abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218918901
quote:
Onderzoek: 'Hypernerveuze samenleving' leidt tot mentale druk, meer 'lege tijd' nodig
Deel dit artikel
Nederlanders komen steeds meer onder mentale druk te staan, waarschuwt de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving (RVS). Volgens de Raad "leven we in een 'hypernerveuze samenleving' waarin prestatiedruk, versnelling en individualisme zijn doorgeschoten en het welzijn van jong en oud ernstig bedreigen".

Zo noemt de Raad dat het tegenwoordig bijvoorbeeld de norm is dat mensen binnen enkele minuten op ontvangen berichten reageren, of dat een pakket binnen een dag bezorgd wordt. De RVS roept in een advies op om op de rem te trappen en "samen te werken aan een meer ontspannen samenleving".

18 miljard
Volgens de Raad worstelen steeds meer jongeren met prestatiedruk, vallen werkenden uit met burn-outklachten en heeft bijna de helft van de volwassenen ooit een psychische aandoening gehad.

"De gevolgen zijn zichtbaar in overvolle wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg en onzichtbaar in het stille lijden van velen," schrijft de RVS in het advies. De mentale problemen kosten de samenleving zo'n 18 miljard euro per jaar, rekent het adviesorgaan voor.

Dweilen met de kraan open
De 'hypernerveuze samenleving' dringt door in alle aspecten van ons leven, stelt de Raad: werk, school en vrije tijd. "Overal is er de verwachting om beter en sneller te presteren. Tegelijk wordt het individu zelf als enige verantwoordelijk gehouden voor hun eigen geluk."

Voor zover mensen al hulp zoeken, richt die hulp zich nu vooral op individuen en hun weerbaarheid, bijvoorbeeld met trainingen. Maar zolang de samenleving steeds hogere eisen stelt, schrijft de Raad, is dat dweilen met de kraan open. "Met cursussen mindfulness en zelfhulpboeken leggen we het probleem weer bij het individu, maar we moeten het als een samenlevingsprobleem zien", stelt RVS-voorzitter Jet Bussemaker.

Ze wil het probleem bij de wortels aanpakken en stelt dat er een cultuuromslag nodig is. "Dat betekent: niet uitsluitend focussen op individuele oplossingen, maar de samenleving zelf tot rust brengen. Om tot een meer ontspannen samenleving te komen pleit de Raad voor meer verbinding en "alledaagse vertraging". Bijvoorbeeld door ruimte te maken voor "lege tijd": momenten waarin niets hoeft op werk, op school, en ook in de vrije tijd. "Zulke tijd schept ruimte voor creativiteit, bezinning en echt contact."

Recht om onbereikbaar te zijn
Volgens Bussemaker is het belangrijk dat op allerlei terreinen veel verandert en dat het gesprek over mentale gezondheid gevoerd wordt. "We moeten met elkaar nadenken over hoe we het beter met elkaar kunnen doen." Zo denkt ze dat er winst geboekt kan worden door bijvoorbeeld minder administratiedruk, waardoor werknemers zich kunnen richten op het deel van hun werk dat ze echt leuk vinden, of het verbeteren van de werk- en privébalans.

De RVS-voorzitter kijkt daarbij ook naar landen als Frankrijk en Australië, waar werknemers het recht hebben om onbereikbaar te zijn buiten werktijd. "Een klein begin kan een grotere beweging met zich meebrengen", stelt Bussemaker.

Want het tot rust brengen van de samenleving is "geen luxe", maar "keihard nodig" voor de toekomst. "Hoe we die verandering precies invullen moeten we gezamenlijk ontdekken. Alleen samen kunnen we de mentale volksgezondheid herstellen", aldus de RVS.
https://nos.nl/artikel/25(...)meer-lege-tijd-nodig
Heb je in Nederland niet het recht om onbereikbaar te zijn als je vrij bent? :{
WIj hebben om deze reden een huisje gekocht in een klein dorpje tegen het Zwarte Woud aan in Duitsland. Heerlijk urenlang wandelen in ongerepte natuur en social media uit.
blablablabla
pi_218918958
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 14:12 schreef Elan het volgende:

[..]
Heb je in Nederland niet het recht om onbereikbaar te zijn als je vrij bent? :{
WIj hebben om deze reden een huisje gekocht in een klein dorpje tegen het Zwarte Woud aan in Duitsland. Heerlijk urenlang wandelen in ongerepte natuur en social media uit.
Nee, dat recht hebben we hier niet. Politiek is er wel al 5 jaar mee bezig ofzo, maar dat moeten de werknemers en werkgevers maar onderling regelen is de tendens geloof ik.
pi_218918979
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 14:25 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Nee, dat recht hebben we hier niet. Politiek is er wel al 5 jaar mee bezig ofzo, maar dat moeten de werknemers en werkgevers maar onderling regelen is de tendens geloof ik.
Alles wat de werkgever wil, wordt geregeld door den haag. Zelfs individueel door de minister, zagen we vorige week. Maar zodra de werknemer iets wil, moet hij maar bij zijn chef aankloppen.

Raar.
Den haag mag ook wel voor de werknemer in de bres schieten, zeker als het zo hoog oploopt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_218918980
quote:

[..]
Oh bizar man. Je bent toch vrij, hoe kan je baas dan eisen dat je bereikbaar bent? Zet al jaren mijn werktelefoon uit, ook omdat het werk in principe 24/7 door gaat en ik merkte dat ik er anders niet goed los van kwam.

Dus dan las ik weer wat en of ik nu wel of niet reageerde of me er mee ging bemoeien bleef had het nog steeds impact op mijn brein omdat er constant input was. Vrij is nu vrij dus geen werk en dat bevalt prima :) .
blablablabla
pi_218918987
Weer een raad waar niemand om gevraagd heeft.
pi_218919029
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 14:29 schreef Elan het volgende:

[..]
Oh bizar man. Je bent toch vrij, hoe kan je baas dan eisen dat je bereikbaar bent? Zet al jaren mijn werktelefoon uit, ook omdat het werk in principe 24/7 door gaat en ik merkte dat ik er anders niet goed los van kwam.

Dus dan las ik weer wat en of ik nu wel of niet reageerde of me er mee ging bemoeien bleef had het nog steeds impact op mijn brein omdat er constant input was. Vrij is nu vrij dus geen werk en dat bevalt prima :) .
'Je werkt toch full time!' blafte een gozer op mn vorige baan -die dacht dat hij mijn chef was- mij toe. Toen vertelde ik hem netjes dat er 40 uur per week in mijn contract stond. Binnen die 40 uur, prima, buiten die 40 uur is de keuze aan mij om evt te lezen/reageren. Rare instelling vonden ze dat maar. Paar maanden later ben ik weggegaan daar, stonden zij raar te kijken.

Niet om normale omstandigheden, maar om dat soort idioten zoals hierboven, moet die wet komen.
1947-2016
pi_218919032
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 14:30 schreef Nober het volgende:
Weer een raad waar niemand om gevraagd heeft.
Denk het indirect wel in dit geval. Hier heeft de RvS wel een punt.
1947-2016
pi_218919061
quote:
Dat hebben we toch al geregeld middels een arbeidsovereenkomst? Daar staat het aantal uren in dat je met elkaar overeenkomt. Buiten die uren staat de telefoon uit (of stil) tot de volgende werkdag.

Ik heb voornamelijk het idee dat werknemers (die hier last van hebben) zelf denken dat ze continue bereikbaar moeten zijn. Er is geen werkgever die jou ontslaat omdat je buiten je werkuren niet reageert. Dat kan namelijk niet.

Mensen doen het zichzelf aan, totaal onnodig.
  Spellchecker donderdag 2 oktober 2025 @ 14:50:20 #9
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_218919141
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 14:35 schreef Red_85 het volgende:

[..]
'Je werkt toch full time!' blafte een gozer op mn vorige baan -die dacht dat hij mijn chef was- mij toe. Toen vertelde ik hem netjes dat er 40 uur per week in mijn contract stond. Binnen die 40 uur, prima, buiten die 40 uur is de keuze aan mij om evt te lezen/reageren. Rare instelling vonden ze dat maar. Paar maanden later ben ik weggegaan daar, stonden zij raar te kijken.

Niet om normale omstandigheden, maar om dat soort idioten zoals hierboven, moet die wet komen.
Ja eens hoor, dacht oprecht dat het hier ook al was ingevoerd.
Elke seconde buiten werktijd is voor mij en ik ben ook niet bereikbaar. Gelukkig hebben ze daar ook nooit moeilijk over gedaan. Ik zeg ook altijd tegen collega's zet die kuttelefoon direct uit en ga geen mails zitten lezen in je vrije tijd. Twee die dat weigerden lopen nu beiden tegen burnout-achtige klachten aan. Goh.
blablablabla
pi_218919279
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 14:55 schreef Elan het volgende:

[..]
Ja eens hoor, dacht oprecht dat het hier ook al was ingevoerd.
Elke seconde buiten werktijd is voor mij en ik ben ook niet bereikbaar. Gelukkig hebben ze daar ook nooit moeilijk over gedaan. Ik zeg ook altijd tegen collega's zet die kuttelefoon direct uit en ga geen mails zitten lezen in je vrije tijd. Twee die dat weigerden lopen nu beiden tegen burnout-achtige klachten aan. Goh.
Zo erg is het bij mij niet. Totaal andere instelling en ook niet nodig. Wij stellen elkaar wel vragen over MS Teams maar als dit buiten tijd is, weet iedereen van elkaar dat er niet gereageerd hoeft te worden. Zelfs bij collega's in andere tijdzones.
Hier hoef ik ook mn telefoon niet uit te zetten. Collega's onderling hier doen ook prive dingen delen onderling en maakt het ook wel weer leuk.

180 graden andere werksfeer en instelling. Hard gaan als het moet, rust pakken zodra die laptop dicht is.
1947-2016
  donderdag 2 oktober 2025 @ 15:17:17 #12
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_218919312
Neem een hond, laat deze 4x per dag echt uit. En dan bedoel ik: niets in de ogen, geen mobiel in de handen. Echt samen zijn met je hond. Je hond lekker gaan.

Ik stond gisteren nog 1 uur niets te doen in een veld, omdat mijn hond muizen aan het snuffelen was. Helemaal zen was ik.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  donderdag 2 oktober 2025 @ 15:24:10 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218919407
Ik heb nog nooit een werkgever/manager gehad die vond dat ik binnen enkele minuten op een appbericht moet reageren. En al helemaal niet buiten werktijd.

Ik heb wel een hoop collega's gehad die van zichzelf vinden dat ze dat moeten doen omdat ze per se de beste willen zijn. En die dan dus een burnout krijgen.
  Moderator donderdag 2 oktober 2025 @ 15:27:27 #14
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_218919441
Hypernerveus
Mentaal

De marketingmeisjes zijn nu niet ver weg :)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_218919473
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 15:27 schreef onlogisch het volgende:
Hypernerveus
Mentaal

De marketingmeisjes zijn nu niet ver weg :)
Ja fuck die onderzoekjes, neemt niet weg dat mensen tegenwoordig allemaal een extreem kort lontje hebben.
Of je nu in het verkeer zit of langs een voetbalveld vrijwel iedereen is ontzettend snel opgefokt.
blablablabla
  donderdag 2 oktober 2025 @ 15:39:35 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218919514
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 14:29 schreef Elan het volgende:

[..]
Oh bizar man. Je bent toch vrij, hoe kan je baas dan eisen dat je bereikbaar bent?
Bepaalde bedrijven daargelaten, eisen de meeste bazen dat volgens mij helemaal niet.

Bij burnouts wordt vaak al snel de werkgever van alles verweten. Maar in veel gevallen zijn het ook werknemers zijn die heel veel willen en zichzelf onhaalbare doelen en prestaties opleggen om zoveel mogelijk succes naar buiten uit te stralen.

Ik heb het vaak meegemaakt bij collega's, terwijl ik bij precies dezelfde werkgever zat, en dat soort eisen nooit gezien heb.
  donderdag 2 oktober 2025 @ 15:46:22 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218919567
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 15:32 schreef Elan het volgende:

[..]
Ja fuck die onderzoekjes, neemt niet weg dat mensen tegenwoordig allemaal een extreem kort lontje hebben.
Of je nu in het verkeer zit of langs een voetbalveld vrijwel iedereen is ontzettend snel opgefokt.
Dat mensen allemaal een kort lontje hebben is bekende onmeetbare onderbuik retoriek die je ook te pas en te onpas hoort.
pi_218919610
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 14:44 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Dat hebben we toch al geregeld middels een arbeidsovereenkomst? Daar staat het aantal uren in dat je met elkaar overeenkomt. Buiten die uren staat de telefoon uit (of stil) tot de volgende werkdag.

Ik heb voornamelijk het idee dat werknemers (die hier last van hebben) zelf denken dat ze continue bereikbaar moeten zijn. Er is geen werkgever die jou ontslaat omdat je buiten je werkuren niet reageert. Dat kan namelijk niet.

Nee ontslaan mag niet, maar denk bijvoorbeeld aan een promotie. Als je werkgever belt en je weigert te komen, of je bent niet bereikbaar, dan ben je geen team player. Dat gaat zo'n figuur sowieso meenemen in zijn besluiten, dus daar gaan je kansen.

Als die cultuur in een bedrijf zit dan moet je er wel in meegaan of je snijd jezelf flink in de vingers. Gelukkig zit die cultuur in Nederland (nog?) niet in alle bedrijven en zijn er genoeg vakbonden die het wel regelen in cao's, maar er zullen ongetwijfeld een hoop mensen zijn die buiten die boot vallen.
  donderdag 2 oktober 2025 @ 16:10:39 #19
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218919723
quote:

[..]
Of je voelt gewoon onderhuidse onvrede die achter ogenschijnlijk sociaal wenselijk gedrag zit.
Top 2000-suggesties: Vanaf hier ----- 2025-jaarlijst
pi_218920833
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 15:53 schreef Timwonnacott het volgende:
Nee ontslaan mag niet, maar denk bijvoorbeeld aan een promotie. Als je werkgever belt en je weigert te komen, of je bent niet bereikbaar, dan ben je geen team player. Dat gaat zo'n figuur sowieso meenemen in zijn besluiten, dus daar gaan je kansen.
En precies dit is het probleem: mensen praten zichzelf dit soort onzin aan.
Promotie maak je niet doordat je buiten werktijd de telefoon opneemt.
pi_218921357
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 20:19 schreef Accordtje het volgende:

[..]
En precies dit is het probleem: mensen praten zichzelf dit soort onzin aan.
Promotie maak je niet doordat je buiten werktijd de telefoon opneemt.
Er zijn oprecht managers die dit soort maatstaven hanteren, in zat landen in de wereld is dat namelijk volkomen normaal, vooral de VS heeft er sterk het handje van. Bedrijven die onder een Amerikaans moederbedrijf vallen waar veel mee samengewerkt worden hebben nog wel eens van dat soort ventjes rondlopen in opdracht van de grote baas in de VS.

Er zijn een hele zooi aan EU landen die het hebben vastgelegd: Spanje, Portugal, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Ierland, Slowakije, Griekenland, Kroatië en zelfs het EU parlement is bezig met wetgeving erover. Dat lijkt me allemaal wel erg veel moeite voor iets dat men zich maar aanpraat en wat niet bestaat. :?
pi_218921387
Misschien moeten die jongeren wat vaker met hun vrienden praten ipv meteen naar de psycholoog te stappen? En dan bedoel ik niet appen, dat werkt niet om bijvoorbeeld je hart te luchten.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_218921481
quote:

[..]
Je zit nu in een dorp in het zwarte woud, ik ken het daar goed. Het is vooral veel rustiger en dunbevolkter. Maar du heeft dan weer een probleem dat die dorpen te rustig zijn, snel vergrijzen en jongeren veelal in een grotere stad moeten werken. En zo is overal wat.

Waar Nederlanders onder lijden is puur de drukte, de overvolle wegen, gebouwen, wijken, winkels enz.

En dat is zo 123 niet te veranderen.
Vakman pur sang
pi_218921542
Kan vast nog wel wat verstedelijking bij. Met heel veel diverse culturen.
Geweldig toch. Wie wil dit nou niet!
  donderdag 2 oktober 2025 @ 21:31:46 #25
179307 Saboo
Hoi ik zit op fok
pi_218921607
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 21:11 schreef Weltschmerz het volgende:
Misschien moeten die jongeren wat vaker met hun vrienden praten ipv meteen naar de psycholoog te stappen? En dan bedoel ik niet appen, dat werkt niet om bijvoorbeeld je hart te luchten.
Ja of gewoon samen leuke dingen doen. Dat zijn we ook allemaal verleerd nu we de hele dag lekker in ons eentje zitten te doomscrollen.

Mentale problematiek bij m.n. jonge meisjes wordt ook steeds meer in verband gebracht met het feit dat we steeds meer leren om lekker te traumadumpen bij de ander onder het mom van bonding & coping.
pi_218921778
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 14:12 schreef Elan het volgende:
Zo noemt de Raad dat het tegenwoordig bijvoorbeeld de norm is dat mensen binnen enkele minuten op ontvangen berichten reageren
Dit is denk ik wel herkenbaar. Het de hele dag aan "moeten" staan wat veel mensen zichzelf opleggen. Chronisch online zijn, de hele dag door impulsen door content gepushed krijgen om maar vooral "engagement" te creeren en daardoor niet een moment echte verveling opgelegd te krijgen om even je geest te moeten laten rusten.
  donderdag 2 oktober 2025 @ 21:57:53 #27
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_218921888
Als ik op m'n werk ben, ben ik zeker niet altijd bereikbaar, Men ziet aan m'n gezicht wel of er contact mogelijk is
  donderdag 2 oktober 2025 @ 22:15:50 #28
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_218922034
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 14:44 schreef Accordtje het volgende:
Dat hangt geheel van je onderhandelingspositie af. Als je niet gemist kan worden dan kun je meer afdwingen dan iemand die makkelijk vervangbaar is. En iemand zonder vast contract moet helemaal oppassen.

We kunnen natuurlijk ook het internet plat gooien. Moet je eens opletten hoe mensen contact gaan opzoeken met de mensen naast ze.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  donderdag 2 oktober 2025 @ 23:33:57 #29
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218922671
quote:
7s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 22:15 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dat hangt geheel van je onderhandelingspositie af. Als je niet gemist kan worden dan kun je meer afdwingen dan iemand die makkelijk vervangbaar is. En iemand zonder vast contract moet helemaal oppassen.

We kunnen natuurlijk ook het internet plat gooien. Moet je eens opletten hoe mensen contact gaan opzoeken met de mensen naast ze.
Mensen die misbaar zijn, zullen ook wel niet zoveel berichtjes krijgen.
pi_218923032
quote:
Dat hangt geheel van je onderhandelingspositie af. Als je niet gemist kan worden dan kun je meer afdwingen dan iemand die makkelijk vervangbaar is.
Feit dat jij al zo denkt is onderdeel van het hele probleem.
Er hoeft niks afgedwongen te worden. Je hebt een arbeidsovereenkomst, daar staan je overeengekomen uren in en buiten die uren om hoef je helemaal niks.

Gooi die telefoon uit na werktijd, lees de volgende dag pas weer je berichten/e-mails en ervaar zelf dat het geen ene fuck uitmaakt dat je in de ochtend op een e-mail van de avond ervoor reageert. Als mensen daar eens mee beginnen dan mogen ze daarna gaan piepen als er daadwerkelijk werkgevers zijn die andere verwachtingen hebben.

quote:
En iemand zonder vast contract moet helemaal oppassen.
Werknemers zijn moeilijk te krijgen én te behouden. Het ziekteverzuim is al langere tijd relatief hoog. Dus als er een groep is die moet oppassen dan zijn het wel de werkgevers.
pi_218923047
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 21:07 schreef Timwonnacott het volgende:
Er zijn oprecht managers die dit soort maatstaven hanteren, in zat landen in de wereld is dat namelijk volkomen normaal, vooral de VS heeft er sterk het handje van.
De VS is dan ook weinig anders dan een derde wereld land met een grote muil waardoor het lijkt dat het nog wat is. Een land waar mensen op hun 80ste nog twee baantjes hebben omdat er geen pensioen is en de zorgkosten toch betaald moeten worden zou ik nou niet willen vergelijken met Nederland.

quote:
Bedrijven die onder een Amerikaans moederbedrijf vallen waar veel mee samengewerkt worden hebben nog wel eens van dat soort ventjes rondlopen in opdracht van de grote baas in de VS.
Ja en? Als de maatstaf van promotie bij zulke bedrijven is of jij na werktijd je telefoon opneemt of niet dan zou ik er nog maar eens over nadenken of je bij zo'n bedrijf wel promotie moet willen maken. Sterker nog, ik zou erover nadenken of je überhaupt wel voor zo'n bedrijf moet willen werken. Blijkbaar is het daar niet relevant of het management capabel is.

quote:
Er zijn een hele zooi aan EU landen die het hebben vastgelegd: Spanje, Portugal, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Ierland, Slowakije, Griekenland, Kroatië en zelfs het EU parlement is bezig met wetgeving erover. Dat lijkt me allemaal wel erg veel moeite voor iets dat men zich maar aanpraat en wat niet bestaat. :?
Ik ken het arbeidsrecht van die andere EU landen niet, jij wel? In Nederland is het arbeidsrecht prima voor mekaar en zijn werknemers goed beschermd. We hebben die wet daarbij helemaal niet nodig. Prima als het er alsnog komt overigens, maar neemt niet weg dat mensen zichzelf hier aanpraten dat ze continue bereikbaar moeten zijn.
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 04:40:40 #32
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218923200
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 02:37 schreef Accordtje het volgende:

[..]

Gooi die telefoon uit na werktijd, lees de volgende dag pas weer je berichten/e-mails en ervaar zelf dat het geen ene fuck uitmaakt dat je in de ochtend op een e-mail van de avond ervoor reageert. Als mensen daar eens mee beginnen dan mogen ze daarna gaan piepen als er daadwerkelijk werkgevers zijn die andere verwachtingen hebben.
[..]

Dat zal per werknemer verschillen. De een kan zich meer permitteren dan de ander.

Sommige mensen kunnen niks verkeerd doen, bij anderen zal dit gedrag een gesprek tot gevolg hebben.
pi_218923532
Het leuke is als je zon type bent (zoals ik) dat er toch schijt aan heeft en relaxed en broodnuchter om je heen kijkt.
Zie je allemaal hyperactieve zenuwlijders allemaal kunstjes doen om in de ratrace te blijven. _O-
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 06:51:57 #34
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_218923568
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 02:37 schreef Accordtje het volgende:
Er hoeft niks afgedwongen te worden. Je hebt een arbeidsovereenkomst, daar staan je overeengekomen uren in en buiten die uren om hoef je helemaal niks.
Je weet dat een overeenkomst theorie is? We leven in de praktijk waar je te maken hebt met verschillen waarbij je onderhandelingspositie bepaalt in hoeverre theorie en praktijk van elkaar verschillen. Dat er een personeelstekort is betekent niet dat werkgevers niet kieskeurig zijn. Ze hebben liever een onvervulde vacature dan een werknemer met de flexibiliteit van een hark.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 07:01:18 #35
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_218923609
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 06:36 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Het leuke is als je zon type bent (zoals ik) dat er toch schijt aan heeft en relaxed en broodnuchter om je heen kijkt.
Zie je allemaal hyperactieve zenuwlijders allemaal kunstjes doen om in de ratrace te blijven. _O-
Misschien hoor jij gewoon bij de gelukkigen waarbij dat niet zo veel uitmaakt. En die anderen niet.
pi_218923627
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 21:11 schreef Weltschmerz het volgende:
Alsof ze dat allang niet al gedaan hebben. :')
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_218923634
quote:
0s.gif Op donderdag 2 oktober 2025 21:46 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Dit is denk ik wel herkenbaar. Het de hele dag aan "moeten" staan wat veel mensen zichzelf opleggen. Chronisch online zijn, de hele dag door impulsen door content gepushed krijgen om maar vooral "engagement" te creeren en daardoor niet een moment echte verveling opgelegd te krijgen om even je geest te moeten laten rusten.
Heeft eigenlijk ook veel meer te maken met dingen anders dan werkt. De hele kapitalistische geglobaliseerde internet samenleving draagt daar aan bij, naast werk dus ook nog. Ik denk niet dat een overheid dat zo maar even gaat oplossen.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 07:15:26 #38
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_218923670
quote:

[..]
Dat blijkt
  vrijdag 3 oktober 2025 @ 07:16:19 #39
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_218923675
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 06:36 schreef Joopklepzeiker het volgende:
Mindset of gewoon actie ondernomen zodat je niet meer in de ratrace zit?
pi_218923702
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 oktober 2025 07:16 schreef damsco het volgende:

[..]
Mindset of gewoon actie ondernomen zodat je niet meer in de ratrace zit?
Ik denk het eerste.
Ik ben gewoon iemand die zich al vroeg in zijn leven gerealiseerd heeft dat de grootste druk en de meeste eisen die aan je opgelegd worden voor het meerendeel ten gunste zijn van een ander en niet van jezelf. En ook dat stress niks oplevert en eigenlijk maar hindert.

[ Bericht 3% gewijzigd door Joopklepzeiker op 03-10-2025 07:27:47 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')