quote:
Op vrijdag 29 augustus 2025 08:50 schreef RamboDirk het volgende:Portugal & Belgie scoren tot nog toe dit seizoen beter. Echter zijn zij respectievelijk al 1 en 2 clubs kwijt voor aanvang van de competitiefase.
Of dit veel uitmaakt met gehandicapten ploeg Ajax in de CL is overigens maar de vraag
De tabel uit OP is voor de prestaties van dit seizoen enigszins vertekend, want het toont het gemiddelde van de punten die door de ploegen gehaald zijn. Aangezien zowel Portugal als België 'slechts' 5 ploegen hebben, is voor hen de deler gunstiger.
Als we kijken naar het aantal behaalde punten (door alle ploegen, ook die dus nu uitgeschakeld zijn):
Nederland: 23.5
Portugal: 24
België: 20.5
Gemiddeld hebben ze beter gescoord maar qua overwinningen en gelijke spelen houdt Nederland gelijke tred met Portugal tot dusver en presteert een stukje beter dan België. Het belangrijkste is dat Nederland nog sowieso 46 wedstrijden gaat spelen om punten te sprokkelen, terwijl dat voor Portugal en België respectievelijk slechts 32 en 24 zullen zijn.
Ik verwacht dat AZ het in de ConfL wel verdienstelijk zal doen, als Utrecht hun vorm behoudt kunnen ze zich wellicht ook voor in elk geval de tussenronde plaatsen. Ajax en PSV zullen ook echt wel een paar keer weten te winnen en gelijk te spelen (hopelijk beiden de tussenronde in).
GAE zal uiteraard de outlier zijn maar ze hebben vorig jaar veel topploegen het erg lastig gemaakt (en niet voor niets de beker gewonnnen), ook tijdens de JC Schaal ging het PSV niet héél eenvoudig af. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat zij 0 punten gaan pakken in totaal. Kijkend naar de potindelingen zie ik een paar tegenstanders waar ze wel kans maken. Als een Glasgow Rangers in pot 1 zit maar volledig vernederd is door Club Brugge, dan kunnen onze Eredivisie ploegen daar ook wel van winnen dan wel stunten (in het geval van GAE).