abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218727585
https://nos.nl/artikel/25(...)al-luchthavens-dicht

Poolse straaljagers schieten op 'Russische drones', aantal luchthavens dicht
De Poolse luchtmacht heeft een aantal drones neergehaald in het Poolse luchtruim. Het leger zegt in een verklaring dat het Russische drones zijn die gebruikt waren bij een aanval op Oekraïne. "Dit is een daad van agressie die een bedreiging vormt voor onze burgers."

Het is onduidelijk om hoeveel drones het gaat. Volgens het leger is een aantal toestellen neergehaald. Premier Tusk benadrukt dat de militaire operatie nog gaande is. De Poolse regering komt om 08.00 uur bijeen voor een noodoverleg, meldt een woordvoerder van de regering.

Vier vliegvelden zijn tijdelijk gesloten vanwege de situatie, onder meer de internationale luchthaven in Warschau. "Als je brokstukken van neergehaalde objecten tegenkomt, benader deze dan niet en schakel de politie in", zegt minister van Defensie Kosiniak-Kamysz op X. Met name in de oostelijke regio's Podlachië, Mazovië en rond de stad Lublin worden mensen aangeraden binnen te blijven.

Rusland heeft nog niet gereageerd op de beschuldiging van Polen. Vorige maand was volgens de Poolse autoriteiten ook een Russische legerdrone neergekomen in Oost-Polen, maar dat werd pas bekend nadat de drone was neergestort. Nu lijkt het te gaan om het eerste incident waarbij een NAVO-land met vliegtuigen Russische toestellen heeft neergehaald.

Verhoogde staat van paraatheid
Polen spreekt van een ongekende schending van het Poolse luchtruim. Het leger is in verhoogde staat van paraatheid gebracht. Militairen kunnen nu versneld worden opgeroepen voor inzet.

Oekraïne had eerder op de avond gemeld dat er Russische drones onderweg waren naar Polen, als onderdeel van een luchtaanval op Oekraïne. Later werd deze verklaring door de Oekraïense luchtmacht ingetrokken.

Christiaan Paauwe, correspondent Midden- en Oost-Europa

"Rusland heeft sinds de grootschalige invasie herhaaldelijk het luchtruim van Polen en andere landen aan de oostflank van de NAVO geschonden met drones en raketten. Tot nu toe besloot Polen steeds deze objecten niet uit de lucht te schieten, maar deze keer vormden de drones een dusdanige dreiging voor burgers dat is ingegrepen. Dat een NAVO-land nu voor het eerst Russische drones uit de lucht schiet is een duidelijke escalatie."
Behalve Poolse straaljagers zijn er ook NAVO-vliegtuigen opgestegen. Het is onduidelijk of Nederland een rol speelt bij de onderscheppingsoperatie. Sinds 1 september helpen Nederlandse F-35-gevechtsvliegtuigen bij het bewaken van het NAVO-luchtruim boven Oost-Europa.

Volgens artikel 5 uit het NAVO-handvest staat een aanval op één lidstaat gelijk op een aanval op alle leden van het militaire bondgenootschap. Het is vaker voorgekomen dat Russische drones, waarmee Oekraïne elke dag wordt aangevallen, zijn doorgedrongen tot het luchtruim van NAVO-landen.

Link van nu.nl https://www.nu.nl/buitenl(...)velden-gesloten.html

Er zijn ook NAVO-vliegtuigen opgestegen, iemand enig idee of dat al eerder is gebeurd?
pi_218727587
Ach zo kennen we onze russische agressor weer, eens afwachten of het niet weer verdere escalatie gaat veroorzaken.
pi_218727595
Salami tactics.

Bekijk deze YouTube-video

Het is echt bizar hoe accuraat Yes Minister nog steeds is
  woensdag 10 september 2025 @ 07:22:31 #4
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_218727601
Gewoon weer een provocatie van de Russen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_218727632
Eerst sturen ze een drone per maand om te zien hoe de NAVO reageert, dan twee drones per maand, dan twee drones per week etc etc. Neerhalen is een goed signaal, echter is het vrij kostbaar om de drones neer te halen, dus de kans is groot dat er volgende week weer een aantal drones over Polen vliegen
  woensdag 10 september 2025 @ 07:33:35 #6
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_218727650
Ontwikkeling van Skyranger maar wat versnellen en er daar een stuk of 100 aan de Poolse grens zetten. Stuk goedkoper dan vliegtuigen.

En een paar honderd naar Oekraïne is ook een prima idee.
pi_218727668
Zo jammer dat we als vergelding niet even Moskou plat gooien.
Zonder wrijving geen glans
  woensdag 10 september 2025 @ 07:39:17 #8
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_218727672
Graag oorlog verklaren aan tyfus Russen
Want het wetboek ken ik ook
pi_218727682
quote:
Oekraïne had eerder op de avond gemeld dat er Russische drones onderweg waren naar Polen, als onderdeel van een luchtaanval op Oekraïne. Later werd deze verklaring door de Oekraïense luchtmacht ingetrokken.
Eerst maar eens afwachten en uitzoeken of dat onbetrouwbare en corrupte Oekraïne niet zelf achter deze actie zit om doelbewust de NAVO erbij te betrekken.

Beetje eenzelfde actie als met het opblazen van de Nordstream.

Het zou mij niks verbazen.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_218727683
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 07:28 schreef byah het volgende:
Eerst sturen ze een drone per maand om te zien hoe de NAVO reageert, dan twee drones per maand, dan twee drones per week etc etc. Neerhalen is een goed signaal, echter is het vrij kostbaar om de drones neer te halen, dus de kans is groot dat er volgende week weer een aantal drones over Polen vliegen
Heeft het VK niet van die laserbeamdingen?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_218727685
Nu niet zo laf doen nu, haal ze in het vervolg ook in het Oekraïense luchtruim neer.
Цой жив
  Moderator woensdag 10 september 2025 @ 07:45:25 #12
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_218727687
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 07:38 schreef Haags het volgende:
Het is maar goed dat een eencellig brein als jij niet aan het roer staat.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_218727691
quote:
3s.gif Op woensdag 10 september 2025 07:44 schreef vosss het volgende:

[..]
Eerst maar eens afwachten en uitzoeken of dat onbetrouwbare en corrupte Oekraïne niet zelf achter deze actie zit om doelbewust de NAVO erbij te betrekken.

Goed punt.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_218727693
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 07:39 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Graag oorlog verklaren aan tyfus Russen
Als je uitkijkt naar het einde van de wereld, dan kan je natuurlijk ook gewoon alleen jezelf opheffen. Het effect is voor jou hetzelfde.
  woensdag 10 september 2025 @ 07:49:09 #15
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_218727696
quote:

[..]

Aluhoedje gespot.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  woensdag 10 september 2025 @ 07:51:03 #16
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_218727710
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 07:48 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Als je uitkijkt naar het einde van de wereld, dan kan je natuurlijk ook gewoon alleen jezelf opheffen. Het effect is voor jou hetzelfde.
Bangeschijterd gespot
Want het wetboek ken ik ook
  Moderator woensdag 10 september 2025 @ 07:51:03 #17
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_218727711
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 07:49 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Aluhoedje gespot.
Niet zo vreemd hé.

twitter
4045
onlogisch
  woensdag 10 september 2025 @ 07:52:12 #18
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_218727714
quote:

[..]

Krijgt Oekraïne zijn drones niet van het westen? Dat is makkelijk te controleren.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_218727724
quote:

[..]

pi_218727726
twitter

De poolse luchtmacht bedankt onze luchtmacht voor het helpen vannacht.

Onze jongens hebben Russische drones neergeschoten vannacht _O_ _O_
  woensdag 10 september 2025 @ 07:59:06 #21
438527 MissButterflyy
pi_218727740
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 07:55 schreef skysherrif het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Sowieso gelul want er valt vast ook wel te volgen vanaf waar de drones zijn vertrokken.
pi_218727747
Om even op te merken:

De kans dat dit door spoofing komt of electronische oorlogsvoering en de drones van hun pad zijn geraakt is vrijwel nul. In dat geval is de drone bestuurloos tot hij uit de EW zone komt waarna hij teruggaat naar de voorafgestelde coordinaten. De ongeveer 10 drones die polen zijn ingegaan hebben zowel de hele reis blijven manoeuvreren alswel zijn ze nooit omgedraaid naar een doel in Oekraine. Daarnaast hebben ze een pad genomen over de grens van Wit Rusland en zelfs lange tijd door Wit Rusland heen gevlogen, een pad dat ze normaal niet vaak nemen.
pi_218727752
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2025 07:59 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Sowieso gelul want er valt vast ook wel te volgen vanaf waar de drones zijn vertrokken.
Oh uiteraard, deze 10 drones zijn al honderden kilometers voor ze polen ingingen door allerlei radarsystemen opgepikt.

De radars, waarmee we gelukkig ook Oekraine wel helpen met real time information, pikken die drones al ver op voor ze zelfs Oekraine binnengaan.
pi_218727755
twitter
pi_218727761
quote:

[..]

:')

Het waren Shahed-drones, die gebruikt Oekraïne helemaal niet. Maar Rusland dat de oorlog escaleert, dat past niet in het narratief natuurlijk.
pi_218727762
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 07:17 schreef Basp1 het volgende:
Ach zo kennen we onze russische agressor weer, eens afwachten of het niet weer verdere escalatie gaat veroorzaken.
En nog steeds staan er genoeg users hier in de rij om de Grote Russische Leider te mogen pijpen.
pi_218727768
Tuurlijk ook geen gekke timing met de Zapad oefening met Wit Rusland die vandaag gaat starten, plus dat ik denk dat Putin zich gesterkt voelt na zijn meeting in China met Xi en Modri.
pi_218727770
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 07:38 schreef Haags het volgende:
Helaas heeft Moskou een Dead Man Switch; een zeer groot schip vol met nukes die om de zoveel tijd contact met het Kremlin moet hebben om te voorkomen dat de lading volautomatisch afgeschoten wordt naar westerse doelen.
  woensdag 10 september 2025 @ 08:05:44 #29
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_218727771
Toch fascinerend; Rusland loopt continu te janken over de expansie van de NAVO, maar het zijn toch vooral de Russen die problemen hebben met hun navigatiesystemen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_218727773
quote:
10s.gif Op woensdag 10 september 2025 07:51 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Niet zo vreemd hé.

[ x ]
Ik weiger te geloven dat mensen onironisch Sander de Wit volgen en lezen.
  Moderator woensdag 10 september 2025 @ 08:07:16 #31
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_218727775
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 08:06 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Wanneer verwacht jij dat Ursula met de strongest possible response zal komen?
4045
onlogisch
pi_218727779
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 08:06 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Bewezen desinformatieverspreider inderdaad.
pi_218727781
quote:
7s.gif Op woensdag 10 september 2025 08:07 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Wanneer verwacht jij dat Ursula met de strongest possible response zal komen?
Je zin leest alsof je hoopt dat ze dus eindelijk eens met daden gaan komen, en dat hoop ik ook.

Tijd om het luchtruim van west oekraine af te sluiten.
pi_218727782
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 08:03 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
:')

Het waren Shahed-drones, die gebruikt Oekraïne helemaal niet.
Ow, jij weet al meer? Bron aub met pics waaruit blijkt dat het Shahed's waren.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_218727799
twitter
  woensdag 10 september 2025 @ 08:13:59 #36
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218727804
quote:

[..]

Dat hebben ze ook alleen maar in opdracht en met behulp van de Amerikanen gedaan in ruil voor steun.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  Moderator woensdag 10 september 2025 @ 08:14:07 #37
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_218727806
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 08:08 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Je zin leest alsof je hoopt dat ze dus eindelijk eens met daden gaan komen, en dat hoop ik ook.

Misschien kan ze er zelf ook naar toevliegen. Of zou ze dan weer gehackt worden door Russen?
4045
onlogisch
pi_218727820
quote:
9s.gif Op woensdag 10 september 2025 08:14 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Misschien kan ze er zelf ook naar toevliegen. Of zou ze dan weer gehackt worden door Russen?
Uh, oke.
pi_218727824
twitter

Reactie Zelensky.
pi_218727831
quote:
7s.gif Op woensdag 10 september 2025 08:08 schreef vosss het volgende:

[..]
Ow, jij weet al meer? Bron aub met pics waaruit blijkt dat het Shahed's waren.
https://www.telegraaf.nl/(...)drones/88329234.html
pi_218727841
Wat een nieuws. Een directe militaire confrontatie tussen de NAVO en Rusland. Ik ben ook erg verbaast, want we leven nog. De profetie luidde dat Putin gelijk op zijn grote rode knop zou drukken en we een half uurtje later aan de gevolgen van een kernbom explosie zouden bezwijken. Wat een sensatie. Trump zal overigens wel weer zijn mond dichthouden, leuke experiment van Rusland.
  woensdag 10 september 2025 @ 08:28:34 #43
438527 MissButterflyy
pi_218727852
quote:
En dat is…?
pi_218727858
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2025 08:28 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
En dat is…?
Moet je meer zien als vaststellen dat Polen bedreigd wordt door een ander land en Navo hulpmiddelen wil hebben om die bedreiging te voorkomen. Meer luchtsteun naar Polen bijv.
pi_218727863
twitter

Eerste keer dat Tusk vannacht/vanochtend volgens mij het duidelijk Russische drones heeft genoemd, wellicht zijn overleg over de gebeurtenissen eerder vanochhtend afgewacht.
pi_218727867
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 08:26 schreef Joppiez het volgende:
Wat een nieuws. Een directe militaire confrontatie tussen de NAVO en Rusland. Ik ben ook erg verbaast, want we leven nog. De profetie luidde dat Putin gelijk op zijn grote rode knop zou drukken en we een half uurtje later aan de gevolgen van een kernbom explosie zouden bezwijken. Wat een sensatie. Trump zal overigens wel weer zijn mond dichthouden, leuke experiment van Rusland.
Niet elke schending leidt direct tot een probleem, goed voorbeeld is die neergeschoten straaljager tussen Rusland-Turkije. https://nl.wikipedia.org/(...)i_Su-24_door_Turkije
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 10 september 2025 @ 08:33:11 #47
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_218727877
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 08:05 schreef ToT het volgende:

[..]
Helaas heeft Moskou een Dead Man Switch; een zeer groot schip vol met nukes die om de zoveel tijd contact met het Kremlin moet hebben om te voorkomen dat de lading volautomatisch afgeschoten wordt naar westerse doelen.
Dat schip is volgens mij meer een beetje een internetmythe :+

Waarmee ik niet zeg dat de VS, Rusland, etc géén plannen hebben voor wat te doen in geval van een dergelijke aanval, natuurlijk :P
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  woensdag 10 september 2025 @ 08:33:14 #48
433994 jigggy
moegenblatvlekker
pi_218727878
Putin loopt de navo te fucken

Water is nat

Terug naar de orde van de dag
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 10 september 2025 @ 08:33:54 #49
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_218727884
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 08:08 schreef skysherrif het volgende:

[..]

Of van heel Oekraïne. Daar heeft Rusland, als vijandige mogendheid, namelijk nul komma nul te zoeken.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  woensdag 10 september 2025 @ 08:34:00 #50
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218727886
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')