Mijn moeder...quote:
Ik heb vroeger ook sigaretten voor mijn moeder gehaald. Dat kon toen nog. Maar of het goed is…quote:Op maandag 8 september 2025 21:09 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Mijn moeder...
Nja toen was alles nog niet zo breed uitgemeten
quote:Op maandag 8 september 2025 20:47 schreef Watmoetjenou het volgende:
Zou zit wettelijk zijn toegestaan?
Leeftijdgrens bij verkoop van tabak en rookwarenquote:Boetes voor overtreding leeftijdgrens
Is tijdens een inspectie geconstateerd dat u rookwaren heeft verkocht aan een jongere onder de 18 jaar? Dan stelt de inspecteur een rapport van bevindingen op. Hierin staat de overtreding beschreven.
Op basis van het rapport beslist het team Bestuurlijke maatregelen (TBM) van de NVWA over de hoogte van de boete. Deze kan variëren van 1.360 tot 9.000 euro. Dit is afhankelijk van de grootte van het bedrijf en van eerdere inspecties.
Constateren wij binnen 12 maanden 3 overtredingen van de leeftijdgrens bij uw bedrijf? Dan kunnen wij de tabaksverkoop tijdelijk stilleggen. Deze maatregel heet ook wel 3-strikes-out. Meer informatie over de maatregelen leest u in ons interventiebeleid, en dan vooral in het Specifiek interventiebeleid Tabak en rookwaren (IB02-SPEC31).
Dit dus, je hoort ten alle tijden jonge kinderen buiten de deur te houden, al helemaal als ze zo jong zijn.quote:
Nou voor mijn moeder was het niet goed, die is overleden op 51-jarige leeftijd.quote:Op maandag 8 september 2025 21:11 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik heb vroeger ook sigaretten voor mijn moeder gehaald. Dat kon toen nog. Maar of het goed is…
Nah niet mijn taak. Ik zou het wel doen als ik een kind dat zelfstandig zag kopenquote:Op maandag 8 september 2025 21:15 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Dit dus, je hoort ten alle tijden jonge kinderen buiten de deur te houden, al helemaal als ze zo jong zijn.
Als je het zelf niet kan halen dan moet je het aan een volwassene overlaten die dit wel kan regelen.
De verkoper is hier dus ook fout bezig, ook al is er contact, het kind mag dit nooit aannemen, ik zou er een melding van maken, camerabeelden zullen wel genoeg vrij geven en kan de verkoper een flinke boete verwachten lijkt me.
Probleem is: Als dit wordt toegestaan, dat ik dan niet raar van op kijk dat het bovenstaande ook regelmatig zou gebeuren.quote:Op maandag 8 september 2025 21:16 schreef Watmoetjenou het volgende:
[..]
Nah niet mijn taak. Ik zou het wel doen als ik een kind dat zelfstandig zag kopen
Die goeie oude tijdquote:Op maandag 8 september 2025 21:21 schreef Hyperdude het volgende:
Andere Tijden
In de 6e klas lagere school had ik een leraar waarvoor je sigaretten mocht halen bij de sigarenboer. Kreeg je een gulden mee voor een pakje Arsenal zonder filter. Van de 10 of 15 cent wisselgeld mocht je iets lekkers kopen.![]()
[ afbeelding ]
En drinkenquote:Op maandag 8 september 2025 21:24 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Die goeie oude tijdtoen roken nog heeeeeel normaal was
Deze burgertruttenmentaliteitquote:Op maandag 8 september 2025 21:15 schreef SpeedyGJ het volgende:
Dit dus, je hoort ten alle tijden jonge kinderen buiten de deur te houden, al helemaal als ze zo jong zijn.
Als je het zelf niet kan halen dan moet je het aan een volwassene overlaten die dit wel kan regelen.
De verkoper is hier dus ook fout bezig, ook al is er contact, het kind mag dit nooit aannemen, ik zou er een melding van maken, camerabeelden zullen wel genoeg vrij geven en kan de verkoper een flinke boete verwachten lijkt me.
De verneukte stem van mijn vader was ook een mooie afschrikking.quote:Op maandag 8 september 2025 21:17 schreef mschol het volgende:
ik deed dat vroeger ook, Ik ben er niet van gaan roken; misschien had het juist wel een mooi afschrikkend effect
Heb je je eigen postgedrag wel eens bekekenquote:Op maandag 8 september 2025 22:10 schreef Mikeytt het volgende:
Ik kocht vroeger ook sigaretten voor mijn ouders. Dat hoeft geen negatieve effecten te hebben op een kind.
Klopt. Als die kinderen minimaal 18 zijn dan mag dat inderdaad. Ook zonder toestemming overigens.quote:Op maandag 8 september 2025 21:11 schreef augurk2025 het volgende:
Sigaretten mogen door kinderen met toestemming van de ouders gewoon gekocht worden
Bizarquote:Op maandag 8 september 2025 23:54 schreef Paddo het volgende:
Ik zag laatst ongeveer hetzelfde, maar dan anders.
Bij het afrekenen bij de Albert Heijn zelfscan kwam de leeftijdsidentificatie in beeld staan. Kan gebeuren met zo'n goddelijk lichaam. De dame die alle zelfscans beheerd liep naar mijn buurman, en vroeg hem om zich te legitimeren. Maar hij bleek niets gekocht te hebben waarvoor dat nodig was. Toen ze haar fout snapte, keek ze naar mij, "Oh, het gaan om jou zelfscan". Ik pakte snel mijn ID, maar dat vond ze niet nodig. Volgens mij drukte ze op haar telefoon op de knop "seniele 65+, hoeft zich niet te identificeren", maar dat weet ik niet zeker.
Uit mijn ooghoek zag ik twee 10-12 jarige jongens twee volle winkelmanden scannen, en er zaten wijnflessen bij. En de jongste jongen kende de dame van de zelfscan. "We mogen de Magnums opeten", zei hij heel enthousiast. Ondertussen kreeg ik "steekproef" op het scherm te staan. Dat komt natuurlijk omdat ze op de knop "Seniele 65+" had gedrukt. Maar het klopte. Toch vroeg ik haar waarom de jongens door de leeftijdscontrole gekomen waren.
"Eigenlijk mogen ze niet door de zelfscan, maar de rij voor de kassa is best lang, en ### (de jongste) vindt het zelfscannen erg leuk. Ze hebben een A4-tje op zak dat ze mevrouw X helpen met boodschappen, omdat die in een scootmobiel zit kan ze niet goed in de winkel uit de voeten. Soms geeft ze het boodschappenlijstje aan personeel, maar deze jongens wonen in haar straat en helpen haar regelmatig." Ze ging voor de ruit staan, en zwaaide naar een vrouw in een scootmobiel. Er zat een Lidl tas achterop, en ik kreeg de indruk dat die de zuurstofflessen waar een COPD'er mee rondzeult uit het oog hielden. Ze was een shagje aan het bouwen.
En ja: de dame in het scootmobiel woonde waarschijnlijk niet "op stand", en de jongens waren lichtgetint. Dat zijn haar straatgenoten. Maar -met de kennis die ik heb- zijn dit een soort mantelzorgers. En ik hoop dat ze niet op een gegeven moment geen wijn meer willen kopen voor haar omdat dat niet haram is, en ik hoop ook niet dat ze dit doen voor de Magnums.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |