Linzensoep is fkking lekker!
Ik maak enkele keren per jaar een grote pan, en hoewel het een suffe naam is, en veel mensen het niet kennen is het erg lekker!
Iets meer dan 10 jaar geleden moest ik een groep kinderen iets laten koken op een houtvuur. De gezichtjes betrokken enigszins toen ze hoorden dat het recept linzensoep was. "Gatver!", was één van de reacties. Echter tijdens het koken (duurt wel ff op een houtvuur) trokken de gezichten bij. Het recept dat ik gebruik bevat uien, kip, salami, paprika en oregano en ik geloof dat er ook linzen in gaan en nog wat andere dingen. De kids vonden het naar pizza ruiken, en qua ingrediënten snap ik de associatie. Met 25 kinderen is op drie vuren 12 liter soep in totaal gemaakt, en het ging op. (idd met brood eten)
In de week erna het recept meerdere keren aan moeders gegeven die wel benieuwd waren wat hun kroost nou zo lekker vond:
Linzensoep
• 1,75 liter water
• 300 gram kip (2 complete poten met boven-poot)
• kruidenbuiltje kip
• rode paprika
• groene paprika
• 2 gesnipperde uien
• 300 gram linzen
• 150 gr blokjes salami
• oregano, peper, verse knoflook
Kip in water met kruidenbuiltje en linzen opzetten, drie kwartier laten koken. Na drie kwartier kip eruit, klein snijden en van botten ontdoen. Ondertussen andere ingrediënten toevoegen, en met de kip erbij weer aan de kook brengen en 10 minuten laten koken.
_-L'avenir est déja là