abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218619824
Auto naar de kant gehaald door de politie? Straks moet deze selectiepaal daarover beslissen
De politie heeft er vier jaar aan gewerkt: een pratende paal die bepaalt of je preventief gefouilleerd wordt. De bedoeling is zo de transparantie van de werkwijze van de politie te vergroten. De politie spreekt van een succes en heeft inmiddels meerdere palen in omloop - al wijzen critici erop dat het systeem nog niet waterdicht is.

twitter

Bestuurders die woensdagmiddag op de Flierbosdreef in Zuidoost de politiefuik inreden, kregen te maken met een opvallende nieuwkomer: een pratende paal die bepaalt wie gecontroleerd wordt en wie niet.

Een agent vraagt automobilisten om op een knop te drukken. Vervolgens brandt - meestal - een groen lampje en klinkt de boodschap: “U kunt doorlopen, you can pass”. Bij een rood lampje moet de bestuurder de wagen aan de kant zetten. Vier op de vijf mogen doorrijden, één op de vijf wordt door de politie gecontroleerd.

Transparanter werken
Volgens Geert-Jan Staal van het innovatieteam van de politie moet de paal bijdragen aan veiligheid én transparantie. “We werken met at random selectie." Dat kan bij verkeerscontroles, maar ook bij drugscontroles op festivals of wapencontroles op straat, legt hij uit. De burgemeester en de officier van justitie bepalen in welke zogeheten aangewezen gebieden preventief gefouilleerd mag worden en waar dus de selectiepaal kan worden ingezet.

De politie benadrukt dat de paal niet alleen bedoeld is om willekeur in de selectie te waarborgen, maar ook om meer duidelijkheid te geven richting burgers. Het idee is mede voortgekomen uit inspraakrondes met burgers, en is in de afgelopen vier jaar uitgewerkt. Daarmee hoopt men kritiek op mogelijk etnisch profileren voor te zijn.

'Risico van selectie blijft'
Toch is niet iedereen overtuigd. Critici wijzen erop dat agenten nog steeds het recht hebben bestuurders uit de rij te halen, óók als de paal groen licht geeft. De persoonlijke afweging van agenten blijft dus belangrijk. Dat kan volgens hen alsnog leiden tot selectie op basis van uiterlijk of type auto.

Advocaat Gerald Roethof is deels van Surinaamse komaf en werd in het verleden regelmatig door agenten aan de kant gezet. Roethof reed destijds rond in een grote Landrover en een chique Mercedes.“Het eerste wat ze vroegen was: is die auto van u? Toen wist ik al hoe laat het was." Politieagenten blijven nou eenmaal mensen, betoogt Roethof, en zelfs na hun opleiding zijn hun inschattingen niet onfeilbaar.

Dat de paal nu zorgt voor een meer willekeurige selectie, juicht Roethof toe. Maar: "In welke gebieden gaat de burgemeester goedkeuring geven? Zet je die paal neer voor Coffeeshop Achmed of voor Brasserie Van Dam?" Het onwillekeurige element van selectie wordt op deze manier alleen verplaatst. "Zolang dat soort zaken niet goed zijn uitgewerkt, blijf je een bepaald risico houden."
https://www.at5.nl/artike(...)reventief-fouilleren
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_218619835
Prioriteiten zijn duidelijk bij de Amsterdamse politie
pi_218619848
:')
pi_218619874
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 10:54 schreef Prego het volgende:
:')
Je hebt er geen vertrouwen in?

Dit word een nog groter succes dan de stootkussens op lantaarnpalen voor smartphonegebruikers.
NWS / Stootkussens op lantaarnpalen voor bescherming smartphone gebruikers
pi_218619880
Door wie laat jij je liever palen? @Wereldgozer
Zonder wrijving geen glans
pi_218619897
Sws preventief fouilleren :') dat kan alleen in NL
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:03:30 #7
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_218619929
Dit is een artikel uit de Speld, toch? Toch? :')
  FOK!fotograaf vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:05:20 #8
842 Zorro
Z
pi_218619946
Een politiepaal, daar heb ik wel eens films van gezien
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:10:28 #9
3542 Gia
User under construction
pi_218620002
Hoe kun je de politie voor (een) paal laten staan!
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:10:36 #10
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_218620003
En daar zijn ze vier (!!!) jaar mee bezig geweest?

:') :') :')
Huilen dan.
pi_218620016
Even kijken, jonge jongens in een golf 7 met een petje zijn vaker dan gemiddeld betrokken bij het dealen van vapes. Ho wacht, niet elke golf 7 aan de kant halen. Opa met een KIA is óók net zo verdacht!
  roze vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:11:54 #12
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_218620019
Lol wat.
Your beauty never ever scared me.
pi_218620022
Ik zou Roethof ook altijd aanhouden. Zo'n aandachtszoeker.
pi_218620024
Jaren aan tijd, moeite en geld uitgegeven aan een paal die het werk van de politie inefficienter maakt. Want een agent kan zoals aangegeven nog steeds besluiten om verdachte personen nader te onderzoeken, wat nu in het artikel zelf al tot kritiek leidt en ongetwijfeld zal blijven leiden. Echter bepaalt de paal straks zo nu en dan random dat oma Corrie van 87 in haar Agila ook gecontroleerd moet worden om de schijn van profilering te vermijden. Tijdverspilling natuurlijk, iedereen inclusief oom agent zelf weet dat oma Corrie hoogstwaarschijnlijk geen drugsdealer of vuurwapendrager is.

Nou gefeliciteerd, wat een mijlpaal.
pi_218620028
Ze hadden ook gewoon een dobbelsteen kunnen gebruiken. Ok, 1 op 5 is dan wat lastiger.
pi_218620032
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 11:03 schreef Sodeknetters het volgende:
Dit is een artikel uit de Speld, toch? Toch? :')
Het is bloedserieus. Na jaren van ontwikkelen heeft de politie eindelijk de oplossing gevonden tegen discriminatie.
Je kan zien hoe trots deze Amsterdamse agent is met zijn paal.

vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:14:44 #17
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_218620042
Hielden ze zo’n tempo maar op mijn werk aan
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:15:31 #18
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_218620050
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 11:13 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Het is bloedserieus. Na jaren van ontwikkelen heeft de politie eindelijk de oplossing gevonden tegen discriminatie.
Je kan zien hoe trots deze Amsterdamse agent is met zijn paal.

[ afbeelding ]
Nou ja laten we wel wezen: het is ook wel echt een flinke paal. En hij staat fier overeind. Met zo'n paal zou ik ook trots als een pauw rondlopen.
Huilen dan.
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:15:59 #19
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218620052
Maar ze bedoelen het zo goed ;(
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:18:31 #20
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_218620074
Als ze echt serieus zijn om transparant te zijn, moeten ze de broncode vrij geven wat achter het selectieproces zit.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_218620085
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 11:18 schreef Netsplitter het volgende:
Als ze echt serieus zijn om transparant te zijn, moeten ze de broncode vrij geven wat achter het selectieproces zit.
import random

def lamp():
# random.randint(1, 5) geeft een getal 1 t/m 5
if random.randint(1, 5) == 1:
return "Rood"
else:
return "Groen"

Alsjeblieft
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:20:31 #22
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_218620087
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 11:19 schreef over_hedge het volgende:

[..]
import random

def lamp():
return "Groen"
else:
return "Rood"

Alsjeblieft
Zo simpel zal het niet zijn gezien we het over een overheidsdienst hebben.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_218620092
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 11:19 schreef over_hedge het volgende:

[..]
import random

def lamp():
return "Rood"
else:
return "Groen"

Alsjeblieft
Je vergeet nu de factor huidskleur in het selectieproces
pi_218620106
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 11:20 schreef Netsplitter het volgende:

[..]
Zo simpel zal het niet zijn gezien we het over een overheidsdienst hebben.
Ja mag hopen dat er iets meer achter zit, waar heb je anders 4 jaar voor nodig. Maar dit zou al genoeg zijn. Nu is het al random en 1 op de 5 gemiddeld krijgt rood.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:23:39 #25
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_218620111
Op mijn werk hebben we dit al jaren bij de beveiliging, hier doen ze ook visitatie bij de uitgang.
Tegenwoordig controleren ze iedereen, maar paar jaar terug moesten we ook op een knop drukken die bepaalde of je werd gefouilleerd of niet.

Hoe kan de politie dit nu pas hebben, en hoe is hier 4 jaar overheen gegaan?

melden ze ook dat er een knopje aan de onderkant zit die gewoon altijd "fouilleren" aangeeft wanneer ingeschakeld?
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')