-----------------------------------quote:Pokémon: Witte Huis gebruikt muziek en beelden illegaal in omstreden video
De Amerikaanse immigratiepolitie ICE en het Witte Huis gebruiken zonder toestemming de animatieserie Pokémon in een video waarin te zien is dat de ICE immigranten arresteert. Dit bevestigt The Pokémon Company International aan de NOS. "Er is geen toestemming gegeven voor het gebruik van ons intellectueel eigendom."
De omstreden video is op sociale media gedeeld door de officiële accounts van het Witte Huis en het ministerie voor Binnenlandse Veiligheid. De Amerikaanse autoriteiten zetten ICE-agenten neer als het Pokémon-hoofdkarakter Ash Ketchum. In de serie staat Ash bekend om zijn vriendelijkheid, empathie en loyaliteit, maar hij kan ook onbezonnen en impulsief handelen.
De video begint met de bekende uitdrukking en titelsong Gotta Catch 'Em All (ik moet ze allemaal vangen) en vervolgt met Ash die een Pokéball gooit. Deze bal gebruikt hij in de serie om nieuwe Pokémons te vangen.
Nep-Pokémonkaarten
Daarna volgen beelden waarop agenten mensen arresteren, waarmee gelijkenissen worden gesuggereerd tussen het vangen van fictieve figuren en het 'vangen' van immigranten. Pokémon distantieert zich hiervan. "Ons bedrijf was niet betrokken bij het maken of verspreiden van deze inhoud."
In de vido is te zien hoe agenten mannen fouilleren en woningen en bedrijven binnenvallen. Sommige mensen zitten op de grond, geboeid met tiewraps. Agenten dragen hun volledige uitrusting met getrokken wapens.
De video eindigt met een serie nep-Pokémonkaarten, waar je de namen en foto's ziet van vermoedelijk veroordeelde immigranten. Op elke kaart staat een strafbaar feit, zoals mensensmokkel en aanranding, met vervolgens een omschrijving van de beschuldigingen en de straf. Ook is er een kaart met daarop de tekst "worst of the worst".
Niet de eerste keer
De reacties onder de video lopen uiteen. De meesten vinden de video kwalijk, sommigen vinden hem grappig.
Het is niet voor het eerst dat de Amerikaanse overheid ongeoorloofd de bekendheid van anderen misbruikt. Rapper Jay-Z, autosportorganisatie IndyCar (Indianapolis 500) en sociale mediapersoonlijkheid Theo Von waren eerder niet te spreken over het gebruik van hun merk.
De afgelopen maanden zijn er vele anti-ICE-protesten georganiseerd in de VS. Er wordt geprotesteerd tegen het oppakken en deporteren van immigranten en tegen racisme.
De TikTok-video van het Witte Huis heeft inmiddels 11 miljoen weergaven. Het is niet duidelijk of Pokémon juridische acties zal ondernemen.
https://nos.nl/artikel/25(...)l-in-omstreden-video
Jouw act begint ook een beetje lachwekkend te worden.quote:Op donderdag 25 september 2025 20:43 schreef Starhopper het volgende:
[..]
-----------------------------------
Wat een wanvertoning. Het Witte Huis en ICE die Pokémon kapen voor hun propaganda, zonder toestemming ook nog. Ze maken er een smerige vergelijking van: immigranten vangen alsof het beesten zijn![]()
En ondertussen wordt Ash Ketchum neergezet als een soort ICE-held terwijl Pokémon juist draait om empathie en vriendschap. Het doet me denken aan de razzia’s in de jaren ’30 in naziDuitsland waar mensen ook als beesten werden neergezet en opgepakt.
Dit ziet eruit als iemand die een beroerte heeft.quote:Op donderdag 25 september 2025 21:01 schreef Glazenmaker het volgende:
[ afbeelding ]
Ik kies jou STROKEAMON!
Ja vandaar dat ik beroerte met pokemon heb gemixed in een woord. Dat was de grap. Dit was vlak nadat hij dagenlang verdwenen was zonder gezondheidsproblemen.quote:Op donderdag 25 september 2025 21:29 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dit ziet eruit als iemand die een beroerte heeft.
Ahh ok, ik begreep hem even niet.quote:Op donderdag 25 september 2025 21:31 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ja vandaar dat ik beroerte met pokemon heb gemixed in een woord. Dat was de grap. Dit was vlak nadat hij dagenlang verdwenen was zonder gezondheidsproblemen.
quote:Op donderdag 25 september 2025 21:04 schreef Nober het volgende:
nos is er maar druk mee.
ORANGE MAN BAD syndroom.
Aangezien Digimon beduidend meer obscuur was, is het wel te waarderen dat je die er even in hebt gegooidquote:Op donderdag 25 september 2025 21:03 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik besef nu dat ik de naamconventie van Digimon heb overgenomen ipv pokemon.
Het volgende filmpje heeft waarschijnlijk onironisch deze themequote:Op donderdag 25 september 2025 22:06 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Haha jezus wauw, wat een tijd![]()
![]()
Er zit echt geen greintje decorum meer in he![]()
Ik had deze wel verwacht na die Iran bombarderingquote:Op donderdag 25 september 2025 22:12 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Het volgende filmpje heeft waarschijnlijk onironisch deze theme
Bekijk deze YouTube-video
Gelikedquote:
2 oktober komt nieuwe Digimon game uitquote:Op donderdag 25 september 2025 22:12 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Aangezien Digimon beduidend meer obscuur was, is het wel te waarderen dat je die er even in hebt gegooid
Zeker niet in onze jeugd kameraadquote:Op donderdag 25 september 2025 22:12 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Aangezien Digimon beduidend meer obscuur was, is het wel te waarderen dat je die er even in hebt gegooid
Wanneer was dat? Voor mij pak 'm beet 1995-2000, toen was Digimon wel een ding, maar bij lange na niet zo groot als Pokémonquote:Op donderdag 25 september 2025 22:36 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Zeker niet in onze jeugd kameraad
Wanneer een continu groep zaken doet die discutabel en soms zelfs illegaal zijn, mag er niet over gesproken worden?quote:Op donderdag 25 september 2025 21:04 schreef Nober het volgende:
nos is er maar druk mee.
ORANGE MAN BAD syndroom.
Hoezo? Mag het in NWS echt alleen nog maar over migranten en de islam gaan?quote:Op donderdag 25 september 2025 21:05 schreef SebbeSwensje het volgende:
Dit soort rotzooi moet echt in een eigen subforum, dit is echt heel vervuilend voor NWS.
Wel ironisch om dit te zeggen in een topic dat gaat over het oppakken van illegalen.quote:Op vrijdag 26 september 2025 09:59 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wanneer een continu groep zaken doet die discutabel en soms zelfs illegaal zijn, mag er niet over gesproken worden?
Dus ook geen allochtonen en asielzoekers topics meer?
Nee, het mag in NWS echt alleen nog maar over een land aan de andere kant van de wereld gaan.quote:Op vrijdag 26 september 2025 10:18 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Hoezo? Mag het in NWS echt alleen nog maar over migranten en de islam gaan?
Overdrijven is ook een vak, ff snelle copy/paste:quote:Op vrijdag 26 september 2025 10:40 schreef SebbeSwensje het volgende:
[..]
Nee, het mag in NWS echt alleen nog maar over een land aan de andere kant van de wereld gaan.
Dit is hoe ik de NOS voor mij zie als ze weer iets over Trump berichten.quote:Op donderdag 25 september 2025 21:04 schreef Nober het volgende:
nos is er maar druk mee.
ORANGE MAN BAD syndroom.
Gewoon 15 miljard eisen.quote:Op donderdag 25 september 2025 22:04 schreef 215 het volgende:
Volgens mij mag ook de overheid en dus zelfs Trump niet het copyright schenden. Lekker een absurd bedrag gaan claimen dus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |