abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218741526
Hoi,
mijn huidige pc is nu ongeveer 8 jaar oud en volgens Microsoft is dat zo hoogbejaard dat hij niet meer mag upgraden naar windows 11 :')
Combineer dat met dat hij ook de laatste updates elke keer halverwege afbreekt, volgende maand windows 10 beveiligingsupdates sowieso stoppen en hij steeds vaker vast loopt, ben ik aan het kijken voor zijn vervanger.

Heeft iemand een goeie tip? Ik zoek een beetje een pc waar de gemiddelde game wel goed op loopt (speel meestal dingen als Red dead redemption 2, cyberpunk, hollow knight, stardew valley, the sims 4)

Zijn er bijvoorbeeld ook legitieme verkopers die goede refurbished pc's aanbieden of zoiets? Het hoeft echt niet het beste van het beste te zijn, maar iets zodat ik er weer een flink aantal jaren mee vooruit kan :)
Twiddel
  Moderator donderdag 11 september 2025 @ 15:52:07 #2
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_218741852
Als je er jaren mee vooruit wil, waarom niet nieuw? Tenzij kosten een beperking vormen
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_218741906
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 15:52 schreef ChevyCaprice het volgende:
Als je er jaren mee vooruit wil, waarom niet nieuw? Tenzij kosten een beperking vormen
Ik heb niet het meest ruime budget helaas. Denk max 1000 euro maar als het aan die grens zit zal ik er wel even wat langer over moeten sparen, en dan hoop ik dat mijn huidige pc nog even blijft leven :P
Twiddel
  donderdag 11 september 2025 @ 15:59:24 #4
509884 LekkerSimpel89
Give that man a cookie!
pi_218741927
Intel of AMD?
pi_218741941
Als je niet bang bent voor een nieuw os zou je linux op je oude pc kunnen zetten, dat heeft niet zulke achterlijke systeemeisen als die windows bloatware en het werkt ook nog eens veel beter. Ik heb zelf weinig/geen ervaring met gamen onder linux (voor games heb ik een console), maar bijv steam werkt wel prima onder linux.
  donderdag 11 september 2025 @ 16:06:23 #6
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_218742019
Waarschijnlijk kun je die pc gewoon upgraden naar windows 11 hoor.

Klaagt hij over tpm? Dat kun je vaak fixen in de bios van de pc. In het slechtste geval moet je een tpm module bijplaatsen of het moederbord vervangen, maar bij een pc van maar 8jaar zou ik dat niet verwachten.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_218742067
quote:
1s.gif Op donderdag 11 september 2025 16:00 schreef Farenji het volgende:
Als je niet bang bent voor een nieuw os zou je linux op je oude pc kunnen zetten, dat heeft niet zulke achterlijke systeemeisen als die windows bloatware en het werkt ook nog eens veel beter. Ik heb zelf weinig/geen ervaring met gamen onder linux (voor games heb ik een console), maar bijv steam werkt wel prima onder linux.
Ik moet wel zeggen dat ik zeer mild technisch onderlegd ben, en het linux systeem vind ik nogal intimiderend :P Maar mocht het echt niet anders kunnen ga ik daar wellicht wel naar kijken ja, op den duur is het alleen wel uitstellen gezien ik veel games al niet meer kan draaien :') :P
Twiddel
  donderdag 11 september 2025 @ 16:12:03 #8
436847 embedguy
pi_218742094
quote:
1s.gif Op donderdag 11 september 2025 16:00 schreef Farenji het volgende:
Voor ons nerds lijkt linux heel simpel enzo. Maar voor de gemiddelde user zou ik het zeker niet aanraden.

Zeker niet als die user ook wilt kunnen gamen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Life is happening now.
pi_218742140
quote:
1s.gif Op donderdag 11 september 2025 16:06 schreef embedguy het volgende:
Waarschijnlijk kun je die pc gewoon upgraden naar windows 11 hoor.

Klaagt hij over tpm? Dat kun je vaak fixen in de bios van de pc. In het slechtste geval moet je een tpm module bijplaatsen of het moederbord vervangen, maar bij een pc van maar 8jaar zou ik dat niet verwachten.
De CPU is niet goed, ben er vandaag weer even achteraan geweest en blijkbaar heeft microsoft de cutoff net boven mijn model gedaan. Ik heb momenteel Intel core i5-7400 en ze accepteren upgrades naar windows 11 vanaf i5 8e generatie :')
Ik schijn wel een forced install te kunnen doen maar mensen rapporteren dat dat ook crashes oplevert :P
Ik heb overwogen om de pc gewoon naar de pc boer te brengen en te vragen of mijn cpu geupgrade kan worden maar ik weet ook niet of dat het geld nog waard is op een pc die bijna een decennia oud is ;(
Twiddel
  donderdag 11 september 2025 @ 16:27:56 #10
436847 embedguy
pi_218742296
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 16:15 schreef summer2bird het volgende:

[..]
De CPU is niet goed, ben er vandaag weer even achteraan geweest en blijkbaar heeft microsoft de cutoff net boven mijn model gedaan. Ik heb momenteel Intel core i5-7400 en ze accepteren upgrades naar windows 11 vanaf i5 8e generatie :')
Ik schijn wel een forced install te kunnen doen maar mensen rapporteren dat dat ook crashes oplevert :P
Ik heb overwogen om de pc gewoon naar de pc boer te brengen en te vragen of mijn cpu geupgrade kan worden maar ik weet ook niet of dat het geld nog waard is op een pc die bijna een decennia oud is ;(
Windows kan in elke configuratie crashes opleveren :p

Persoonlijk zou ik het gewoon proberen (maar wel zorgen dat je een backup plan hebt, dus dat je eventueel even zonder pc kunt tot je een andere hebt of dat je een backup terug kan zetten)
Life is happening now.
  Moderator donderdag 11 september 2025 @ 16:37:14 #11
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_218742377
Ik kon destijds met mijn i5 6400 CPU gewoon naar Windows 11 dacht ik
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
pi_218742551
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 16:15 schreef summer2bird het volgende:

[..]
Het kan het (zelf) proberen waard zijn:

Download de officiële Windows 11 ISO hiero.
Download Rufus hier.
Pak een 8GB usb stick en gebruik Rufus om de gedownloade ISO op de usb stick te plaatsen.
Als het goed is komt Rufus nu met een popup met een paar interessante opties:

Vink de bovenste twee aan en daarna wat je zelf wilt (plaatje is maar een voorbeeld) en laat Rufus de USB stick maken.
Start nu je pc met die USB stick op en probeer Windows 11 te installeren.

Maar natuurlijk maak je eerst een backup van alles wat je wilt bewaren. Dat spreekt voor zich.

En als het niet per-sé een pc hoeft te zijn en je alles al via Steam doet, dan kan ik een Steamdeck van harte aanbevelen.
De duurste variant kost je 679 Euro.

[ Bericht 1% gewijzigd door Mr_Belvedere op 11-09-2025 17:04:38 ]
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  Moderator / Redactie FP donderdag 11 september 2025 @ 17:00:18 #13
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_218742591
Ik zit met zo'n beetje hetzelfde gedoe, Windows 10 dat de helft van de tijd niet opstart tenzij ik de computer op z'n zij leg ( :') ), vastlopers omdat de CPU te heet wordt tijdens het spelen van Elder Scrolls Online, zelfs als ik de graphics al behoorlijk omlaag geschroefd heb (terwijl ESO vooral op de CPU leunt), het max aantal used cores beperk, etc etc. Schermen die doodleuk uitgaan, Windows dat uit zichzelf besluit af te sluiten, en meer van dat soort jolijt.

Ik richtte me ook op 1000 euro, nieuw spul ipv refurbished, maar ik kan dat beter opschroeven naar 1700 ofzo, want ik wil er wel weer 8 jaar mee vooruit kunnen :P
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_218742646
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 16:37 schreef ChevyCaprice het volgende:
Ik kon destijds met mijn i5 6400 CPU gewoon naar Windows 11 dacht ik
Deze man! _O_
pindazakje
pi_218742749
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 17:00 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
Ik zit met zo'n beetje hetzelfde gedoe, Windows 10 dat de helft van de tijd niet opstart tenzij ik de computer op z'n zij leg ( :') ), vastlopers omdat de CPU te heet wordt tijdens het spelen van Elder Scrolls Online, zelfs als ik de graphics al behoorlijk omlaag geschroefd heb (terwijl ESO vooral op de CPU leunt), het max aantal used cores beperk, etc etc. Schermen die doodleuk uitgaan, Windows dat uit zichzelf besluit af te sluiten, en meer van dat soort jolijt.

Ik richtte me ook op 1000 euro, nieuw spul ipv refurbished, maar ik kan dat beter opschroeven naar 1700 ofzo, want ik wil er wel weer 8 jaar mee vooruit kunnen :P
Toevallig net deze besteld voor iemand met ongeveer dat budget (zonder randapparatuur).
Volgende week ff bouwen als het binnen is.

Normaal ben ik wel van de Noctua koelers maar qua budget werd dat lastig.
Je moet dan ergens inleveren ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 15% gewijzigd door TheFreshPrince op 11-09-2025 17:23:34 ]
  donderdag 11 september 2025 @ 17:27:53 #16
139324 Plots
Luctor et Emergo
pi_218742868
Deze vraag zag ik hier laatst ook al voorbij komen.

Vier maanden geleden had ik om vergelijkbare redenen ook een betere pc nodig.
Vervolgens heb ik aan Grok (soort ChatGPT) gevraagd waar ik naar moet zoeken. (processor, videokaart soort harde schijf etc).
Toen heb ik op Marktplaats een leuke tweedehands gevonden in de buurt voor 300 euro (met M2 HD). Dat was een vijf jaar oude game pc. Voor mij is dat genoeg. Er zijn verkopers op Marktplaats die al zulke game pc's verkopen voor 200 euro. Met Windows 11 geïnstalleerd.

Dus vraag gwn aan AI wat je wilt en zoek dan op Marktplaats.
pi_218743227
Refurbished van legitieme webshop. Wel erg prijzig voor oude hardware (en geen losse GPU en zelf upgraden is vaak niet goed mogelijk bij die computers). Je moet toch zelf bepalen wat je nodig hebt. De één zal zeggen dat iets oudere hardware niet verstandig is als je er nog een tijd mee wilt doen, en de ander zegt juist kijk maar op marktplaat voor een 'oude' pc.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
pi_218745675
Ik kan je van harte Compucat (voorheen FTC) in Deurne, Belgie aanraden. Die bieden echt heel goed refurbished materiaal aan. Persoonlijk hele goede ervaringen mee gehad in het verleden en de reviews spreken ook voor zich.
(Geen persoonlijk belang bij hoor, was gewoon altijd heel tevreden over hen).
pi_218746769
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2025 18:12 schreef Loohcs het volgende:
Refurbished van legitieme webshop. Wel erg prijzig voor oude hardware (en geen losse GPU en zelf upgraden is vaak niet goed mogelijk bij die computers). Je moet toch zelf bepalen wat je nodig hebt. De één zal zeggen dat iets oudere hardware niet verstandig is als je er nog een tijd mee wilt doen, en de ander zegt juist kijk maar op marktplaat voor een 'oude' pc.
Mijn PC is aardig op leeftijd, nu een jaartje of 5/6 oud, maar daar draaien games zoals RDR 2 nog prima op. Ik kan me zo voorstellen dat als je dit refurbished koopt, en de fans netjes vervangen zijn het nog jaren mee kan. Mijn PC kostte destijds 800 euro, zit een 6 GB NVidia kaart in met 16 GB geheugen, ik schat dat je dit refurbished voor zo een 400 Euro zou moeten kopen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Moderator / Redactie FP vrijdag 12 september 2025 @ 11:23:26 #20
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_218748515
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 05:45 schreef raptorix het volgende:

[..]
Mijn PC is aardig op leeftijd, nu een jaartje of 5/6 oud, maar daar draaien games zoals RDR 2 nog prima op. Ik kan me zo voorstellen dat als je dit refurbished koopt, en de fans netjes vervangen zijn het nog jaren mee kan. Mijn PC kostte destijds 800 euro, zit een 6 GB NVidia kaart in met 16 GB geheugen, ik schat dat je dit refurbished voor zo een 400 Euro zou moeten kopen.
1660 GTX zeker? Die heb ik ook :P
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_218749183
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 11:23 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:

[..]
1660 GTX zeker? Die heb ik ook :P
rtx 2060, werkt nog net met mijn AI Image en Video Generation ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 12 september 2025 @ 12:46:11 #22
194233 Friday12
Originele kloon
pi_218749337
Tweakers best buy guides kan je vaak ook wel wat mee
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')