abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218715410
quote:
14s.gif Op maandag 8 september 2025 15:32 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Integendeel.

Dit conflict is zeer eenvoudig: er is al jaar en daar terreur en geweld in deze regio vanuit Arabieren (met name Arabische moslims) jegens Joden. Dit nam toe eind 19e/20e eeuw toen er meer Joden terugkeerden naar deze regio en beide groepen nationalistische ambities kregen. Joden waren altijd bereid met de Arabieren te leven, andersom was dit niet het geval.
Het naar internationaal recht illegaal bezetten van Palestijnse gebieden is begonnen in 1967, na de Zesdaagse Oorlog. Dat Hamas en Iran de staat Israel willen vernietigen zal best, maar Palestijnen die uit hun eigen gebied verjaagd worden, van wie de huizen op hun eigen grondgebied worden platgewalst, die van de een op de andere dag verdreven worden uit gebied waar ze werkten en hun geld verdienden, door bezetters die maling hebben aan eigendom en internationaal recht, dat soort dingen maakt dat het geen simpele oorlog is tussen goeden en kwaden. Het is veel complexer dan dat.
pi_218715445
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 15:43 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Totdat je die 321 asielzoekers eruit kunt filteren, kun je er beter geen een opnemen. Scheelt je heel wat ellende dus.
Je moet je beleid vooral niet laten bepalen door dat tendentieuze gezwets van Farage.
pi_218715451
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 15:48 schreef recursief het volgende:

[..]
Je moet je beleid vooral niet laten bepalen door dat tendentieuze gezwets van Farage.
Ik heb ook niet de indruk dat Denemarken dat doet.
pi_218715460
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 15:40 schreef recursief het volgende:

[..]
Omdat Nigel Farage dat zegt is het niet opeens waar. Sterker nog: wat Farage hier doet is liegen met cijfers. hij redeneert achteruit: hij noemt een subgroep van 321 asielzoekers (uit Gaza verdreven vluchtelingen uit Libanon) die in aanraking gekomen zijn met justitie maar hij "vergeet" te vermelden dat er bijna 20.000 Palestijnen in Denemarken wonen die eerst naar Libanon zijn gevlucht en daarna in Denemarken terecht zijn gekomen.
Er wordt natuurlijk altijd naar een sample gekeken, het is mij verder niet duidelijk in hoeverre deze representatief is. Als jij daar cijfers of meer details van hebt mag je die zeker delen ...
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_218715464
Het land doet niet bijster goed werk wat betreft het 'veilig houden voor Joden' he?
pi_218715481
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 15:45 schreef recursief het volgende:

[..]
Het naar internationaal recht illegaal bezetten van Palestijnse gebieden is begonnen in 1967, na de Zesdaagse Oorlog. Dat Hamas en Iran de staat Israel willen vernietigen zal best, maar Palestijnen die uit hun eigen gebied verjaagd worden, van wie de huizen op hun eigen grondgebied worden platgewalst, die van de een op de andere dag verdreven worden uit gebied waar ze werkten en hun geld verdienden, door bezetters die maling hebben aan eigendom en internationaal recht, dat soort dingen maakt dat het geen simpele oorlog is tussen goeden en kwaden. Het is veel complexer dan dat.
De Palestijnen hebben hier helemaal nooit een eigen gebied gehad. Voor 1967 was de Westelijke Jordaanoever in handen van Jordanië, die verloren dit gebied toen in de Zesdaagse Oorlog aan Israël en wilde het ook niet meer terug. Hoe dit gebied dus ineens 'Palestijns grondgebied' zou zijn blijft onduidelijk.

Momenteel is de Westelijke Jordaanoever betwist gebied. Israël zou het gebied het liefst aan Israël toevoegen, een flink deel van de internationale gemeenschap wil er een Palestijnse staat van maken. Wat natuurlijk lastig is gezien de vele Joden die er nu wonen. Die gebieden zijn al in handen van Israël.

Vergeet ook niet dat de Palestijnen zelf een tweestatenoplossing meermaals zelf hebben afgewezen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_218715504
Was het beter geweest als Israël zich nooit terug had getrokken en gebieden op had gegeven aan dit stelletje terroristen?
pi_218715518
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 15:54 schreef PieterDeRijcke het volgende:
Was het beter geweest als Israël zich nooit terug had getrokken en gebieden op had gegeven aan dit stelletje terroristen?
Dat sowieso, maar Israël en het Westen hadden al veel eerder moeten concluderen dat er met de Palestijnen niet samen te leven valt en dus moeten ingrijpen en de Arabieren die zichzelf 'de Palestijnen' noemen onder brengen in andere Arabische en Islamitische landen. Van origine hebben Arabieren en de Islam ook helemaal niets te zoeken in dit gebied.
pi_218715521
quote:
14s.gif Op maandag 8 september 2025 15:49 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Er wordt natuurlijk altijd naar een sample gekeken, het is mij verder niet duidelijk in hoeverre deze representatief is. Als jij daar cijfers of meer details van hebt mag je die zeker delen ...
Oh, nou mag ik met de feiten komen die Farage weg laat? Dat is een beetje de omgekeerde wereld. Verder is dit filmpje vrij bekend en zal je de discussie er over makkelijk kunnen terigvinden. Ik zal je wat betreft 1 statistiek wat meer cijfers geven:
De 204 veroordeelden zijn niet alleen mensen met een onvoorwaardelijke gevangenisstraf, dat zijn er 37. In verreweg het grootste deel van de veroordeelden gaat het om mensen die een boete of vergelijkbaar hebben gekregen. Waarvoor is me niet bekend, maar dat kan voor wildplassen of door rood rijden zijn, of voor openbare dronkenschap. Werkelijk geen idee.

bron

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-09-2025 16:00:53 ]
pi_218715529
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2025 14:58 schreef Gehakt_bal het volgende:

[..]
Dit zegt ook precies hoe Hamas in elkaar steekt. Een terreurorganisatie die alleen uit is op de volledige vernietiging van Israël.
Ik bedoel, genoeg leden hier die hetzelfde gedachtegoed hebben :P
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_218715552
quote:
14s.gif Op maandag 8 september 2025 15:51 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
De Palestijnen hebben hier helemaal nooit een eigen gebied gehad.
Nuance is belangrijk. Ik heb het ook niet Palestina genoemd. Ik heb wel gezegd dat de Palestijnen die daar woonden door Joodse kolonisten zijn verdreven, waarbij hun huizen vaak zijn vernietigd. Die gebieden zijn vervolgens bezet, wat naar internationaal recht illegaal is.
pi_218715608
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 15:58 schreef recursief het volgende:

[..]
Oh, nou mag ik met de feiten lpmen die Farage weg laat? Dat is een beetje de omgekeerde wereld. Verder is dit filmpje vrij bekend en zal je de discussie er over makkelijk kunnen terigvinden. Ik zal je wat betreft 1 statistiek wat meer cijfers geven:
De 204 veroordeelden zijn niet alleen mensen met een onvoorwaardelijke gevangenisstraf, dat zijn er 37. In verreweg het grootste deel van de veroordeelden gaat het om mensen die een boete of vergelijkbaar hebben gekregen. Waarvoor is me niet bekend, maar dat kan voor wildplassen of door rood rijden zijn, of voor openbare dronkenschap. Werkelijk geen idee.

bron
Het is meer dan Farage zich hier beroept op een subset van alle Palestijnen anno 2025 in Denemarken. Ik zou niet weten in hoeverre die cijfers te generaliseren zijn naar het grotere geheel, maar het is ook onzinnig om deze uitkomsten maar meteen te bagatelliseren.
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 16:00 schreef recursief het volgende:

[..]
Nuance is belangrijk. Ik heb het ook niet Palestina genoemd. Ik heb wel gezegd dat de Palestijnen die daar woonden door Joodse kolonisten zijn verdreven, waarbij hun huizen vaak zijn vernietigd. Die gebieden zijn vervolgens bezet, wat naar internationaal recht illegaal is.
Zeker, dat gebeurt nu absoluut. Maar het gebeurde ook met Joden toen Jordanië die gebied annexeerden, Joodse dorpen werden gezuiverd (denk bijvoorbeeld aan Gush Etzion of de Joodse wijk in Jerusalem) en talloze religieuze plekken vernietigd.

En de grote vraag is dus waarom het internationaal recht die gebied als 'bezet' noemt, het toeschrijft aan een Palestijnse staat (die er nooit is geweest) waar dit nauwelijks werd gedaan toen Jordanië het had geannexeerd.

De selectieve verontwaardiging is wat dit betreft nogal opmerkelijk. Volgens het juridische principe van uti possidetis juris is er namelijk een goed argument te maken dat dit gebied Israël toebehoort en niet de Palestijnen.
pi_218715791
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 15:29 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Israël heeft al decennia perspectief. Hun eigen land, autonomie, welvaart, sterke defensie etc. Allemaal dingen die de Palestijnen wordt onthouden door Israël.

Je hebt volgens mij niet door wie hier de machtige partij en wie hier de onmachtige partij is. De Palestijnen kunnen niks (serieus) tegen Israël behalve aanslagen plegen. Israël hoeft niet voor haar bestaan te vrezen. De Palestijnen wel.
Israël wordt bestookt door tienduizenden raketten en zie ook 7 oktober. De oproepen van Hamas, Hezbollah etcetera zijn heel duidelijk: alle joden moeten uitgeroeid worden.

Plus, Palestijnen krijgen vele miljarden aan hulp. Meeste geld van iedereen op aarde.

En wat doen ze ermee?

Tunnels bouwen, en raketten afvuren. Tja, dan ben je toch helemaal zelf schuldig aan de situatie. Palestijnen dragen de volle agency over hun acties!
pi_218715813
quote:
14s.gif Op maandag 8 september 2025 16:08 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Het is meer dan Farage zich hier beroept op een subset van alle Palestijnen anno 2025 in Denemarken. Ik zou niet weten in hoeverre die cijfers te generaliseren zijn naar het grotere geheel, maar het is ook onzinnig om deze uitkomsten maar meteen te bagatelliseren.
[..]
Zeker, dat gebeurt nu absoluut. Maar het gebeurde ook met Joden toen Jordanië die gebied annexeerden, Joodse dorpen werden gezuiverd (denk bijvoorbeeld aan Gush Etzion of de Joodse wijk in Jerusalem) en talloze religieuze plekken vernietigd.

En de grote vraag is dus waarom het internationaal recht die gebied als 'bezet' noemt, het toeschrijft aan een Palestijnse staat (die er nooit is geweest) waar dit nauwelijks werd gedaan toen Jordanië het had geannexeerd.

De selectieve verontwaardiging is wat dit betreft nogal opmerkelijk. Volgens het juridische principe van uti possidetis juris is er namelijk een goed argument te maken dat dit gebied Israël toebehoort en niet de Palestijnen.
Volgens mij is er bij de meeste mensen niet zoveel selectieve verontwaardiging. Dat is het nou juist: er zijn klootzakken aan beide zijden. En dat wordt door ontzettend veel mensen (en staten) ook erkend.

Maar wat het lastig maakt is dat je geen aandacht kan vragen voor het leed van gewone Palestijnen zonder antisemiet of Hamassympathisant genoemd te worden, en dat je ook geen oog mag hebben voor de positie van de Israeliërs omdat daar ook extremisten met bloed aan hun handen rondlopen. Een normal feitelijke discussie met oog voor beide kanten, en vooral met oog voor normale burgers die niet om deze ellende gevraagd hebben is vrijwel onmogelijk.
pi_218715940
quote:
14s.gif Op maandag 8 september 2025 16:08 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Omdat Denemarken een nogal restrictief beleid heeft tav het toelaten van buitenlanders, kun je ervan uitgaan dat de gemiddelde Palestijn nog erger is als de statistiek uit Denemarken.
Deze mensen sporen gewoon niet, dat komt door 100 jaar indoctrinatie, hun achterlijke cultuur en geloof.
Ik mag hopen dat Nederland deze lui niet gaat binnenhalen.

OT; Zo kennen we Hamas weer, terrorisme in de vorm van het doden van onschuldige burgers
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_218716429
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 16:35 schreef recursief het volgende:

[..]
Volgens mij is er bij de meeste mensen niet zoveel selectieve verontwaardiging. Dat is het nou juist: er zijn klootzakken aan beide zijden. En dat wordt door ontzettend veel mensen (en staten) ook erkend.

Maar wat het lastig maakt is dat je geen aandacht kan vragen voor het leed van gewone Palestijnen zonder antisemiet of Hamassympathisant genoemd te worden, en dat je ook geen oog mag hebben voor de positie van de Israeliërs omdat daar ook extremisten met bloed aan hun handen rondlopen. Een normal feitelijke discussie met oog voor beide kanten, en vooral met oog voor normale burgers die niet om deze ellende gevraagd hebben is vrijwel onmogelijk.
Wat je nu doet is het scheppen van een valse balans, of te wel bothsidesism.

Je hebt volledig gelijk in dat natuurlijk er 'klootzakken' aan beide kant zijn, net zo goed als je bijvoorbeeld vervelende Russen als Oekraïners zult hebben.

Maar dat maakt deze oorlog geen situatie waar beide kanten schuld hebben. Het waren immers toch echt de Russen die zelf besloten Oekraïne binnen te vallen en hier al jaar en dag de Arabieren die het op Joden en Israël hebben gemunt.

Het leed van de gewone Palestijn (het is ook maar de vraag hoeveel er zijn die geen moslimfundamentalisme, bereidheid tot terreur en antisemitisme omarmen) is het directe resultaat van het gedrag en gedachtegoed van de medeburgers en vooral de beleidsbepalers, wat zoals we weten een heuse terreurgroepering betreft.

Kortom: als twee partijen in conflict zijn zullen er geheid aan beide kanten slachtoffers vallen, maar slachtoffers aan beide kanten wil niet zeggen dat beide kanten ook schuld hebben en we een valse balans kunnen optuigen.
  maandag 8 september 2025 @ 17:59:56 #92
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_218716439
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 17:54 schreef Yasmin__x het volgende:
Het verbaast mij dat er zo weinig aanslagen worden gepleegd is pisrael. Na alles wat die terreurstaat op zijn conto heeft zou je verwachten dat er al een stuk of 569 aanslagen waren.

Ze komen er te goed vanaf.
Jij spoort ook niet 8)7
"Hoka Hey!"
pi_218716442
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 17:59 schreef matspontius het volgende:

[..]
Jij spoort ook niet 8)7
Je moeder ook niet.
Aan het typen...
pi_218716457
quote:
14s.gif Op maandag 8 september 2025 17:58 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Wat je nu doet is het scheppen van een valse balans, of te wel bothsidesism.

Je hebt volledig gelijk in dat natuurlijk er 'klootzakken' aan beide kant zijn, net zo goed als je bijvoorbeeld vervelende Russen als Oekraïners zult hebben.

Maar dat maakt deze oorlog geen situatie waar beide kanten schuld hebben. Het waren immers toch echt de Russen die zelf besloten Oekraïne binnen te vallen en hier al jaar en dag de Arabieren die het op Joden en Israël hebben gemunt.

Het leed van de gewone Palestijn (het is ook maar de vraag hoeveel er zijn die geen moslimfundamentalisme, bereidheid tot terreur en antisemitisme omarmen) is het directe resultaat van het gedrag en gedachtegoed van de medeburgers en vooral de beleidsbepalers, wat zoals we weten een heuse terreurgroepering betreft.

Kortom: als twee partijen in conflict zijn zullen er geheid aan beide kanten slachtoffers vallen, maar slachtoffers aan beide kanten wil niet zeggen dat beide kanten ook schuld hebben en we een valse balans kunnen optuigen.
Q.E.D.
pi_218716462
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 17:54 schreef Yasmin__x het volgende:
Het verbaast mij dat er zo weinig aanslagen worden gepleegd is pisrael. Na alles wat die terreurstaat op zijn conto heeft zou je verwachten dat er al een stuk of 569 aanslagen waren.

Ze komen er te goed vanaf.
Er zijn in de afgelopen 50 jaar dan ook al bijna 1500 aanslagen gepleegd tegen Israël.
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 17:59 schreef Yasmin__x het volgende:
Kijk de rechtsextremisten hier eens allemaal geschokt reageren.

Een aanslagje in pisrael, nou, nou, wat erg. 6 doden maar liefst.

De laffe joden plegen al sinds 2023 dagelijks meerdere aanslagen in Gaza, maar dat vergeten we even voor het gemak. :')

Losers.
Wat vind jij eigenlijk van partijen zoals Hamas en de Palestijnse Jihad?
pi_218716475
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 15:58 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Ik bedoel, genoeg leden hier die hetzelfde gedachtegoed hebben :P
Dit is precies wat ik bedoel. Je moet je woorden echt op een goudschaaltje leggen, want voor je het weet word je ervan beticht een Hamasaanhanger te zijn. Of andersom een genocide toe te juichen. Kap daar toch eens mee. Het is een moderne Godwin, de discussie is gewoon over na dit soort gezeik.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-09-2025 18:05:22 ]
  Forum Admin maandag 8 september 2025 @ 18:07:00 #97
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218716488
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 18:04 schreef recursief het volgende:

[..]
Dit is precies wat ik bedoel. Je moet je woorden echt op een goudschaaltje leggen, want voor je het weet word je ervan beticht een Hamasaanhanger te zijn. Of andersom een genocide toe te juichen. Kap daar toch eens mee. Het is een moderne Godwin, de discussie is gewoon over na dit soort gezeik.
Is ook de tijd waar we in leven. Je bent ergens voor, of tegen. Links of rechts. Etc.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218716489
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 18:04 schreef recursief het volgende:

[..]
Zo zwart-wit is het niet, maar de selectieve verontwaardiging van Westerlingen die zich op basis van emotie (beelden en narratieven vanuit de media) mee laten slepen in die conflict en op steeds radicalere manieren pro-Palestijnse standpunten innemen, is wel zorgwekkend.
pi_218716491
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2025 15:28 schreef capricia het volgende:
Dit gaat gewoon door tot ze geen buren meer zijn en een van beiden weg is.
En zoals dat er nu naar uit ziet, gaat dat niet Israël zijn.
Dat gaat ook niet Hamas of de Palestijnen zijn. :)

Dus de joden zullen nooit veilig zijn, Hamas is net onkruid, dat vergaat niet. :) :) :) *O*

En maar goed ook.
Aan het typen...
  Forum Admin maandag 8 september 2025 @ 18:08:59 #100
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218716497
quote:
14s.gif Op maandag 8 september 2025 18:07 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Zo zwart-wit is het niet, maar de selectieve verontwaardiging van Westerlingen die zich op basis van emotie (beelden en narratieven vanuit de media) mee laten slepen in die conflict en op steeds radicalere manieren pro-Palestijnse standpunten innemen, is wel zorgwekkend.
Pro Palestina zijn is het probleem hier niet. Wat wel gevaarlijk is is als het is gebaseerd op foutieve informatie.

Aan de andere kant heb je ook mensen waarbij Israël niks fouts kan doen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')