abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 24 september 2025 @ 10:56:06 #1
508960 Thijs_Bosmini
rapper/gangster/havo-scholier
pi_218856933
Ik heb een lastige buurman met wie ik geen contact wil onderhouden. Voor mij is hij eigenlijk “lucht”, en dat gaat me goed af, voor hem blijkbaar minder.

Hij heeft een houten aanbouw op de erfgrens die in slechte staat verkeert. Of het nu rot hout betreft of vervangingen die nodig zijn, weet ik niet en eerlijk gezegd interesseert het me ook niet. Afgelopen week sprak hij mij echter op een dreigende toon aan met de mededeling dat hij in de herfst via mijn tuin onderhoud aan die aanbouw wilde uitvoeren. Ik heb hem duidelijk en beleefd laten weten dat ik daar geen toestemming voor geef en dat hij mijn tuin niet mag betreden.

Daarna dreigde hij dat hij samen met drie neven het werk zou uitvoeren. Ik ben daar niet van onder de indruk en heb hem rustig verteld dat zelfs als hij met tien man zou komen, dit niets zou veranderen.

Kortom: ik wil hem absoluut geen toestemming verlenen om via mijn tuin werkzaamheden uit te voeren. Hij mag van mij geen millimeter op mijn grond komen.

Mijn vraag is: wat zijn mijn rechten als hij dit toch probeert? De dreigementen van zijn kant deren mij niet, maar ik wil weten waar ik juridisch sta mocht toch iemand zich toegang verschaffen tot mijn tuin mocht ik zelf niet thuis zijn?

Ik ben zelf absoluut niet van plan om geweld te gebruiken. Wel wil ik duidelijk maken dat ik niet kan instaan voor mijn reactie als mijn buurman of anderen zich ongevraagd toegang tot mijn tuin verschaffen.
pi_218856960
Buurman wat doet u nu?
pi_218856961
Ben je nog benieuwd naar zijn ladderrecht? Tig jaar Rijdende Rechter bingen doet mij vermoeden dat hij je erf op mag om onderhoud te plegen.
Ik ga naar huis.
  woensdag 24 september 2025 @ 11:01:19 #4
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_218856969
Waarom zo moeilijk doen?

Het is voor jouw aanzicht (en waarde van je huis) toch ook goed als zoiets in goede staat verkeert?
  woensdag 24 september 2025 @ 11:03:28 #5
508960 Thijs_Bosmini
pi_218856991
quote:
7s.gif Op woensdag 24 september 2025 11:01 schreef Zwansen het volgende:
Waarom zo moeilijk doen?

Het is voor jouw aanzicht (en waarde van je huis) toch ook goed als zoiets in goede staat verkeert?
Heeft te maken met onze geschiedenis, en ik verleen hem geen enkele medewerking. Kon hij goed weten voor het vragen en dreigen al. Het veranderd helemaal niks aan mijn aanzicht of waarde.
  woensdag 24 september 2025 @ 11:04:18 #6
508960 Thijs_Bosmini
pi_218856995
quote:
7s.gif Op woensdag 24 september 2025 11:00 schreef nietzman het volgende:
Ben je nog benieuwd naar zijn ladderrecht? Tig jaar Rijdende Rechter bingen doet mij vermoeden dat hij je erf op mag om onderhoud te plegen.
Ik ben er niet bekend mee, hoelang kan je zoiets rekken zonder dat er kosten voor mij aanzitten? Als ik dat weiger welke stappen moet hij dan volgen en hoelang zal zoiets duren?
  woensdag 24 september 2025 @ 11:06:50 #7
508960 Thijs_Bosmini
pi_218857012
quote:
7s.gif Op woensdag 24 september 2025 11:01 schreef Zwansen het volgende:
Waarom zo moeilijk doen?

Misschien moet ik ook aangeven dat hij in het verleden zich wel toegang heeft gemaakt tot mijn tuin, en uit eigen beweging planken die mijn eigendom zijn heeft afgezaagd zonder mijn medeweten of toestemming.
pi_218857013
Als hij, ondanks jouw bericht dat hij niet door je tuin mag komen, dat toch doet, dan zal hij zeker niet gestopt worden met de juiste juridische onderbouwing.

Wel kan je dan de politie bellen en melding maken van een conflict met je buurman. Zeker als hij ook nog bedreigingen maakt.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_218857016
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 10:56 schreef Thijs_Bosmini het volgende:

Wel wil ik duidelijk maken dat ik niet kan instaan voor mijn reactie als mijn buurman of anderen zich ongevraagd toegang tot mijn tuin verschaffen.
Hoezo "ongevraagd"? Uit alles blijkt dat hij het vraagt maar dat je weigert.

Afijn, zoek op "ladderrecht" zoals al eerder genoemd.
pi_218857020
quote:
Ik heb een lastige buurman met wie ik geen contact wil onderhouden. Voor mij is hij eigenlijk “lucht”, en dat gaat me goed af, voor hem blijkbaar minder.

Hij heeft een houten aanbouw op de erfgrens die in slechte staat verkeert. Of het nu rot hout betreft of vervangingen die nodig zijn, weet ik niet en eerlijk gezegd interesseert het me ook niet. Afgelopen week sprak hij mij echter op een dreigende toon aan met de mededeling dat hij in de herfst via mijn tuin onderhoud aan die aanbouw wilde uitvoeren. Ik heb hem duidelijk en beleefd laten weten dat ik daar geen toestemming voor geef en dat hij mijn tuin niet mag betreden.

Daarna dreigde hij dat hij samen met drie neven het werk zou uitvoeren. Ik ben daar niet van onder de indruk en heb hem rustig verteld dat zelfs als hij met tien man zou komen, dit niets zou veranderen.

Kortom: ik wil hem absoluut geen toestemming verlenen om via mijn tuin werkzaamheden uit te voeren. Hij mag van mij geen millimeter op mijn grond komen.

Mijn vraag is: wat zijn mijn rechten als hij dit toch probeert? De dreigementen van zijn kant deren mij niet, maar ik wil weten waar ik juridisch sta mocht toch iemand zich toegang verschaffen tot mijn tuin mocht ik zelf niet thuis zijn?

Ik ben zelf absoluut niet van plan om geweld te gebruiken. Wel wil ik duidelijk maken dat ik niet kan instaan voor mijn reactie als mijn buurman of anderen zich ongevraagd toegang tot mijn tuin verschaffen.
Ladderrecht, inderdaad.
quote:
Mijn buren willen mijn grond gebruiken

Vragen uw buren toegang tot uw grond voor onderhoud aan hun woning of tuin? Dan moet u de buren toegang geven tot uw grond. Uw buren moeten in elk geval uitleggen:

wat voor soort werk zij willen doen

hoelang zij uw grond willen gebruiken

waarom uw grond hiervoor nodig is en dat er geen andere manier is

dat zij de kosten betalen, bijvoorbeeld voor schade aan uw tuin
https://www.juridischloke(...)uren/buren-toelaten/
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_218857190
Stel je niet zo aan, zeg, en laat die man de nodige onderhoudswerkzaamheden uitvoeren. Ladderrecht of niet.
pi_218857257
He ts, je komt best wel over als een klootzak. Je vraagt alleen naar je rechten, maar je hebt ook plichten. Zoals je buurman in staat stellen om renovaties uit te voeren.
pi_218857265
quote:
Je bent verplicht hem toegang te verlenen om hem onderhoud aan zijn hok te kunnen uitvoeren.
Met het weigeren hiervan ben jij verkeerd bezig. Ladderrecht, al eerder gezegd.

Alsnog, als hij probeert om op jouw erf te komen zonder jouw toestemming, dan is dit huisvredebreuk.
Ook strafbaar.

Oplossing: probeer toch tot een overeenkomst te komen. Ongeacht of je elkaar mag of niet.
Het verrotte hok is een doorn in jouw oog en hij wil er wat aan doen. Win win?
Google is your friend, abuse your friends
  woensdag 24 september 2025 @ 11:32:44 #14
508960 Thijs_Bosmini
pi_218857301
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 11:29 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Je bent verplicht hem toegang te verlenen om hem onderhoud aan zijn hok te kunnen uitvoeren.
Met het weigeren hiervan ben jij verkeerd bezig. Ladderrecht, al eerder gezegd.

Alsnog, als hij probeert om op jouw erf te komen zonder jouw toestemming, dan is dit huisvredebreuk.
Ook strafbaar.

Oplossing: probeer toch tot een overeenkomst te komen. Ongeacht of je elkaar mag of niet.
Het verrotte hok is een doorn in jouw oog en hij wil er wat aan doen. Win win?
Is geen doorn in mijn oog, het boeit me niet hoe rot het is, ik zie het niet, en ik weiger alle medewerking.
Overeenkomst zal er onderling niet komen. Wat zijn dan de stappen?
Ik heb legitieme redenen om het te weigeren, heb voor en na foto's van wat hij jaren geleden vernield heeft. Lijkt me voldoende toch?
  woensdag 24 september 2025 @ 11:33:39 #15
508960 Thijs_Bosmini
pi_218857305
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2025 11:28 schreef Farenji het volgende:
He ts, je komt best wel over als een klootzak. Je vraagt alleen naar je rechten, maar je hebt ook plichten. Zoals je buurman in staat stellen om renovaties uit te voeren.
Maakt mij niet uit of ik een klootzak ben, ik weiger alle medewerking. Redenen aangegeven in dit topic.
pi_218857313
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 11:32 schreef Thijs_Bosmini het volgende:

[..]
Is geen doorn in mijn oog, het boeit me niet hoe rot het is, ik zie het niet, en ik weiger alle medewerking.
Overeenkomst zal er onderling niet komen. Wat zijn dan de stappen?
Ik heb legitieme redenen om het te weigeren, heb voor en na foto's van wat hij jaren geleden vernield heeft. Lijkt me voldoende toch?
Dat zijn twee zaken apart.
Je kunt het ene niet afrekenen op het recht dat hij heeft om onderhoud te voeren, waar hij jouw tuin voor moet betreden.

Hoe is de vorige situatie (de gedane schade destijds) tot stand gekomen?
  woensdag 24 september 2025 @ 11:36:07 #17
508960 Thijs_Bosmini
pi_218857319
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 11:35 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Dat zijn twee zaken apart.
Je kunt het ene niet afrekenen op het recht dat hij heeft om onderhoud te voeren, waar hij jouw tuin voor moet betreden.

Hoe is de vorige situatie (de gedane schade destijds) tot stand gekomen?
Hij heeft zich toen toegang verschaft zonder enige mededeling of toestemming.
pi_218857323
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 11:36 schreef Thijs_Bosmini het volgende:

[..]
Dus hij heeft z'n leven gebeterd en kondigt het nu aan ;)
pi_218857328
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 11:32 schreef Thijs_Bosmini het volgende:

Ik vind dat ik heb legitieme redenen heb om het te weigeren,
Fixed:

Alleen heb je die niet.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_218857330
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 11:36 schreef Thijs_Bosmini het volgende:

[..]
En daar werd jij toen boos over (terecht), heeft hij toen zijn excuses aangeboden?
  woensdag 24 september 2025 @ 11:39:05 #21
508960 Thijs_Bosmini
pi_218857341
Mocht het allemaal zo zijn dan laat ik het gewoon oplopen tot hogere hand. Ik blijf weigeren.
  woensdag 24 september 2025 @ 11:39:21 #22
508960 Thijs_Bosmini
pi_218857342
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 11:37 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
En daar werd jij toen boos over (terecht), heeft hij toen zijn excuses aangeboden?
Tuurlijk niet.
pi_218857343
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 11:39 schreef Thijs_Bosmini het volgende:
Mocht het allemaal zo zijn dan laat ik het gewoon oplopen tot hogere hand. Ik blijf weigeren.
Nou prima.
Dan kan dit topic weer naar de vergetelheid :)
pi_218857351
quote:
Waarom open je dit topic dan?

Aandacht?
  woensdag 24 september 2025 @ 11:41:32 #25
498210 KoningWouter
BE THE BEST&FUCK THE REST
pi_218857355
Jeetje het gaat om toegang tot je tuin voor een paar dagen. Je hoeft er niet een avond mee te gourmetten of zo?

Ik zou het gewoon accepteren ook om van het gezeik af te zijn.
pi_218857362
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 11:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Waarom open je dit topic dan?

Aandacht?
TS is ziedend, witheet.
pi_218857396
quote:

[..]
Tuurlijk niet.
Maar nu vraagt hij jou om toestemming.. In vergelijking met de vorige situatie, wil hij jou nu tegemoet komen. Toch al een hele verbetering op zich.

Reik je hem de hand toe? Of laat je hem in zijn poging, met een (voor jou) vervelende uitkomst in het verschiet, aangezien hij onderhoud aan zijn hok moet plegen?
pi_218857454
Volgens mij moet je hem tijdelijk toegang tot je tuin verschaffen om hem onderhoud te kunnen laten plegen. Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom je er zo moeilijk over doet. Dit is gewoon moeilijk doen om het moeilijk doen. Blij dat je mijn buurman niet bent.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_218857487
quote:
Ik heb een lastige buurman
Na het lezen van de rest van het topic ben ik er uit: jij bent zelf de lastige buurman.
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_218857507
quote:
En dan oordeelt de rechter dat jij een domme tokkie bent en dat je alsnog toegang moet verlenen.

Als je deze situatie wil laten escaleren tot een rechter oid aan toe is het wel zo handig om zelf juridisch zoveel mogelijk de correcte weg te bewandelen.

Ondertussen stel je de vraag hoe lang je dit kan rekken zonder dat er voor jou kosten aan zitten, maar wil je het wel op laten tot hoger hand. :') Het makkelijkste en goedkoopste is gewoon medewerking verlenen.
De boel verder op stoken vanwege je woede gaat alleen maar voor meer ellende en kosten zorgen.
  woensdag 24 september 2025 @ 11:55:12 #31
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_218857529
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 11:33 schreef Thijs_Bosmini het volgende:

[..]
Maakt mij niet uit of ik een klootzak ben, ik weiger alle medewerking. Redenen aangegeven in dit topic.
Je komt ontzettend koppig op me over, dit is juist een kans om de band een beetje te herstellen.
Of hij moet je wel iets heel erg vreselijks hebben aangedaan, dan kan ik het nog begrijpen.
Wie dit leest is een lezer van dit
  woensdag 24 september 2025 @ 11:56:57 #32
508960 Thijs_Bosmini
pi_218857541
Merendeel van jullie zijn echt grove dweeps zonder ruggengraat, vergeet niet te stemmen op Timmermans op 29 oktober mensen.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 24 september 2025 @ 11:58:18 #33
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_218857548
quote:
Dat kan, maar dat ga je 100% verliezen, helaas. Je maakt dan dus bewust de keuze om jezelf meer gedoe (en kosten) op de hals te halen, maar die keuze mag je uiteraard maken.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  woensdag 24 september 2025 @ 11:58:22 #34
508960 Thijs_Bosmini
pi_218857549
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2025 11:55 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Je komt ontzettend koppig op me over, dit is juist een kans om de band een beetje te herstellen.
Of hij moet je wel iets heel erg vreselijks hebben aangedaan, dan kan ik het nog begrijpen.
Ik wil niks herstellen.
pi_218857553
Nou, het is bepaald geen uitgemaakte zaak dat TS zich de problemen & kosten op de hals haalt als 'ie bot weigert.

Als de buurman verstandig is dan laat 'ie zich niet opnaaien en maakt er een nette, dure, slepende juridische zaak van waarin hij zijn gelijk (recht op toegang tot de tuin) 100% gaat halen op kosten van TS.

Maar meestal zijn mensen niet verstandig. Buurman wordt pissig, verschaft zich eigenhandig toegang tot de tuin van TS, en pleegt daarmee een onrechtmatige daad.

Als ze dán samen voor de rechter moeten verschijnen gaat de waarheid in het midden liggen. Buurman mag natuurlijk daarna alsnog met z'n laddertje z'n schuurtje recht zetten, maar de kosten van de rechtszaak zouden dan wel door de rechter over hun beiden verdeeld kunnen worden.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_218857563
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 11:56 schreef Thijs_Bosmini het volgende:
Merendeel van jullie zijn echt grove dweeps zonder ruggengraat, vergeet niet te stemmen op Timmermans op 29 oktober mensen.
Boehoehoe ik krijg niet te horen wat ik wil horen dus ga andere maar uitschelden die het niet met mij eens zijn.

Wil je nu een koekje?

Vraag me af wie in dit verhaal nu de tokkie is. De buurman of ts.
  woensdag 24 september 2025 @ 12:01:22 #37
508960 Thijs_Bosmini
pi_218857568
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2025 12:00 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
Boehoehoe ik krijg niet te horen wat ik wil horen dus ga andere maar uitschelden die het niet met mij eens zijn.

Wil je nu een koekje?
Heb deze al op dankjewel, kruimels liggen nog op de rug van je ma.
pi_218857573
Als hij "lucht" voor jou is, waarom doe je dan zo moeilijk?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  woensdag 24 september 2025 @ 12:01:55 #39
438527 MissButterflyy
pi_218857575
quote:
7s.gif Op woensdag 24 september 2025 11:59 schreef sigme het volgende:
Nou, het is bepaald geen uitgemaakte zaak dat TS zich de problemen & kosten op de hals haalt als 'ie bot weigert.

Als de buurman verstandig is dan laat 'ie zich niet opnaaien en maakt er een nette, dure, slepende juridische zaak van waarin hij zijn gelijk (recht op toegang tot de tuin) 100% gaat halen op kosten van TS.

Maar meestal zijn mensen niet verstandig. Buurman wordt pissig, verschaft zich eigenhandig toegang tot de tuin van TS, en pleegt daarmee een onrechtmatige daad.

Als ze dán samen voor de rechter moeten verschijnen gaat de waarheid in het midden liggen. Buurman mag natuurlijk daarna alsnog met z'n laddertje z'n schuurtje recht zetten, maar de kosten van de rechtszaak zouden dan wel door de rechter over hun beiden verdeeld kunnen worden.
Wat een sneu gedoe. Je moet er maar zin in hebben, TO.
  woensdag 24 september 2025 @ 12:02:20 #40
498210 KoningWouter
pi_218857577
Hou je ons op de hoogte van de gang naar de rechter? Dat wordt lachen namelijk.
  woensdag 24 september 2025 @ 12:02:59 #41
438527 MissButterflyy
pi_218857579
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 12:02 schreef KoningWouter het volgende:
Hou je ons op de hoogte van de gang naar de rechter? Dat wordt lachen namelijk.
Denk dat ie eerst met de neven te maken gaat krijgen. :')
  woensdag 24 september 2025 @ 12:03:45 #42
498210 KoningWouter
pi_218857584
quote:
1s.gif Op woensdag 24 september 2025 12:02 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Denk dat ie eerst met de neven te maken gaat krijgen. :')
Haha wat een kansloos figuur. Elke paar maanden krijgen we weer zo'n pareltje als dit topic voorgeschoteld.
pi_218857629
  woensdag 24 september 2025 @ 12:18:42 #44
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_218857662
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 11:06 schreef Thijs_Bosmini het volgende:

[..]
Misschien moet ik ook aangeven dat hij in het verleden zich wel toegang heeft gemaakt tot mijn tuin, en uit eigen beweging planken die mijn eigendom zijn heeft afgezaagd zonder mijn medeweten of toestemming.
Heb je ondertussen al een camera hangen?

Lijkt me dat je met die beelden eventuele herstelkosten op je buur kan verhalen als hij weer zoiets flikt.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_218857683
quote:
7s.gif Op woensdag 24 september 2025 11:59 schreef sigme het volgende:

En het scenario dat jij beschrijft zie je niet als een probleem waarin de frustraties bij TS alleen maar hoger oplopen? _O- Hij is nu al aan het schuimbekken, alsof een daadwerkelijke gang naar de rechter dat niet allemaal nog erger maakt. Dan komt hij thuis te zitten met mentale problemen.

De waarheid ligt al in het midden, maar vooralsnog zonder nutteloze proceskosten. Dus dat zijn alleen maar extra kosten die op de hals worden gehaald.

[ Bericht 1% gewijzigd door Stepperoller op 24-09-2025 12:52:51 ]
pi_218857778
quote:
Zal een duur grapje voor je worden.
pi_218857795
quote:
Je hebt in een rechtstaat naast rechten ook gewoon met plichten te maken. Het ladderrecht is één van die plichten.
  woensdag 24 september 2025 @ 12:50:51 #48
4681 kasper
Pecunia non olet
pi_218857834
Opvliegende buurman met 3 neven?
Is dit serieus of heet TS Bolderbast?

Zwarte Piet, wie kent 'm niet?
pi_218857838
quote:
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 12:01 schreef Thijs_Bosmini het volgende:

[..]
Heb deze al op dankjewel, kruimels liggen nog op de rug van je ma.
met bovenstaande instelling laat je vooral jezelf zien dat jij hier de moeilijke buurman bent en om eerlijk te zijn zelf weinig ruggegraat hebt. een echte vent (en vrouw) zegt gewoon tegen die buurman, prima, je hebt ladderrecht, geef exact aan wat je gaat doe en waar je die toegang voor nodig hebt en vraag hem een vergoeding voor het gebruik van de grond en evt. schade.
uiteraard zijn simpele dingen mogelijk als net toevallig een 4 weken vantevoren nieuw gras hebben ingezaaid en dat vergoed willen krijgen.

dit soort koppig gedrag gaat niet helpen en schelden op mensen die je goed en duidelijk advies geven laat vooral zien hoe jij in de wedstrijd zit. als een bekrompen zielig mannetje wat niet tegen verlies kan en er alles aan wil doen anderen het leven zuur te maken.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_218857877
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 11:58 schreef Thijs_Bosmini het volgende:

[..]
Ik wil niks herstellen.
Dat mag natuurlijk maar als jij het beeld hebt dat niet jij maar hij de lastige buurman is heb je niet een heel erg eerlijk beeld van jezelf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')