ACT-F | zondag 21 september 2025 @ 13:04 |
Tanken is voorlopig goedkoop, maar vanaf 2026 gaan de prijzen stevig omhoog De accijnskorting op benzine en diesel blijft volgend jaar, maakte het demissionaire kabinet bekend op Prinsjesdag. Experts waarschuwen niet te hard te juichen. Nieuwe wetgeving zal prijzen aan de pomp vanaf 2026 structureel duurder maken, verwachten ze. De accijnskorting betekent dat we ook volgend jaar ongeveer 21 cent korting per liter benzine krijgen en 15 cent korting op diesel. Dat is inclusief inflatiecorrectie, die het kabinet ook uitstelt. Toch kunnen we duurdere tankbeurten verwachten. Nieuwe milieuwetgeving kan in 2026 en 2027 leiden tot extra kosten voor oliemaatschappijen en tankstations. Die gaan ze doorberekenen aan de pomp. "Er komen structurele verhogingen van de brandstofprijzen aan", zegt Rico Luman, sectoreconoom automotive en transport bij ING Research. De prijsverhogingen gebeuren geleidelijk. Dus waarschijnlijk zien we die op 1 januari nog niet. Wel staat voor begin volgend jaar een strengere versie van de Europese richtlijn voor hernieuwbare energie (REDIII) voor de deur. Die moet de uitrol van duurzame energie versnellen. Ook tankstations en oliemaatschappijen moeten meedoen: vanaf 2030 moet 28 procent van hun geleverde energie hernieuwbaar zijn. Via laadpalen, maar ook met meer biobrandstof vermengd in benzine en diesel. "Volgend jaar gaat de hoeveelheid biobrandstof in benzine omhoog", zegt Luman. "De brandstof stoot veel minder CO2 uit, maar is ook tientallen centen per liter duurder om te maken." Vanaf 2027 een nog grotere uitdaging voor branche Luman weet zeker dat het terug te zien zal zijn in de literprijs. Tankstations moeten nu tot 10 procent biobrandstof in benzine en diesel mengen. Dat wordt volgend jaar 14,4 procent en loopt op tot ruim 27 procent in 2030. Biobrandstof wordt vaak gemaakt uit frituurvet of ander natuurlijk afval. Vanaf 2027 komt mogelijk een nog grotere uitdaging voor de branche: ETS2. Dat is een uitgebreidere versie van het Europese emissierechtensysteem. Oliebedrijven moeten dan emissierechten inkopen voor de CO2-uitstoot van hun tankstations. Dat betekent ook dat ze nauwkeurig moeten bijhouden hoeveel brandstof ze aan klanten verkopen en wat de uitstoot is. Wel bleek in de afgelopen weken dat er ook in Europa nog veel weerstand is tegen ETS2. Eurocommissaris Wopke Hoekstra (Klimaat) moet daarmee aan de slag. Maar als het nieuwe emissiesysteem er komt, zal dat pijn doen aan de pomp. 'Brandstofprijzen gaan komende maanden nog omlaag' ETS2 kost veel geld en dat wordt zeker doorberekend aan de klant, zegt directeur Paul van Selms van UnitedConsumers. "De brandstofprijzen gaan de komende maanden nog omlaag, is mijn verwachting. Maar ETS2 komt eraan en die emissierechten moeten betaald worden." Het hangt van de onderneming af hoeveel die aan de pomp gaat verrekenen. Luman onderzocht voor de transportsector dat de brandstofprijzen door ETS2 gemiddeld tot 10 procent kunnen stijgen. RaboResearch verwacht dat de benzineprijs door extra kosten van ETS2 tot en met 2029 met 12 cent per liter stijgt. Daarna wordt dat 24 cent. Voor diesel loopt het op tot 27 cent extra na 2030. De administratiekosten voor tankstations zijn niet meegenomen bij die berekening, dus kunnen er nog bovenop komen. Wat gaan we doen met de brandstofaccijnzen? Met die kosten erbij komt het benzineprijsrecord van juni 2022 in zicht. Toen was de adviesprijs 2,50 euro voor een liter Euro 95, tegen 2,17 euro nu. "Dat record gaat absoluut gebroken worden in de nabije toekomst", stelt Van Selms. Dat was in 2022 reden voor de overheid om accijnskorting te geven. Het heeft ook de meeste invloed omdat ruim de helft van de benzineprijs uit accijnzen en btw bestaat. "Ik ben blij met de accijnskorting, maar een langetermijnplan voor de brandstofaccijnzen ontbreekt", vindt Van Selms. Dankzij die belasting stromen miljarden de schatkist in, dus de regering is erg afhankelijk van brandstofrijders. Maar Luman ziet dat het systeem van accijnzen steeds slechter werkt. "Zelfs met de kortingen meegerekend dalen de inkomsten. Dat komt door elektrische auto's." Die neerwaartse trend is te zien in onderstaande grafiek. ![]() Rekeningrijden zou oplossing kunnen zijn Doordat mensen minder tanken, komt er minder belasting binnen. Betalen naar gebruik, beter bekend als rekeningrijden, zou een goede oplossing zijn, vindt Luman. Dan betaalt de autorijder per kilometer belasting. "Per 1 juli volgend jaar gaat het vrachtverkeer met de vrachtwagenheffing al een vergelijkbaar systeem invoeren", zegt de econoom. Van Selms vindt rekeningrijden ook een oplossing, maar zou het toch jammer vinden als dat systeem wordt ingevoerd. "De overheid kan de belastingen ook eerlijker verdelen over al het vervoer, bijvoorbeeld vliegen duurder maken. Vliegtuigen zijn ook grote vervuilers." https://www.nu.nl/economi(...)n-stevig-omhoog.html Ik heb geen moeite met het betalen van belasting, mits het maar niet naar Brussel gaat en geïnvesteerd wordt in infrastructuur. Maar het sprookje dat 28% van de brandstof hernieuwbaar moet zijn kost alleen maar energie die buiten de EU opgebrand wordt en daardoor buiten de statistieken blijft. Kappen met die onzin. Voorlopig ontkom je er niet aan dat een substantieel deel van onze energie nog uit fossiele brandstoffen komt. | |
Kip_Frites_Appelmoes | zondag 21 september 2025 @ 13:07 |
Gaat je auto dan naar een frituur ruiken? | |
ACT-F | zondag 21 september 2025 @ 13:08 |
Ja ![]() | |
CoolGuy | zondag 21 september 2025 @ 13:09 |
Maakt toch niet uit joh. Lekker aan die pomp staan en voltanken die auto. | |
ACT-F | zondag 21 september 2025 @ 13:10 |
Dat gebeurt ook wel. De kosten belast ik door aan de klant. En die klant belast de kosten weer door aan de consument. Je betaalt gewoon mee hoor. | |
CarbonC | zondag 21 september 2025 @ 13:12 |
Benzine/diesel tanken ![]() | |
CoolGuy | zondag 21 september 2025 @ 13:15 |
Ik vind het allemaal helemaal prima kerel. | |
RotatoR | zondag 21 september 2025 @ 13:15 |
Goed nieuws allen, het klimaat is vanaf 2026 gered. | |
Socios | zondag 21 september 2025 @ 13:16 |
Geen last van met mijn Audi A6 e-tron quattro. | |
ACT-F | zondag 21 september 2025 @ 13:18 |
Maar wel diensten verwachten die dankzij benzine/diesel tot stand komen ![]() | |
ACT-F | zondag 21 september 2025 @ 13:20 |
Ik ook, maar niet iedereen heeft de luxe om te kunnen roepen dat al die prijsstijgingen allemaal prima zijn. | |
CoolGuy | zondag 21 september 2025 @ 13:21 |
Dat is dan jammer. | |
ACT-F | zondag 21 september 2025 @ 13:22 |
Als jij het maar goed hebt hè. | |
MoreDakka | zondag 21 september 2025 @ 13:24 |
Ben jij gepest op de middelbare school? | |
CoolGuy | zondag 21 september 2025 @ 13:26 |
Ik zie jou net anders zeggen dat je het 'gewoon doorbelast'. Jij denkt schijnbaar ook niet 'joh, ik neem die kosten wel op me'. Nee, jij wentelt die ook af. Want als jij het maar goed hebt, toch? | |
ACT-F | zondag 21 september 2025 @ 13:27 |
Je weet dat doorbelasten niet hetzelfde is als met winst verkopen? | |
Straatcommando. | zondag 21 september 2025 @ 13:28 |
En weer dat geflirt met rekeningrijden. Oftewel, je gaat gewoon meer betalen, maar met rekeningrijden kan de overheid makkelijker aan de prijs knopjes draaien. | |
torentje | zondag 21 september 2025 @ 13:42 |
Rekeningrijden is ook een goede oplossing, want het rijkere volk maakt zonder noodzaak veel meer kilometers dan het gewone werkvolk. | |
DeVerzamelaar | zondag 21 september 2025 @ 14:23 |
De Europese Unie is samenvattend alleen goed voor het extra op kosten jagen van de burger, extra regeldruk, het aanjagen van Niet-Westerse immigratie en allerlei andere onzin waar niemand op zit te wachten. | |
SebbeSwensje | zondag 21 september 2025 @ 14:26 |
We hebben met een wereld te maken waarin we constant het onderspit blijven delven, zoveel is zeker. | |
Nober | zondag 21 september 2025 @ 14:27 |
Dus blijven tanken in België. | |
saparmurat_niyazov | zondag 21 september 2025 @ 14:30 |
Jeuj, de oplossing voor alle problemen in de wereld: nog meer papierwerk opdringen! Hoe moet het "oliebedrijf" eigenlijk nauwkeurig vaststellen hoeveel de klanten gaat uitstoten met de gekochte brandstof? | |
torentje | zondag 21 september 2025 @ 14:33 |
Dat is een probleem voor de brandstoffenverkoper en niet voor het gewone werkvolk. | |
vul_maar_in | zondag 21 september 2025 @ 14:52 |
Ja natuurlijk, knijp nog maar wat harder. Waar moet alles waar diegenen die gewoon werken (en het OV geen optie voor is) niet van profiteren anders van worden betaald? | |
voetbalmanager2 | zondag 21 september 2025 @ 14:53 |
Het zal niet alleen de toename van elektrische auto's zijn, maar ook dat steeds meer Nederlanders over de grens tanken. Voor beide 'problemen' ziet de overheid het rekeningrijden als oplossing. Dan kan je tanken waar je wil, maar zolang je op Nederlandse wegen rijd vul je de staatskas. | |
ACT-F | zondag 21 september 2025 @ 14:58 |
Door de boordcomputer van je auto te koppelen aan een abonnement die je bij een oliemaatschappij afsluit. Een kastje leest de data uit en stuurt het direct door waardoor je rijstijl en verbruik exact gemonitord wordt. Zonder abonnement kun je straks geen brandstof meer kopen. | |
VoMy | zondag 21 september 2025 @ 15:01 |
Prima. | |
damsco | zondag 21 september 2025 @ 15:06 |
Zolang ze de uitkeringen maar verhogen om mij te compenseren vind ik het allemaal best. Nog even en je kunt als uitkeringsgerechtigde geen eens meer auto rijden in dit land. Eigenlijk zou er een partij moeten zijn die opkomt voor mensen zoals ons hier, partij van de uitkering. | |
voetbalmanager2 | zondag 21 september 2025 @ 15:10 |
SP | |
ACT-F | zondag 21 september 2025 @ 15:24 |
| |
monkyyy | zondag 21 september 2025 @ 15:25 |
Geen zorgen, Geert gaat het regelen. | |
VEM2012 | zondag 21 september 2025 @ 15:43 |
Kortom: de belastingen zijn te hoog, dus dan maar op een andere manier gaan heffen… | |
torentje | zondag 21 september 2025 @ 15:48 |
Dan krijg je toch te maken met discriminatie op basis van inkomen? [ Bericht 0% gewijzigd door torentje op 21-09-2025 17:38:23 ] | |
Vallon | zondag 21 september 2025 @ 15:52 |
Goedkoop is een relatief begrip en reken verder maar dat in die gedachten dat iets duurder zou kunnen zijn dat mensen nu betalen, dit tot op de laatste centime zal worden uitgemolken en benadrukt om daarin andere kosten te gaan verwerken. Kernprobleem is dat de meeste mensen in eerste aanzet procenten bezien als dus centen. Mijn boekhouder stelt dat mensen gewoonweg niet geleerd hebben te rekenen. Om werkelijk te zien wat een effect is moet een procentueel verschil worden uitgerekend en in het totale (kosten)kader worden geplaatst. Altijd grappig ook hoe - ook overheid - een doemgedachte inzet (of die aanneemt). Dan gebruik wordt gemaakt het korte termijn geheugen of op grond van zelf bedachte verwachting als voorspelling tot waarheid. Koop en nu want morgen is het (er niet) meer. Men bedenkt een 50% heffing op een product van ¤1,50 (=¤0,75) en geeft daar - op de heffing zelf - daar wauw 20% korting op. De betaler onder de indruk gebracht van dat gunstige voordeeltje, wordt daarmee supergelukkig als zijnde spekkoper. Wat nl. vooral blijf hangen is die 20% korting en niet de onderhuidse prijsstijging van ¤0,75 die dan gereduceerd is tot ¤0,65. Vergeet in al die euforie dat het oorspronkelijke bedrag maar ¤1,50 was. Het 'geluk' is dan dat het anders 20% meer zou kunnen zijn geweest dan misschien ook mogelijk was. en stapje verder - in dat spel - daarin is die "korting" van ¤0,15ct brengen als subsidie, compensatie of bijdrage. Vervolgens gaat men de beperkt opgedreven kosten compenseren om als herhaling van zetten en daarmee de inflatie en feitelijk gaat drukken op iemand bestedingsvermogen. Doe dat een keer of wat en menigeen zal denken dat die hetzelfde betaalt (en later merkt dat er minder kan). Het effect van iemand die zg. geen last heeft van prijsstijging omdat die toch nooit meer uitgeeft (of kan uitgeven) dan ¤25. | |
CarbonC | zondag 21 september 2025 @ 17:08 |
Zucht... Ben je nou zo dom of lijkt het maar zo? Brandstofauto's zijn achterhaald daar zijn prima alternatieven voor. Dat dat nog niet voor al het benzine/dieselgebruik het geval is geen reden om nog in een brandstofauto rond te tuffen. | |
ACT-F | zondag 21 september 2025 @ 17:14 |
Wat een domme reactie. Maar ik snap je wel, want het is moeilijk om de boodschap aan te vallen dus val je de boodschapper maar aan. Maar ik wil me best dom houden hoor op het moment dat jij met spoed een dienst nodig hebt. Dan zeg ik wel dat de accu leeg is en de laadpaal geen stroom wil geven tijdens de avondspits. Wacht jij maar lekker. | |
icecreamfarmer_NL | zondag 21 september 2025 @ 17:30 |
Net zoals nu bij je werkgever. Middels enquêtes. Maar je gaat daar de oorlog idd niet mee winnen. | |
torentje | zondag 21 september 2025 @ 18:07 |
Als men gebouwd had naar wens van de mensen met gezond verstand, dan was het geen probleem als er geen brandstoffen zouden worden geleverd. | |
ACT-F | zondag 21 september 2025 @ 18:30 |
Na 2027 wordt het nog fraaier met ETS2: https://1komma5.nl/pers/e(...)e-1335-meer-betalen/ Nóg meer mensen die overstappen op elektrisch en dus nog meer netcongestie. | |
Ozewiezewozewalla | zondag 21 september 2025 @ 18:53 |
Dan gaan we gewoon netbelasting betalen ![]() | |
AchJa | zondag 21 september 2025 @ 18:56 |
Idd, in de eerdere topics al eens voor zitten rekenen wat het de gebruiker daadwerkelijk gaat kosten, ruim meer dus. Dat "betalen naar gebruik" klinkt natuurlijk heel eerlijk maar als het omslagpunt (rekening rijden duurder dan de huidige situatie) met een benzine Polo al op 8km enkele reis wwv ligt dan weet je het wel. | |
PzKpfw | zondag 21 september 2025 @ 18:58 |
Bespaart ons toch weer mooi 0,001° aan opwarming. | |
ACT-F | zondag 21 september 2025 @ 19:14 |
De uitbreiding moet ergens van betaald worden hè. Het is alleen een 'beetje' duurder als het met stoom en kokend water moet gebeuren. | |
L3viathan | zondag 21 september 2025 @ 19:23 |
Wut? ![]() | |
Red_85 | zondag 21 september 2025 @ 19:40 |
Worden we toch ergens wereldkampioen in in 2026. In benzineprijs. | |
Tjacka | zondag 21 september 2025 @ 19:41 |
Niet mijn probleem | |
timmmmm | zondag 21 september 2025 @ 19:43 |
Dus meer dan de helft van de prijs van benzine gaat naar de overheid. Gevolg is een hoge prijs, gevolg is dat minder mensen gaan tanken. Oplossing? Rekeningrijden zodat we mensen kunnen blijven uitmelken, ook als ze elektrisch rijden. Als je maar steeds meer betaalt is de overheid gelukkig. Geef me eerst het kwartje van Kok maar eens terug. Met het oog op 'milieubescherming' de accijns 20-25 cent omhoog doen, met als doel natuurlijk ordinair de auto als melkkoe gebruiken om de begroting te dichten en vaag beloven dat het ooit weer terugkomt. En nu gaan we een systeem invoeren waar we natuurlijk meer aan kwijt zijn, onder het mom van 'de verbruiker betaalt' maar uiteindelijk is het probleem dat we steeds meer elektrisch gaan rijden en er dus steeds minder accijns bij komt. Dat kwartje hebben we niet terug, maar je kan het niet meer op milieu steken dus moet je het ergens anders vandaan halen. De auto blijft een ordinaire melkkoe voor de overheid. | |
RamboDirk | zondag 21 september 2025 @ 19:46 |
Benzine is praktisch 2 euro de liter bij onbemande stations van de snelweg. Crazy. | |
timmmmm | zondag 21 september 2025 @ 19:50 |
Het zou toch wat zijn als we in Nederland gewoon eerlijk zijn in onze belastingen hè? Gooi toch alsjeblieft al die toeslagen en belastingen en accijnzen en alles bij het grofvuil en verzin gewoon een duidelijk systeem. Ik betaal mijn vennootschapsbelasting, van het geld wat ik dan over hou koop ik een auto. Daar betaal ik BTW over. Daarnaast betaal ik er ook nog motorrijtuigbelasting over. Daarnaast betaal ik nog accijns over de brandstof. Het is allemaal wel een beetje overdreven hè? Dat moet veel makkelijker kunnen, maar als je alles om één hoop gooit schrikt men teveel van het totaal aan belastingen dus moet het maar met zoveel omwegen. Maak het gewoon inzichtelijk en makkelijk aub | |
FlippingCoin | zondag 21 september 2025 @ 19:56 |
Smerige verbruikers, een beetje met de auto naar je werk gaan wat denken ze wel niet. | |
CarbonC | zondag 21 september 2025 @ 20:18 |
Voor 90% van de mensen is dit geen scenario. De veelrijders kunnen prima op stroom rijden i.p.v. zo'n knorrende en trillende dinosapmotor opgescheept te moeten zitten. | |
ACT-F | zondag 21 september 2025 @ 21:32 |
Maar 100% wordt belast en daarmee indirect ook de elektrische rijder. Maar ik vind het prima hoor, want ik belast het door. En als ik een centrum niet in kan dan zoek je het daar maar uit met je dienstverlening. Marktkooplui zijn de pineut omdat het trekken van een zware aanhanger met een batterijauto geen optie is. Bepaalde diensten zullen verdwijnen met deze ondoordachte drang om een transitie te forceren. Stroomtekorten liggen op de loer omdat er niet genoeg capaciteit is om al die voertuigen op te laden. Wachttijden lopen op en daarmee kosten en dat komt allemaal op jouw bordje ongeacht of je elektrisch rijdt of niet. | |
oppiedoppie | zondag 21 september 2025 @ 22:18 |
Ik rij op gas. Nu is dat gekoppeld aan de benzineprijs maar daar zit mi geen logica in. Jammer dat ze de gasprijs nooit meenemen. Alsof er geen auto's zijn die op gas rijden. | |
HSG | zondag 21 september 2025 @ 23:49 |
Kun je er dan ook patat in frituren? | |
ACT-F | zondag 21 september 2025 @ 23:51 |
Als je een frituurpan meeneemt in de auto wel natuurlijk. De afgedankte olie kun je daarna in de tank gooien ![]() | |
torentje | maandag 22 september 2025 @ 11:06 |
Is maar goed ook, dat men voor die ongezonde hobby veel moet betalen, want als men gebouwd had naar wens van mensen met gezond verstand waren auto's totaal overbodig geweest. | |
CoolGuy | maandag 22 september 2025 @ 11:13 |
Ja, nou, en ik ben toch maar wat blij dat nu alles duurder wordt, ik daar bovenop niet óók nog dure brandstof moet betalen maar in plaats daarvan gewoon op de oprit op zonne-energie kan laden, zoals momenteel. ![]() | |
ACT-F | maandag 22 september 2025 @ 11:29 |
En maar janken over de salderingsregeling en afgeven op de energiemaatschappijen dat het grote boeven zijn met hun terugleverkosten. | |
CoolGuy | maandag 22 september 2025 @ 12:20 |
Ik heb geen terugleverkosten ![]() Én niet dure brandstof moeten betalen aan de pomp. Het kán niet op joh. ![]() ![]() | |
ACT-F | maandag 22 september 2025 @ 12:59 |
Dure brandstof ![]() ![]() | |
CoolGuy | maandag 22 september 2025 @ 13:04 |
Ik rij geen vrachtwagen dus diesel boeit me niet joh. | |
ACT-F | maandag 22 september 2025 @ 13:08 |
Ik ook niet. Maar tijd is geld en te laat is grote gevolgschade. Accutecniek moet zich nog verder ontwikkelen voordat we dwingende maatregelen kunnen nemen. | |
CarbonC | maandag 22 september 2025 @ 14:42 |
Lezen is een kunst. | |
ACT-F | maandag 22 september 2025 @ 14:50 |
Begrijpen ook. | |
Chivaz | maandag 22 september 2025 @ 14:53 |
En het gewone werkvolk die noodzakelijk veel kilometers moeten maken betalen zich blauw. | |
Nattekat | maandag 22 september 2025 @ 15:00 |
En d vooral. | |
ACT-F | maandag 22 september 2025 @ 15:06 |
Ik zou c niet uitvlakken. | |
Mexicanobakker | maandag 22 september 2025 @ 15:09 |
Maakt voor mij niet uit, ik gooi er altijd voor 2 tientjes in. | |
Pajanus | maandag 22 september 2025 @ 15:19 |
Ik denk dat vrijwel niemand of vrij weinig mensen zo denken. Korting op een relatieve taks die zij zelf gemaakt hebben.... Als de benzineprijs stijgt gaat het ook al omhoog (wat gaat gebeuren) en pro rata stijgen de inkomsten dan dus ook al. Helemaal gek. | |
timmmmm | maandag 22 september 2025 @ 16:14 |
Die ongezonde hobby maken ze dus veel gezonder door elektrisch rijden. Lijkt een goede oplossing, behalve voor de staat, die wil nu stoppen met de ongezonde hobby duur maken en ook de veel gezondere hobby belasten met rekeningrijden | |
CoolGuy | maandag 22 september 2025 @ 17:04 |
Het wordt vanzelf 2026, en dan zien we dan hoe de situatie ervoor staat qua brandstofprijzen. Meestal wordt de soep niet zó heet gegeten, maar, het kan ook fiks tegenvallen. |