Bijv. als je verwacht dat de rente nog verder zakt.quote:Wat zou een goede reden kunnen zijn om het niet te doen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
Hu? Mis ik iets?quote:Op zaterdag 20 september 2025 21:07 schreef Anton91 het volgende:
Als je extra wil aflossen is het volgens mij per kalendjaar dat je minimaal 10% mag aflossen. Dan kun je beter nu 10% aflossen en dan volgend jaar ook nog 10%.
Je geld beleggen levert in principe meer op dan dat laatste dus ‘bezint voor u begint’.quote:Op zaterdag 20 september 2025 20:37 schreef mcmlxiv het volgende:
Ga je echt goedkoper uit zijn of niet. Dat is de enige echte vraag die je moet beantwoorden. Daar zijn mooie berekeningen voor te vinden. Meestal kost het meer dan het oplevert.
Wellicht is versneld maximaal aflossen handiger? Meestal is 10% per jaar toegestaan. Minder ingewikkeld en bespaart zonder gedoe met alle bijkomende kosten.
Klopt, maar voor veel mensen net wat risicovol. Aflossen is binnen de bandbreedte die TS beschrijft waarschijnlijk voordeliger dan oversluiten.quote:Op zaterdag 20 september 2025 22:05 schreef embedguy het volgende:
[..]
Je geld beleggen levert in principe meer op dan dat laatste dus ‘bezint voor u begint’.
Hangt helemaal af van de huidige hypotheek: hoogte, looptijd, RVP en boete. Meestal is de boete gelijk aan het verschil tussen de nieuwe en de oude hypotheekrente, minus het deel van de RVP dat al verlopen is. Minus een bepaald % boetevrij af te lossen (meestal 10%).quote:Op zaterdag 20 september 2025 19:58 schreef Wantie het volgende:
Mijn vraag: is het een goed idee om over te sluiten?
Dan leg je je voor 10 jaar vast op een rel. hoog %. Best kans dat de rente de komende tijd gaat dalen; hangt natuurlijk van je huidige RVP af, of je daar voordeel uit gaat halen.quote:Op zaterdag 20 september 2025 19:58 schreef Wantie het volgende:
Ik zou dan op 3,46% rente komen.
De rente ligt dan voor 10 jaar vast.
Wat zou een goede reden kunnen zijn om het niet te doen?
quote:Op zaterdag 20 september 2025 22:01 schreef embedguy het volgende:
[..]
Bijv. als je verwacht dat de rente nog verder zakt.Dat lezen we hier al langere tijd. En ook dat spaarrentes zouden stijgen....SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Net zoveel als je volgende post over beleggenquote:Op zaterdag 20 september 2025 22:03 schreef embedguy het volgende:
[..]
Hu? Mis ik iets?
De OP gaat over oversluiten, niet over extra aflossen dus ik snap je reactie even niet waarom dit relevant zou zijn (en waarom je toch nog duimpjes krijgt).
Ben je een korte termijn investeerdertje? 😋quote:Op zaterdag 20 september 2025 23:47 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dat lezen we hier al langere tijd. En ook dat spaarrentes zouden stijgen....
Maximaal toch? Verschilt ook per hypotheekverstrekker, ik mag onbeperkt boetevrij extra aflossen vanuit eigen geld.quote:Op zaterdag 20 september 2025 21:07 schreef Anton91 het volgende:
Als je extra wil aflossen is het volgens mij per kalendjaar dat je minimaal 10% mag aflossen. Dan kun je beter nu 10% aflossen en dan volgend jaar ook nog 10%.
Maximaal, maar het verschilt; kan ook 15% zijn. En als de rente voor een vergelijkende hypotheek qua resterende RVP, hoger is, mag je geheel boetevrij aflossen.quote:Op zaterdag 20 september 2025 21:07 schreef Anton91 het volgende:
Hoewel de werkelijkheid altijd iets moeilijker ligt, de boeterente is grosso modo het verschil tussen die oude rente en de nieuwe rente over de resterende looptijd van de huidige rentevaste periode. De moeilijkere werkelijkheid zit vaak in dat je 10% boetevrij mag aflossen (dus daar wordt de boete niet over berekend) en er wordt nog gebruik gemaakt van een verwacht inflatiecijfer om de toekomstige rente naar nu contant te maken.quote:Op zaterdag 20 september 2025 19:58 schreef Wantie het volgende:
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag: we hebben nu 2 jaar een hypotheek, met 4,36% rente.
Nu heb ik een financiële meevaller, en die zou ik kunnen gebruiken voor het betalen van de boeterente om de hypotheek over te sluiten naar een lagere rente.
Het zou in dit geval interessant kunnen zijn om naar een RVP van 5 jaar te gaan;? De rente bij ING (bijv.), is danquote:Op zondag 21 september 2025 09:49 schreef snabbi het volgende:
Bovenstaande komt er grofweg op neer dat je er eigenlijk niets mee opschiet om over te sluiten - doordat je het rente voordeel wat je haalt eigenlijk nu gewoon direct aftikt. Het wordt in mijn ogen eigenlijk pas interessant als je er ook een andere looptijd aan vast koppelt voor die rentevaste periode of dat je een andere verstrekker kan vinden die een wezenlijk andere rente kan bieden. Voor die andere rentevaste periode waarschijnlijk loopt je huidige looptijd dan nu nog 8 jaar en ga je naar 10 jaar - niet echt een verschil. Qua andere strekker dan komt er weer notariskosten bij kijken voor het doorhalen en overschrijven.
Ja eens - de TS geeft alleen aan dat de nieuwe looptijd voor de rentevaste periode 10 jaar zou zijn. In dat geval denk ik dat het niet veel oplevert, ga je naar een kortere of langere periode dan wijzig je in mijn ogen echt iets aan de lening. Dan kan oversluiten nuttig worden.quote:Op zondag 21 september 2025 09:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Het zou in dit geval interessant kunnen zijn om naar een RVP van 5 jaar te gaan;? De rente bij ING (bijv.), is dan
0,4% lager.
Denk vooral als je zeker weet wat de hypotheekrente is aan het einde van die kortere of langere periode.quote:Op zondag 21 september 2025 10:01 schreef snabbi het volgende:
Ja eens - de TS geeft alleen aan dat de nieuwe looptijd voor de rentevaste periode 10 jaar zou zijn. In dat geval denk ik dat het niet veel oplevert, ga je naar een kortere of langere periode dan wijzig je in mijn ogen echt iets aan de lening. Dan kan oversluiten nuttig worden.
Ga je dat over 2 jaar weer doen ALS de rente dan op 2,46 staat?quote:Op zaterdag 20 september 2025 19:58 schreef Wantie het volgende:
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag: we hebben nu 2 jaar een hypotheek, met 4,36% rente.
Nu heb ik een financiële meevaller, en die zou ik kunnen gebruiken voor het betalen van de boeterente om de hypotheek over te sluiten naar een lagere rente.
Het staat er een beetje krom maar ik bedoel dat 10% het minimale is wat je per kalendaar maximaal kunt aflossen. Bij sommige banken kun je meer per jaar aflossen.quote:Op zondag 21 september 2025 09:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Maximaal, maar het verschilt; kan ook 15% zijn. En als de rente voor een vergelijkende hypotheek qua resterende RVP, hoger is, mag je geheel boetevrij aflossen.
Contradictio in Terminis.quote:Op zondag 21 september 2025 11:05 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Het staat er een beetje krom maar ik bedoel dat 10% het minimale is wat je per kalendaar maximaal kunt aflossen. Bij sommige banken kun je meer per jaar aflossen.
Als je daarnaast een voldoende buffer hebt voor onverwachte tegenvallers / uitgaven en de maandelijkse inkomsten/uitgaven verhouding OKE is. Is een keer 10% aflossen geen slecht idee. Zoals eerder hier opgemerkt kun je voor de resterende looptijd globaal uitrekenen hetgeen je bespaart. Zeker als dit nog een tijd is gaat het in de ¤ lopen. Lagere maandlasten = in beginsel meer ruimte voor een hogere spaarcapaciteit, als je dit gebruikt voor bijv (ETF of fondsbeleggen (zeker als de looptijd vd hypo nog lang is) bouw je ook gewoon extra vermogen op.dat vrij te besteden indien gewenst / nodig.quote:Op zondag 21 september 2025 12:07 schreef Crowdyfunder het volgende:
Wij hebben destijds 10% afgelost.
Bijkomend voordeel destijds: de bijbehorende overlijdensrisico verzekering kan dan ook naar beneden.
Onze maandlast daalde om de volgende 3 redenen:
- 10% minder bruto rente
- 10% minder maandelijkse aflossingen
- lagere overlijdens risicoverzekering
Nadelen:
- je geld zit in de stenen: je kan er niet zo bij.
- minder hypotheekrente aftrek.
Nadeel voor de adviseur: oversluiten verdient een adviseur een leuke provisie. Aan extra aflossen verdient hij niks.
lol, wat een inzicht.quote:Op zaterdag 20 september 2025 23:53 schreef embedguy het volgende:
[..]
Ben je een korte termijn investeerdertje? 😋
Zoals benoemt is er sowieso wel geduld nodig ja. Kan zeker nog jaren duren. Als je dat geduld niet hebt moet je andere keuzes maken (en zou ik ook zeker niet gaan beleggen, dan is aflossen een betere optie zoals anderen benoemen).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |