Leven Finse favoriet songfestival 20 jaar lang verwoest door Epstein-vriend: ‘Winnen is ultieme wraak’Het winnen van het Eurovisie Songfestival in Wenen zou voor Linda Lampenius de ultieme rehabilitatie van haar carrière zijn. De 56-jarige violiste kreeg de publieke opinie tegen zich toen ze haar ex-manager beschuldigde en raakte al haar geld kwijt. Inmiddels is de man die banden onderhield met Epstein veroordeeld en is Lampenius de grote ster van het songfestival.
De bookmakers weten het zeker: Linda Lampenius wint zaterdagavond samen met zanger Pete Parkkonen het Eurovisie Songfestival. Het zou de tweede keer in de geschiedenis van Finland zijn dat het land naar huis gaat met de eindzege. En het zou ook het slotstuk zijn van een dramatische strijd die de violiste voerde.
Lampenius noemde het al haar ‘ultieme wraak’ op haar ex-manager Peter Nygard. Hij zit op dit moment een celstraf van elf jaar uit voor vier aanklachten van seksueel misbruik. Hij verkeerde in de kringen van de veroordeelde zedendelinquent Jeffrey Epstein en de voormalige Britse prins Andrew. Tijdens de rechtszaak in 2023 werd Nygard bestempeld als seksueel roofdier.
Dat ze nu meedoet aan het songfestival, noemt Lampenius al een overwinning na ‘jaren van hel’. Haar strijd begon in 1998 na een tijdschriftartikel waarin ze Finse meisjes waarschuwde om uit de buurt te blijven van Nygard. Ze beweerde dat hij vrouwen en meisjes aanviel en feesten organiseerde met naakte vrouwen ‘ter entertainment’.
Nygard was woedend en klaagde de violiste met succes aan wegens smaad. Hij eiste een schadevergoeding van tientallen miljoenen euro’s.
Door gebrek aan geld moest Lampenius de juridische strijd staken. Daardoor werd ze gedwongen om publiekelijk door het stof te gaan en met een paginagrote advertentie in een Finse krant haar verontschuldigingen aan te bieden. Onlangs vertelde ze daarover: „Ik werd de schurk. Ik was degene die vrouwen had gewaarschuwd voor hem, maar ik moest doen alsof ik over hem had gelogen. Daarna hebben de Finnen me twintig jaar lang gehaat.”
Die publieke opinie kantelde toen Nygard in 2020 werd gearresteerd. Zijn naam komt ook veelvuldig voor in de Epstein-files. In 2023 werd hij daadwerkelijk schuldig bevonden na een zes weken durende rechtszaak vol schokkende getuigenissen. Een van de slachtoffers was slechts 16 jaar oud ten tijde van het misbruik.
Ook loopt er nog een grotere rechtszaak tegen Nygard in de VS, aangespannen door 57 vrouwen. De Amerikaanse autoriteiten stellen dat hij zich schuldig heeft gemaakt aan een ‘decennialang patroon van crimineel gedrag’ waarbij ten minste twaalf slachtoffers betrokken waren. Die zaak begint als alle lopende zaken zijn afgerond.
Lampenius kreeg de Finse krant vorig jaar zo ver om het geld van de excuusadvertentie – zo’n 9000 euro – aan haar terug te betalen. In een verklaring zei ze dat de daden van Nygard niet alleen haar leven twintig jaar hebben verwoest, maar ook dat van haar ouders.
Onlangs deelde ze een video van zichzelf op sociale media waarin ze werd geïnterviewd nadat ze in 1997 had samengewerkt met Andrew Lloyd Webber. Daar schreef ze bij: ‘Op dat moment wist ik nog niet dat ik mijn managementcontract had getekend met de duivel, Peter Nygard, die jonge meisjes verkrachtte en bevriend was met Epstein en prins Andrew. Peter Nygard heeft me vele, vele jaren door een hel gesleurd. Maar nu zit hij in de gevangenis in Canada en ga ik met Pete naar Wenen. Ik heb niet opgegeven en ik heb deze strijd gewonnen!’
En haar ‘ultieme revanche’ kan zaterdagavond plaatsvinden op het podium in de Stadthalle van de Oostenrijkse hoofdstad. Al wekenlang is Finland de topfavoriet om het songfestival te winnen. En voor Lampenius zou dat niet alleen een trofee voor haar liedje betekenen, maar ook de bekroning van een succesvolle strijd na jarenlang leed.