abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218636219
Ik heb afgelopen week een Hisense PX3 pro gekocht. In de aanloop naar deze koop heb ik me natuurlijk geīnformeerd over waarop ik met deze beamer zou gaan projectteren. Daarbij kwam ik nogal wat mensen tegen online die een scherm gebruikten. En soms waren die schermen echt behoorlijk duur ¤800 was niet ongebruikelijk. Ikzelf was daar verbaasd over, en dacht dat ik de muur die ik in gedachten had gewoon wit zou maken en rechtstreeks daarop zou gaan projectteren. Die muur is nu een donker caramel bruin.

Komt dus donderdagavond en ik ben - nog voor de muur geschilderd is nieuwsgierig naar hoe de projector is. Ik zet hem aan en krijg tot mijn verbazing zonder enige calibratie een mooie scherpe projectie zonder rare kleur effecten. Zelfs wit is gewoon wit. Ondanks het bruine projectie oppervlak. Als ik naar andere dingen kijk dan zie ik op mijn muur een voor mijn idee perfecte 90" projectie.

Ik ben echt heel verbaasd dat ik mijn ervaring nergens in de reviews tegen was gekomen. Ik zit eraan te denken om de muur maar gewoon te laten zoals hij is. Maar wat is dat voor volksverlakkerij met schermen van ¤800?
pi_218636291
Met een projectiescherm kan je een hogere lichtopbrengst halen, afhankelijk van het scherm. Soms met een iets kleinere kijkhoek maar wel meer licht.

Een witte muur zal vaak ook prima werken maar niet iedereen heeft een geschikt oppervlak.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 30 augustus 2025 @ 23:10:09 #3
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_218636321
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 23:07 schreef TheFreshPrince het volgende:
Met een projectiescherm kan je een hogere lichtopbrengst halen, afhankelijk van het scherm. Soms met een iets kleinere kijkhoek maar wel meer licht.

Een witte muur zal vaak ook prima werken maar niet iedereen heeft een geschikt oppervlak.
Moet die muur wel vlak gemaakt zijn.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_218636474
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 23:10 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Ja, daarom zeg ik: niet iedereen heeft een geschikt oppervlak :P
pi_218636541
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 23:10 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
De muur is kennelijk vlak. Maar wat opvallender is; de muur is donkerbruin en de projector produceert desondanks een prima beeld. Dingen die wit moeten zijn zijn ook wit.
pi_218637351
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 23:35 schreef HiZ het volgende:

[..]
De muur is kennelijk vlak. Maar wat opvallender is; de muur is donkerbruin en de projector produceert desondanks een prima beeld. Dingen die wit moeten zijn zijn ook wit.
Kennelijk vlak?
  zondag 31 augustus 2025 @ 08:20:30 #7
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_218637502
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 23:35 schreef HiZ het volgende:

[..]
Mooi dat het werkt voor je :)
Als je er een scherm naast hangt zal je ongetwijfeld een verschil zien en blijkt dat het wit op de bruine muur toch niet echt wit is, maar als 'geisoleerde ervaring' kan het best prima zijn.

Ik heb een poosje een projector gebruikt, eerst op een witte muur en later op een scherm. Kleur, helderheid en contrast was op het scherm wel een pak beter, maar toen ik de muur gebruikte was dat best een prima ervaring.
Dus als je het zo goed genoeg vindt: lekker zo laten. Maar het beeld gaat echt wel beter zijn op een projectiescherm. Wellicht wat voor de toekomst, dan heb je 2 keer dat wauw-effect van een projector :)
pi_218640136
Tja, je koopt dus een dure projector maar gooit wat deze projector zo goed maakt dus weer weg door op de min of meer donkere muur te projecteren. Had je voordeliger een projector voor de helft van de prijs kunnen kopen en dan wel dat scherm van een paar honderd Euro erbij.

Dat bruin wit lijkt gaat erg tegenvallen als het iets minder donker is in de kamer.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')