Waarom zou 13 een slecht getal zijn volgens jou?quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 22:57 schreef Doedelzak77 het volgende:
Wat weet jij er nou van ben je zelf een christen zo niet kan je mij niks vertellen. En Judas komt terug inderdaad want is de enige waar satan zelf in is gegaan en zal weer gebeuren. Want Jezus noemde hem een duivel en de antichrist is ook een duivel en zijn naam heeft 13 letters en is een slecht getal ook.
Dit is tot nu toe de vreemdste uitleg die ik ooit heb gehoord, en ik heb wat gehoord hoor he.quote:Op zondag 5 oktober 2025 20:08 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Nee God gebruikt het kwaad, want zelf kan hij het niet doen dus de duivel moet dat doen om ons te straffen zodat God niet het kwade zelf doet. En jullie komen altijd met dat vers aanzetten en wordt je ook zo moe van. En nutteloos want jullie blijven maar met dingen komen waarvan je denkt dat je het snapt. Maar met duisternis en onheil bedoelt God beproevingen of tegenspoed zoals in het boek Job inderdaad. Maar dat maakt God zelf niet slecht, want is nodig om mensen weer op zijn pad te brengen of te testen en is niks mee hoor. Want uiteindelijk zijn wij evil in Gods ogen en is ook zo.
De engelen waren perfect en ook wij waren perfect in het begin en we zijn zelf fout gegaan doordat God ons heeft getest en dat mag Hij. En ook jij hebt de keuze om zonden te gegaan of niet maar omdat de mens zo slap is en niet zonder zonde kan leven moest God dat zelf doen. Zodat een ieder gered kan worden en alsnog naar de hemel kan. Dus zie het probleem niet behalve dat je God niet kan uitstaan. Maar God kan zelf niet zondigen en is perfect dus ook Jezus kon niet zondigen.
Ik ga niet meer in discussie met ongelovigen hier, want jullie willen het niet horen. En dan houdt het op er zijn belangrijkere dingen te doen dan iemand te overtuigen die het toch niet horen wil is nutteloos. En heb al keer laten zien dat we een vrije wil hebben en hoe God erover denkt in zijn woord. En als laatste wil ik dan nog wel reageren welk simpel concept ik niet uit kan leggen..?quote:Op maandag 6 oktober 2025 05:53 schreef dop het volgende:
[..]
het lukt je niet om simpele concepten uit te leggen, je komt niet verder dan God heeft altijd gelijk, en de bijbel is foutloos. Er is geen studie voor nodig om dat op te houden, als je verder niets kunt uitleggen
[..]
dus god heeft onze vrije wil gegeven om het niet te mogen gebruiken, zodat hij ons kan straffen als we het wel doen?
[..]
als je een ander een andere set regels geeft als jezelf, dan heb je altijd gelijk, in je eigen wereld
[..]
Waarom is iets kijken over God en zijn Heiligheid te kostbaar voor jou tijd is nog niet eens een uur. Maar het kan dat je te weinig tijd hebt ik ken je leven niet. En was meer voor ongelovige trouwens die dingen laat zien over zijn Heiligheid wat ze niet geloven.quote:Op maandag 6 oktober 2025 00:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik kijk hem niet 'gewoon' omdat mijn tijd kostbaar is. Dus als je er een discussie op gang mee wilt brengen, is het handiger als je de strekking ervan plaatst en de teksten die we kunnen bespreken. Het topic heet immers bijbelstudie...
Volgens de westerse wereld wordt 13 als ongeluksgetal beschouwd en is Vrijdag de 13de. En met het avondmaal waren er 13 mensen waarvan een Judas was en Jezus verraadde.quote:Op maandag 6 oktober 2025 10:35 schreef Mijk het volgende:
[..]
Waarom zou 13 een slecht getal zijn volgens jou?
Dit is niet waar. Jezus heeft Judas nooit duivel genoemd. Tenminste niet in de bijbel.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 22:57 schreef Doedelzak77 het volgende:
En Judas komt terug inderdaad want is de enige waar satan zelf in is gegaan en zal weer gebeuren. Want Jezus noemde hem een duivel
Gaat wel heel erg ver, vind ik. Die 13 is trouwens puur bijgeloof. Heeft niets met de bijbel te maken.quote:Op maandag 6 oktober 2025 10:46 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Volgens de westerse wereld wordt 13 als ongeluksgetal beschouwd en is Vrijdag de 13de. En met het avondmaal waren er 13 mensen waarvan een Judas was en Jezus verraadde.
Weet je waar vrijdag de 13e vandaan komt?quote:Op maandag 6 oktober 2025 10:46 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Volgens de westerse wereld wordt 13 als ongeluksgetal beschouwd en is Vrijdag de 13de. En met het avondmaal waren er 13 mensen waarvan een Judas was en Jezus verraadde.
Sinds wanneer?quote:Op zondag 5 oktober 2025 20:08 schreef Doedelzak77 het volgende:
Want uiteindelijk zijn wij evil in Gods ogen
Het woord evil is erg zwaar. Heeft meer met demonen te maken. Soms zie je "evil"-mensen in de geschiedenis, zoals Hitler en Stalin. Maar om alle mensen zo te noemen, gaat me erg ver.quote:Op maandag 6 oktober 2025 11:00 schreef Mijk het volgende:
[..]
Sinds de zondeval, wat een totaal uit verband getrokken iets is imo.
Ja, dat is gewoon causaliteit, sommige leren noemen dat zelfs karma, in Wiccan/Pagan tradities wordt dit ook benoemd.quote:Op maandag 6 oktober 2025 11:11 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Het woord evil is erg zwaar. Heeft meer met demonen te maken. Soms zie je "evil"-mensen in de geschiedenis, zoals Hitler en Stalin. Maar om alle mensen zo te noemen, gaat me erg ver.
Ik geloof ook niet dat God straft. Ik geloof alleen dat mensen soms verkeerde keuzes maken en daar de consequenties van meemaken. Als je kiest voor de verkeerde, kom je ook in een verkeerde wereld terecht.
Ja, en dat is Causaliteit. Een straffende god is hetzelfde als de hedendaagse politiek. Lekker veel angst om te sturen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 11:16 schreef -Sigaartje het volgende:
Als God de mens werkelijk alle vrijheid heeft gegeven, zal hij ook geen reden hebben om te straffen, sterker nog, als de afspraak is dat je als mens alle vrijheid hebt, màg hij je zelfs niet straffen.. Hier ga ik van uit. Je hebt alleen te maken met de consequenties van je keuzes en je daden.
Het gaat er niet om dat ik niet wil luisteren naar iemand die over God praat, maar dat de bedoeling is dat we hier in gesprek met elkaar gaan. Als ik eerst een video van 45 minuten moet kijken voordat ik in gesprek met je kan gaan, kost me dat te veel tijd. Verder is wat je plaatst in wezen een linkdump, je geeft niet aan waarom je die video plaatst, wat jij er belangrijk in vindt, welke aspecten ervan jouw eigen standpunten vertegenwoordigen en waar je wilt dat wij op reageren. Als je dat wel doet, is het voor ons makkelijker om erop te reageren. Het is ook wat respectvoller naar anderen toe om niet te verwachten dat ze eerst 45 minuten van hun tijd investeren om met je in gesprek te gaan.quote:Op maandag 6 oktober 2025 10:42 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Waarom is iets kijken over God en zijn Heiligheid te kostbaar voor jou tijd is nog niet eens een uur. Maar het kan dat je te weinig tijd hebt ik ken je leven niet. En was meer voor ongelovige trouwens die dingen laat zien over zijn Heiligheid wat ze niet geloven.
De 'straf van God' is dan ook eigenlijk vooral een kwestie van zaaien wat je zelf oogst. Als je tegen een muur aan blijft schoppen, krijg je uiteindelijk blauwe tenen. Zo leidt rebellie tegen God uiteindelijk ook tot pijn. Niet omdat God je iets aandoet, maar omdat je jezelf iets aandoet door je tegen de waarheid te verzetten.quote:Op maandag 6 oktober 2025 11:16 schreef -Sigaartje het volgende:
Als God de mens werkelijk alle vrijheid heeft gegeven, zal hij ook geen reden hebben om te straffen, sterker nog, als de afspraak is dat je als mens alle vrijheid hebt, màg hij je zelfs niet straffen.. Hier ga ik van uit. Je hebt alleen te maken met de consequenties van je keuzes en je daden.
Lijkt me goed dat Doedel even samenvat wat er allemaal in wordt gezegd. En het is inderdaad een linkdump, dat is tegen de Forumregels als je daar geen uitgebreide toelichting op geeft. Ik heb ook weinig zin om drie kwartier naar een filmpje te gaan zitten kijken naar iemand die achter een lessenaar staat te reutelen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 11:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het gaat er niet om dat ik niet wil luisteren naar iemand die over God praat, maar dat de bedoeling is dat we hier in gesprek met elkaar gaan. Als ik eerst een video van 45 minuten moet kijken voordat ik in gesprek met je kan gaan, kost me dat te veel tijd. Verder is wat je plaatst in wezen een linkdump, je geeft niet aan waarom je die video plaatst, wat jij er belangrijk in vindt, welke aspecten ervan jouw eigen standpunten vertegenwoordigen en waar je wilt dat wij op reageren.
Eens. Linkdump verwijderd.quote:Op maandag 6 oktober 2025 11:31 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Lijkt me goed dat Doedel even samenvat wat er allemaal in wordt gezegd. En het is inderdaad een linkdump, dat is tegen de Forumregels als je daar geen uitgebreide toelichting op geeft. Ik heb ook weinig zin om drie kwartier naar een filmpje te gaan zitten kijken naar iemand die achter een lessenaar staat te reutelen.
Klopt. Ben ik met je eens. God zal jou echt niet iets aandoen of je naar de hel sturen. Het is een keuze die je zelf maakt. Opmerkelijk is wel het gesprek van Jezus met de rijke jongeling die de hemel wil bereiken. En Jezus vraagt "Heb je de tien geboden gedaan?". En het antwoord is, ja, die heeft hij gevolgd. En Jezus zegt (in mijn eigen woorden), nou dan...quote:Op maandag 6 oktober 2025 11:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De 'straf van God' is dan ook eigenlijk vooral een kwestie van zaaien wat je zelf oogst. Als je tegen een muur aan blijft schoppen, krijg je uiteindelijk blauwe tenen. Zo leidt rebellie tegen God uiteindelijk ook tot pijn. Niet omdat God je iets aandoet, maar omdat je jezelf iets aandoet door je tegen de waarheid te verzetten.
Ja, dat zie ik ook zo. Maar het gesprek met de rijke jongeling is wel interessant, omdat Jezus hem daarna zegt: verkoop al je spullen en volg mij. Oftewel: Jezus doorzag waar zijn zonde zat: hij was gehecht aan zijn rijkdommen, meer dan aan God, en hij moest zich daarvan losmaken als Hij God daadwerkelijk wilde dienen, en dus ook werkelijk de tien geboden bewaren (immers waren zijn rijkdommen een idool voor hem geworden, en als je 1 gebod overtreedt, overtreed je ze allemaal, aldus Jakobus).quote:Op maandag 6 oktober 2025 11:36 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Klopt. Ben ik met je eens. God zal jou echt niet iets aandoen of je naar de hel sturen. Het is een keuze die je zelf maakt. Opmerkelijk is wel het gesprek van Jezus met de rijke jongeling die de hemel wil bereiken. En Jezus vraagt "Heb je de tien geboden gedaan?". En het antwoord is, ja, die heeft hij gevolgd. En Jezus zegt (in mijn eigen woorden), nou dan...
Jezus heeft het ook over de wet, die hij niet zal omverwerpen. Dat gaat over de tien geboden. En als je de tien geboden leest, zijn dat de doodnormale dingen in het leven, behalve de eerste twee. Die eerste twee daar draait het vooral om. Maar God straft je niet daarvoor. Als jij kiest voor het kwade, moet je helemaal zelf weten, maar dan draai je ook zelf op voor de consequenties. En, heb een ander lief als jezelf, dat is de basis van alles.
Hij wilde volmaakt worden. Wij zijn op weg naar volmaakt worden, maar dat is een heel heel heel lange weg. Wat Jezus eigenlijk zei was: Je doet de tien geboden, dus je bent op de goede weg, je bent geen slecht mens. De jongeling zei nog: wat ontbreekt er nog. En Jezus zei: Aaah, je wilt volmaakt zijn.quote:Op maandag 6 oktober 2025 11:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, dat zie ik ook zo. Maar het gesprek met de rijke jongeling is wel interessant, omdat Jezus hem daarna zegt: verkoop al je spullen en volg mij. Oftewel: Jezus doorzag waar zijn zonde zat: hij was gehecht aan zijn rijkdommen, meer dan aan God, en hij moest zich daarvan losmaken als Hij God daadwerkelijk wilde dienen, en dus ook werkelijk de tien geboden bewaren (immers waren zijn rijkdommen een idool voor hem geworden, en als je 1 gebod overtreedt, overtreed je ze allemaal, aldus Jakobus).
Dus Jezus hield hem een spiegel voor: je denkt dat je de tien geboden bewaard, maarreh, hoe zit het met al je centjes? Ben je bereid die op te geven om mij te volgen? Zijn antwoord onthulde hoe hij er werkelijk teganaan stond: hij liep droevig weg. Het gevolg? Hij behield zijn rijkdommen, maar sloot zich af voor het eeuwige leven.
Die conclusies deel ik dan weer niet met je. Ik zie dat meer zo: Je noemt mij God, waarom? Heb je herkend dat ik God ben? En als dat zo is, ben je bereid om mij te volgen?quote:Op maandag 6 oktober 2025 11:53 schreef -Sigaartje het volgende:
Met andere woorden: Volmaaktheid wordt van ons nu niet verwacht. En Jezus was geen God.
Vrijwil,en waarom de gevolgen van Gods handelen de schuld is van iedereen behalve god.quote:Op maandag 6 oktober 2025 10:39 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Ik ga niet meer in discussie met ongelovigen hier, want jullie willen het niet horen. En dan houdt het op er zijn belangrijkere dingen te doen dan iemand te overtuigen die het toch niet horen wil is nutteloos. En heb al keer laten zien dat we een vrije wil hebben en hoe God erover denkt in zijn woord. En als laatste wil ik dan nog wel reageren welk simpel concept ik niet uit kan leggen..?
Contradictie op James 1:13 as well.quote:Op zondag 5 oktober 2025 20:08 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Nee God gebruikt het kwaad, want zelf kan hij het niet doen dus de duivel moet dat doen om ons te straffen zodat God niet het kwade zelf doet. En jullie komen altijd met dat vers aanzetten en wordt je ook zo moe van. En nutteloos want jullie blijven maar met dingen komen waarvan je denkt dat je het snapt. Maar met duisternis en onheil bedoelt God beproevingen of tegenspoed zoals in het boek Job inderdaad. Maar dat maakt God zelf niet slecht, want is nodig om mensen weer op zijn pad te brengen of te testen en is niks mee hoor. Want uiteindelijk zijn wij evil in Gods ogen en is ook zo.
De engelen waren perfect en ook wij waren perfect in het begin en we zijn zelf fout gegaan doordat God ons heeft getest en dat mag Hij. En ook jij hebt de keuze om zonden te gegaan of niet maar omdat de mens zo slap is en niet zonder zonde kan leven moest God dat zelf doen. Zodat een ieder gered kan worden en alsnog naar de hemel kan. Dus zie het probleem niet behalve dat je God niet kan uitstaan. Maar God kan zelf niet zondigen en is perfect dus ook Jezus kon niet zondigen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |