abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 september 2025 @ 17:20:12 #1
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_218852499
Stel, een chef gooit een recept van iets online. Maakt niet uit wat. Iemand gaat het maken, vindt het erg lekker, en maakt het ook voor vrienden en familie die het allemaal ook erg lekker vinden. In hoeverre is het legaal hiermee een onderneming te starten en het financieel uit te buiten?
Het is iemand anders' recept, maar in hoeverre is dat auteursrechtelijk beschermd? (het staat online, niet in een kookboek oid)
pi_218852583
Recepten vallen in Nederland niet onder auteursrecht omdat het in feite gewoon een opsomming is met instructies. Ook heb je geen auteursrecht op smaak en verkoop ervan, dus in principe zou je ook gewoon recepten uit een kookboek kunnen genruiken in je restaurant...

Zover ik weet is de enige optie om patent aan te vragen, maar dat komt bijna nooit voor. (En volgens mij kan dat dan meestal alleen op de naam van het gerecht en niet de ingrediënten en receptuur)...
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_218852590
Je hebt tegenwoordig bijvoorbeeld gewoon goedkope champagne in elke winkel. Het enige verschil is dat het geen champagne mag heten.
pi_218852910
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 17:38 schreef Mikeytt het volgende:
Recepten vallen in Nederland niet onder auteursrecht omdat het in feite gewoon een opsomming is met instructies. Ook heb je geen auteursrecht op smaak en verkoop ervan, dus in principe zou je ook gewoon recepten uit een kookboek kunnen genruiken in je restaurant...

Zover ik weet is de enige optie om patent aan te vragen, maar dat komt bijna nooit voor. (En volgens mij kan dat dan meestal alleen op de naam van het gerecht en niet de ingrediënten en receptuur)...
:')

https://favorflav.com/nl/(...)laagd-voor-plagiaat/

https://www.quora.com/Is-(...)tructions%20yourself.
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
pi_218852921
quote:
Je hebt tegenwoordig bijvoorbeeld gewoon goedkope champagne in elke winkel. Het enige verschil is dat het geen champagne mag heten.
En champagne is wederom een domme opmerking, zolang het niet uit de streek komt mag het geen champagne heten, maar is het gewoon mousserende wijn
pi_218853215
quote:
:') Mooi wel om een linkje van Quora met mensen die Amerikaans recht volgen te posten, waarbij de meesten mijn punt bevestigen en je er 1 van de talloze hebt gevonden die wat anders zeggen.

En de zaak van Sonja Bakker ken ik. Aangeklaagd worden is niet hetzelfde als "het mag niet. Ze heeft haar rechtszaak daarover gewonnen. Voorheen ook aangeklaagd en wederom stelde de rechter Sonja in het gelijk. Die rechtszaak ging verder niet over het recept zelf, maar om de verhalen daaromheen. Ik lees in het artikel bijvoorbeeld dat er zelfs punten en komma's klakkeloos zijn gekopieerd.

Nederlandse advocaat hierover binnen het *Nederlands* recht: https://diederichlegal.nl/auteursrecht-op-recepten/
pi_218853219
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 18:14 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
En champagne is wederom een domme opmerking, zolang het niet uit de streek komt mag het geen champagne heten, maar is het gewoon mousserende wijn
Dat is letterlijk wat ik stel. Op de bereidingswijze en het recept van champagne zit totaal geen auteursrecht, alleen op de naam. Je kan het recept dus gewoon maken en gebruiken.
pi_218853231
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_218853249
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 18:50 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
:') Mooi wel om een linkje van Quora met mensen die Amerikaans recht volgen te posten, waarbij de meesten mijn punt bevestigen en je er 1 van de talloze hebt gevonden die wat anders zeggen.

En de zaak van Sonja Bakker ken ik. Aangeklaagd worden is niet hetzelfde als "het mag niet. Ze heeft haar rechtszaak daarover gewonnen. Voorheen ook aangeklaagd en wederom stelde de rechter Sonja in het gelijk. Die rechtszaak ging verder niet over het recept zelf, maar om de verhalen daaromheen. Ik lees in het artikel bijvoorbeeld dat er zelfs punten en komma's klakkeloos zijn gekopieerd.

Nederlandse advocaat hierover binnen het *Nederlands* recht: https://diederichlegal.nl/auteursrecht-op-recepten/
Het is geseponeerd, dat is wat anders dan vrijgesproken.
pi_218855181
Meer iets voor WGR, denk ik.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_218855518
Beter goed gepikt, dan slecht gemikt....
Honey ! Take me drunk, i am home !
  woensdag 24 september 2025 @ 03:59:26 #12
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218855553
In dat artikel over Sonja Bakker wordt het woord recept overdrachtelijk gebruikt, het gaat daar niet om een kook recept
pi_218856440
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2025 17:20 schreef Ypmaha het volgende:
Stel, een chef gooit een recept van iets online. Maakt niet uit wat. Iemand gaat het maken, vindt het erg lekker, en maakt het ook voor vrienden en familie die het allemaal ook erg lekker vinden. In hoeverre is het legaal hiermee een onderneming te starten en het financieel uit te buiten?
Het is iemand anders' recept, maar in hoeverre is dat auteursrechtelijk beschermd? (het staat online, niet in een kookboek oid)
100 procent legaal. mits je het dus idd over hebt genomen van een ander, zelf hebt gemaakt en zelf uitlegt dan wel omschrijft in je kook instructies. een linkje naar het online recept voor je restaurant staf met "zo werken we" kan je in de problemen brengen.

quote:

de dag die nooit zou komen. mikeytt heeft 99 procent gelijk. tot aan het stukje patenten. en zelfs wordt de plank niet geheel misgeslagen. fijne bijdrage :)
een recept mag je idd leren. en gebruiken voor je eigen commercieele doel. zolang je maar het orgineel niet 1 op 1 kopieert en herinzet.. bijv (en daar kom ik bij de volgende reactie op) een pagina van een kookboek 1 op 1 overnemen in je eigen kookboek zonder enige bronvermelding inclusief alle evt. schrijf en taalfouten, tekstgebruik e.d.

quote:
als je dan toch kansloze opmerkingen gaat plaatsen gebruik dan op zijn minst een correcte bron.
beide bronnen geven in deze @Mikeytt volledig gelijk.
de bron van je recept boeit niet zolang je maar op je eigen manier het recept overneemt, gebruikt en aan andere doorgeeft.
het sonja bakker verhaal gaat over 1 op 1 kopieeren van paginas. niet over de inhoud van de recepten die zaken zijn namelijk allemaal verloren.

:')
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_218863477
Was er een tijdje terug niet iets van een chef die recepten gejat had onder z’n eigen naam had uitgebracht in boek? Niet sonja bakker iig
pi_218877668
quote:
Je hebt tegenwoordig al eeuwen lang bijvoorbeeld gewoon goedkope champagne in elke winkel. Het enige verschil is dat het geen champagne mag heten.
pi_218877733
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2025 04:15 schreef 111210 het volgende:
Was er een tijdje terug niet iets van een chef die recepten gejat had onder z’n eigen naam had uitgebracht in boek? Niet sonja bakker iig
Dan hebben we het over auteursrecht, dat is heel wat anders dan een product op de markt brengen.
Ik denk alleen dat je kans zou maken als je bijvoorbeeld iets bijzonders maakt, waarbij je bijvoorbeeld bepaalde machines gebruikt, etc. Ik heb ooit iemand gekend, die voor veel geld zijn IT bedrijf verkocht had, en een Franchise model opgezet had voor een soort tostis die op een speciale manier gemaakt werden, gast had prachtig boek van 500 pagina's met alles beschreven, er is echter nooit een andere franchise open gegaan ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')