Ik vind dat wel de moeite waard om een zaterdag in te steken, tenzij je op een andere manier meer kan verdienen op zo'n dag.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 14:03 schreef 215 het volgende:
[..]
Dat lijkt erg indrukwekkend maar als ik er al 50 Euro in heb gestopt dan is het nog steeds geen duizend euro geworden. Ik denk dat dit een zoektocht voor mijn erfgenamen gaat worden dan als ze er zin in hebben.
Een vraag "beantwoorden" met een vraag is bijna altijd fout.quote:Op donderdag 2 oktober 2025 22:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Leuk joh.
Waar komt het geld vandaan dat je verdient met goud, wat voor zo'n 80% speculatief is?
De coins in mijn bitcoinwallet zijn niet meer dan een 12 woordjes op een stukje papier, die een private key vertegenwoordigen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 16:30 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Een vraag "beantwoorden" met een vraag is bijna altijd fout.zo ook nu.
Ik snap niet dat de fanboys nooit gewoon kunnen toegeven van: ja het is inderdaad energieverslindende speculatie maar ik zit op de boot en leef er goed van. Dat kan een discussie helder maken.
quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 13:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het zal nu ongeveer 8,5 tot 120x meer waard zijn dan toen
Stel je voor, een bitcoin is nu 100.000 euro. Dan zal hij over vijf jaar (door 750% te stijgen) 750.000 euro zijn. Na tien jaar zit je op 5.625.000 euro. En na vijftien jaar zit je op 42.187.500 euro.quote:Op donderdag 2 oktober 2025 16:07 schreef gwn_een_user het volgende:
de afgelopen 5 jaar is de prijs van bitcoin met meer dan 750% gestegen.
quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 20:29 schreef luxerobots het volgende:
[..]
[..]
Stel je voor, een bitcoin is nu 100.000 euro. Dan zal hij over vijf jaar (door 750% te stijgen) 750.000 euro zijn. Na tien jaar zit je op 5.625.000 euro. En na vijftien jaar zit je op 42.187.500 euro.
En dan moet je er ook nog rekening mee houden dat de hoeveelheid bitcoin niet stabiel blijft, maar groeit.
Het lijkt me vrij logisch dat dit niet vol te houden. En als de winsten tegenvallen, zal er minder geld ingelegd worden, waardoor het ook niet meer aantrekkelijk is om geld in te leggen.
Kortom, je hoeft geen Einstein te zijn om te zien dat Bitcoin zeer onzeker is voor de lange termijn.
Want?quote:Het lijkt me vrij logisch dat dit niet vol te houden.
Er is natuurlijk geen lineair pad met een prijsstijging.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 20:29 schreef luxerobots het volgende:
[..]
[..]
Stel je voor, een bitcoin is nu 100.000 euro. Dan zal hij over vijf jaar (door 750% te stijgen) 750.000 euro zijn. Na tien jaar zit je op 5.625.000 euro. En na vijftien jaar zit je op 42.187.500 euro.
De hoeveelheid bitcoin groeit niet zo hard meer.quote:En dan moet je er ook nog rekening mee houden dat de hoeveelheid bitcoin niet stabiel blijft, maar groeit.
Als er minder interesse is, zal de prijs dalen en als er miners afhaken, zal ook de difficulty dalen.quote:Het lijkt me vrij logisch dat dit niet vol te houden. En als de winsten tegenvallen, zal er minder geld ingelegd worden, waardoor het ook niet meer aantrekkelijk is om geld in te leggen.
Alles is onzeker voor de lange termijn, afgezien van de belastingdienst en de dood.quote:Kortom, je hoeft geen Einstein te zijn om te zien dat Bitcoin zeer onzeker is voor de lange termijn.
Dit komt uit een youtubefilmpje, heb je ook het hele filmpje? Dan kan ik de context zien.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 22:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er is natuurlijk geen lineair pad met een prijsstijging.
Je kan alleen stellen dat het tot nu toe aardig te voorspellen was, dit is een voorspelling uit 2014 waar dus alleen de chart t/m 2013 op staat.
(negeer de QR)
[ afbeelding ]
Mijn stelling dat er bitcoin bijkomt klopt dus. Als de instroom van geld stopt, blijft de koers dus niet gelijk, maar zal die dalen. Dat is nog los van het feit dat mensen ook hun geld eruit kunnen halen.quote:De hoeveelheid bitcoin groeit niet zo hard meer.
Er zijn maximaal 21 miljoen bitcoin in omloop in het jaar 2140 en momenteel zijn daar al 19,93 miljoen van gemined.
Aangezien de meeste bitcoin al geminet is, is dat corrigerende effect ook maar klein.quote:Dus 94,9% is al gemined.
[..]
Als er minder interesse is, zal de prijs dalen en als er miners afhaken, zal ook de difficulty dalen.
Daardoor zal het minen makkelijker worden, wat weer miners aantrekt, etc.
De algoritmen lossen dat wel op.
Hier staat dezelfde grafiek uit een Reddit post van 11 jaar geleden, dus uit 2014:quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 11:51 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dit komt uit een youtubefilmpje, heb je ook het hele filmpje? Dan kan ik de context zien.
A. Komt dit wel uit 2014?
B. Werd dit serieus genomen als voorspelling, of zijn er honderden voorspellingen gedaan, waarbij dit er toevallig eentje is waarbij het klopt.
[..]
Dat is geen stelling, dat is een open deur. Dat geldt voor letterlijk iedere investering.quote:Mijn stelling dat er bitcoin bijkomt klopt dus. Als de instroom van geld stopt, blijft de koers dus niet gelijk, maar zal die dalen.
Ja, wat gek, mensen kunnen net als bij goud en aandelen hun bitcoin verkopen? Joh.quote:Dat is nog los van het feit dat mensen ook hun geld eruit kunnen halen.
Nee, dat heeft niets met het aantal gemijnde bitcoin te maken, aangezien het altijd een equilibrium zal vinden van "winstgevendheid minen" vs "difficulty". Blijkbaar, dat haal ik uit je reactie, snap je dat mechanisme niet helemaal.quote:[..]
Aangezien de meeste bitcoin al geminet is, is dat corrigerende effect ook maar klein.
Bitcoin en goud beide een prima investering. Heb beide gehad, Bitcoin verkocht omdat mijn partner er totaal niet mee kan omgaan. Goud heb ik dan nog(fysiek) wel maar dat is bedoeld voor mijn partner. De omstandigheden waarom is dan iet swaar ik het niet over ga hebben. Maar ben maar al te blij dat ik die kezues gemaakt heb. Als je word afgkeurd(na circa 35 jaar gewrkt te hebben en daarmee niet meer serieus genomen word in deze maatschappij en netto er behoorlijk op achteruit gaat is het maar goed dat ik die keuzes gemaakt had.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 16:30 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Een vraag "beantwoorden" met een vraag is bijna altijd fout.zo ook nu.
Ik snap niet dat de fanboys nooit gewoon kunnen toegeven van: ja het is inderdaad energieverslindende speculatie maar ik zit op de boot en leef er goed van. Dat kan een discussie helder maken.
Kijk nog eens naar de grafiek: hij zit er ca 500% - 700% langs in 2025 q4. In 2020 zit het er ook ca 500% langs. We zitten nu op het niveau waar het in 2021 op zou zitten volgens die voorspellingquote:Op zaterdag 4 oktober 2025 11:51 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dit komt uit een youtubefilmpje, heb je ook het hele filmpje? Dan kan ik de context zien.
A. Komt dit wel uit 2014?
B. Werd dit serieus genomen als voorspelling, of zijn er honderden voorspellingen gedaan, waarbij dit er toevallig eentje is waarbij het klopt.
Het is natuurlijk een grafiek die op basis van op dat moment beschikbare data is gemaakt, toekomst voorspellen blijft lastig. Dat we wat jaren achterlopen klopt hoor. De laatst verwachte bullrun is eigenlijk ook niet waargemaakt, al staan we toch weer 100% hoger dan 1,5 jaar geleden.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 14:39 schreef embedguy het volgende:
[..]
Kijk nog eens naar de grafiek: hij zit er ca 500% - 700% langs in 2025 q4. In 2020 zit het er ook ca 500% langs. We zitten nu op het niveau waar het in 2021 op zou zitten volgens die voorspelling![]()
Ik denk dat er grafieken zijn uit 2013 die een betere voorspelling doen. Een beetje als een kapotte klok die ook twee maal per dag gelijk heeft.
Verder niet om het idee van die grafiek onderuit te halen: het idee dat logaritmische regressie van toepassing is, is valide denk ik. Althans, dat is realistischer dan een lineaire lijn.
Zeker.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 14:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een grafiek die op basis van op dat moment beschikbare data is gemaakt, toekomst voorspellen blijft lastig. Dat we wat jaren achterlopen klopt hoor. De laatst verwachte bullrun is eigenlijk ook niet waargemaakt maar evengoed staan we toch weer 100% hoger dan 1,5 jaar geleden.
Aan de andere kant zie je nu wel een bredere acceptatie door ETF's en dergelijke.
Waar bitcoin vroeger nog wel eens 30-40% waarde verloor (of juist steeg) op een dag, is dat nu nog maximaal enkele procenten.
Ik had eigenlijk moeten zeggen dat het enigszins klopt.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 14:39 schreef embedguy het volgende:
[..]
Kijk nog eens naar de grafiek: hij zit er ca 500% - 700% langs in 2025 q4. In 2020 zit het er ook ca 500% langs. We zitten nu op het niveau waar het in 2021 op zou zitten volgens die voorspelling![]()
Ik denk dat er grafieken zijn uit 2013 die een betere voorspelling doen. Een beetje als een kapotte klok die ook twee maal per dag gelijk heeft.
Hoe koop jij een Dollar? Of een paar gram goud? Waarom zou dat voor bitcoin ineens anders moeten zijn?quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 16:46 schreef luxerobots het volgende:
Bitcoin wordt vooral gekocht om mee te verdienen. Hoogstens zijn er nog wat mensen die het gebruiken om geld onder de radar te houden, maar dan heb je het dus over belastingontduiking en het nut ervan in het criminele circuit.
Als je iets van je bitcoin wil kopen, kun je het 't best omwisselen voor een gevestigde valuta, in zoverre werkt dit digitale geld dus (niet).
En toch is het $120.000 per stuk waard.quote:Traditionele investeringen vertegenwoordigen een waarde in de echte wereld, in een huis kan je wonen, bedrijven generen winst (dividend), edelmetalen worden gebruikt in elektronica of om sierraden van te maken, van kunst kun je genieten en koffie kun je drinken. Terwijl een bitcoin in principe niets doet.
Om de marktkapitalisatie van bitcoin naar 4,6 biljoen Dollar te krijgen, is geen 2,3 biljoen Dollar nodig.quote:Daarbij heeft bitcoin het grote probleem dat er al zoveel ingelegd is en er de verwachting is dat er nog steeds mooie winsten te behalen zijn. De bitcoin vertegenwoordigd nu ongeveer 2,30 biljoen dollar. Om dat nog eens over de kop te laten gaan, is weer een nieuwe 2,3 biljoen nodig.
Dat is een uitspraak die je op ieder moment kan doen, bij 100 miljard, bij 500 miljard en bij 2,3 biljoen Dollar. Die uitspraak heeft geen waarde.quote:Je hoeft dus geen Einstein te zijn om te zien dat de winsten, die zich verveelvoudigd hebben, niet vol te houden zijn. En als de verwachtingen niet vol te houden zijn, dreigt er natuurlijk een implosie.
Je snapt mijn punt niet. Of probeert een karikatuur te maken.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 17:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hoe koop jij een Dollar? Of een paar gram goud? Waarom zou dat voor bitcoin ineens anders moeten zijn?
Je kan bitcoin overigens wel mijnen, als je dat zou willen.
De marktkapitalisatie van bitcoin is momenteel meer dan 2 biljoen.quote:En toch is het $120.000 per stuk waard.
Om de marktkapitalisatie van bitcoin naar 4,6 biljoen Dollar te krijgen, is geen 2,3 biljoen Dollar nodig.
Er zit nu ook geen 2,3 biljoen Dollar in.
Je redeneert nogal vreemd. Je vermeld trots dat een bitcoin 120.000 dollar per stuk waard is. Komt ook met een grafiek die groei laat zien. Maar dat er steeds meer geld nodig is om dezelfde 'rendementen' te halen, heeft dan weer geen waarde.quote:Dat is een uitspraak die je op ieder moment kan doen, bij 100 miljard, bij 500 miljard en bij 2,3 biljoen Dollar. Die uitspraak heeft geen waarde.
Er is geen reden waarom bitcoin niet naar $150.000 of $250.000 zou kunnen gaan.
Verre van. Je argument is gewoon niet zo sterk aangezien dat ook voor edelmetalen en andere "store of value" geldt.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 17:28 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Je snapt mijn punt niet. Of probeert een karikatuur te maken.
Dat geldt ook voor goud of andere edelmetalen. Of ken jij mensen die dagelijks hun boodschappen doen met een stukje goud?quote:Mensen hebben hun bitcoin netjes bij een broker of in hun wallet zitten, maar er gebeurt weinig mee. Geld is een betaalmiddel. Je koopt er dingen van, en doet er je boodschappen mee. Dit terwijl bitcoin daar eigenlijk niet goed (snel) genoeg voor is, en mensen het liever vasthouden omdat ze verwachten dat het nog meer waard zal worden (vanwege resultaten uit het verleden).
[..]
Ja, dat snap ik, het is 2,4 biljoen Dollar zelfs. Maar de marktkapitalisatie geeft niet aan hoeveel geld er in zit.quote:De marktkapitalisatie van bitcoin is momenteel meer dan 2 biljoen.
Dat er meer geld nodig is om rendementen te halen heeft wel waarde, dat is logisch.quote:[..]
Je redeneert nogal vreemd. Je vermeld trots dat een bitcoin 120.000 dollar per stuk waard is. Komt ook met een grafiek die groei laat zien. Maar dat er steeds meer geld nodig is om dezelfde 'rendementen' te halen, heeft dan weer geen waarde.
quote:Op maandag 21 december 2020 11:52 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Je hebt me overtuigd. Ik ga nu mijn hele hebben en houden in de bitcoin investeren. En dat figuur uit de OP zegt ook dat de kans om biljonair te worden groter is dan de kans om bankroet te gaan.
@onlogischquote:Op maandag 21 december 2020 11:53 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Verstandige keuze daar Bitcoin over 5 jaar meer dan een ton waard is
Goud is geen cryptocurrency of bitcoin. Dat is al apart, dat we al een betaalmiddel hebben dat vrijwel niet gebruikt wordt om mee te betalen.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 17:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Verre van. Je argument is gewoon niet zo sterk aangezien dat ook voor edelmetalen en andere "store of value" geldt.
[..]
Dat geldt ook voor goud of andere edelmetalen. Of ken jij mensen die dagelijks hun boodschappen doen met een stukje goud?
Dat mensen investeren in bitcoin om er geld mee te verdienen en dat bitcoin opzich geen waarde heeft, is natuurlijk wel een unieke combinatie.quote:Dat mensen er in investeren voor lange termijn is op zich niet iets unieks voor bitcoin.
De prijs van bitcoin komt via vraag en aanbod tot stand. En inderdaad de marktkapitalisatie is de waarde van een bitcoin x alle bitcoin die op de markt is.quote:Ja, dat snap ik, het is 2,4 biljoen Dollar zelfs. Maar de marktkapitalisatie geeft niet aan hoeveel geld er in zit.
Het is simpelweg de huidige handelswaarde van 1 bitcoin x het aantal bestaande bitcoin.
Je hebt geen 2,4 biljoen Dollar nodig om de marktkapitalisatie te verdubbelen.
Je hoeft overigens ook geen 1,2 biljoen Dollar aan bitcoin te verkopen om de marktkapitalisatie te halveren.
Goed lezen.
Maar Amazon is een enorm bedrijf dat diensten levert. Ze hebben de website die fungeert als een grote marktplaats, ze hebben cloud- en streamingsdiensten en ze hebben producten (zoals de Kindle en Echo) op de markt gebracht.quote:Dat er meer geld nodig is om rendementen te halen heeft wel waarde, dat is logisch.
Maar je opmerking dat dat niet vol te houden is, heeft geen waarde. Dat kan je namelijk bij iedere waarde stellen.
Denk jij dat $120.000 de absolute limiet is?
Het zal niet eeuwig vol te houden zijn, aangezien er geen onbeperkt geld op de wereld is maar bitcoin is op zich nog steeds vrij goedkoop.
Zou je het uitdrukken in marktkapitalisatie t.o.v. de grootste bedrijven ter wereld, dan staat het rond de 5e plek met Amazon.
Hoe denk jij dat we over 20 jaar op bitcoin terugkijken? Ik denk dat we het dan zien als een grote hype, waarbij er een aantal early-adapters en mensen die vroeg gekocht hebben stinkend rijk geworden zijn. Maar ook waarbij heel veel mensen, die de munt veel te lang vastgehouden hebben hun geld verloren zijn.quote:Er is geen reden waarom bitcoin niet groter zou kunnen worden dan de top-10 grootste bedrijven tezamen maar ik kan ook niet garanderen dat het gebeurt.
Als bitcoin over 5 jaar op $1.000.000 staat is er geen natuurwet gebroken. Ook heeft dat geen invloed op jouw of mijn ego, het gebeurt of het gebeurt niet.
Als een groot succes en enkele miljoenen per stuk waard.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 19:26 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Hoe denk jij dat we over 20 jaar op bitcoin terugkijken?
Enkele miljoenenquote:Op zaterdag 4 oktober 2025 19:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als een groot succes en enkele miljoenen per stuk waard.
Ik heb overigens nooit gezegd dat bitcoin nu instort. Het kan best nog een tijdje duren voordat het op de top zit. Maar op de lange termijn zie ik er weinig in.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 17:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
Luxerobots: ''Je hebt me overtuigd. Ik ga nu mijn hele hebben en houden in de bitcoin investeren. En dat figuur uit de OP zegt ook dat de kans om biljonair te worden groter is dan de kans om bankroet te gaan.''
Het loopt niet weg en het rendeert ook prima. Ik kan altijd nog op zoek gaan als ik het nodig heb.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 14:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik vind dat wel de moeite waard om een zaterdag in te steken, tenzij je op een andere manier meer kan verdienen op zo'n dag.
Bedenk ook, mocht bitcoin naar $1 miljoen gaan, dan is dat bedrag ineens weer 9x meer.
En ja, een miljoen klinkt als Sci-Fi misschien maar dat was $100.000 ook in 2017 en daar zijn we al voorbij.
Dat zei je 5 jaar geleden ook en dat is prima.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 19:35 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik heb overigens nooit gezegd dat bitcoin nu instort. Het kan best nog een tijdje duren voordat het op de top zit. Maar op de lange termijn zie ik er weinig in.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |