abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218826311
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag: we hebben nu 2 jaar een hypotheek, met 4,36% rente.

Nu heb ik een financiële meevaller, en die zou ik kunnen gebruiken voor het betalen van de boeterente om de hypotheek over te sluiten naar een lagere rente.
Ik zou dan op 3,46% rente komen.

De rente ligt dan voor 10 jaar vast.

Mijn vraag: is het een goed idee om over te sluiten?

Wat zou een goede reden kunnen zijn om het niet te doen?
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  zaterdag 20 september 2025 @ 20:37:18 #2
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_218826731
Ga je echt goedkoper uit zijn of niet. Dat is de enige echte vraag die je moet beantwoorden. Daar zijn mooie berekeningen voor te vinden. Meestal kost het meer dan het oplevert.

Wellicht is versneld maximaal aflossen handiger? Meestal is 10% per jaar toegestaan. Minder ingewikkeld en bespaart zonder gedoe met alle bijkomende kosten.
  zaterdag 20 september 2025 @ 20:46:08 #3
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_218826816
Hoeveel is boeterente en nieuwe taxatie bij elkaar en weeg dat af tegen de lagere lasten die je netto hebt.
Want het wetboek ken ik ook
pi_218827044
Als je extra wil aflossen is het volgens mij per kalendjaar dat je minimaal 10% mag aflossen. Dan kun je beter nu 10% aflossen en dan volgend jaar ook nog 10%.
  zaterdag 20 september 2025 @ 22:01:00 #5
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_218827621
quote:
Bijv. als je verwacht dat de rente nog verder zakt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  zaterdag 20 september 2025 @ 22:03:27 #6
436847 embedguy
pi_218827658
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 21:07 schreef Anton91 het volgende:
Als je extra wil aflossen is het volgens mij per kalendjaar dat je minimaal 10% mag aflossen. Dan kun je beter nu 10% aflossen en dan volgend jaar ook nog 10%.
Hu? Mis ik iets?

De OP gaat over oversluiten, niet over extra aflossen dus ik snap je reactie even niet waarom dit relevant zou zijn (en waarom je toch nog duimpjes krijgt).
Life is happening now.
  zaterdag 20 september 2025 @ 22:05:58 #7
436847 embedguy
pi_218827679
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2025 20:37 schreef mcmlxiv het volgende:
Ga je echt goedkoper uit zijn of niet. Dat is de enige echte vraag die je moet beantwoorden. Daar zijn mooie berekeningen voor te vinden. Meestal kost het meer dan het oplevert.

Wellicht is versneld maximaal aflossen handiger? Meestal is 10% per jaar toegestaan. Minder ingewikkeld en bespaart zonder gedoe met alle bijkomende kosten.
Je geld beleggen levert in principe meer op dan dat laatste dus ‘bezint voor u begint’.
Life is happening now.
  zaterdag 20 september 2025 @ 22:10:27 #8
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_218827722
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2025 22:05 schreef embedguy het volgende:

[..]
Je geld beleggen levert in principe meer op dan dat laatste dus ‘bezint voor u begint’.
Klopt, maar voor veel mensen net wat risicovol. Aflossen is binnen de bandbreedte die TS beschrijft waarschijnlijk voordeliger dan oversluiten.
pi_218827837
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2025 19:58 schreef Wantie het volgende:

Hangt helemaal af van de huidige hypotheek: hoogte, looptijd, RVP en boete. Meestal is de boete gelijk aan het verschil tussen de nieuwe en de oude hypotheekrente, minus het deel van de RVP dat al verlopen is. Minus een bepaald % boetevrij af te lossen (meestal 10%).

quote:

Dan leg je je voor 10 jaar vast op een rel. hoog %. Best kans dat de rente de komende tijd gaat dalen; hangt natuurlijk van je huidige RVP af, of je daar voordeel uit gaat halen.

Überhaupt heb je altijd de mogelijkheid de aflosboete mee te financieren in de nieuwe hypotheek, de boete is dan ook fiscaal aftrekbaar .

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 21-09-2025 09:08:48 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218828450
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2025 22:01 schreef embedguy het volgende:

[..]
Bijv. als je verwacht dat de rente nog verder zakt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat lezen we hier al langere tijd. En ook dat spaarrentes zouden stijgen....

quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2025 22:03 schreef embedguy het volgende:

[..]
Hu? Mis ik iets?

De OP gaat over oversluiten, niet over extra aflossen dus ik snap je reactie even niet waarom dit relevant zou zijn (en waarom je toch nog duimpjes krijgt).
Net zoveel als je volgende post over beleggen
  zaterdag 20 september 2025 @ 23:53:49 #11
436847 embedguy
pi_218828464
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2025 23:47 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dat lezen we hier al langere tijd. En ook dat spaarrentes zouden stijgen....
Ben je een korte termijn investeerdertje? 😋

Zoals benoemt is er sowieso wel geduld nodig ja. Kan zeker nog jaren duren. Als je dat geduld niet hebt moet je andere keuzes maken (en zou ik ook zeker niet gaan beleggen, dan is aflossen een betere optie zoals anderen benoemen).
Life is happening now.
  zondag 21 september 2025 @ 08:48:52 #12
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_218829163
quote:
Maximaal toch? Verschilt ook per hypotheekverstrekker, ik mag onbeperkt boetevrij extra aflossen vanuit eigen geld.

[ Bericht 7% gewijzigd door FlippingCoin op 21-09-2025 09:04:03 ]
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_218829260
quote:
Maximaal, maar het verschilt; kan ook 15% zijn. En als de rente voor een vergelijkende hypotheek qua resterende RVP, hoger is, mag je geheel boetevrij aflossen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218829438
Beter ga je met deze vraag gewoon even naar je financieel adviseur.
pi_218829564
Hoe hoog is de boete.
Hoe lang is de resterende tijd?
Hoe lang verwacht je hier te wonen?
Eerst denken, dan typen
pi_218829685
quote:
Hallo allemaal,

Nu heb ik een financiële meevaller, en die zou ik kunnen gebruiken voor het betalen van de boeterente om de hypotheek over te sluiten naar een lagere rente.

Hoewel de werkelijkheid altijd iets moeilijker ligt, de boeterente is grosso modo het verschil tussen die oude rente en de nieuwe rente over de resterende looptijd van de huidige rentevaste periode. De moeilijkere werkelijkheid zit vaak in dat je 10% boetevrij mag aflossen (dus daar wordt de boete niet over berekend) en er wordt nog gebruik gemaakt van een verwacht inflatiecijfer om de toekomstige rente naar nu contant te maken.

Bovenstaande komt er grofweg op neer dat je er eigenlijk niets mee opschiet om over te sluiten - doordat je het rente voordeel wat je haalt eigenlijk nu gewoon direct aftikt. Het wordt in mijn ogen eigenlijk pas interessant als je er ook een andere looptijd aan vast koppelt voor die rentevaste periode of dat je een andere verstrekker kan vinden die een wezenlijk andere rente kan bieden. Voor die andere rentevaste periode waarschijnlijk loopt je huidige looptijd dan nu nog 8 jaar en ga je naar 10 jaar - niet echt een verschil. Qua andere strekker dan komt er weer notariskosten bij kijken voor het doorhalen en overschrijven.

In mijn ogen is het dus maar de vraag of het je echt veel geld gaat opleveren. Ik vermoed zomaar dat het deel wat het je wel oplevert juist komt vanuit die 10% gratis aflossing die je mag doen en niet uit het verschil in de rentestanden.

Als je echt iets aan je maandlasten zou willen doen, dan zou een aflossing misschien nuttiger kunnen zijn. Mijn tip is om zo'n aflossing te overwegen wanneer je ook kijkt naar de woningwaarde die je hebt. Veel verstrekkers gebruiken klassen voor rentetarieven op basis van de loan-to-value (LTV). Je woning wordt vermoedelijk meer waard (dit kan je gratis zien aan je WOZ-waarde, en sommige banken gebruiken zo'n elektronische vergelijking zoals calcasa). Wanneer je naar zo'n andere klasse zou overstappen, dan zal de risico-opslag op je rente dalen. Dit is vaak met tienden van procenten, dus bijv naar 4,16%.

In mijn post zitten veel aannames die vooral gebaseerd zijn op de gemiddelde verstrekker. Wat ik vooral wil aangeven is dat je vraag over of het slim is om over te sluiten eigenlijk alleen beantwoord kan worden wanneer je echt een diepere berekening maakt. Staar je niet blind op de maandelijkse betaling maar maak bijv in Excel een echt overzicht voor jezelf:
In A2 zet je het aantal resterende termijnen - dus als je 2 jaar loopt dan is het 360maanden-24=336 maanden. Zorg dat deze 1 afloopt voor elke regel naar beneden.
In B2 zet je de maanden dus bijv 1-9-2025
In C2 zet je de hoofdsom. (formule voor C3 is: =C2+D2-E2-F2)
In D2 zet je de formule voor de rente: Kolom D =Afronden(C2*0,0436/12;2) (dus je rente delen door 12 maanden)
In E2 zet je de formule voor je reguliere aflossing. Als je een Annuitair deel hebt dan wordt de formule: =BET(0,0436/12;A2;-C2) -- dus het is de rente/12, dan het aantal resterende termijnen en de reguliere aflossing moet een - krijgen zodat het ook echt kleiner wordt.
In F2 zet je een aanvullende aflossing. Dus geen formule maar bijvoorbeeld je financiële meevaller.

Als je dit doortrekt naar beneden dan zie je gelijk wat je maandelijkse betalingen worden na bijv een aflossing. En doordat je ook de rente daar ziet wijzigen na je aflossing kan je direct zien hoeveel "voordeel" je haalt uit zo'n aflossing over de tijd heen. Dan heb je zelf zicht op wat je maandbedrag zou zijn en zicht op wat je rente doet gedurende de tijd en heb je vergelijkingsmateriaal voor de situatie na oversluiten.
pi_218829731
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2025 09:49 schreef snabbi het volgende:

Bovenstaande komt er grofweg op neer dat je er eigenlijk niets mee opschiet om over te sluiten - doordat je het rente voordeel wat je haalt eigenlijk nu gewoon direct aftikt. Het wordt in mijn ogen eigenlijk pas interessant als je er ook een andere looptijd aan vast koppelt voor die rentevaste periode of dat je een andere verstrekker kan vinden die een wezenlijk andere rente kan bieden. Voor die andere rentevaste periode waarschijnlijk loopt je huidige looptijd dan nu nog 8 jaar en ga je naar 10 jaar - niet echt een verschil. Qua andere strekker dan komt er weer notariskosten bij kijken voor het doorhalen en overschrijven.
Het zou in dit geval interessant kunnen zijn om naar een RVP van 5 jaar te gaan;? De rente bij ING (bijv.), is dan
0,4% lager.
pi_218829776
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2025 09:56 schreef blomke het volgende:

[..]
Het zou in dit geval interessant kunnen zijn om naar een RVP van 5 jaar te gaan;? De rente bij ING (bijv.), is dan
0,4% lager.
Ja eens - de TS geeft alleen aan dat de nieuwe looptijd voor de rentevaste periode 10 jaar zou zijn. In dat geval denk ik dat het niet veel oplevert, ga je naar een kortere of langere periode dan wijzig je in mijn ogen echt iets aan de lening. Dan kan oversluiten nuttig worden.
Als je niet iets wezenlijks wijzigt, dan is het in mijn ogen vaak alleen maar "het naar voren halen" van een betaling. En dat "naar voren halen van de betaling" kan wel nuttig zijn, belasting technisch bijv - maar voor de lening zelf wijzigt het niet veel. Ondanks dat dit met lagere maandlasten vaak wel zo verkocht wordt.
pi_218829799
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2025 10:01 schreef snabbi het volgende:

Ja eens - de TS geeft alleen aan dat de nieuwe looptijd voor de rentevaste periode 10 jaar zou zijn. In dat geval denk ik dat het niet veel oplevert, ga je naar een kortere of langere periode dan wijzig je in mijn ogen echt iets aan de lening. Dan kan oversluiten nuttig worden.
Denk vooral als je zeker weet wat de hypotheekrente is aan het einde van die kortere of langere periode.
pi_218829942
quote:
Hallo allemaal,

Ga je dat over 2 jaar weer doen ALS de rente dan op 2,46 staat?
Mijn advies, niet zo lang vastzetten die rente.
pi_218830367
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2025 09:11 schreef blomke het volgende:

[..]
Maximaal, maar het verschilt; kan ook 15% zijn. En als de rente voor een vergelijkende hypotheek qua resterende RVP, hoger is, mag je geheel boetevrij aflossen.
Het staat er een beetje krom maar ik bedoel dat 10% het minimale is wat je per kalendaar maximaal kunt aflossen. Bij sommige banken kun je meer per jaar aflossen.
pi_218830473
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2025 11:05 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Het staat er een beetje krom maar ik bedoel dat 10% het minimale is wat je per kalendaar maximaal kunt aflossen. Bij sommige banken kun je meer per jaar aflossen.
Contradictio in Terminis.
pi_218831201
Wij hebben destijds 10% afgelost.

Bijkomend voordeel destijds: de bijbehorende overlijdensrisico verzekering kan dan ook naar beneden.
Onze maandlast daalde om de volgende 3 redenen:
- 10% minder bruto rente
- 10% minder maandelijkse aflossingen
- lagere overlijdens risicoverzekering

Nadelen:
- je geld zit in de stenen: je kan er niet zo bij.
- minder hypotheekrente aftrek.

Nadeel voor de adviseur: oversluiten verdient een adviseur een leuke provisie. Aan extra aflossen verdient hij niks.
pi_218831829
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2025 12:07 schreef Crowdyfunder het volgende:
Wij hebben destijds 10% afgelost.

Bijkomend voordeel destijds: de bijbehorende overlijdensrisico verzekering kan dan ook naar beneden.
Onze maandlast daalde om de volgende 3 redenen:
- 10% minder bruto rente
- 10% minder maandelijkse aflossingen
- lagere overlijdens risicoverzekering

Nadelen:
- je geld zit in de stenen: je kan er niet zo bij.
- minder hypotheekrente aftrek.

Nadeel voor de adviseur: oversluiten verdient een adviseur een leuke provisie. Aan extra aflossen verdient hij niks.
Als je daarnaast een voldoende buffer hebt voor onverwachte tegenvallers / uitgaven en de maandelijkse inkomsten/uitgaven verhouding OKE is. Is een keer 10% aflossen geen slecht idee. Zoals eerder hier opgemerkt kun je voor de resterende looptijd globaal uitrekenen hetgeen je bespaart. Zeker als dit nog een tijd is gaat het in de ¤ lopen. Lagere maandlasten = in beginsel meer ruimte voor een hogere spaarcapaciteit, als je dit gebruikt voor bijv (ETF of fondsbeleggen (zeker als de looptijd vd hypo nog lang is) bouw je ook gewoon extra vermogen op.dat vrij te besteden indien gewenst / nodig.

Zelf meerdere keren dit gedaan, de mnd hypo lasten zijn nu een lachertje aan de andere kant hierdoor meer vrij vermogen kunnen opbouwen waardoor het leven nu easy en relax is.
Ja, zit nu meer ¤ in de stenen dan indien niet gedaan, maar ja als de hypo na 30jr afgelost is zit het er ook in.

[ Bericht 0% gewijzigd door peterc op 21-09-2025 15:24:28 ]
pi_218834147
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2025 23:53 schreef embedguy het volgende:

[..]
Ben je een korte termijn investeerdertje? 😋

Zoals benoemt is er sowieso wel geduld nodig ja. Kan zeker nog jaren duren. Als je dat geduld niet hebt moet je andere keuzes maken (en zou ik ook zeker niet gaan beleggen, dan is aflossen een betere optie zoals anderen benoemen).
lol, wat een inzicht.
dan kan ik ook nog wel wat voorspellingen doen.
-Nederland gaat een vrouwelijke premier krijgen
-de spaarrente gaat boven de 2 procent komen
-de spaarrente gaat ook negatief worden
-de hypotheekrente gaat boven de 6 procent komen
-de hypotheekrente aftrek gaat verdwijnen

allemaal voorspellingen die op termijn vast waarheid zullen worden maar waar TS geen ene moer aan heeft de komende maanden
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_218834214
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2025 10:18 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Ga je dat over 2 jaar weer doen ALS de rente dan op 2,46 staat?
Mijn advies, niet zo lang vastzetten die rente.
tenzij je vastigheid wil in combinatie met een arbeids ongeschiktheids en werkeloosheidsverzekering waarin je 3,46 procent een acceptabel getal vind om 10 jaar lang zeker te zijn van een vast maandbedrag in een huis waar je geen enkele intentie bij hebt de komende jaren te verhuizen.

dat koffiedik kijken altijd. mijn gok is overigens dat 62 je geboordejaar is en je al tegen je pensioen aan zit te hikken met een vrijwel afgelost huis. dat soort volk gooit meestal dit soort adviezen erin.

en mocht de rente over 2 jaar dan ineens 5 of 6 of 7 procent zijn, dan zijn ze nergens meer te vinden.. of komt er een laffe "ik zei toch ALS" naar boven.
en dank u meneer Dood,
pi_218834265
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2025 09:49 schreef snabbi het volgende:

[..]
Hoewel de werkelijkheid altijd iets moeilijker ligt, de boeterente is grosso modo het verschil tussen die oude rente en de nieuwe rente over de resterende looptijd van de huidige rentevaste periode. De moeilijkere werkelijkheid zit vaak in dat je 10% boetevrij mag aflossen (dus daar wordt de boete niet over berekend) en er wordt nog gebruik gemaakt van een verwacht inflatiecijfer om de toekomstige rente naar nu contant te maken.

In mijn ogen is het dus maar de vraag of het je echt veel geld gaat opleveren. Ik vermoed zomaar dat het deel wat het je wel oplevert juist komt vanuit die 10% gratis aflossing die je mag doen en niet uit het verschil in de rentestanden.

Als je echt iets aan je maandlasten zou willen doen, dan zou een aflossing misschien nuttiger kunnen zijn. Mijn tip is om zo'n aflossing te overwegen wanneer je ook kijkt naar de woningwaarde die je hebt. Veel verstrekkers gebruiken klassen voor rentetarieven op basis van de loan-to-value (LTV). Je woning wordt vermoedelijk meer waard (dit kan je gratis zien aan je WOZ-waarde, en sommige banken gebruiken zo'n elektronische vergelijking zoals calcasa). Wanneer je naar zo'n andere klasse zou overstappen, dan zal de risico-opslag op je rente dalen. Dit is vaak met tienden van procenten, dus bijv naar 4,16%.

In mijn post zitten veel aannames die vooral gebaseerd zijn op de gemiddelde verstrekker. Wat ik vooral wil aangeven is dat je vraag over of het slim is om over te sluiten eigenlijk alleen beantwoord kan worden wanneer je echt een diepere berekening maakt. Staar je niet blind op de maandelijkse betaling maar maak bijv in Excel een echt overzicht voor jezelf:
In A2 zet je het aantal resterende termijnen - dus als je 2 jaar loopt dan is het 360maanden-24=336 maanden. Zorg dat deze 1 afloopt voor elke regel naar beneden.
In B2 zet je de maanden dus bijv 1-9-2025
In C2 zet je de hoofdsom. (formule voor C3 is: =C2+D2-E2-F2)
In D2 zet je de formule voor de rente: Kolom D =Afronden(C2*0,0436/12;2) (dus je rente delen door 12 maanden)
In E2 zet je de formule voor je reguliere aflossing. Als je een Annuitair deel hebt dan wordt de formule: =BET(0,0436/12;A2;-C2) -- dus het is de rente/12, dan het aantal resterende termijnen en de reguliere aflossing moet een - krijgen zodat het ook echt kleiner wordt.
In F2 zet je een aanvullende aflossing. Dus geen formule maar bijvoorbeeld je financiële meevaller.

Als je dit doortrekt naar beneden dan zie je gelijk wat je maandelijkse betalingen worden na bijv een aflossing. En doordat je ook de rente daar ziet wijzigen na je aflossing kan je direct zien hoeveel "voordeel" je haalt uit zo'n aflossing over de tijd heen. Dan heb je zelf zicht op wat je maandbedrag zou zijn en zicht op wat je rente doet gedurende de tijd en heb je vergelijkingsmateriaal voor de situatie na oversluiten.
@TS

hierboven is exact het juist antwoord. laat je goed voorlichten. je woningwaarde vs je hypotheek kan je nog wel eens veel opleveren, zeker in combinatie met een taxatie. het zou zo kunnen dat je van 95 procent hypotheek dan zakt naar 60 procent hypotheek. dat scheelt je al snel 0.6 of meer procent... en dan kelderen je maandlasten meteen.

uiteindelijk, zoals @snabbi al perfect meld, is het heel veel gokken zonder exacte bedragen en voorwaarden te kennen. de post hierboven legt het al heel goed uit. heb je er weinig kaas van gegeten, ga naar een goede hypotheek adviseur en laat het je voorrekenen. ik denk dat we het hier niet over tientjeswerk hebben dus laat vooral dan iemand voor een paar 100 euro de boel goed doorrekenen.

en mbt investeren dan wel aflossen, de vraag is wat je doel is. vermogensopbouw met nu hogere maandlasten om straks een flinke stap te maken of zekerheid nu en vanaf nu lagere maandlasten...
en dank u meneer Dood,
pi_218834272
quote:
12s.gif Op zondag 21 september 2025 12:58 schreef peterc het volgende:

Ja, zit nu meer ¤ in de stenen dan indien niet gedaan, maar ja als de hypo na 30jr afgelost zit het er ook in.
Dat kon dan gezien de politieke agenda, wel eens verkeerd zijn (achteraf)
  zondag 21 september 2025 @ 16:54:27 #29
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_218836031
quote:
Hallo allemaal,

Valt niet te berekenen als je er geen bedragen bij zet
pi_218836538
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2025 15:08 schreef freak1 het volgende:

[..]
tenzij je vastigheid wil in combinatie met een arbeids ongeschiktheids en werkeloosheidsverzekering waarin je 3,46 procent een acceptabel getal vind om 10 jaar lang zeker te zijn van een vast maandbedrag in een huis waar je geen enkele intentie bij hebt de komende jaren te verhuizen.

dat koffiedik kijken altijd. mijn gok is overigens dat 62 je geboordejaar is en je al tegen je pensioen aan zit te hikken met een vrijwel afgelost huis. dat soort volk gooit meestal dit soort adviezen erin.

en mocht de rente over 2 jaar dan ineens 5 of 6 of 7 procent zijn, dan zijn ze nergens meer te vinden.. of komt er een laffe "ik zei toch ALS" naar boven.
“Dat soort volk”🤔 dat komt mij nogal beledigend over eerlijk gezegd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Zonnigetoekomst62 op 21-09-2025 18:25:12 ]
  zondag 21 september 2025 @ 22:16:57 #31
436847 embedguy
pi_218838892
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2025 15:05 schreef freak1 het volgende:

[..]
lol, wat een inzicht.
dan kan ik ook nog wel wat voorspellingen doen.
-Nederland gaat een vrouwelijke premier krijgen
-de spaarrente gaat boven de 2 procent komen
-de spaarrente gaat ook negatief worden
-de hypotheekrente gaat boven de 6 procent komen
-de hypotheekrente aftrek gaat verdwijnen

allemaal voorspellingen die op termijn vast waarheid zullen worden maar waar TS geen ene moer aan heeft de komende maanden
Als de hypotheekrente over 5 jaar weer onder de 2,5% is, dan kan het misschien al de moeite lonen om te wachten met oversluiten (afhankelijk van vanalles). Als je daar het geduld niet voor hebt dan hoef je daar geen rekening mee te houden, anders is het m.i. een prima antwoord op de vraag uit de op:
quote:
Dan blijft natuurlijk nog de vraag of de rente inderdaad weer zover zakt. Ik schat dat die kans groot is, maar zoals gezegd ben ik zeker geen expert en dat blijft sowieso een gok :)
Life is happening now.
pi_218841837
Ik ken iemand die met een Truck in 1 keer zijn hele hypotheek heeft afbetaalt, in dat geval hoefde hij geen boete te betalen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218842843
quote:
1s.gif Op zondag 21 september 2025 17:57 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
“Dat soort volk”🤔 dat komt mij nogal beledigend over eerlijk gezegd.
dat was ook zo bedoeld.

onderdeel van de vaste WGR schare van 60 plussers die gevraagd en ongevraagd met "goede" adviezen te koop loopt waarbij het enige goede advies wat ze ooit hebben opgevolgd hebben toevallig op het juiste moment in het juiste land te zijn geboren en dankzij de hele boom een vermogen hebben kunnen opbouwen.
en dank u meneer Dood,
pi_218842857
quote:
1s.gif Op zondag 21 september 2025 22:16 schreef embedguy het volgende:

[..]
Als de hypotheekrente over 5 jaar weer onder de 2,5% is, dan kan het misschien al de moeite lonen om te wachten met oversluiten (afhankelijk van vanalles). Als je daar het geduld niet voor hebt dan hoef je daar geen rekening mee te houden, anders is het m.i. een prima antwoord op de vraag uit de op:
[..]
je bedoelt dat is een antwoord op een gedeelte van de OP.
en verder is het geen goed antwoord omdat we met de feiten van nu werken. niet met de mogelijke feiten over 5 jaar. je advies heeft dan evenveel waarde als de opmerking dat je volgende week wel eens zou kunnen gaan scheiden dus beter dat geld daarvoor apart kan houden.
ik herinner me een italiaanse tv kok.. als als als.. als mijn oma wielen had was het een fiets geweest.

dat koffiedik kijken heeft niemand wat aan.. niemand weet wat er mogelijkerwijs over 5 jaar gaat gebeuren dus die adviezen hebben dan ook nul waarde.
quote:
Dan blijft natuurlijk nog de vraag of de rente inderdaad weer zover zakt. Ik schat dat die kans groot is, maar zoals gezegd ben ik zeker geen expert en dat blijft sowieso een gok :)
dan uit interesse. waarop is deze gok gebaseerd los van onderbuikgevoel? welke trend zie je in de markt om die uitspraak over een periode van 5 jaar te doen?
en dank u meneer Dood,
  maandag 22 september 2025 @ 13:27:12 #35
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218842992
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 11:21 schreef raptorix het volgende:
Ik ken iemand die met een Truck in 1 keer zijn hele hypotheek heeft afbetaalt, in dat geval hoefde hij geen boete te betalen.
Wat.
The love you take is equal to the love you make.
pi_218843036
Postcodeloterij truck
?
pi_218843168
quote:
1s.gif Op maandag 22 september 2025 13:27 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Wat.
In zijn geval, was er een boete bij meer aflossing per jaar dan toegestaan, toen hij vroeg: Wat als ik de boel in 1 keer aflos, het antwoord was: Dat doet niemand, en er staat ook geen boete op.
Hij had op dat moment net een tweede huis verkocht, dus hij had behoorlijk wat geld, vervolgens heeft hij een maximale kredietfaciliteit genomen, en de rest voor 1 dag van vrienden geleend, het vergde uiteraard flink wat werk, maar het is hem gelukt.
  maandag 22 september 2025 @ 14:21:10 #38
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218843305
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 13:56 schreef raptorix het volgende:

[..]
In zijn geval, was er een boete bij meer aflossing per jaar dan toegestaan, toen hij vroeg: Wat als ik de boel in 1 keer aflos, het antwoord was: Dat doet niemand, en er staat ook geen boete op.
Hij had op dat moment net een tweede huis verkocht, dus hij had behoorlijk wat geld, vervolgens heeft hij een maximale kredietfaciliteit genomen, en de rest voor 1 dag van vrienden geleend, het vergde uiteraard flink wat werk, maar het is hem gelukt.
O, een truc. :')
The love you take is equal to the love you make.
pi_218843459
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 13:56 schreef raptorix het volgende:
Stond dat ook zo in de hypotheekvoorwaarden?
pi_218843741
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 13:03 schreef freak1 het volgende:

[..]
dat was ook zo bedoeld.

onderdeel van de vaste WGR schare van 60 plussers die gevraagd en ongevraagd met "goede" adviezen te koop loopt waarbij het enige goede advies wat ze ooit hebben opgevolgd hebben toevallig op het juiste moment in het juiste land te zijn geboren en dankzij de hele boom een vermogen hebben kunnen opbouwen.
Ik zal hier maar niet inhoudelijk op reageren. Er blijkt in elk geval veel frustratie uit jouw reacties.
pi_218843791
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 14:41 schreef blomke het volgende:

[..]
Stond dat ook zo in de hypotheekvoorwaarden?
Wat ik van hem begreep was dat er vooral niets over stond.
pi_218843818
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 15:26 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Ik zal hier maar niet inhoudelijk op reageren. Er blijkt in elk geval veel frustratie uit jouw reacties.
dat mag je zo opvatten. ik ben simpelweg klaar met de boomers hier die alleen amar meededelingen doen over schaapjes al op het droge hebben en loze adviezen.
tot nu toe heb je nog nergens inhoudelijk gereageerd. dingen als "mijn advies zet het niet te lang vast" zonder enige onderbouwing en "wat zou je doen als het straks 2 procent is over een paar jaar" voegen niets toe en zaaien alleen maar onrust.

dus waarom zou je ineens wel inhoudelijk gaan reageren? beetje off-brand.
en dank u meneer Dood,
pi_218843871
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 15:44 schreef freak1 het volgende:

[..]
dat mag je zo opvatten. ik ben simpelweg klaar met de boomers hier die alleen amar meededelingen doen over schaapjes al op het droge hebben en loze adviezen.
tot nu toe heb je nog nergens inhoudelijk gereageerd. dingen als "mijn advies zet het niet te lang vast" zonder enige onderbouwing en "wat zou je doen als het straks 2 procent is over een paar jaar" voegen niets toe en zaaien alleen maar onrust.

dus waarom zou je ineens wel inhoudelijk gaan reageren? beetje off-brand.
Helemaal mee eens, er spelen zoveel factoren, dat je dat niet zomaar als advies kunt geven, daarnaast zeker voor jonge stellen die een relatief zware hypotheek hebben kunnen dat zich niet altijd permitteren. Toen ik mijn appartement kocht in 2003 was dat geloof ik voor 4.5% rente, dat was toen relatief laag, en heb het toen ook 12 jaar vastgezet. Daarna heb ik toen de rente laag was elk jaar gewoon een jaartje verlengt omdat mijn salaris dusdanig gestegen was dat ik dat makkelijk kon permitteren, rond 2020 kon ik heb vastzetten tot het eind voor 1.3, zelfs als het zou dalen naar rond de 0.5 dan zou het me maar 30 tientjes schelen aan rente, dus gewoon lekker vastgezet tot het eind.
pi_218844104
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2025 15:51 schreef raptorix het volgende:

[..]
Helemaal mee eens, er spelen zoveel factoren, dat je dat niet zomaar als advies kunt geven, daarnaast zeker voor jonge stellen die een relatief zware hypotheek hebben kunnen dat zich niet altijd permitteren. Toen ik mijn appartement kocht in 2003 was dat geloof ik voor 4.5% rente, dat was toen relatief laag, en heb het toen ook 12 jaar vastgezet. Daarna heb ik toen de rente laag was elk jaar gewoon een jaartje verlengt omdat mijn salaris dusdanig gestegen was dat ik dat makkelijk kon permitteren, rond 2020 kon ik heb vastzetten tot het eind voor 1.3, zelfs als het zou dalen naar rond de 0.5 dan zou het me maar 30 tientjes schelen aan rente, dus gewoon lekker vastgezet tot het eind.
dit dus.
en daar zijn hele kundige adviezen over gegeven. er speelt ontzettend veel mee. wellicht is 10 procent aflossen dermate impactvol dat de rente al met 0.3 procent omlaag gaat. of wellicht is een nieuw taxatierapport voldoende.

met de hier gegeven informatie kunnen we niet vele meer dan koffiedik kijken. en dat eeuwige " nee nee over een paar jaar denk ik vast wel dat de rente veel lager is!" is hetzelfde volk dat een apar jaar geleden voorspelde dat de huizenmarkt ging crashen in een jaar. and yet here we are.

@TS lekker contact opnemen met een adviseur waar je met de billen bloot kan. die kan je goed advies geven welke route.

ik durf te zeggen dat in de meeste gevallen een hypotheek oversluiten niet direct de beste methodiek is om maandelijks geld te besparen.
en dank u meneer Dood,
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')