abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218899468
Vooral toen ik pas op mezelf woonde had ik last van malafide incassobureaus, alsof ze het kunnen ruiken. Ze proberen gebruik te maken van het feit dat je nog niet zo lang op eigen benen staat. Of ze pakken ouderen.

De ene spookrekening na de andere, van bedrijven waar ik nog nooit van gehoord had, ongespecificeerd en vaag in de formulering hoe en voor wat de kosten gemaakt zouden zijn, vage telefoonnummers waar je niemand aan de lijn kreeg of een of andere aso. Wat wel altijd duidelijk was was de rekening waar je en het bedrag naartoe over moest maken en hoeveel.

Gelukkig ben ik iemand die precies weet wat ik maandelijks moet betalen en aan wie. Ik heb allang geleden de beslissing genomen dat ik geen boodschap meer heb aan incassobureaus. Iedere werkschuwe Schultebrau drinkennde Aso van drie hoog kan in NL een incassobureau beginnen.

Ik wil altijd eerst weten over wie en wat het gaat en dan deal ik alleen em uitsluitend met de persoon of het bedrijf zelf.

quote:
Nieuws

vandaag, 12:35

Aangepast vandaag, 14:37

Inspectie Justitie en Veiligheid: meeste incassobureaus overtreden regels
Bijna geen enkel incassobureau in Nederland houdt zich aan de wet. Dat zegt hoofdinspecteur Hans Faber van de Inspectie Justitie en Veiligheid tegen televisieprogramma Radar. Uit 30 inspecties die de dienst uitvoerde bleek dat 28 incassobureaus de regels overtraden.

In de Wet kwaliteit incassodienstverlening, die sinds april 2024 van kracht is, staat onder meer dat incassobureaus mensen met een schuld niet mogen intimideren, netjes moeten behandelen en alleen op gezette tijden mogen bellen. Ook moeten de incassobureaus geregistreerd staan bij de screeningsautoriteit van het ministerie van Justitie en Veiligheid.

Een woordvoerder van de Inspectie laat de NOS weten dat er naar schatting zo'n 2500 incassobureaus in Nederland actief zijn, maar dat daarvan slechts 10 procent bij de screeningsautoriteit geregistreerd staan. Dat betekent dat het grootste deel van de incassobureaus in overtreding is.

Hoofdinspecteur Faber zegt tegen Radar dat hij deze wildgroei aan incassobureaus een zorgwekkende trend vindt. Toen de wet werd ingesteld dacht de inspectie dat er zo'n 500 bureaus zouden zijn, maar dat blijken er dus naar schatting vijf keer zo veel.

Wat doet een incassobureau?
Bedrijven huren een incassobureau in wanneer een klant niet op tijd betaalt voor een afgenomen product of dienst. Door aanmaningen per e-mail of brief te sturen of telefonisch contact op te nemen probeert een incassobureau ervoor te zorgen dat de klant de rekening alsnog betaalt.

Incassobureaus mogen kosten rekenen voor hun werk, maar daarbij moeten ze zich wel houden aan een wettelijk maximum.

Als een klant de rekening dan nog niet betaalt, kan de schuldeiser naar de rechter gaan. Als die vervolgens bepaalt dat de rekening en extra kosten betaald moeten worden, kan het incassobureau een gerechtsdeurwaarder inschakelen.

Gerechtsdeurwaarder mag meer
De gerechtsdeurwaarder heeft meer rechten dan een incassobureau. Zo kan een gerechtsdeurwaarder een dagvaarding uitbrengen en beslag leggen op een deel van het inkomen van de schuldenaar, zoals bijvoorbeeld een uitkering of het salaris. Ook kan een gerechtsdeurwaarder beslag leggen op de bankrekening, de woning of inboedel van iemand met een schuld.

Begin deze maand meldde de Inspectie dat het sinds begin 2024 ruim 300 meldingen heeft ontvangen over incassobureaus die zich niet aan de regels hielden. Wanneer de Inspectie een melding over een bedrijf binnenkrijgt, is er een grotere kans dat dit bedrijf wordt bezocht dan als de Inspectie geen melding krijgt.

Incassobureaus die zich niet houden aan de regels kunnen een boete krijgen of gedwongen worden hun werkzaamheden stop te zetten tot ze wel aan de voorwaarden voldoen. Ook kan de inspectie een registratie van een incassobureau afnemen.

Keurmerk
Ook Remco Heeremans, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen (NVI) maakt zich zorgen over het grote aantal incassobureaus dat zonder certificaat opereert. Hij stelt dat het tijd is dat burgers beschermd worden tegen bedrijven die zich niet laten registreren en reguleren.

Bedrijven die bij de NVI horen moeten zich laten registreren bij de screeningsautoriteit van het ministerie en hebben zich daarnaast te houden aan de gedragscode van de branchevereniging. Ze krijgen hier een keurmerk van en kunnen klanten terecht bij de klachteninstelling van de branchevereniging.

Heeremans vindt het "onacceptabel" dat er bedrijven zijn die zich niet laten controleren. Wat hem betreft moet de screeningsautoriteit van het ministerie "hard controleren en toezien op bedrijven die zich niet aan de regels houden".

'Kaf van koren scheiden'
Volgens de brancheverenigingsvoorzitter is het belangrijk dat de overheid en incassobedrijven "samen proberen burgers te beschermen tegen bedrijven die niet aantonen dat ze eerlijk te werk gaan. "

Als dat niet via de wet kan, dan moet dat via het keurmerk van de branchevereniging zelf, vindt hij. "In deze sector moet je het kaf van het koren scheiden en het verschil maken tussen bedrijven die legitiem zijn, en die dat niet zijn."
https://nos.nl/artikel/25(...)us-overtreden-regels

[ Bericht 1% gewijzigd door Joopklepzeiker op 29-09-2025 17:34:26 ]
pi_218899489
Het hele incassobureausysteem is natuurlijk ook gewoon pure kwaadaardigheid. Dit hoort in principe volledig bij de overheid te liggen.

Extra kosten rekenen aan mensen die het al vaak niet kunnen betalen... Ik zou me echt kapotschamen als mens als ik daarop zou solliciteren.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  maandag 29 september 2025 @ 17:34:32 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_218899495
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_218899508
quote:
Big Frank de pedo en verkrachter.
pi_218899512
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 17:33 schreef Mikeytt het volgende:
Het hele incassobureausysteem is natuurlijk ook gewoon pure kwaadaardigheid. Dit hoort in principe volledig bij de overheid te liggen. Extra kosten rekenen aan mensen die het al vaak niet kunnen betalen... Ik zou me echt kapotschamen als mens als ik daarop zou solliciteren.
Als jij echt moedwillig schulden maakt (behalve de belasting want die maak je niet, die krijg je) en je betaalt niet mogen ze je van mij keihard aanpakken.
En een deurwaarder is ook heel iets anders dan een incassobureau.
Jammer genoeg weten heel veel mensen dat verschil niet.

Het verschil tussen een echte deurwaarder en een incassobureau is dat een deurwaarder altijd een bevestigde reden en een uitspraak van de rechter moet hebben om je lastig te vallen. En vaak is daar dan ook een heel traject aan voorafgegaan.

Incassobureaus komen vaak met een hele boel Bombarie en intimidatie uit de lucht vallen.
pi_218899517
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 17:33 schreef Mikeytt het volgende:
Het hele incassobureausysteem is natuurlijk ook gewoon pure kwaadaardigheid. Dit hoort in principe volledig bij de overheid te liggen.
Waarom zou iets dat gewoon onder civiel recht valt, volledig bij de Overheid moeten vallen?

(en al helemaal zou ik niet durven te stellen dat de Overheid qua het claimen van overdreven en onrealistische schuldsommen juist bij mensen die zwak staan om zich te verweren tegen aggressieve schuldeisers, per definitie zoveel beter is dan _andere_ oplichters en afpersers)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_218899525
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 17:40 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Waarom zou iets dat gewoon onder civiel recht valt, volledig bij de Overheid moeten vallen?

(en al helemaal zou ik niet durven te stellen dat de Overheid qua het claimen van overdreven en onrealistische schuldsommen juist bij mensen die zwak staan om zich te verweren tegen aggressieve schuldeisers, per definitie zoveel beter is dan _andere_ oplichters en afpersers)
Getuigen de toeslagenaffaire.
  Forum Admin maandag 29 september 2025 @ 17:53:39 #8
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218899577
Twee dingen: schulden moeten betaald worden, dat staat buiten kijf en daar moet dus ook een vorm van dwang of verplichting achter zitten, niet betaalde facturen kunnen voor kleinere bedrijven zomaar fataal zijn.

..maar de schulden industrie is wel een hele perverse. Wie controleert wie? Waarom kunnen bedragen nog altijd zo bizar snel hoog oplopen? Er is door de jaren heen al veel ten goede veranderd overigens, maar het kan beter. Zo kan iedere boerenlul een incassobureau beginnen. Gerechtsdeurwaarders zijn al van een hele andere orde overigens en zeker die zijn al veel langer op een sociale manier aan het werk ipv puur incasseren.

Schulden kosten de samenleving namelijk ook heel veel geld. Het kan niet zo zijn dat er partijen dus onredelijk veel geld daar aan verdienen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218899593
Vraag me af hoe, wanneer en waar dit onderzoek heeft plaatsgevonden. 90% van de incasso's worden door de top 4 gedaan en die zijn aardig gebonden door de WIK, "maatschappelijk verantwoord incasseren" programma's en hebben de AFM ook aardig in de nek.
pi_218899626
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 17:58 schreef vul_maar_in het volgende:
Vraag me af hoe, wanneer en waar dit onderzoek heeft plaatsgevonden. 90% van de incasso's worden door de top 4 gedaan en die zijn aardig gebonden door de WIK, "maatschappelijk verantwoord incasseren" programma's en hebben de AFM ook aardig in de nek.
En wie zijn die vier dan?
Ik heb met uitzondering van een enkele verkeersboete, die behandeld worden door het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). alleen maar te maken gekregen met vage Jansens, Pietersen en De Vries uit kutjesslutterveen.
  maandag 29 september 2025 @ 18:13:35 #11
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218899658
En dan hebben ze zelf nog wel de meest malafide van ze allemaal, het CJIB.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_218899783
quote:
Aanvaard Big Frank betaling in natura?

Ik vraag het voor een vriend.
  maandag 29 september 2025 @ 18:39:01 #13
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_218899812
Bekijk deze YouTube-video

Eef Hoos die kon altijd innen. Anders trok hij je hele bureau onderste boven. :)
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_218899836
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2025 18:07 schreef Joopklepzeiker het volgende:

[..]
En wie zijn die vier dan?
Ik heb met uitzondering van een enkele verkeersboete, die behandeld worden door het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). alleen maar te maken gekregen met vage Jansens, Pietersen en De Vries uit kutjesslutterveen.
Intrum, GGN, Graydon, Vesting Finance
pi_218899857
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 18:39 schreef monkyyy het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Eef Hoos die kon altijd innen. Anders trok hij je hele bureau onderste boven. :)
En maakte het hem ook wat uit of de schuld echt was of niet? Je zal toevallig maar net alleen maar het kantoor overgenomen hebben waar de vorige ondernemer zat of iets dergelijks.
  maandag 29 september 2025 @ 22:43:17 #16
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_218901729
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2025 18:47 schreef Joopklepzeiker het volgende:

[..]
En maakte het hem ook wat uit of de schuld echt was of niet? Je zal toevallig maar net alleen maar het kantoor overgenomen hebben waar de vorige ondernemer zat of iets dergelijks.
Ja, dat maakte hem uit.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_218901841
Wij van incassobureau "Met de losse handjes", herkennen ons niet in het geschetste beeld.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  maandag 29 september 2025 @ 23:18:22 #18
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_218901870
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 23:09 schreef TweedeKlum het volgende:
Wij van incassobureau "Met de losse handjes", herkennen ons niet in het geschetste beeld.
Big Frank 😱

Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_218901907
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2025 23:18 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Big Frank 😱

[ [url=https://img.metronieuws.nl/images/THZmqmzoPrIPpun8UNs5B3Q4Md8=/1536x864/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.metronieuws.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2F912031c0f2038d6f25c508d2830f5d0d-1429880659.jpg]afbeelding[/url] ]
De amateur. :')
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_218902306
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2025 18:47 schreef Joopklepzeiker het volgende:

[..]
Dat was niet zijn bedrijfsmodel, in die tijd had je heel veel bedrijven die bewust de hele tijd klapten, Juridisch kon je daar niet zoveel mee, innen des te meer.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218902316
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2025 07:06 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat was niet zijn bedrijfsmodel, in die tijd had je heel veel bedrijven die bewust de hele tijd klapten, Juridisch kon je daar niet zoveel mee, innen des te meer.
Ik begrijp wat je bedoelt, inklappen en opnieuw opstarten. Maar als het niet dezelfde persoon of personen betreft valt er natuurlijk niks te innen.
Ik ga geen rekening betalen van degene die voor mij het kantoor heeft gehuurd.

[ Bericht 2% gewijzigd door Joopklepzeiker op 30-09-2025 07:22:55 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')