https://www.ad.nl/politie(...)ag-peiling~a12a434f/quote:VVD zakt naar 15 zetels in nieuwe EenVandaag-peiling
De VVD zakt in de laatste peiling van EenVandaag van 23 naar 15 zetels. Dat is het laagste niveau voor de partij in jaren. De populariteit van lijsttrekker Dilan Yesilgöz is afgelopen maand sterk gedaald: Ruim de helft van de kiezers die in 2023 op de VVD stemden, denkt dat ze beter kan opstappen.
In de zetelpeiling van EenVandaag en onderzoeksbureau Verian zijn meer verschuivingen te zien. PVV en GroenLinks-PvdA gingen vorige maand nog samen op kop, maar de PVV neemt afstand en staat op 33 zetels. GroenLinks volgt op 26 en het CDA komt op 22 zetels uit.
Ook bij de kleinere partijen laat de peiling een verandering zien: BBB en Denk gaan van twee naar vier zetels en de ChristenUnie stijgt van 3 naar 5. Ook Ja21 komt in de peiling hoger uit en gaat van 7 naar 9
Rel Douwe Bob
Vooral de rel rond Douwe Bob lijkt voor VVD-kiezers een keerpunt te zijn. Hoewel Yesilgöz inmiddels excuses heeft aangeboden vinden veel afgehaakte VVD-stemmers dat ze daarmee te laat is, laten zij weten aan het opiniepanel.
De peiling van EenVandaag en Verian liep van 22 t/m 25 augustus en werd gehouden onder 1574 stemgerechtigde Nederlanders. Zoals bij alle peilingen wordt er rekening gehouden met een foutmarge: voor grote partijen bedraagt de maximale afwijking twee zetels en bij kleine partijen één zetel.
Ja, zou inderdaad raar zijn. Een stem op de VVD is dan eentje waarmee niet geregeerd gaat worden.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 07:20 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Nah, want dat is niet de hoofdreden dat ze er zo slecht voorstaan. Het is paniekvoetbal. Daarnaast zetten ze zichzelf volledig klem door de naar verwachting twee grootste partijen in oktober buiten te sluiten. Dan moeten ze of weer draaien als een windvaan of ze zetten zichzelf buitenspel.
Nou ik ben een groot voorstander van een regering zonder VVD, PVV, JA21 en FvD. De rest mag wat mij betreft allemaal meeregeren.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 07:39 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ja, zou inderdaad raar zijn. Een stem op de VVD is dan eentje waarmee niet geregeerd gaat worden.
Ik begrijp wel dat veel VVD kiezers liever niet een regering met de PvdA willen, maar om nota bene een regering zonder VVD te willen gaat wel erg ver. (En de stap om maar een gewone partij waar ze meningsverschillen mee hebben uit te sluiten zou de verdere radicalisatie van de VVD laten zien, maar dat terzijde)
Ik snap wel dat jij een regering zonder vvd wil, maar dat zou ik niet snappen van een potentiele vvd kiezer.quote:Op donderdag 28 augustus 2025 07:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nou ik ben een groot voorstander van een regering zonder VVD, PVV, JA21 en FvD. De rest mag wat mij betreft allemaal meeregeren.
Een fusie met de PVV?quote:Op donderdag 28 augustus 2025 08:40 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik snap wel dat jij een regering zonder vvd wil, maar dat zou ik niet snappen van een potentiele vvd kiezer.
Ja, Wilders weer herenigd met het oude nest.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |