Bizar. Negen jaar geleden ook zelf ingezeten.quote:In de Portugese hoofdstad Lissabon is een van de iconische oude trams ontspoord en de heuvel afgegleden. Volgens Portugese media zijn daarbij zeker drie mensen om het leven gekomen. Twintig mensen raakten gewond, van wie er drie in kritieke toestand zijn.
De kenmerkende gele tram is erg populair onder toeristen. De zogenoemde Glória-kabelbaan brengt passagiers de steile heuvels in de stad op en af. In het voertuig passen tientallen mensen.
Op beelden is te dat de volledige tram gekanteld is en dat de ravage groot is. Hulpdiensten zijn massaal aanwezig op de plek van het ongeluk.
3 weken geleden nog! Komt wel erg dichtbij zoquote:Op woensdag 3 september 2025 20:22 schreef golfer het volgende:
Komt wel heel dichtbij. Vorig jaar nog ingezeten:
[ afbeelding ]
Heb al jaren een vakantiefoto van mij van die Elevador in twee Lonely Planets staan.quote:Op woensdag 3 september 2025 20:23 schreef Aberkullie het volgende:
Ik heb zo’n tram als screensaver op werk. Dit komt me wel erg dichtbij
Datzelfde had ik vorig jaar toen ik er wasquote:Op woensdag 3 september 2025 20:38 schreef NoCigar het volgende:
Oei, ik was daar in mei en toen reed ie niet wegens werkzaamheden. We liepen er wel elke dag langs.
Nee, ik begrijp dat dit diegene is die alleen op- en neer rijdt, een furnicola.quote:Op woensdag 3 september 2025 20:32 schreef BeriBeri het volgende:
Welke is dat, de beroemde tram 28?
Zelf ook paar keer in geweest toen ik in Lissabon woonde
Klopt een funicular. Lissabon heeft er 3.quote:Op woensdag 3 september 2025 20:50 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Nee, ik begrijp dat dit diegene is die alleen op- en neer rijdt, een furnicola.
twee keer de helft misschien welquote:Op woensdag 3 september 2025 21:33 schreef Ericr het volgende:
Zo groot is die tram niet, dan is meer dan de helft dood. Heel heftig.
Ze hadden het over 15 doden en 18 gewonden volgens mij net.quote:Op woensdag 3 september 2025 21:33 schreef Ericr het volgende:
Zo groot is die tram niet, dan is meer dan de helft dood. Heel heftig.
Kunnen 42 personen in.quote:Op woensdag 3 september 2025 21:33 schreef Ericr het volgende:
Zo groot is die tram niet, dan is meer dan de helft dood. Heel heftig.
Meer dan ik dacht. Vond het met 25-30 man al krap.quote:
Dat zeiden wij net ook tegen elkaar.quote:Op woensdag 3 september 2025 21:46 schreef Nia het volgende:
Misschien stonden er beneden ook wel veel mensen te wachten in de rij die geraakt zijn door de omlaag tuimelende tram.
De kabeltram ligt niet helemaal beneden, maar wat wel kan is dat mensen die op de stoep liepen geraakt zijn. Lopen best veel voetgangers omdat het vaak sneller is dan wachten.quote:Op woensdag 3 september 2025 21:46 schreef Nia het volgende:
Misschien stonden er beneden ook wel veel mensen te wachten in de rij die geraakt zijn door de omlaag tuimelende tram.
Er rijden in een dergelijke situatie 2 kabeltrams, ieder op een eigen spoor en ze gebruiken elkaar als contragewichtquote:Op woensdag 3 september 2025 21:52 schreef MissButterflyy het volgende:
Het gaat om 2 wagons. Een wagon is helemaal omver gekieperd en de andere niet.
Ziet er toch steviger uit dan diegenen die door de stad rijden zoals lijn 28.quote:Op woensdag 3 september 2025 21:58 schreef ACT-F het volgende:
Is de kabel geknapt dat die met een rotvaart naar beneden gegaan is? Dat is er niet zachtzinnig aan toegegaan![]()
[ afbeelding ]
Hoe doen ze dat?quote:Op woensdag 3 september 2025 21:54 schreef Peterselieman het volgende:Er rijden in een dergelijke situatie 2 kabeltrams, ieder op een eigen spoor en ze gebruiken elkaar als contragewicht
Omg die filmpjesquote:Op woensdag 3 september 2025 22:01 schreef rutger05 het volgende:
Ik lees net dat het dodental al is opgelopen naar 15 doden.
Een bijzonder triest ongeluk en nationale tragedie. Ik wens de nabestaanden veel sterkte toe.
https://www.telegraaf.nl/(...)aar-15/87988349.html
Klopt. Daar passeren ze elkaar.quote:Op woensdag 3 september 2025 22:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Hoe doen ze dat?
Als ik op Google Maps kijk, dan zit er een bocht in het traject. En alleen een deel van het traject is tweesporig.
Die kabel zit aan beide trams vast en loopt onder/in de straat en loopt via diverse katrollen. Iedere tram staat op 2 aparte rails, alleen liggen die alleen in het midden ver genoeg uit elkaar om passeren mogelijk te maken. Een dergelijk systeem vergt op deze manier de minste energie om de beweging mogelijk te maken.quote:Op woensdag 3 september 2025 22:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Hoe doen ze dat?
Als ik op Google Maps kijk, dan zit er een bocht in het traject. En alleen een deel van het traject is tweesporig.
Zo zie ik het ookquote:Op woensdag 3 september 2025 22:17 schreef Nia het volgende:
Beneden staat de tram die onbeschadigd is? De tram boven is dus losgeraakt en tot die bocht met een rotgang naar gevallen en ontspoord. Man, wat een ravage.
Ik las dat ie tegen een gebouw botste.quote:Op woensdag 3 september 2025 22:17 schreef Nia het volgende:
Beneden staat de tram die onbeschadigd is? De tram boven is dus losgeraakt en tot die bocht met een rotgang naar gevallen en ontspoord. Man, wat een ravage.
Daar lijkt het wel op. Dit is het punt waarop die uit de bocht gevlogen moet zijn:quote:Op woensdag 3 september 2025 22:17 schreef Nia het volgende:
Beneden staat de tram die onbeschadigd is? De tram boven is dus losgeraakt en tot die bocht met een rotgang naar gevallen en ontspoord. Man, wat een ravage.
Het ziet er op de foto's uit alsof het spoor drie rails per richting heeft, en ik vroeg me al af waar die derde rail voor is, maar onder die derde rail zit dus de kabel.quote:Op woensdag 3 september 2025 22:12 schreef Peterselieman het volgende:
Die kabel zit aan beide trams vast en loopt onder/in de straat en loopt via diverse katrollen.
Klopt. Wat ik op de foto's zie, is dat de bovenste helft van het traject als dubbelspoor is uitgevoerd waarbij de rails dus ver genoeg uit elkaar liggen dat de trams elkaar kunnen passeren, en de onderste helft als strengelspoor. Dan heeft iedere tram wel zijn eigen rails, maar de rails liggen dan in elkaar verstrengeld zodat passeren niet mogelijk is. Het voordeel van strengelspoor boven enkelspoor is dat je bij de overgang naar dubbelspoor geen wissels nodig hebt.quote:Op woensdag 3 september 2025 22:12 schreef Peterselieman het volgende:
Iedere tram staat op 2 aparte rails, alleen liggen die alleen in het midden ver genoeg uit elkaar om passeren mogelijk te maken.
De beide trams houden elkaar in evenwicht, dus dan hoeft alleen maar het verschil in gewicht omhoog getrokken dan wel afgeremd te worden.quote:Op woensdag 3 september 2025 22:12 schreef Peterselieman het volgende:
Een dergelijk systeem vergt op deze manier de minste energie om de beweging mogelijk te maken.
Is dat dan 1 hele lange kabel?quote:Op woensdag 3 september 2025 21:58 schreef ACT-F het volgende:
Is de kabel geknapt dat die met een rotvaart naar beneden gegaan is? Dat is er niet zachtzinnig aan toegegaan![]()
[ afbeelding ]
Ja ik ga nie klikkuh ech nie danquote:Op woensdag 3 september 2025 23:02 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Gezien de hoeveelheid filmende toeristen op elke tram (zag ik toen ik er was) zullen er straks ongewtijfeld ook filmpjes komen van op de tram zelf...
Dat gegil van dat kindje..quote:Op woensdag 3 september 2025 23:19 schreef ACT-F het volgende:
Je ziet ook dat die andere tram is doorgeschoten. Het lijkt erop dat die bijna beneden was en die andere dus helemaal van boven naar beneden is gestort:
[ x ]
Oh damn, dat huilende kindquote:Op woensdag 3 september 2025 23:19 schreef ACT-F het volgende:
Je ziet ook dat die andere tram is doorgeschoten. Het lijkt erop dat die bijna beneden was en die andere dus helemaal van boven naar beneden is gestort:
[ x ]
Nou ja, vroeger hadden we hier ook wel onze portie aan dodelijke treinongevallen, de laatste paar decennia vrijwel niet.quote:Op donderdag 4 september 2025 00:19 schreef Drxx het volgende:
De tering man... 3 doden vond ik al schokkend, ik refresh en het zijn er plots 15.
Dit soort shit lijkt steeds vaker voor te komen in Europa, waar dit vroeger alleen in landen als India en Turkije voorkwam. Is dat ook zo, of is dat bias? Want ik krijg er heel erg een 'Europa in free fall'-vibe van.
Het is 18 procent gemiddeld omhoog, dommerd.quote:Op donderdag 4 september 2025 07:19 schreef vosss het volgende:
Ik las net ergens dat dit een traject is van 260 meter.
RIP en alles, maar hoezo rijdt voor zo'n klein kutstukje in godsnaam een tram en waarom zou je daar dan ook nog instappen?
Biasquote:Op donderdag 4 september 2025 00:19 schreef Drxx het volgende:
De tering man... 3 doden vond ik al schokkend, ik refresh en het zijn er plots 15.
Dit soort shit lijkt steeds vaker voor te komen in Europa, waar dit vroeger alleen in landen als India en Turkije voorkwam. Is dat ook zo, of is dat bias? Want ik krijg er heel erg een 'Europa in free fall'-vibe van.
Ja en dus? Dat is toch prima te wandelen?quote:Op donderdag 4 september 2025 07:31 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Het is 18 procent gemiddeld omhoog, dommerd.
Voor 90% van de FOK!ers niet hoor. Die 10 procent is dan de fitte VBL-SC uiteraard zonder @GGMM en @Scrummiequote:Op donderdag 4 september 2025 07:33 schreef vosss het volgende:
[..]
Ja en dus? Dat is toch prima te wandelen?
Pas op dat moment zie je een hevige reactie bij de mannelijke omstanders en rennen door de stofwolken op het wrak af. Misschien dachten ze eerst dat de losgeraakte tram zonder passagiers naar beneden was gedenderd.quote:
Eigenlijk een soort geluk dus. Waren ze beide precies halverwege dan waren ze beide flink nog naar beneden gestort. Das nog steeds lang genoeg om helemaal in de kreukels te liggen.quote:Op woensdag 3 september 2025 23:19 schreef ACT-F het volgende:
Je ziet ook dat die andere tram is doorgeschoten. Het lijkt erop dat die bijna beneden was en die andere dus helemaal van boven naar beneden is gestort:
[ x ]
Als ze beide precies halverwege waren geweest, dan was er een grote kans dat ze op het punt waar het dubbelspoor overgaat in strengelspoor, tegen elkaar waren gebotst en ontspoord, en mogelijk als gevolg daarvan op dat punt tot stilstand gekomen.quote:Op donderdag 4 september 2025 08:42 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Eigenlijk een soort geluk dus. Waren ze beide precies halverwege dan waren ze beide flink nog naar beneden gestort. Das nog steeds lang genoeg om helemaal in de kreukels te liggen.
Kennelijk zit er geen beveiliging op zodat hij in geval dat de kabel breekt of losraakt, tot stilstand komt. Overigens betwijfel ik of je bij gewoon spoor met een hellingspercentage van 18% nog iets aan een rem hebt. In plaats van gewoon spoor zou je dan een tandradbaan moeten hebben.quote:Op donderdag 4 september 2025 08:46 schreef XDo het volgende:
Ik heb niet alles gelezen maar zo’n tramstel heeft geen rem dus?
Als dat echt zo is dan rijden deze trams niet meer. Leuk die nostalgie maar dit is niet meer van deze tijd.quote:Op donderdag 4 september 2025 09:02 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Kennelijk zit er geen beveiliging op zodat hij in geval dat de kabel breekt of losraakt, tot stilstand komt.
Voor op en top gezonde mensen (en/of nog jong) is dat meestal inderdaad zo.quote:Op donderdag 4 september 2025 07:33 schreef vosss het volgende:
[..]
Ja en dus? Dat is toch prima te wandelen?
quote:Onder de dodelijke slachtoffers is een jonge vader, schrijft de Portugese krant Expresso. Zijn 3-jarige zoon liep lichte verwondingen op, de moeder van het kind ernstige verwondingen. De vrouw met de Duitse nationaliteit verkeert na een operatie lichamelijk weer in stabiele toestand, aldus de krant.
ochja zo'n 3jarig kind die dat zijn vader verliest en moeder waargewond in het ziekenhuis. Precies zo'n leeftijd waarin ie nog niet helemaal snapt wat er gaande is maar wel dat het erg is.quote:
quote:Alle kabeltrams voorlopig stil
Alle kabeltrams in Lissabon moeten voorlopig stil blijven staan na het ongeluk woensdagavond waarbij zeventien mensen om het leven kwamen. Intussen hebben getuigen aan Portugese media verteld hoe de ontspoorde tram naar beneden reed en tegen de huizen botste.
Lissabon beseft langzaam maar zeker wat voor ramp er woensdagavond is gebeurd. Rond 18.05 uur (lokale tijd) ontspoorde een van de twee trams van de Elevador da Glória. Die kabeltram legt een steil traject van bijna 300 meter af door de Portugese hoofdstad.
De tram, een populaire bezienswaardigheid voor toeristen, zat op het moment van het ongeluk vol. In de tram is plek voor 42 passagiers. Naast 17 doden raakten 23 mensen gewond, van wie 5 zwaargewond zijn. Onder de lichtere gewonden is ook een driejarig kind. De Portugese regering heeft voor donderdag een dag van nationale rouw afgekondigd.
Het is nog onduidelijk hoe de kabeltram, die bovenaan de heuvel stond, kon ontsporen. Ooggetuigen zagen hoe de tram uit de bocht vloog en tegen huizen aan de rand van de straat botste. Vermoedelijk is de tram daarvoor een groot stuk naar beneden gereden.
De twee trams van de Elevador da Glória zijn met een kabel aan elkaar verbonden. Bij het in- en uitstappen staat de ene tram bovenaan de tramlijn en de andere beneden.
Paniek in de andere tram
Vlak voor het ongeluk was bij de tram die beneden stond een knal te horen, zeggen verschillende inzittenden van die tram tegen CNN Portugal. Op dat moment reed die tram ook onverwacht een klein stukje naar beneden en kwam met een schok tot stilstand tegen het einde van de rails.
Kort daarna zagen inzittenden de bovenste tram naar beneden komen. Er ontstond paniek in de tram die nog beneden stond. Verschillende mensen verlieten die tram door uit de ramen te klimmen.
Mensen renden vervolgens weg, uit angst dat de tram helemaal naar beneden zou komen en ongecontroleerd het plein beneden op zou rijden, vertellen getuigen aan Correio da Manhã. Uiteindelijk botste de tram halverwege de helling tegen de huizen.
Andere kabeltrams blijven voorlopig stilstaan
De krant Observador meldt dat een kabel van de tram is losgebroken. De krant hoorde dat van bronnen bij de brandweer, maar in officiële mededelingen hebben de autoriteiten daar nog niets over gedeeld. Het vervoersbedrijf van Lissabon, Carris, en de Portugese regering hebben een onderzoek aangekondigd naar de oorzaak van het ongeluk.
Intussen blijven de andere kabeltrams in Lissabon voorlopig stilstaan. De burgemeester van Lissabon, Carlos Moedas, heeft dat medegedeeld aan het vervoersbedrijf, meldt Observador. Het stilleggen geldt niet voor de reguliere tramlijnen.
Over de identiteit van de slachtoffers is nog weinig bekend. De autoriteiten hebben alleen bekendgemaakt dat er zowel Portugezen als buitenlanders zijn omgekomen. Maar het is dus nog niet bekend uit welk land de buitenlandse slachtoffers komen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft nog geen informatie dat er Nederlanders onder de slachtoffers zijn.
Een van de dodelijke slachtoffers is de Portugese bestuurder van de kabeltram. Hij is het eerste slachtoffer over wie informatie bekend is. De vakbond deelde na zijn dood een condoleancebericht, melden Portugese media. Daarin wordt de leeftijd van de man niet gedeeld.
Vakbond zet vraagtekens bij het onderhoud
Het vingerwijzen naar mogelijke schuldigen is al begonnen. Een woordvoerder van de vakbond voor ov-personeel zette na het ongeluk in de Portugese media zijn vraagtekens bij het uitbesteden van het onderhoud.
Dat onderhoud wordt uitgevoerd door een extern bedrijf. Maar de vakbond vindt dat het ongeluk laat zien dat Carris zelf het onderhoud moet uitvoeren. Medewerkers van het vervoersbedrijf zouden regelmatig klachten hebben ingediend omdat het onderhoud volgens hen niet goed werd uitgevoerd.
Carris heeft intussen gezegd dat het onderhoud volgens de protocollen verliep. Elke twee jaar rijdt de tram een maand niet voor grotere onderhoudswerkzaamheden. Dat gebeurde voor het laatst in 2024. Bovendien zouden alle maandelijkse, wekelijkse en dagelijkse inspecties zijn uitgevoerd, zegt het vervoersbedrijf.
quote:Het dodental van het ongeluk met de kabeltram in Lissabon is opgelopen naar zeventien. Dat meldt de Portugese omroep RTP. Twee gewonden overleden vannacht in het ziekenhuis.
Omdat het een steile klim van 18% is en je wel heel erg jong en goed ter been moet zijn om dat omhoog te kunnen lopen. Daarbij is het 1 van de meest toeristische attracties van Lissabon. Daarom dus.quote:Op donderdag 4 september 2025 07:19 schreef vosss het volgende:
Ik las net ergens dat dit een traject is van 260 meter.
RIP en alles, maar hoezo rijdt voor zo'n klein kutstukje in godsnaam een tram en waarom zou je daar dan ook nog instappen?
Ik mag toch hopen dat je aan het trollen bent?quote:Op donderdag 4 september 2025 12:18 schreef vosss het volgende:
Voor een van de meest toeristische plekken van zo'n stad ziet het er maar knullig en gammel uit.
Beter hadden ze de winst in gedegen materiaal gestoken.
quote:Op donderdag 4 september 2025 12:18 schreef vosss het volgende:
Voor een van de meest toeristische plekken van zo'n stad ziet het er maar knullig en gammel uit.
Beter hadden ze de winst in gedegen materiaal gestoken.
het is geen oudheidkundige attractie .. het is gewoon openbaar veroer zo als we dat hier kennen.quote:
Wij hebben hier geen bijna authentieke trams uit 1885 rijden die voor het overgrote deel alleen maar toeristen vervoeren over een kleine afstand.quote:Op donderdag 4 september 2025 12:47 schreef RAVW het volgende:
het is geen oudheidkundige attractie .. het is gewoon openbaar veroer zo als we dat hier kennen.
Dus met een bus of tram kaartje kun je gewoon die route rijden.
Ok, Hansquote:Op donderdag 4 september 2025 12:47 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je hebt inhoudelijk niks te melden zie ik al.
Beetje vergelijkbaar zo als je dat vroeger had bij diergaarde blijdorp .. van de trein naar de diergaarde , zo attractie treintje ( soort tractor met aanhangers als wagons) maar daar kon je gebruik van maken met een trein of bus kaart )quote:Op donderdag 4 september 2025 13:10 schreef golfer het volgende:
[..]
Wij hebben hier geen bijna authentieke trams uit 1885 rijden die voor het overgrote deel alleen maar toeristen vervoeren over een kleine afstand.
Maar je hebt gelijk dat dit oude toeristische trammetje ook onderdeel is van het openbaar vervoer.
De kabeltram in Istanbul is zelfs nog ouder, maar is niet meer de originele houten met een stoommachine aangedreven tram:quote:Op donderdag 4 september 2025 12:26 schreef golfer het volgende:
[..]
Ik mag toch hopen dat je aan het trollen bent?
Of ben jij zo iemand die een oudheidkundige attractie (in dit geval uit 1885), die wel regelmatig is gecontroleerd en onderhouden is, het liefst veranderd in iets moderns?
Een Skutje vervangen door een modern jacht?
De Eiffeltoren vervangen door een moderne wolkenkrabber?
Pompeii veranderen in een moderne Vinex-wijk?
Lissabon is wat dat betreft wel meer dan een heuvelje her en der. En als je niet goed ter been bent om wat voor reden dan ook, is het wel fijn dat er een trammejte rijd hoor.quote:Op donderdag 4 september 2025 07:33 schreef vosss het volgende:
[..]
Ja en dus? Dat is toch prima te wandelen?
quote:Op woensdag 3 september 2025 20:18 schreef Guanabana het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)ker-twintig-gewonden
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[..]
Bizar. Negen jaar geleden ook zelf ingezeten.
quote:
quote:Op woensdag 3 september 2025 20:23 schreef Aberkullie het volgende:
Ik heb zo’n tram als screensaver op werk. Dit komt me wel erg dichtbij
quote:Op woensdag 3 september 2025 20:31 schreef Jolige_Joffer het volgende:
[..]
3 weken geleden nog! Komt wel erg dichtbij zo
quote:Op woensdag 3 september 2025 20:32 schreef BeriBeri het volgende:
Welke is dat, de beroemde tram 28?
Zelf ook paar keer in geweest toen ik in Lissabon woonde
quote:Op woensdag 3 september 2025 20:37 schreef Ericr het volgende:
Heb al jaren een vakantiefoto van mij van die Elevador in twee Lonely Planets staan
quote:Op woensdag 3 september 2025 20:38 schreef NoCigar het volgende:
Oei, ik was daar in mei en toen reed ie niet wegens werkzaamheden. We liepen er wel elke dag langs.
quote:Op woensdag 3 september 2025 20:40 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Datzelfde had ik vorig jaar toen ik er was
Jezus, wat is de gemiddelde Fokker toch een sneu figuur.quote:Op woensdag 3 september 2025 20:54 schreef Tjacka het volgende:
1,5 jaar gewoond. Komt wel dichtbij zo
Nouja ik las dat er louter toeristen in zitten.quote:Op donderdag 4 september 2025 14:26 schreef vul_maar_in het volgende:
[..]
Lissabon is wat dat betreft wel meer dan een heuvelje her en der. En als je niet goed ter been bent om wat voor reden dan ook, is het wel fijn dat er een trammejte rijd hoor.
Nee, is naast toeristische attractie ook gewoon openbaar vervoer. Mensen gebruiken ze ook om normaal van en naar werk te gaan.quote:Op donderdag 4 september 2025 14:52 schreef vosss het volgende:
[..]
Nouja ik las dat er louter toeristen in zitten.
quote:Op donderdag 4 september 2025 14:54 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Nee, is naast toeristische attractie ook gewoon openbaar vervoer. Mensen gebruiken ze ook om normaal van en naar werk te gaan.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)rs-nederlandse-groepquote:Het laat volgens Vicente zien hoe populair de tram is. "Er zijn nog drie kabeltrams over in de stad, de tram die nu gecrasht is, is eigenlijk de belangrijkste. Er zijn vrijwel geen Portugezen die er gebruik van maken, de tram zit altijd vol met toeristen."
Ik heb er een paar weken geleden nog ingezeten en voelde gewoon heel veilig aan.quote:Op donderdag 4 september 2025 12:18 schreef vosss het volgende:
Voor een van de meest toeristische plekken van zo'n stad ziet het er maar knullig en gammel uit.
Beter hadden ze de winst in gedegen materiaal gestoken.
De meeste vliegtuigen ook. Gaat ook niet altijd goed.quote:Op donderdag 4 september 2025 15:04 schreef -river- het volgende:
[..]
Ik heb er een paar weken geleden nog ingezeten en voelde gewoon heel veilig aan.
Dan rot je toch op?quote:Op donderdag 4 september 2025 14:35 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Jezus, wat is de gemiddelde Fokker toch een sneu figuur.
Wat wil je nou zeggen makker... Dat er mensen een beetje rond-memen, of misschien oprecht aangeven dat ze zich bedenken dat zij het hadden kunnen zijn?quote:Op donderdag 4 september 2025 14:35 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Jezus, wat is de gemiddelde Fokker toch een sneu figuur.
Dag, burgemeester.quote:Op donderdag 4 september 2025 16:36 schreef Nia het volgende:
Ik lees net in een bericht dat de huidige burgermeester Carlos Moedas besloot tot het privatiseren van het onderhoud. Hij schonk geen aandacht aan de waarschuwingen die kwamen van het kundige Carris personeel dat al generaties lang de kennis over de trams doorgeeft.
quote:
Godverdomme.quote:Op woensdag 3 september 2025 22:12 schreef vul_maar_in het volgende:
Hoop niet dat dit achterstallig onderhoud gerelateerd is.
quote:Op donderdag 4 september 2025 17:24 schreef Barbusse het volgende:
Het moet wel echt met een rotvaart zijn gegaan want ik zie nu beelden op TV waar de trambaan zelf gewoon uit de grond gerukt is
Een ondergrondse kabel had het begeven.quote:Op donderdag 4 september 2025 17:24 schreef Barbusse het volgende:
Het moet wel echt met een rotvaart zijn gegaan want ik zie nu beelden op TV waar de trambaan zelf gewoon uit de grond gerukt is
Dat heeft hier niets mee te maken.quote:Op donderdag 4 september 2025 16:02 schreef Zorro het volgende:
[..]
De meeste vliegtuigen ook. Gaat ook niet altijd goed.
Natuurlijk wel.quote:Op donderdag 4 september 2025 18:53 schreef -river- het volgende:
[..]
Dat heeft hier niets mee te maken.
Corruptie blijft een ding in Portugal...quote:Op donderdag 4 september 2025 16:36 schreef Nia het volgende:
Ik lees net in een bericht dat de huidige burgermeester Carlos Moedas besloot tot het privatiseren van het onderhoud. Hij schonk geen aandacht aan de waarschuwingen die kwamen van het kundige Carris personeel dat al generaties lang de kennis over de trams doorgeeft.
Nog sneuer om je tijd te verdoen met die berichten eruit te vissen én onder elkaar te zetten....quote:Op donderdag 4 september 2025 14:35 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Jezus, wat is de gemiddelde Fokker toch een sneu figuur.
quote:Op donderdag 4 september 2025 12:18 schreef vosss het volgende:
Voor een van de meest toeristische plekken van zo'n stad ziet het er maar knullig en gammel uit.
Beter hadden ze de winst in gedegen materiaal gestoken.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)-van-onderhoud-grootquote:Trampersoneel Lissabon klaagde al langer over staat van onderhoud, groot onderzoek ingesteld
Ga je als familie naar het mortuarium om je geliefde te identificeren blijkt ie nog te levenquote:Op vrijdag 5 september 2025 12:38 schreef golfer het volgende:
Bron NOS:
Hoe verschrikkelijk ook, maar 1 slachtoffer minder:
De politie in Portugal heeft alle zestien doden van het ongeluk met een kabeltram in Lissabon geïdentificeerd. Het gaat om vijf Portugezen en elf mensen uit het buitenland.
Gisteren werd al van een deel van de slachtoffers de nationaliteit bekend. Bij de buitenlanders gaat het om drie Britten, twee Zuid-Koreanen en twee Canadezen. De andere slachtoffers komen uit Zwitserland, Oekraïne, Frankrijk en de VS.
De politie had ook gemeld dat er een Duitser om het leven was gekomen, maar de man werd later levend gevonden in een ziekenhuis. Het is niet bekend hoe die fout is ontstaan.
Rollercoaster.quote:Op vrijdag 5 september 2025 15:11 schreef TLC het volgende:
Ga je als familie naar het mortuarium om je geliefde te identificeren blijkt ie nog te leven![]()
dat lijkt me zo'n surrealistische ervaring
Vooral als de erfenis al verdeeld is 😱quote:Op vrijdag 5 september 2025 15:11 schreef TLC het volgende:
[..]
Ga je als familie naar het mortuarium om je geliefde te identificeren blijkt ie nog te leven![]()
dat lijkt me zo'n surrealistische ervaring
Ik zie hem bezig: tong uit mondhoekje, zelfvoldane grijns, driftig knippend en plakkend: 'die zal ik eens de waarheid zeggen, die sneeuwvlokjes'quote:Op donderdag 4 september 2025 20:18 schreef DjVero het volgende:
[..]
Nog sneuer om je tijd te verdoen met die berichten eruit te vissen én onder elkaar te zetten....
dat dacht ik dus ook toen ik dit topic voor eerst opendequote:Op donderdag 4 september 2025 14:35 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Jezus, wat is de gemiddelde Fokker toch een sneu figuur.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |