Japan in Deep Trouble - Prime Minister Resignsquote:
De Japanse economie staat op het punt om in te storten, iets wat beleggers niet hadden zien aankomen.
Japan werd vroeger beschouwd als de meest betrouwbare schuldeiser ter wereld. Maar nu begint de economie op meerdere fronten te kraken.
Een instortende obligatiemarkt, inflatoire druk, externe schokken door een mogelijke handelsoorlog met de VS en een onmogelijke schuldenlast komen samen in wat wellicht de ernstigste economische crisis van Japan in decennia zal zijn.
Langzaam maar zeker begint de economische situatie in Japan de wereldwijde markten te schudden.
quote:Japan is the world's fourth largest economy, but it faces a long list of serious challenges. From an ageing and shrinking population to record levels of debt, weak productivity, and a fragile currency, Japan's economy is struggling to find growth.
Er zijn entiteiten die ervan overtuigd zijn dat binnen 3 maanden the shit hits the fan. Dat zou best eens kunnen. Dus mogelijk nog voor eind 2025 the perfect storm. We gaan het beleven.quote:Op zondag 7 september 2025 16:30 schreef Digi2 het volgende:
Japan kan naast de UK en Frankrijk de domino zijn die het wereldwijde fiat valuta systeem kan laten imploderen.
Hide yo kids hide yo wivesquote:Op zondag 7 september 2025 17:46 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Er zijn entiteiten die ervan overtuigd zijn dat binnen 3 maanden the shit hits the fan. Dat zou best eens kunnen. Dus mogelijk nog voor eind 2025 the perfect storm. We gaan het beleven.
Japan is momenteel niet erg duur om te bezoeken.quote:Op zondag 7 september 2025 17:50 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Jammer. Ik wil graag eens een keer naar Japan gaan. Mooi land en cultuur.
Gewoon gaan. Het is al enorm goedkoop nu. En als de economie "instort" alleen maar nog meer.quote:Op zondag 7 september 2025 17:50 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
De economie zit dan ook al 30 jaar op slotquote:Op zondag 7 september 2025 17:57 schreef Twiitch het volgende:
Ik hoor al dertig jaar dat Japan op instorten staat.
Er komt geen einde aan het de financiele wereld, hooguit aan het fiat valuta systeem. Er zal al snel een alternatief systeem opgetuigt gaan worden.quote:Op zondag 7 september 2025 17:49 schreef Ludachrist het volgende:
Yes, weer eens een financieel einde van de wereld topic.
Een totale collaps van "het systeem" as we know it is m.i. best welkom. Als we de vrouwen en kinderen tijdelijk in het achterhuis moeten verbergen is een gering offer.quote:
Heel lang kon Japan de hoge staatsschuld blijven financieren door de lage rentestanden. Hier is nu een einde aan gekomen. De herfinanciering van deze schuldenberg wordt nu snel steeds duurder. Nu al bestaat 25% van de staatbegroting uit rente en aflossing. Dat zal al snel sterk oplopen tot meer dan 30% en dat gaat grote gevolgen hebben voor de zorg en pensioenen omdat daarop flink bezuinigd zal moeten worden, er is geen alternatief, behalve dan hyperinflatie, maar dat maakt het uiteindelijk alleen maar erger.quote:Op zondag 7 september 2025 17:57 schreef Twiitch het volgende:
Ik hoor al dertig jaar dat Japan op instorten staat.
Yep, voor zover mij bekend is er nog maar 1 land met een lage langlopende rente overgeblevenquote:Op zondag 7 september 2025 19:04 schreef Perrin het volgende:
Japan is slechts de kanarie in de kolenmijn..
quote:Switzerland 10-Year Government Bond Yield
Switzerland 10Y Bond Yield 0.283%
Gok dat zodra de hele teringzooi klapt een mooi moment is.quote:Op zondag 7 september 2025 17:50 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Yes. Spannende tijden.quote:Op zondag 7 september 2025 19:12 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Yep, voor zover mij bekend is er nog maar 1 land met een lage langlopende rente overgebleven![]()
Het overal oplopen van de langlopende rentes tekent het wankelen van het wereldwijde fiat valuta systeem, het blijft nu niet langer bij 1 of slechts enkele landen zoals in het recente verleden.
[..]
Als het ergens *wel* een oplossing zou zijn, dan is het Japan wel. Die hebben nog zo weinig immigratie en zoveel historie van immigratie in andere landen om de do's en don't af te kunnen kijken en ter harte te nemen dat ze het redelijk zorgvuldig zouden kunnen inschieten.quote:Op zondag 7 september 2025 17:43 schreef nixxx het volgende:
Zolang ze maar niet in de “immigratie is een oplossing voor vergrijzing “ leugen trappen
Dat ze hoogopgeleide Nederlandse mannen gaan laten immigreren bedoel je? Asking for a friendquote:Op zondag 7 september 2025 20:36 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Als het ergens *wel* een oplossing zou zijn, dan is het Japan wel. Die hebben nog zo weinig immigratie en zoveel historie van immigratie in andere landen om de do's en don't goed ter harte te nemen dat het redelijk zorgvuldig zouden kunnen inschieten.
Sinds 2008 beloven veelal dezelfde mensen dat het hele systeem nu toch echt in korte termijn gaat klappen, dus koop goud van hun sponsoren.quote:Op zondag 7 september 2025 19:12 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Yep, voor zover mij bekend is er nog maar 1 land met een lage langlopende rente overgebleven![]()
Het overal oplopen van de langlopende rentes tekent het wankelen van het wereldwijde fiat valuta systeem, het blijft nu niet langer bij 1 of slechts enkele landen zoals in het recente verleden.
[..]
Ik vraag me af of dit probleem wel opgelost kan worden door de traditionele post-1945/1955 politici van de LDP, aangezien Japan de facto een eenpartijstaat is in alles behalve naam, en zij vooral vasthouden aan de status quo. Er zijn mensen nodig die radicaal de bezem door het systeem halen en niet bang zijn de boel grondig op te schudden, met alle politieke aardbevingen van dien.quote:Op zondag 7 september 2025 18:51 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Heel lang kon Japan de hoge staatsschuld blijven financieren door de lage rentestanden. Hier is nu een einde aan gekomen. De herfinanciering van deze schuldenberg wordt nu snel steeds duurder. Nu al bestaat 25% van de staatbegroting uit rente en aflossing. Dat zal al snel sterk oplopen tot meer dan 30% en dat gaat grote gevolgen hebben voor de zorg en pensioenen omdat daarop flink bezuinigd zal moeten worden, er is geen alternatief, behalve dan hyperinflatie, maar dat maakt het uiteindelijk alleen maar erger.
Nope, dat gebeurd al sinds 1971quote:Op zondag 7 september 2025 20:44 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Sinds 2008 beloven veelal dezelfde mensen dat het hele systeem nu toch echt in korte termijn gaat klappen, dus koop goud van hun sponsoren.
Als er een wanbetaling/default optreed op de obligaties hebben ze vooral zichzelf ermee in de voeten geschoten en als ze yen blijven bijprinten door de centrale bank nog meer obligaties te laten monetariseren stijgt de inflatie, waarschijnlijk doorschietend naar hyperinflatie.quote:Op zondag 7 september 2025 21:02 schreef BEFEM het volgende:
Volgens mij is een heel hoog percentage van de staatsschuld in handen van Japanners zelf. Dat maakt het een stuk minder problematisch.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |