abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218902891
Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand mij hier advies kan geven over mijn huursituatie. Ik zit met het volgende:

De Situatie:
• Ik huur al een aantal jaar een kamer met een huurcontract voor onbepaalde tijd (een vast contract dus).

• Het pand waarin ik woon is recent verkocht aan een nieuwe eigenaar.

• Deze nieuwe eigenaar heeft plannen om het pand te "ontwikkelen" en wil dus op termijn dat de huidige huurders vertrekken.

Het Voorstel:
Nu heeft de nieuwe eigenaar mij een compleet nieuwe huurovereenkomst aangeboden om te tekenen. De belangrijkste punten hierin zijn:
• Het is een tijdelijk contract voor maximaal 24 maanden.

• Er staat een clausule in over de ontwikkelplannen. Als hij wil beginnen, moet hij voor vervangende woonruimte zorgen in dezelfde stad en tegen dezelfde huur.

• De aangeboden verhuiskostenvergoeding is slechts ¤ 750.

Mijn Vraag:
Mijn onderbuikgevoel schreeuwt dat ik dit absoluut niet moet tekenen. Ik geef dan immers mijn vaste contract en al mijn huurbescherming op voor een tijdelijk contract met een zeer lage verhuisvergoeding.

Zie ik dit goed? Wat is de beste manier om dit aan te pakken zonder de relatie direct op scherp te zetten? Alle tips zijn welkom!
pi_218902902
Dit mag dus niet, schakel je rechtsbijstand in of ga naar het juridisch loket
  dinsdag 30 september 2025 @ 10:08:57 #3
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_218902909
quote:
De aangeboden verhuiskostenvergoeding is slechts ¤ 750.
Hahahahahahahahahaha
pi_218902931
Niet tekenen. Zodra je tekent is er sprake van 'wederzijds akkoord' Daarmee stem je dus in met een wijziging.

De nieuwe verhuurder ( die dus het contract overneemt ) is gebonden/verplicht de voorwaarden over te nemen zoals dusdanig bepaald is in je huidige contract.

In een geval als renovatie, deze moet weliswaar aantoonbaar noodzakelijk zijn, dient er een schriftelijk contact opgenomen t worden en en het plan voorgelegd. Ook hier zitten weer afspraken aan verbonden die de huurkosten kunnen verlagen of inderdaad een kostenvergoeding oorstellen bij een eventuele verhuizing.

MAAR: Vraag dit wel even na bij een juridisch loket want die weten er veel meer van dan ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gibson88 op 30-09-2025 10:23:11 ]
Ook in moeilijke tijden.
pi_218903027
Het wettelijk minimum voor een verhuisvergoeding is voor zover ik weet letterlijk 10 keer zo hoog als dit aanbod.
pi_218903041
Ik zou het ook niet tekenen om de volgende redenen:
- Tijdelijk contract voor maximaal 24 maanden. Met andere woorden; voor hetzelfde geld wordt je al geacht na 6 maanden te vertrekken.
- Je spreekt weliswaar af dat dezelfde verhuurder je iets voor dezelfde huurprijs zal moeten aanbieden, maar gegarandeerd dat je dan wordt afgescheept met een veel kleinere ruimte en slechtere omstandigheden dan de huidige situatie.
- De verhuiskostenvergoeding is een lachtertje. Ik zou geen genoegen nemen met waar je wettelijk recht op hebt en dat is sinds februari 2025 ten minste ¤ 7.600,-.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_218903108
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2025 10:43 schreef Tomatenboer het volgende:

- De verhuiskostenvergoeding is een lachtertje. Ik zou geen genoegen nemen met waar je wettelijk recht op hebt en dat is sinds februari 2025 ten minste ¤ 7.600,-.
Maar dat geldt NIET voor kamerverhuur :R
pi_218903150
Dit is vrij specifiek, ik zou hier echt een jurist gedetailleerd naar laten kijken. Tot die tijd in geen geval iets tekenen of schriftelijk danwel mondeling toezeggen.

Opzich zie ik geen geldige redenen om een vast contract op te zeggen: https://www.volkshuisvest(...)enkomst-op-te-zeggen

Maar de rechten rondom kamerverhuur zijn wel in een aantal opzichten anders dan die van volledige huizen met een eigen voordeur. Zo mag een tijdelijk contract bij kamers nog wel, maar bij huizen meestal niet meer. En als in je contract bijvoorbeeld staat dat het voor een student is en je studeert niet meer, kan dat ook een opzeggingsgrond zijn. Zo zijn er meer voorbeelden.

[ Bericht 8% gewijzigd door Hanca op 30-09-2025 11:17:55 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 30 september 2025 @ 12:22:55 #9
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_218903543
quote:
• De aangeboden verhuiskostenvergoeding is slechts ¤ 750.
Whahahahahaahhahahahhahahhaahhhahahahahhahhahahhqha ahahhahah hahahah 😂 haha haha

En heb ik al gezegd:
Whhahahhaahaahaah hhahhahhahahha hahahahhaahhhhaa

Wat een fucking eindbaas in humor is die verhuurder. Heerlijk gelachen.

Nee jonge, dit moet je nooit tekenen en hier ga je heel wat meer geld uit kunnen trekken dan die magere 750¤. Succes ^O^
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_218903668
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 september 2025 10:05 schreef Moonversion het volgende:
Jawel hoor, dit mag gewoon.
Van wie mag dit dan niet?
Colleziono francobolli di bambini
pi_218903693
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2025 12:47 schreef FrancoBolli het volgende:

[..]
Jawel hoor, dit mag gewoon.
Van wie mag dit dan niet?
Van de wet die tijdelijke contracten verbiedt?
https://www.rijksoverheid(...)juli-2024-van-kracht

Dat maakt alleen al het aanbieden van een tijdelijk contract discutabel, dus zeker het omzetten van een vast in een tijdelijk contract.

Maar nogmaals: rondom kamers is er wel iets andere regelgeving.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_218903721
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2025 12:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Van de wet die tijdelijke contracten verbiedt?
https://www.rijksoverheid(...)juli-2024-van-kracht

Dat maakt alleen al het aanbieden van een tijdelijk contract discutabel, dus zeker het omzetten van een vast in een tijdelijk contract.

Maar nogmaals: rondom kamers is er wel iets andere regelgeving.
Ha kijk, dit is waardevolle informatie. ^O^

Ik dacht, het is slechts een voorstel, dat mag gewoon (en TO mag dan heel hard gaan lachen en 'm verscheuren). Maar voorstellen mag sinds 2024 dus ook niet meer.

Wat voor straf staat er dan op als je het toch doet?
pi_218903777
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2025 12:56 schreef FrancoBolli het volgende:

[..]

Wat voor straf staat er dan op als je het toch doet?
Met name dat het tijdelijke contract dan toch vast is.
pi_218903848
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2025 13:09 schreef Hanca het volgende:

[..]
Met name dat het tijdelijke contract dan toch vast is.
En de rest van het contract is wel geldig of is dan het hele nieuwe contract nietig?
  woensdag 1 oktober 2025 @ 12:03:17 #15
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_218911073
Niks doen, behalve nu alvast een advocaat zoeken die je per direct kan inschakelen mochten er dingen gaan gebeuren die niet door de beugel kunnen.

Jij kan er niet zomaar uitgezet worden en moet zeker geen nieuw contract sluiten. Je zit goed, hebt huurbescherming en jouw nieuwe huurbaas heeft fors minder voor de woning betaald omdat jij een vast huurcontract hebt.

Het enige wat jij zou kunnen overwegen voor vertrek is om je wellicht uit te laten kopen. Niet voor een paar duizend luttele euro's maar een 5-cijferig bedrag.
pi_218911103
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 12:03 schreef Kamelenteen het volgende:
Niks doen, behalve nu alvast een advocaat zoeken die je per direct kan inschakelen mochten er dingen gaan gebeuren die niet door de beugel kunnen.

Jij kan er niet zomaar uitgezet worden en moet zeker geen nieuw contract sluiten. Je zit goed, hebt huurbescherming en jouw nieuwe huurbaas heeft fors minder voor de woning betaald omdat jij een vast huurcontract hebt.

Het enige wat jij zou kunnen overwegen voor vertrek is om je wellicht uit te laten kopen. Niet voor een paar duizend luttele euro's maar een 5-cijferig bedrag.
Zou in ieder geval kijken waar TS wettelijk recht op hebt en hoe de huurbaas je bij een vast contract je er alsnog uit kan werken.

Grote kans dat als je niet akkoord gaat er andere trucjes geprobeerd gaan worden.
  woensdag 1 oktober 2025 @ 12:15:02 #17
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218911129
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 september 2025 10:05 schreef Moonversion het volgende:
Dit mag prima. Een verhuurder mag het aanbieden, maar niet eenzijdig besluiten. Neemt niet weg dat het in vrijwel alle gevallen onverstandig is voor de huurder om het te tekenen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_218911197
Niet tekenen. Zolang je niet tekent, geldt namelijk gewoon je huidige (oude) huurcontract met alle bijbehorende voorwaarden.

Een eenvoudige reactie terugsturen met:

Geachte verhuurder,

Uw voorstel voor een herziening van het huurcontract wijs ik volledig af. Het huidige huurcontract wat op <datum> is ingegaan, zal voor onbepaalde tijd blijven doorlopen tegen de destijds overeengekomen voorwaarden.
Ik wens over dit onderwerp ook geen verdere communicatie van u te ontvangen. Eventuele gelijkluidende toekomstige communicatie uwerzijds zal ik niet meer op reageren.

Met vriendelijke groet,
Roald18
pi_218911220
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 12:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dit mag prima. Een verhuurder mag het aanbieden, maar niet eenzijdig besluiten. Neemt niet weg dat het in vrijwel alle gevallen onverstandig is voor de huurder om het te tekenen.
De vraag is dus of je nog wel een tijdelijk contract mag aanbieden, dan moet je al onder een uitzondering vallen.
pi_218912945
Koop breekt geen huur. Toen je nog een tijdelijke huurovereenkomsten kon tekenen kon je wanneer je eenmaal huurbescherming had daar geen afstand meer van doen op deze manier. Dat soort overeenkomsten waren nietig. Nu kun je helemaal geen tijdelijke huurovereenkomsten meer aanbieden op enkele uitzonderingen na die hier niet van toepassing is.

Gewoon niet tekenen om gezeik te voorkomen ook al sta je in je recht.

Als hij wil renoveren dan mag hij dat gaan afdwingen via de rechter als onvoldoende medehuurders hiermee instemmen
  woensdag 1 oktober 2025 @ 20:38:35 #21
510581 FrancoBolli
pedofilatelist
pi_218914333
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2025 12:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dit mag prima. Een verhuurder mag het aanbieden, maar niet eenzijdig besluiten.
Dat dacht ik eerst dus ook, het is maar een voorstel, maar @Hanca wist met een link te vertellen dat het dus niet mag. Tenminste het is dan niet bindend.
  donderdag 2 oktober 2025 @ 16:48:40 #22
441185 meethenoob
master of disaster (x.x)
pi_218919828
Tijdelijk is voor maximaal 24 maanden, maar je woont er al even.
volgens mij vangt hij hoe dan ook bot bij de rechter al zou je dit tekenen.
24 + 1 maand die je er al woont ( ik lees langer ) in het oude contract blijft 24 + waardoor het toch weer vast word?

Net zoiets als geen huisdieren toegestaan, heb je ze wel kunnen ze naar de rechter maar vangen bot.
Wel kunnen ze de schade zoals krabben bijten vet plekken ect op je verhalen en alles opnieuw laten schilderen op jouw kosten.

Het enigste is de clausule, jij moet verhuizen naar een andere kamer die hij voor je regelt.
winter is comming!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')