quote:Trump: elf doden bij Amerikaanse aanval op drugsboot bij Venezuela
Amerikaanse strijdkrachten hebben een schip beschoten dat volgens president Trump uit Venezuela kwam en was volgeladen met drugs. Bij de aanval zijn elf mensen gedood, schrijft Trump op zijn socialemediaplatform Truth Social. In een video van de aanval, die online is gezet, is te zien hoe de kleine motorboot van een afstand onder vuur wordt genomen en vlam vat.
De aanval zou zijn gericht tegen de Venezolaanse drugsbende Tren de Aragua. Die is door Amerika aangemerkt als terreurorganisatie. Trump claimt in zijn bericht dat de groep onder controle staat van president Maduro en verantwoordelijk is voor onder meer drugshandel en moordpartijen, ook in de VS.
Waar de Amerikaanse aanval precies was, is niet duidelijk. Zowel Trump als minister Rubio van Buitenlandse Zaken houdt dat vaag. Rubio zegt alleen dat het in het zuidelijk deel van de Cariben was.
In augustus stuurde Amerika marineschepen richting Venezuela om de dreiging van Latijns-Amerikaanse drugskartels te bestrijden. President Maduro, die door de VS als grote drugshandelaar wordt gezien, noemde de Amerikaanse aanwezigheid in de regio de grootste bedreiging voor het Zuid-Amerikaanse continent in honderd jaar.
Bekijk deze YouTube-videoquote:"Staan voor grootste militaire dreiging in 100 jaar": waarom liggen er Amerikaanse oorlogsschepen voor kust van Venezuela?
"We staan voor de grootste militaire dreiging in 100 jaar." Daarvoor waarschuwt de Venezolaanse president Nicolás Maduro, nu de Amerikaanse president Donald Trump een volledig bewapende vloot naar de kust van Venezuela heeft gestuurd én een premie van 50 miljoen dollar op het hoofd van Maduro heeft gezet. Wat is er aan de hand?
De spanningen tussen de Verenigde Staten en Venezuela lopen al weken op nadat Washington een aanzienlijke maritieme aanwezigheid heeft opgebouwd in de wateren rond Venezuela, in de Caraïbische Zee.
De Amerikaanse regering stuurde al zeker 7 oorlogsschepen, waarvan er zeker 5 raketten aan boord hebben die ook doelen op land kunnen raken. In totaal zijn er ook 4.500 manschappen aan boord én er zou ook een aanvalsonderzeeër gestuurd zijn.
Volgens de regering-Trump dienen de oorlogsschepen om internationale drugshandel en terrorisme te bestrijden.
Aanval op drugssmokkelschip
De Amerikaanse militaire aanwezigheid heeft al meteen iets opgeleverd. Vandaag kondigde Donald Trump op een persconferentie aan dat de VS een drugssmokkelschip heeft aangevallen in de Caraïbische zee dat vertrokken was vanuit Venezuela.
Minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio voegt daar op X aan toe dat het gaat om een "dodelijke aanval", gericht op een "narco-terroristische organisatie".
Venezolaans president Nicolás Maduro is niet blij met de Amerikaanse aanwezigheid voor zijn kust. Hij verklaarde gisteren dat Venezuela geconfronteerd wordt met "de grootste militaire dreiging in 100 jaar".
Hij waarschuwde dat zijn regering klaarstaat om de republiek in staat van verdediging te verklaren, mocht er sprake zijn van een aanval
Troebele relatie
De relatie tussen de VS en Venezuela is al langer vertroebeld. De VS legt al decennia zware economische sancties op aan Venezuela en wil al sinds Chávez een regimewissel in het land. Die sancties hebben sterk bijgedragen aan de economische malaise in het land.
Tussen Trump en Maduro botert het al evenmin. Zo noemde de Amerikaanse president Maduro al meermaals een drugsbaron. Volgens hem zou de Venezolaanse president geholpen hebben om tonnen cocaïne via Venezuela te smokkelen naar de VS, in samenwerking met het drugskartel Cartel de los Soles en Colombiaanse guerrillagroepen zoals de FARC.
De VS erkent Maduro ook niet als legitiem president van Venezuela en belooft een premie van 50 miljoen dollar voor informatie die leidt tot zijn arrestatie.
Wie is 'we' in deze?quote:Op woensdag 3 september 2025 14:48 schreef HeatWave het volgende:
Ah, nu zijn we ook al pro-drugscriminelen, omdat Drumpff het doet.
Als ie morgen zuurstof aanprijst lopen die types overmorgen met een plastic zak over het hoofd.
Dit zegt niemand, je begint er zelf over.. in de fipo zelfs.quote:Op woensdag 3 september 2025 14:48 schreef HeatWave het volgende:
Ah, nu zijn we ook al pro-drugscriminelen, omdat Drumpff het doet.
Als ie morgen zuurstof aanprijst lopen die types overmorgen met een plastic zak over het hoofd.
True, al zag ik wel een PIquote:Op woensdag 3 september 2025 14:50 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dit zegt niemand, je begint er zelf over.. in de fipo zelfs
OK, my bad, I stand correctedquote:Op woensdag 3 september 2025 14:51 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Dat was omdat het er "maar elf" waren
de VS ook.quote:Op woensdag 3 september 2025 14:51 schreef MissButterflyy het volgende:
Venezuela beschikt over veel olie.
Als ik me niet vergis is dat olie die duur is om te winnen.quote:Op woensdag 3 september 2025 14:51 schreef MissButterflyy het volgende:
Venezuela beschikt over veel olie.
Nee, het is een teringbende daar en die Maduro een dictator, zou er niet rouwig om zijn als die wordt verdreven.quote:Op woensdag 3 september 2025 14:52 schreef Frutsel het volgende:
[..]
de VS ook.
Al snap ik je punt, maar de 'gewone burger' merkt daar volgens mij ook niet veel van.
de Kalhasjnikov denk ikquote:Op woensdag 3 september 2025 15:01 schreef RotatoR het volgende:
Welk wapen hebben ze hiervoor gebruikt?
Nee dat is juist de schalieolie in de VS waarbij men moet fracken.quote:Op woensdag 3 september 2025 14:56 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Als ik me niet vergis is dat olie die duur is om te winnen.
I see what you did there.quote:Op woensdag 3 september 2025 15:27 schreef Red_85 het volgende:
Play stupid games, win stupid prices.
Van mij mogen ze rammen op die idiote drugsbendes. Hebben toch geen respect voor leven, zo blijkt.
Voor Amerikanen gelden andere regels dan voor ons stervelingen.quote:Op woensdag 3 september 2025 15:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nee dat is juist de schalieolie in de VS waarbij men moet fracken.
Verder natuurlijk weer een bizarre actie om zomaar in territoriale wateren een burger schip te torpederen en dan te roepen dat het drugscriminelen waren.
Wanneer een andere natie een Amerikaans burgerschip in territoriale wateren torpedeert wordt er meteen over terroristische acties gerept.
Het is dikke visceuze, hoog zwavelhoudende olie die 1st verdunt moet worden om het te kunnen verwerken. Lang niet elke raffinaderij kan dat verwerken. Daarnaast is de olie infrasructuur decennia lang verwaarloost. Die olie zit voorlopig nog wel even onder de grond.quote:Op woensdag 3 september 2025 14:56 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Als ik me niet vergis is dat olie die duur is om te winnen.
Alleen als je Amerikaan bent en je grote fascistische leider je daar opdracht toe geeft dan moet je dit doen. Ordnung must sein.quote:Op woensdag 3 september 2025 16:43 schreef Barbusse het volgende:
Een boot in internationale wateren naar de tering schieten met iedereen aan boord is ok want "war on drugs", zonder ook maar enige poging tot onderschepping?
Mag ik nu ook mijn buurman opblazen nadat ik hem een drugsdealer heb genoemd?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |