abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 6 oktober 2025 @ 10:35:44 #151
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218950596
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 22:57 schreef Doedelzak77 het volgende:
Wat weet jij er nou van ben je zelf een christen zo niet kan je mij niks vertellen. En Judas komt terug inderdaad want is de enige waar satan zelf in is gegaan en zal weer gebeuren. Want Jezus noemde hem een duivel en de antichrist is ook een duivel en zijn naam heeft 13 letters en is een slecht getal ook.
Waarom zou 13 een slecht getal zijn volgens jou?
As above, so below.
  Moderator maandag 6 oktober 2025 @ 10:39:14 #152
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218950619
quote:
0s.gif Op zondag 5 oktober 2025 20:08 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]
Nee God gebruikt het kwaad, want zelf kan hij het niet doen dus de duivel moet dat doen om ons te straffen zodat God niet het kwade zelf doet. En jullie komen altijd met dat vers aanzetten en wordt je ook zo moe van. En nutteloos want jullie blijven maar met dingen komen waarvan je denkt dat je het snapt. Maar met duisternis en onheil bedoelt God beproevingen of tegenspoed zoals in het boek Job inderdaad. Maar dat maakt God zelf niet slecht, want is nodig om mensen weer op zijn pad te brengen of te testen en is niks mee hoor. Want uiteindelijk zijn wij evil in Gods ogen en is ook zo.

De engelen waren perfect en ook wij waren perfect in het begin en we zijn zelf fout gegaan doordat God ons heeft getest en dat mag Hij. En ook jij hebt de keuze om zonden te gegaan of niet maar omdat de mens zo slap is en niet zonder zonde kan leven moest God dat zelf doen. Zodat een ieder gered kan worden en alsnog naar de hemel kan. Dus zie het probleem niet behalve dat je God niet kan uitstaan. Maar God kan zelf niet zondigen en is perfect dus ook Jezus kon niet zondigen.
Dit is tot nu toe de vreemdste uitleg die ik ooit heb gehoord, en ik heb wat gehoord hoor he.

Dus God voert een proxyoorlog via de duivel omdat hij zelf geen kwaad kan doen? Een opdracht geven tot een moord is ook strafbaar he. Goed, misschien is dit nu appels met peren vergelijken als we het met ons rechtssysteem vergelijken maar ik kan me zeer lastig voorstellen dat de god waar jij het over hebt, dit wél rechtvaardig vindt.

Verder;
Engelen waren niet perfect, mensen ook niet. Als je het letterlijke cloak verhaal van de bijbel even aanhoudt.

1. Als iets perfect is maakt het geen fouten, derhalve kon de "gevallen engel" nooit vallen.
2. Mensen zouden ook niet de "fout" in gaan als ze eerder "perfect" waren, dát ze de fout in gingen laat al zien dat óók die perfectie dan onwaar was.
As above, so below.
pi_218950621
quote:
1s.gif Op maandag 6 oktober 2025 05:53 schreef dop het volgende:

[..]
het lukt je niet om simpele concepten uit te leggen, je komt niet verder dan God heeft altijd gelijk, en de bijbel is foutloos. Er is geen studie voor nodig om dat op te houden, als je verder niets kunt uitleggen
[..]
dus god heeft onze vrije wil gegeven om het niet te mogen gebruiken, zodat hij ons kan straffen als we het wel doen?
[..]
als je een ander een andere set regels geeft als jezelf, dan heb je altijd gelijk, in je eigen wereld
[..]

Ik ga niet meer in discussie met ongelovigen hier, want jullie willen het niet horen. En dan houdt het op er zijn belangrijkere dingen te doen dan iemand te overtuigen die het toch niet horen wil is nutteloos. En heb al keer laten zien dat we een vrije wil hebben en hoe God erover denkt in zijn woord. En als laatste wil ik dan nog wel reageren welk simpel concept ik niet uit kan leggen..?
pi_218950637
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 00:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik kijk hem niet 'gewoon' omdat mijn tijd kostbaar is. Dus als je er een discussie op gang mee wilt brengen, is het handiger als je de strekking ervan plaatst en de teksten die we kunnen bespreken. Het topic heet immers bijbelstudie...
Waarom is iets kijken over God en zijn Heiligheid te kostbaar voor jou tijd is nog niet eens een uur. Maar het kan dat je te weinig tijd hebt ik ken je leven niet. En was meer voor ongelovige trouwens die dingen laat zien over zijn Heiligheid wat ze niet geloven.
pi_218950660
quote:
5s.gif Op maandag 6 oktober 2025 10:35 schreef Mijk het volgende:

[..]
Waarom zou 13 een slecht getal zijn volgens jou?
Volgens de westerse wereld wordt 13 als ongeluksgetal beschouwd en is Vrijdag de 13de. En met het avondmaal waren er 13 mensen waarvan een Judas was en Jezus verraadde.
pi_218950686
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 oktober 2025 22:57 schreef Doedelzak77 het volgende:
En Judas komt terug inderdaad want is de enige waar satan zelf in is gegaan en zal weer gebeuren. Want Jezus noemde hem een duivel
Dit is niet waar. Jezus heeft Judas nooit duivel genoemd. Tenminste niet in de bijbel.
pi_218950692
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 10:46 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]
Volgens de westerse wereld wordt 13 als ongeluksgetal beschouwd en is Vrijdag de 13de. En met het avondmaal waren er 13 mensen waarvan een Judas was en Jezus verraadde.
Gaat wel heel erg ver, vind ik. Die 13 is trouwens puur bijgeloof. Heeft niets met de bijbel te maken.
  Moderator maandag 6 oktober 2025 @ 10:57:06 #158
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218950717
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 10:46 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]
Weet je waar vrijdag de 13e vandaan komt?
As above, so below.
pi_218950731
quote:
Want uiteindelijk zijn wij evil in Gods ogen
Sinds wanneer?
  Moderator maandag 6 oktober 2025 @ 11:00:16 #160
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218950739
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 10:59 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Sinds wanneer?
Sinds de zondeval, wat een totaal uit verband getrokken iets is imo.
As above, so below.
pi_218950806
quote:
3s.gif Op maandag 6 oktober 2025 11:00 schreef Mijk het volgende:

[..]
Sinds de zondeval, wat een totaal uit verband getrokken iets is imo.
Het woord evil is erg zwaar. Heeft meer met demonen te maken. Soms zie je "evil"-mensen in de geschiedenis, zoals Hitler en Stalin. Maar om alle mensen zo te noemen, gaat me erg ver.
Ik geloof ook niet dat God straft. Ik geloof alleen dat mensen soms verkeerde keuzes maken en daar de consequenties van meemaken. Als je kiest voor de verkeerde, kom je ook in een verkeerde wereld terecht.
  Moderator maandag 6 oktober 2025 @ 11:15:54 #162
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218950858
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 11:11 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Het woord evil is erg zwaar. Heeft meer met demonen te maken. Soms zie je "evil"-mensen in de geschiedenis, zoals Hitler en Stalin. Maar om alle mensen zo te noemen, gaat me erg ver.
Ik geloof ook niet dat God straft. Ik geloof alleen dat mensen soms verkeerde keuzes maken en daar de consequenties van meemaken. Als je kiest voor de verkeerde, kom je ook in een verkeerde wereld terecht.
Ja, dat is gewoon causaliteit, sommige leren noemen dat zelfs karma, in Wiccan/Pagan tradities wordt dit ook benoemd.

Ik geloof ook niet in een straffende god.

What ye sent forth comes back to thee.
You reap is what you sow.
As within, So without.
As above, so below.
pi_218950870
Als God de mens werkelijk alle vrijheid heeft gegeven, zal hij ook geen reden hebben om te straffen, sterker nog, als de afspraak is dat je als mens alle vrijheid hebt, màg hij je zelfs niet straffen.. Hier ga ik van uit. Je hebt alleen te maken met de consequenties van je keuzes en je daden.
  Moderator maandag 6 oktober 2025 @ 11:19:26 #164
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218950907
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 11:16 schreef -Sigaartje het volgende:
Als God de mens werkelijk alle vrijheid heeft gegeven, zal hij ook geen reden hebben om te straffen, sterker nog, als de afspraak is dat je als mens alle vrijheid hebt, màg hij je zelfs niet straffen.. Hier ga ik van uit. Je hebt alleen te maken met de consequenties van je keuzes en je daden.
Ja, en dat is Causaliteit. Een straffende god is hetzelfde als de hedendaagse politiek. Lekker veel angst om te sturen.
As above, so below.
pi_218950947
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 10:42 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]
Waarom is iets kijken over God en zijn Heiligheid te kostbaar voor jou tijd is nog niet eens een uur. Maar het kan dat je te weinig tijd hebt ik ken je leven niet. En was meer voor ongelovige trouwens die dingen laat zien over zijn Heiligheid wat ze niet geloven.
Het gaat er niet om dat ik niet wil luisteren naar iemand die over God praat, maar dat de bedoeling is dat we hier in gesprek met elkaar gaan. Als ik eerst een video van 45 minuten moet kijken voordat ik in gesprek met je kan gaan, kost me dat te veel tijd. Verder is wat je plaatst in wezen een linkdump, je geeft niet aan waarom je die video plaatst, wat jij er belangrijk in vindt, welke aspecten ervan jouw eigen standpunten vertegenwoordigen en waar je wilt dat wij op reageren. Als je dat wel doet, is het voor ons makkelijker om erop te reageren. Het is ook wat respectvoller naar anderen toe om niet te verwachten dat ze eerst 45 minuten van hun tijd investeren om met je in gesprek te gaan.

[ Bericht 7% gewijzigd door Ali_Kannibali op 06-10-2025 11:36:54 ]
pi_218950966
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 11:16 schreef -Sigaartje het volgende:
De 'straf van God' is dan ook eigenlijk vooral een kwestie van zaaien wat je zelf oogst. Als je tegen een muur aan blijft schoppen, krijg je uiteindelijk blauwe tenen. Zo leidt rebellie tegen God uiteindelijk ook tot pijn. Niet omdat God je iets aandoet, maar omdat je jezelf iets aandoet door je tegen de waarheid te verzetten.

Als je Gods zegeningen weigert, roep je in wezen een vloek over jezelf uit. Door jezelf buiten Gods bescherming te plaatsen, krijgt de duivel vrij spel. Daarom zie je bijv. dat wanneer David aangespoord wordt om zijn soldaten te tellen, in 2 Samuel 24:1 het God is die dat doet, en in 1 Kronieken 21:1 Satan. In werkelijkheid is het Davids eigen trots die ervoor zorgt dat Hij niet meer naar de stem van God luistert, en daarom de stem van Satan volgt. Neutraliteit is onmogelijk. 'Het woord van God is een tweesnijdend zwaard', Jezus is de 'steen waar je over struikelt, of waar je door verpletterd wordt'. 'Wie niet voor mij is, is tegen mij'. Dus uiteindelijk is de straf van God simpelweg het gevolg van hetgeen waar je zelf voor gekozen hebt.
pi_218950972
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 11:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Het gaat er niet om dat ik niet wil luisteren naar iemand die over God praat, maar dat de bedoeling is dat we hier in gesprek met elkaar gaan. Als ik eerst een video van 45 minuten moet kijken voordat ik in gesprek met je kan gaan, kost me dat te veel tijd. Verder is wat je plaatst in wezen een linkdump, je geeft niet aan waarom je die video plaatst, wat jij er belangrijk in vindt, welke aspecten ervan jouw eigen standpunten vertegenwoordigen en waar je wilt dat wij op reageren.
Lijkt me goed dat Doedel even samenvat wat er allemaal in wordt gezegd. En het is inderdaad een linkdump, dat is tegen de Forumregels als je daar geen uitgebreide toelichting op geeft. Ik heb ook weinig zin om drie kwartier naar een filmpje te gaan zitten kijken naar iemand die achter een lessenaar staat te reutelen.
  Moderator maandag 6 oktober 2025 @ 11:33:22 #168
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218950978
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 11:31 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Lijkt me goed dat Doedel even samenvat wat er allemaal in wordt gezegd. En het is inderdaad een linkdump, dat is tegen de Forumregels als je daar geen uitgebreide toelichting op geeft. Ik heb ook weinig zin om drie kwartier naar een filmpje te gaan zitten kijken naar iemand die achter een lessenaar staat te reutelen.
Eens. Linkdump verwijderd.
As above, so below.
pi_218950997
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 11:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
De 'straf van God' is dan ook eigenlijk vooral een kwestie van zaaien wat je zelf oogst. Als je tegen een muur aan blijft schoppen, krijg je uiteindelijk blauwe tenen. Zo leidt rebellie tegen God uiteindelijk ook tot pijn. Niet omdat God je iets aandoet, maar omdat je jezelf iets aandoet door je tegen de waarheid te verzetten.
Klopt. Ben ik met je eens. God zal jou echt niet iets aandoen of je naar de hel sturen. Het is een keuze die je zelf maakt. Opmerkelijk is wel het gesprek van Jezus met de rijke jongeling die de hemel wil bereiken. En Jezus vraagt "Heb je de tien geboden gedaan?". En het antwoord is, ja, die heeft hij gevolgd. En Jezus zegt (in mijn eigen woorden), nou dan...
Jezus heeft het ook over de wet, die hij niet zal omverwerpen. Dat gaat over de tien geboden. En als je de tien geboden leest, zijn dat de doodnormale dingen in het leven, behalve de eerste twee. Die eerste twee daar draait het vooral om. Maar God straft je niet daarvoor. Als jij kiest voor het kwade, moet je helemaal zelf weten, maar dan draai je ook zelf op voor de consequenties. En, heb een ander lief als jezelf, dat is de basis van alles.
pi_218951013
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 11:36 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Klopt. Ben ik met je eens. God zal jou echt niet iets aandoen of je naar de hel sturen. Het is een keuze die je zelf maakt. Opmerkelijk is wel het gesprek van Jezus met de rijke jongeling die de hemel wil bereiken. En Jezus vraagt "Heb je de tien geboden gedaan?". En het antwoord is, ja, die heeft hij gevolgd. En Jezus zegt (in mijn eigen woorden), nou dan...
Jezus heeft het ook over de wet, die hij niet zal omverwerpen. Dat gaat over de tien geboden. En als je de tien geboden leest, zijn dat de doodnormale dingen in het leven, behalve de eerste twee. Die eerste twee daar draait het vooral om. Maar God straft je niet daarvoor. Als jij kiest voor het kwade, moet je helemaal zelf weten, maar dan draai je ook zelf op voor de consequenties. En, heb een ander lief als jezelf, dat is de basis van alles.
Ja, dat zie ik ook zo. Maar het gesprek met de rijke jongeling is wel interessant, omdat Jezus hem daarna zegt: verkoop al je spullen en volg mij. Oftewel: Jezus doorzag waar zijn zonde zat: hij was gehecht aan zijn rijkdommen, meer dan aan God, en hij moest zich daarvan losmaken als Hij God daadwerkelijk wilde dienen, en dus ook werkelijk de tien geboden bewaren (immers waren zijn rijkdommen een idool voor hem geworden, en als je 1 gebod overtreedt, overtreed je ze allemaal, aldus Jakobus).

Dus Jezus hield hem een spiegel voor: je denkt dat je de tien geboden bewaard, maarreh, hoe zit het met al je centjes? Ben je bereid die op te geven om mij te volgen? Zijn antwoord onthulde hoe hij er werkelijk teganaan stond: hij liep droevig weg. Het gevolg? Hij behield zijn rijkdommen, maar sloot zich af voor het eeuwige leven.
pi_218951081
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 11:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ja, dat zie ik ook zo. Maar het gesprek met de rijke jongeling is wel interessant, omdat Jezus hem daarna zegt: verkoop al je spullen en volg mij. Oftewel: Jezus doorzag waar zijn zonde zat: hij was gehecht aan zijn rijkdommen, meer dan aan God, en hij moest zich daarvan losmaken als Hij God daadwerkelijk wilde dienen, en dus ook werkelijk de tien geboden bewaren (immers waren zijn rijkdommen een idool voor hem geworden, en als je 1 gebod overtreedt, overtreed je ze allemaal, aldus Jakobus).

Dus Jezus hield hem een spiegel voor: je denkt dat je de tien geboden bewaard, maarreh, hoe zit het met al je centjes? Ben je bereid die op te geven om mij te volgen? Zijn antwoord onthulde hoe hij er werkelijk teganaan stond: hij liep droevig weg. Het gevolg? Hij behield zijn rijkdommen, maar sloot zich af voor het eeuwige leven.
Hij wilde volmaakt worden. Wij zijn op weg naar volmaakt worden, maar dat is een heel heel heel lange weg. Wat Jezus eigenlijk zei was: Je doet de tien geboden, dus je bent op de goede weg, je bent geen slecht mens. De jongeling zei nog: wat ontbreekt er nog. En Jezus zei: Aaah, je wilt volmaakt zijn.
Ook een opmerkelijke openingszin: "Waarom noem je me goed? Er is maar één die goed is en dat is God".
pi_218951086
Met andere woorden: Volmaaktheid wordt van ons nu niet verwacht. En Jezus was geen God.
pi_218951141
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 11:53 schreef -Sigaartje het volgende:
Met andere woorden: Volmaaktheid wordt van ons nu niet verwacht. En Jezus was geen God.
Die conclusies deel ik dan weer niet met je. Ik zie dat meer zo: Je noemt mij God, waarom? Heb je herkend dat ik God ben? En als dat zo is, ben je bereid om mij te volgen?

Verder wordt volmaaktheid wel van ons verwacht, lees ik zelf:

Mattheüs 5:48 Weest u dan volmaakt, zoals uw Vader, Die in de hemelen is, volmaakt is.

Dat is het streven.

Maar omdat alleen God volmaakt is, kunnen we dat nooit op onze eigen krachten bereiken.

Daarom hebben we een dood en wedergeboorte nodig. Een nieuwe geboorte met Gods geest die volmaakt is, en ons volmaakt kan maken.
  maandag 6 oktober 2025 @ 12:41:00 #174
545 dop
:copyright: dop
pi_218951424
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2025 10:39 schreef Doedelzak77 het volgende:

[..]
Ik ga niet meer in discussie met ongelovigen hier, want jullie willen het niet horen. En dan houdt het op er zijn belangrijkere dingen te doen dan iemand te overtuigen die het toch niet horen wil is nutteloos. En heb al keer laten zien dat we een vrije wil hebben en hoe God erover denkt in zijn woord. En als laatste wil ik dan nog wel reageren welk simpel concept ik niet uit kan leggen..?
Vrijwil,en waarom de gevolgen van Gods handelen de schuld is van iedereen behalve god.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  Moderator maandag 6 oktober 2025 @ 13:10:21 #175
57816 crew  Mijk
BAM
pi_218951623
quote:

[..]
Nee God gebruikt het kwaad, want zelf kan hij het niet doen dus de duivel moet dat doen om ons te straffen zodat God niet het kwade zelf doet. En jullie komen altijd met dat vers aanzetten en wordt je ook zo moe van. En nutteloos want jullie blijven maar met dingen komen waarvan je denkt dat je het snapt. Maar met duisternis en onheil bedoelt God beproevingen of tegenspoed zoals in het boek Job inderdaad. Maar dat maakt God zelf niet slecht, want is nodig om mensen weer op zijn pad te brengen of te testen en is niks mee hoor. Want uiteindelijk zijn wij evil in Gods ogen en is ook zo.

De engelen waren perfect en ook wij waren perfect in het begin en we zijn zelf fout gegaan doordat God ons heeft getest en dat mag Hij. En ook jij hebt de keuze om zonden te gegaan of niet maar omdat de mens zo slap is en niet zonder zonde kan leven moest God dat zelf doen. Zodat een ieder gered kan worden en alsnog naar de hemel kan. Dus zie het probleem niet behalve dat je God niet kan uitstaan. Maar God kan zelf niet zondigen en is perfect dus ook Jezus kon niet zondigen.
Contradictie op James 1:13 as well.

13 Let no man say when he is tempted, I am tempted of God: for God cannot be tempted with evil, neither tempteth he any man.

KJV.
As above, so below.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')