwang kunnen stemmen.
Dit is eigenlijk wel een kwalijke waar ik niet aan heb gedacht. Elektronisch stemmen buiten een stemhokje om zou niet wenselijk moeten zijn inderdaad.
pi_218927961
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 15:42 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Hoe zou je een makkelijker telbaar stembiljet maken? Alle verkiesbare mensen horen er op. Dan krijg je vanzelf een groot stembiljet. Momenteel al erg goed telbaar gemaakt. Er zijn 2 stapels. 1 stapel voor iedere partij met de stem op de lijsttrekker en 1 stapel met andere stemmen.
Als je in de hokjes de lijsten hangt met partij en nummer, hoef je op het biljet alleen de partijen en dan een lijst van 1 t/m 50 te hebben. 2 vakjes aankruisen: de partij en een nummer. Kruist iemand alleen een partij aan, telt hij als op de lijsttrekker. Alleen een nummer is ongeldig (maar kwam in de praktijk eigenlijk niet voor toen ze dit getest hebben).

Stel, ik wil op Grinwis stemmen. Dan kruis ik dus de CU aan en ik kruis nummer 2 aan.

Omdat dit dan op 1 a4tje past en de partijen gelijk bovenaan naast elkaar staan, gaat tellen echt veel sneller. Alleen het uit elkaar vouwen van al die stembiljetten kost op sommige stembureaus al uren.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )

quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 1 / 2
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')