11 september:quote:De rechtse activist Charlie Kirk (31), een fervente aanhanger van Donald Trump, is neergeschoten tijdens een evenement op een universiteit in de Amerikaanse staat Utah. Dat meldt een woordvoerder van de universiteit aan ‘NBC News’ .
Op beelden die circuleren op sociale media is het moment te zien waarop Kirk wordt geraakt en er paniek uitbreekt onder de aanwezigen op het evenement, dat plaatsvond op de Utah Valley University. Op de beelden, die niet konden worden geverifieerd, is ook te zien hoe een oudere man door omstaanders in bedwang wordt gehouden. Het is niet duidelijk of het om de schutter gaat.
Een woordvoerder van Kirk zegt tegen ‘Fox News’ dat het niet bekend is in welke toestand hij verkeert. Ook over de identiteit van de schutter en het motief bestaat nog geen duidelijkheid.
Trump
De Amerikaanse president Donald Trump heeft via zijn eigen socialemediaplatform Truth Social gereageerd op het incident. “We moeten allemaal bidden voor Charlie Kirk, die werd neergeschoten. Hij is fantastisch, van kop tot teen.” Ook vicepresident JD Vance betuigt zijn medeleven op X: “Bid voor Charlie Kirk, een goede man en een jonge vader.”
Charlie Kirk is een prominente Amerikaanse conservatieve activist en de oprichter van Turning Point USA, een organisatie die zich richt op het mobiliseren van jonge conservatieven. Hij staat bekend om zijn rol in het verspreiden van rechts-populistische ideeën, het ondersteunen van Donald Trump en het bevorderen van een christelijk-nationalistische agenda.
Kirk is vooral bekend van zijn debatten op universiteiten, waarvan hij vaak fragmenten deelt op TikTok. Hij presenteert ook een eigen radioprogramma, ‘The Charlie Kirk Show’.
12 september:quote:De FBI heeft in de zoektocht naar de schutter die de rechts-conservatieve Charlie Kirk doodschoot het vermoedelijke moordwapen gevonden. Ook is er goed beeldmateriaal van de schutter. Volgens de FBI zijn er op dit moment geen andere mensen in gevaar.
Het gaat vermoedelijk om een jonge verdachte, deelt de FBI op een persconferentie. Hij viel door zijn leeftijd niet op tussen het universiteitspubliek.
Uit het politieonderzoek blijkt dat de schutter rond 11.50 uur (lokale tijd) aankwam op de campus van de Utah Valley University, ongeveer een half uur voordat hij het schot op Kirk loste. De politie heeft vanaf dat moment zijn sporen kunnen volgen.
Zo weten ze dat de verdachte over de campus naar het trappenhuis van een gebouw is gelopen. Via daar ging die naar het dak. Na de aanslag op Kirk rende de vermeende schutter over het dak en sprong eraf. Vervolgens zou de verdachte de omliggende wijk van de universiteit ingevlucht zijn.
De onderzoekers hebben "goed beeldmateriaal van de persoon", zegt Beau Mason, het hoofd van het veiligheidsdepartement van de Amerikaanse staat Utah. De beelden worden voorlopig nog niet gedeeld, omdat de politie het gezicht van de verdachte probeert te identificeren. Pas als dat niet lukt, worden de beelden mogelijk vrijgegeven.
Ook hebben de autoriteiten een afdruk van zijn hand en onderarm gevonden, wat kan bijdragen aan het opsporen van de schutter, zegt een FBI-agent tijdens de persconferentie. Daarnaast hebben ze een indruk van welke schoenen de verdachte zou hebben gedragen.
quote:22-jarige man uit Utah aangehouden voor moord op Charlie Kirk
De Amerikaanse autoriteiten hebben vrijdag na een klopjacht een verdachte aangehouden voor de moord op de rechts-conservatieve activist Charlie Kirk. De verdachte is een 22-jarige man uit Utah, zeggen bronnen.
President Donald Trump zei eerder op de dag tegen Fox News dat de verdachte door iemand uit zijn directe omgeving is aangegeven. De gouverneur van Utah, Spencer J. Cox, bevestigde die lezing op een persconferentie. Ook bevestigde de gouverneur dat de verdachte uit Utah komt.
Volgens Cox zijn de autoriteiten getipt door een familielid van de verdachte. Hij zou tijdens het avondeten opmerkingen hebben gemaakt over Kirk. De verdachte zou Kirk "haatdragend commentaar" hebben verweten.
De autoriteiten hebben ook een kamergenoot van de verdachte ondervraagd. Die wees de politie op berichten op sociale media van de schutter. Daar zou zijn gesproken over het ophalen en achterlaten van een geweer.
De gouverneur bevestigde bovendien dat er inderdaad boodschappen op gevonden kogelhulzen waren gegraveerd. Geruchten daarover deden al enige tijd de ronde. Een van de boodschappen luidde: "hé fascist, vangen!" Op een andere huls stond "bella ciao, ciao, ciao", zei Cox, die de moord op Kirk omschreef als een aanslag op alles waar de Verenigde Staten voor staan.
De geëmotioneerd Cox riep jongeren op om meningsverschillen te omarmen en discussie niet uit de weg te gaan. Hij hoopt dat de moord op Kirk een keerpunt wordt voor Amerikanen. Ook FBI-directeur Kash Patel had het zwaar op de persconferentie.
Schutter handelde alleen en loste één schot
De 31-jarige Kirk werd woensdag tijdens een debat op de Utah Valley University in zijn nek geschoten en overleed even later aan zijn verwondingen in het ziekenhuis. Er waren zo'n drieduizend bezoekers bij het debat aanwezig, onder wie Kirks vrouw en kinderen.
De schutter, die volgens Cox geen student was, handelde alleen en loste één schot. Dat gebeurde vanaf het dak van een universiteitsgebouw op zo'n 180 meter afstand. Het vermoedelijke moordwapen, een "krachtig geweer", werd eerder al gevonden in een bosrijk gebied, meldde de FBI donderdag op een persconferentie.
Ook werd toen bekend dat de verdachte na de aanslag op Kirk over het dak rende en ervan afsprong. Vervolgens zou de verdachte de omliggende wijk in zijn gevlucht. Enkele uren na de persconferentie deelde de FBI beelden van de verdachte op X en vroeg om hulp bij het identificeren van de persoon.
Volgens de autoriteiten ging het om een gerichte aanval op Kirk. Gouverneur Spencer Cox van de Amerikaanse staat Utah, waar de universiteit staat, noemde de schietpartij een politiek gemotiveerde moordaanslag.
Na de schietpartij werden twee mensen aangehouden. Zij werden vrij snel daarna weer vrijgelaten en zouden niet betrokken zijn bij de schietpartij.
Kiekquote:Op woensdag 24 september 2025 19:53 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
praat eens normaal, echt heel raar taalgebruik dit
Hij geeft anders een objectief observeerbare omschrijving.quote:Op woensdag 24 september 2025 20:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Leg vooral woorden in iemands mond. Altijd goed.
Ik ben net "linksrakker" genoemd. Dat vind ik dan nog meevallen. Maar goed, iemand een fascist noemen is uit den boze, maar ongegrond mensen linksextremist noemen vinden bepaalde figuren dan kennelijk wel weer okay.quote:Op woensdag 24 september 2025 19:36 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Ja dat is laatste term volgens mij. Paar jaar terug hadden ze je deuger of gutmensch genoemd, tijdje terug woke. Nu is alles radicaal/extreem links wat niet in hun smalle bubbeltje past.
Ben zo benieuwd waar ze over een tijdje mee komen. Miscchien komt 'communist' wel weer in, wie weet. Is een polletje waard wmb
Joseph McCarthy lacht ze iig toe
Ergens wel grappig, als je ziet waar Pallywood mee bezig isquote:Op woensdag 24 september 2025 19:36 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Joseph McCarthy lacht ze iig toe
Zo noemde Vance Trump....quote:Op woensdag 24 september 2025 20:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Al decennia lang vliegt extreem rechts, nazi, fascist en Hitler door de lucht, maar nu ineens is het janken als iemand extreem links wordt genoemd.
Tsjonge…
Tja als dat is omdat ze een buitenlandse nieuwslezeres niet kent. Is dat inderdaad wel verwonderlijk. Daar wat van vinden, is dus direct weer 'janken' begrijp ik.quote:Op woensdag 24 september 2025 20:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Al decennia lang vliegt extreem rechts, nazi, fascist en Hitler door de lucht, maar nu ineens is het janken als iemand extreem links wordt genoemd.
Tsjonge…
Dat is wel een leuke geuzennaam zou ik zeggen.quote:Op woensdag 24 september 2025 20:13 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik ben net "linksrakker" genoemd. Dat vind ik dan nog meevallen.
dan kan je die posts welke dit, het nazi noemen van mensen die een hitler groet, veroordelen wel even citeren neem ik aan?quote:Op woensdag 24 september 2025 20:26 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Tja als dat is omdat ze een buitenlandse nieuwslezeres niet kent. Is dat inderdaad wel verwonderlijk. Daar wat van vinden, is dus direct weer 'janken' begrijp ik.
Om nazi e.d. genoemd te worden, moet je je over het algemeen een stuk steviger uitspreken op dit forum.
Als ik het topic zo lees over de haagse rellen, mag je nog geen nazi genoemd worden omdat je dan toevallig siegheilt, armsaluten doet, met een prinsenvlag rondloopt en hebt over kankerbuitenlanders etc..ik bedoel maar
Oh, dit ging niet over mij cq was geen reactie op mij?quote:Op woensdag 24 september 2025 20:03 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Leg vooral woorden in iemands mond. Altijd goed.
Gast.quote:Op woensdag 24 september 2025 19:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Aldus degene die dacht dat Tylenol een soort van Diazepam is ofzo…
Maar het is weer klassiek extreem links: iedereen met een ander wereldbeeld is dom.
Sure.
Heb vandaag nieuws gezien over een evt tweede schutter. Laat het nog maar even open voor nuquote:Op woensdag 24 september 2025 22:52 schreef Jippie het volgende:
Aangezien er de laatste pagina's voornamelijk off topic is gepost, kan dit topic wel op slot?
Hoop off-topic en gekibbel geveegd.
quote:Op woensdag 24 september 2025 23:04 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Heb vandaag nieuws gezien over een evt tweede schutter. Laat het nog maar even open voor nu
Pas na de live executie van Tyler natuurlijk.quote:Op woensdag 24 september 2025 22:52 schreef Jippie het volgende:
Aangezien er de laatste pagina's voornamelijk off topic is gepost, kan dit topic wel op slot?
Hoop off-topic en gekibbel geveegd.
Je moet eens wat beter Nederlands leren. Ik zeg dat het klassiek extreem links gedrag is. Daarmee noem ik je niet meteen extreem links, laat staan dat ik je zo zou noemen omdat je iemand niet kent, wat al helemaal een rare conclusie is.quote:Op woensdag 24 september 2025 21:14 schreef Sanvi het volgende:
[..]
Oh, dit ging niet over mij cq was geen reactie op mij?
[..]
Gast.
Met je "woorden in mijn mond leggen".
Je zuster.
Waarom überhaupt een opmerking van hem over jou op die manier classificeren?quote:Op woensdag 24 september 2025 23:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je moet eens wat beter Nederlands leren. Ik zeg dat het klassiek extreem links gedrag is. Daarmee noem ik je niet meteen extreem links, laat staan dat ik je zo zou noemen omdat je iemand niet kent, wat al helemaal een rare conclusie is.
En waarom noem ik het klassiek extreem links gedrag? Omdat ik het niet in de schoenen van normaal links wens te schuiven.
En als jij de berichtgeving over off-topic transpersonen hier weg laatquote:Op woensdag 24 september 2025 23:31 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Pas na de live executie van Tyler natuurlijk.
Denk dat JIJ beter moet leren lezen (of schrijven), want dit is toch letterlijk wat je zei vriend.quote:Op woensdag 24 september 2025 23:55 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je moet eens wat beter Nederlands leren. Ik zeg dat het klassiek extreem links gedrag is. Daarmee noem ik je niet meteen extreem links, laat staan dat ik je zo zou noemen omdat je iemand niet kent, wat al helemaal een rare conclusie is.
En waarom noem ik het klassiek extreem links gedrag? Omdat ik het niet in de schoenen van normaal links wens te schuiven.
Maar goed, inb4 "maar zo bedoelde ik het niet, ik bedoelde natuurlijk klassiek extreem gedrag!" en dat soort onzinexcuses.quote:Op woensdag 24 september 2025 19:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Aldus degene die dacht dat Tylenol een soort van Diazepam is ofzo…
Maar het is weer klassiek extreem links: iedereen met een ander wereldbeeld is dom.
Sure.
Wie de schoen past enzo…quote:Op donderdag 25 september 2025 09:03 schreef Salina het volgende:
[..]
Denk dat JIJ beter moet leren lezen (of schrijven), want dit is toch letterlijk wat je zei vriend.
[..]
Maar goed, inb4 "maar zo bedoelde ik het niet, ik bedoelde natuurlijk klassiek extreem gedrag!" en dat soort onzinexcuses.
Weet je, het is goed (met je).
Tevens kan dit topic inderdaad wel op slot, tenzij er echt een tweede (of derde, etc.) verdachte in het spel is/komt.
Je hebt het tegen iemand anders hé. Just sayin'.quote:Op donderdag 25 september 2025 09:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wie de schoen past enzo…
Verder is het natuurlijk lachwekkend dat je wel heel graag uitdeelt, maar zodra jouw gedrag vergeleken wordt met extreem links je direct gaat lopen janken als een verongelijkte peuter.
Die Palestijnse vlag is wel leuk: ik wist niet dat Israël een linkse regering had.quote:
Nee, maar dat is niet haar verantwoordelijkheid.quote:Op donderdag 25 september 2025 12:30 schreef recursief het volgende:
[..]
Je weet in welk manifest zij werd geciteerd?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |