Ik vind dat ze non stop moreel bedroevend stemmen mbt moties.quote:Op zondag 5 oktober 2025 09:12 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
De mensen die dachten dat Omtzigt de messias was, en nu terugkeren naar het CDA
de globalistische waardenpakket bedoel je?quote:Op zondag 5 oktober 2025 10:40 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik vind dat ze non stop moreel bedroevend stemmen mbt moties.
CDA klinkt midden en VVD idem, maar delen semi het waardenpakket van GroenLinks.
Allicht ja, dat stikstof geneuzel.... Wolf... Waar zijn we mee bezig?quote:Op zondag 5 oktober 2025 22:22 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
de globalistische waardenpakket bedoel je?
Andersom wil Wilders natuurlijk wel dolgraag in een kabinet met GL/PvdA stappen.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:00 schreef Telefoonvork het volgende:
Gaan we een regering zien met 5 partijen? Ik ga die soap op de voet volgen.
GL/PvdA wil namelijk niet regeren met de PVV.
PVV hoef je helemaal niet op te nemen in mogelijke coalities, die hebben zichzelf zo compleet onmogelijk gemaakt dat geen enkele partij met ze gaat samenwerken. In ieder geval niet zolang PVV, BBB en JA21 samen geen meerderheid hebben.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 09:03 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Andersom wil Wilders natuurlijk wel dolgraag in een kabinet met GL/PvdA stappen.
Zo op het eerste gezicht zou je kunnen denken dat Partij voor de Dieren en BBB beide het beste willen voor dieren maar de kans dat ze het ooit eens worden over wat dan ook op het gebied van dieren lijkt me redelijk tot totaal onwaarschijnlijk. Hoeveel nut heeft het dan om samenwerking te onderzoeken? Het bij voorbaat uitsluiten heeft in dit geval ook weinig nut want dat is volkomen duidelijk.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 11:02 schreef Black_Baron het volgende:
Ik heb toch wel de voorkeur dat meerderheidscombinaties met vier partijen serieus onderzocht gaan worden.
En Jantje wil niet met Pietje op voorhand, vind ik een en al gejank.
Interessante gedachte.quote:Op zondag 12 oktober 2025 10:58 schreef Breekfast het volgende:
Nu weer 2 zetels voor 50+, man man man waar is de kiezer mee bezig. We hebben echt een kiesdrempel van 5% nodig om het land nog enigszins bestuurbaar te houden.
De grootte van de PVV blijft natuurlijk een struikelblok maar hier kun je veel meer mee dan met al die kleine partijen.quote:Op zondag 12 oktober 2025 11:29 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Interessante gedachte.
Laten we eens de top6 pakken uit de laatste peiling hierboven en de resterende zetels evenredig verdelen over deze partijen, dan komen we op het volgende:
PVV 40
CDA 31
GL-PvdA 28
D66 18
VVD 17
JA21 17
Nog steeds niet een landschap waarin een stabiele coalitie een ruime meerderheid (>80 zetels) kan halen
(ja okee, PVV, CDA en VVD heel misschien.)
Als je het evenredig verdeelt wel ja, maar sommige flanken zijn veel meer versnipperd dan andere. Je kan de zetels die nu naar de partij voor de dieren, DENK, Volt of SP gaan niet evenredig verdelen onder de top 6.quote:Op zondag 12 oktober 2025 11:29 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Interessante gedachte.
Laten we eens de top6 pakken uit de laatste peiling hierboven en de resterende zetels evenredig verdelen over deze partijen, dan komen we op het volgende:
PVV 40
CDA 31
GL-PvdA 28
D66 18
VVD 17
JA21 17
Nog steeds niet een landschap waarin een stabiele coalitie een ruime meerderheid (>80 zetels) kan halen
(ja okee, PVV, CDA en VVD heel misschien.)
Op zich zijn de zetels zelf al een soort van drempel natuurlijk. Met 5% kiesdrempel zet je de grens op 7-8 zetels. Dat is wel weer veel. Zou einde zijn van bijvoorbeeld een SGP als partij.quote:Op zondag 12 oktober 2025 10:58 schreef Breekfast het volgende:
Nu weer 2 zetels voor 50+, man man man waar is de kiezer mee bezig. We hebben echt een kiesdrempel van 5% nodig om het land nog enigszins bestuurbaar te houden.
En dan was het CDA ook weg geweest.quote:Op zondag 12 oktober 2025 12:00 schreef Momo het volgende:
[..]
Op zich zijn de zetels zelf al een soort van drempel natuurlijk. Met 5% kiesdrempel zet je de grens op 7-8 zetels. Dat is wel weer veel. Zou einde zijn van bijvoorbeeld een SGP als partij.
Als een zetels ongeveer 75.000 stemmers is dan, vind ik 5% grens wel streng hoor. Met 7 zetels zou je dan ongeveer half miljoen mensen hebben die op iets stemmen wat dan niet eens in tweede kamer zou komen.quote:Op zondag 12 oktober 2025 12:02 schreef capricia het volgende:
[..]
En dan was het CDA ook weg geweest.
Maar is dat heel erg? Kan een kleine partij niet teren op de kennis van een grote partij en vice versa? Dat bijvoorbeeld de PvdD op sociaal (arbeids)vlak grote delen overneemt van rapportages/onderzoeken van de GL-PvdA en de GL-PvdA op dierengebied grotendeels kennis weghaalt bij de PvdD?quote:Op zondag 12 oktober 2025 11:34 schreef Breekfast het volgende:
[..]
De grootte van de PVV blijft natuurlijk een struikelblok maar hier kun je veel meer mee dan met al die kleine partijen.
En naast de bestuurbaarheid holt de versnippering in de 2e kamer ook het controlerend vermogen van de kamer uit. Grote fracties kunnen alle dossiers verdelen over hun kamerleden en alle commissievergaderingen bijwonen. Als je 4 zetels hebt dan moet je keuzes maken en laat je de rest van de dossiers zo goed als varen.
Ja. Dat worden wel veel mensen die dan niet meer vertegenwoordigd zijn.quote:Op zondag 12 oktober 2025 12:04 schreef Momo het volgende:
[..]
Als een zetels ongeveer 75.000 stemmers is dan, vind ik 5% grens wel streng hoor. Met 7 zetels zou je dan ongeveer half miljoen mensen hebben die op iets stemmen wat dan niet eens in tweede kamer zou komen.
Eens. En volgens mij zijn de “problemen” die er met al die kleine fracties zijn ook prima op te lossen als politici wat oplossingsgerichter aan het werk gaan.quote:Op zondag 12 oktober 2025 12:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Dat worden wel veel mensen die dan niet meer vertegenwoordigd zijn.
En als we er vanuit gaan dat we al een redelijk kleine tweede Kamer hebben, qua verhouding met het aantal burgers, is een kiesdrempel van 1 zetel ook een prima kiesdrempel.
Die mensen worden met een kiesdrempel nog steeds vertegenwoordigd, maar dan onder een wat grotere paraplu. De kiezers van Volt kunnen prima vertegenwoordigd worden onder een grotere paraplu met D66. Hetzelfde voor de FvD onder een grotere paraplu met PVV. Er zitten met BBB, NSC en CDA nu drie partijen in de kamer die vleugels vormden van de christendemocratie.quote:Op zondag 12 oktober 2025 12:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Dat worden wel veel mensen die dan niet meer vertegenwoordigd zijn.
En als we er vanuit gaan dat we al een redelijk kleine tweede Kamer hebben, qua verhouding met het aantal burgers, is een kiesdrempel van 1 zetel ook een prima kiesdrempel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |