abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 5 september 2025 @ 17:54:19 #226
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_218688580
Update van de CCF rijschool die failliet is verklaard (B*ogers)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_218688597
Actie GvE succesfee!
Investeert u ¤ 5.000 of meer? Dan betaalt u gedurende de looptijd geen succesfee. Bij een looptijd van 12 maanden betekent dit een voordeel van 0,6%.

Linkje
https://e.geldvoorelkaar.(...)4VfswDXzXJHFCvizzEIE
pi_218691134
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2025 14:45 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Volgens mij wel terecht. Er is voldoende overwaarde
Maar toch vraag ik me wel eens af, hoe ze dat gaan aanpakken, als zo'n project ooit in de problemen zou geraken. Nog even los van de afwijkende Duitse hypotheekvormen, het wordt een hele kluif om die rits aan panden van eigenaar te doen wisselen.
Als ik zie hoe lang het al duurt in Nederland om dat woonhuisje van Bogers eindelijk in de verkoop te krijgen, laat staan verkocht te krijgen.
Pecunia non olet
pi_218691252
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 23:35 schreef obligataire het volgende:

[..]
Maar toch vraag ik me wel eens af, hoe ze dat gaan aanpakken, als zo'n project ooit in de problemen zou geraken. Nog even los van de afwijkende Duitse hypotheekvormen, het wordt een hele kluif om die rits aan panden van eigenaar te doen wisselen.
Als ik zie hoe lang het al duurt in Nederland om dat woonhuisje van Bogers eindelijk in de verkoop te krijgen, laat staan verkocht te krijgen.
Jij neemt deze niet mee?
pi_218691268
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 00:10 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Jij neemt deze niet mee?
Nee. Mede vanwege de korte looptijd. En omdat ik die taxaties voor geen centimeter vertrouw.

In zijn algemeenheid richt ik me meer op langlopende projecten in vastgoed voor eigen gebruik of verhuur.
Met die Duitse projecten, zeker de hele grote, ben ik terughoudend (vind dit niet iets voor een cf platform) en transformatieprojecten laat ik ook vaak liggen. Tenzij aantoonbare ervaring en vermogen.
Pecunia non olet
pi_218691767
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 17:56 schreef KrekelJapie het volgende:
Actie GvE succesfee!
Investeert u ¤ 5.000 of meer? Dan betaalt u gedurende de looptijd geen succesfee. Bij een looptijd van 12 maanden betekent dit een voordeel van 0,6%.

Linkje
https://e.geldvoorelkaar.(...)4VfswDXzXJHFCvizzEIE
Inmiddels 14 keer gebruik van gemaakt
pi_218691932
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 11:42 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
De "markt spreekt". 6,5% is te laag. CCF-aanvraag loopt niet vol. loopt niet hard.
Ach blijkbaar toch marktconform, lening zo goed als vol. Het maakt leningnemer kennelijk niet uit of het binnen 5 minuten of na 5 dagen vol zit. Jammer voor ons maar ik geef hem wel gelijk.
pi_218691961
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 09:31 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ach blijkbaar toch marktconform lening zo goed als vol. Het maakt leningnemer kennelijk niet uit of het binnen 5 minuten of na 5 dagen vol zit. Jammervoor ons maar ik geef hem wel gelijk.
Ik merk toch dat ik moeilijk de vrijkomende investering weet her te investeren. Vanwege box 3 zijn dit soort projecten voor mij oninteressant. De enige vlucht is dan nog richting de aandelenmarkt als je de vermogensmix een beetje in stand wil houden. Afgelopen week alweer 4 aflossingen en nog niets terug geinvesteerd. Dan gaat het snel als dat een tijdje zo door zet.
pi_218692430
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 09:37 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik merk toch dat ik moeilijk de vrijkomende investering weet her te investeren. Vanwege box 3 zijn dit soort projecten voor mij oninteressant. De enige vlucht is dan nog richting de aandelenmarkt als je de vermogensmix een beetje in stand wil houden. Afgelopen week alweer 4 aflossingen en nog niets terug geinvesteerd. Dan gaat het snel als dat een tijdje zo door zet.
Ook ik heb last van een vollopend wallet en stap ook niet in leningen van 6 en 6.5%. Anderen blijkbaar wel. Ik wacht op beter en anders wordt de spaarrekening maar wat hoger. Zeker tegen het eind van het jaar.
pi_218692584
SIG kan nog wel wat centjes gebruiken voor al die Spaanse appartementen.
Pecunia non olet
  zaterdag 6 september 2025 @ 10:23:44 #236
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_218692594
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 10:21 schreef obligataire het volgende:
SIG kan nog wel wat centjes gebruiken voor al die Spaanse appartementen.
Daar blijf ik vanaf. Zoek het dichter bij huis. Te veel geleerd van MAX.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_218692645
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 10:23 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Daar blijf ik vanaf. Zoek het dichter bij huis. Te veel geleerd van MAX.
Ik heb in de mensen achter SIG aanzienlijk meer vertrouwen dan in die klungels van Max.
Dat hebben ze wel bewezen afgelopen jaren met bijna 0% default.

Maar goed de factor 'over de grens' schrikt toch af, mij ook. Heb bescheiden wat toegezegd. Zal nog een hele kluif worden om het totaalbedrag binnen te halen.
Pecunia non olet
pi_218692688
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 09:31 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ach blijkbaar toch marktconform, lening zo goed als vol. Het maakt leningnemer kennelijk niet uit of het binnen 5 minuten of na 5 dagen vol zit. Jammer voor ons maar ik geef hem wel gelijk.
Met VPB regime levert hij 4,7% op na tax. Dat is veel beter dan een solide obligatie, terwijl het risico zeer beperkt lijkt van deze funding.

Jammer dat onze (r)overheid zo ingrijpt op niet-bancaire investeringen. Hopelijk droogt daardoor de vraag niet zodanig op dat de platformen er last van gaan krijgen. Vooralsnog speelt dat nog niet maar een platform kan denk ik moeilijk alleen op zakelijke investeerders draaien. En vlucht in speculatieve projecten lijkt me ook niet de juiste weg.

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 06-09-2025 10:50:13 ]
Pecunia non olet
pi_218692837
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 10:41 schreef obligataire het volgende:

[..]
Met VPB regime levert hij 4,7% op na tax. Dat is veel beter dan een solide obligatie, terwijl het risico zeer beperkt lijkt van deze funding.

Jammer dat onze (r)overheid zo ingrijpt op niet-bancaire investeringen. Hopelijk droogt daardoor de vraag niet zodanig op dat de platformen er last van gaan krijgen. Vooralsnog speelt dat nog niet maar een platform kan denk ik moeilijk alleen op zakelijke investeerders draaien. En vlucht in speculatieve projecten lijkt me ook niet de juiste weg.
En in box 3 is het vanaf 2026: 6,5% -1% kosten -2,8% belasting = 2,7% rendement. Daar gaat iets niet goed....
pi_218693644
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 10:41 schreef obligataire het volgende:
Jammer dat onze (r)overheid zo ingrijpt op niet-bancaire investeringen.
Vooral ook vanuit hun eigen perspectief. Het verkrijgen van financiering en durfkapitaal door Nederlandse ondernemingen is al een bottleneck en crowdfunding (en -finance) is een ideale manier om dat te versoepelen.

De UK ziet dat goed en daar is bijvoorbeeld het EIS uitermate succesvol. Ik heb nog een amendement ingediend op het VVD-programma om iets soortgelijks in Nederland in te voeren, wat het advies 'overnemen' heeft gekregen. Nu is de kans dat de VVD in de regering komt niet zo heel groot, maar goed, ik kan iets proberen. ;)
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_218698035
Lender & Spender stopt:

Beste NRDZ,

Met het oog op stijgende kosten, hebben wij besloten om te stoppen met het aanbieden van onze crowdfundingdiensten. Dit betekent helaas ook dat we de investeringsovereenkomst met jou gaan beëindigen.

Opzegging en terugkoop

Wij zeggen de investeringsovereenkomst met jou op per 7 oktober 2025. Op of rondom deze datum oefenen wij ons terugkooprecht uit. Dit betekent dat we al jouw vorderingen op leningen van je terugkopen op basis van het bedrag dat op 7 oktober uitstaat. Dit geldt ook voor de vorderingen op leningen die in achterstand zijn.

We zullen de terugkoop namens jou verzorgen. Je ontvangt de terugkoopprijs binnen enkele dagen na 7 oktober op je bankrekening. Daarnaast ontvang je eind oktober een laatste rentebetaling voor de periode 26 september tot 7 oktober. Je hoeft hiervoor zelf niks te doen.

Hartelijk dank!

Namens het hele team van Lender & Spender willen we je hartelijk bedanken voor het vertrouwen dat je in ons hebt gesteld!

Heb je vragen?

Een overzicht van de veelgestelde vragen vind je hier. Mocht je andere vragen hebben over de opzegging of de terugkoop, dan horen we dat graag. Je kunt ons bereiken op 085 - 888 8185 of via contact@lenderspender.nl.

Met vriendelijke groet,

Lender & Spender
pi_218698460
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 20:31 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Lender & Spender stopt:
Stijgende kosten....ik denk dat de animo om nog te investeren ook niet meer aanwezig was.
Zelfde verhaal als bij CF...door Box 3 niet meer interessant vanwege de lage rente.

Ik had nog een klein saldo staan, te klein om op te nemen. Eens kijken wat daar nu mee gebeurt. Als ze het volledig uitbetalen dan eind goed al goed.
Pecunia non olet
pi_218698714
Ik kreeg elke maand iets van 10 cent. Heb in het verleden wel eens gevraagd of ze de portefeuille wilden opkopen. Kon toen alleen tegen 0 euro.

Vind het prima zo. Elke maand een dubbeltje heeft erg weinig zin.

Zullen ze het geld dat ze nodig hebben voor persoonlijke leningen elders vandaan gaan halen?
pi_218699490
Vijf jaar geleden stonden er nog 22 platformen in de OP. Nu straks nog 13 (met vergunning).
Ik had eerlijk gezegd die ontwikkeling niet verwacht.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_218699789
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 23:07 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Vijf jaar geleden stonden er nog 22 platformen in de OP. Nu straks nog 13 (met vergunning).
Mi ligt dit geheel in lijn met de doelstelling namelijk een vergaande concentratie binnen de EU waarbij het mkb en daarmee ook de financiering steeds verder geminimaliseerd wordt.

Wanneer je naar ontwikkelingen kijkt als wet en regelgeving, bank controles, cdbc, QE en dus het overvloed aan geld bij banken, box 3 maar ik verwacht dat ook box 2 aangepakt gaat worden staat de markt voor Crowdfunding onder druk.

In andere landen zoals Duitsland en Frankrijk laat CF al geen stijging meer zien. Alleen een paar grote zullen het nog redden, mijn inschatting is dat er max 5 overblijven.
pi_218700623
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:48 schreef KrekelJapie het volgende:
Zullen ze het geld dat ze nodig hebben voor persoonlijke leningen elders vandaan gaan halen?
Staat iets meer op de site. Stappen over naar institutionele investeerders
quote:
Wij zijn trots en dankbaar dat meer dan 5.000 crowdfund-investeerders ons sinds de start van Lender & Spender hun vertrouwen hebben gegeven. Sinds 2016 hebben wij voor hen bijna ¤ 9 miljoen aan rente uitbetaald, goed voor een gemiddeld netto rendement van 4,7%.

Lender & Spender blijft consumentenleningen verstrekken. In de toekomst zullen deze leningen volledig worden gefinancierd door institutionele investeerders, zoals pensioenfondsen, banken en verzekeraars.
Zaten waarschijnlijk al veel in, want gemiddeld geīnvesteerd bedrag is wel erg hoog.
quote:
Actieve investeerders 5.719
Gemiddeld per investeerder ¤ 154.776

[ Bericht 9% gewijzigd door KrekelJapie op 07-09-2025 07:38:22 ]
pi_218701664
De naam MAX is besmet.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_218703355
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 21:24 schreef obligataire het volgende:

[..]
Stijgende kosten....ik denk dat de animo om nog te investeren ook niet meer aanwezig was.
Zelfde verhaal als bij CF...door Box 3 niet meer interessant vanwege de lage rente.

In de FAQ (link uit mail) noemen ze ook kosten voor vergunningen. Waarschijnlijk kunnen ze met veel minder administratie en vergunningenrompslomp evenveel financiering ophalen bij een paar institutionele investeerders i.p.v. duizenden crowdfunders.

In dit geval vind ik het niet zo erg, het rendement was inderdaad laag en ik had altijd wat morele twijfels bij het verstrekken van leningen aan consumenten. Toch hebben ze het niet onaardig gedaan. Het was meende ik een volkomen uniek concept waarbij je investering automatisch over vele leningen gespreid werd. Geld overmaken en verder geen omkijken naar. Laatste jaren heb ik automatisch herinvesteren uitgezet en de pot langzaam leeg laten lopen. De laatste paar 100 euro komt nu dus binnenkort terug.

Ze zijn alleen niet het eerste platform dat crowdfunders (deels) gedag zegt. Met de professionalisering lijkt het idealisme uit de beginjaren ook verdwenen. Van vele kleine private investeerders die via een platform als tussenpersoon bedrijven op weg helpen naar platformen die inzien dat ze met minder gedoe en kosten evenveel opbrengst hebben met financiering van alleen grote investeerders of fondsen. Hopelijk blijft er nog wel wat voor ons over.
pi_218703412
Nog een update van Br*ckf*eld (die ik niet in de mail gezien heb).
Nog een geldlener die de borgstelling via de rechtbank aanvecht. Ik houd er rekening mee dat dit weleens mijn eerste grote afschrijving bij Collin zou kunnen worden. We hebben de staat van het onderpand een tijd geleden al eens besproken.
SPOILER
Iemand interesse in een mooi kantoorpandje, niet duur? Nee?
SPOILER
pi_218703943
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 september 2025 23:07 schreef voetbalmanager2 het volgende:
In de OP zie ik ook nog steeds Voordegroei staan. Die kan er toch ook wel uit?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')