Zo kan het dus ook, PVV!quote:Denemarken stopt met het heffen van btw op boeken in de hoop meer mensen aan het lezen te krijgen. Het Scandinavische land heeft op dit moment een van de hoogste btw-heffingen op boeken ter wereld.
Denen betalen op dit moment maar liefst 25 procent btw over hun boeken. De regering denkt nu dat die hoge belasting bijdraagt aan de "leescrisis" in het land, meldt The Guardian.
De Deense minister van Cultuur, Jakob Engel-Schmidt, kondigde daarom woensdag aan dat de regering de btw-heffing afschaft. De maatregel kost de Deense schatkist jaarlijks naar verwachting 330 miljoen kronen (44 miljoen euro).
"Ik ben ongelooflijk trots", zegt Engel-Schmidt tegen het Deense persbureau Ritzau. "Het gebeurt niet iedere dag dat het een bewindspersoon lukt collega's ervan te overtuigen dat er zoveel geld moet worden geïnvesteerd in cultuur voor de Denen."
Andere Scandinavische landen staan net als Denemarken bekend om het hoge btw-tarief van 25 procent. Maar die geldt in Finland (14 procent), Zweden (6 procent) en Noorwegen (0 procent) niet voor boeken.
Zweden verlaagde het btw-tarief voor boeken in 2001, wat leidde tot een stijging van de verkoop. Maar uit onderzoek bleek dat vooral mensen die toch al lezen die extra boeken kochten.
De Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB), bekend van het organiseren van de jaarlijkse Boekenweek, noemt de actie van Denemarken "inspirerend". "Zo kan het dus ook", zegt directeur Eveline Aendekerk. "Hopelijk toont de Nederlandse politiek hetzelfde lef."
Wel eens gehoord van kinderen? Die zullen echt wel meer gaan lezen als ze van hun familie af en toe een boek cadeau krijgen.quote:Op zondag 24 augustus 2025 15:51 schreef Evangelion het volgende:
Leuk voor mensen die al lezen maar lijkt me sterk dat daardoor meer mensen gaan lezen.
Ik zie inderdaad steeds meer bibliotheken die dit gaan doen. Ik kan het alleen maar toejuichenquote:Op zondag 24 augustus 2025 15:32 schreef Nober het volgende:
De bibliotheken hier in de buurt doen niet meer aan boetes en tot 27 jaar gratis lenen.
Alles kan.
Maar dan gaan al die boekenwinkels failliet.quote:Op zondag 24 augustus 2025 16:05 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik zie inderdaad steeds meer bibliotheken die dit gaan doen. Ik kan het alleen maar toejuichen
Ik zie nog weinig boekwinkels failliet gaan in mijn omgeving. En als ik een boek van de bibliotheek leen en ik vind het echt heel mooi of goed, dan ga ik het alsnog zelf kopen.quote:Op zondag 24 augustus 2025 16:07 schreef Nober het volgende:
[..]
Maar dan gaan al die boekenwinkels failliet.
Of was dat niet het linkse sentiment toen de PVV een BTW verhoging opperde?
Ik doe het nog steeds vrijwel dagelijks en ik kan me zomaar voorstellen dat mensen sneller een boek aanschaffen als het goedkoper is.quote:Op zondag 24 augustus 2025 16:38 schreef Harvest89 het volgende:
BTW omlaag, altijd prima.
Al betwijfel ik of het mensen aan het lezen krijgt hoor. Een boek lezen is gewoon ouderwets, en saai.
Een boek is ook helemaal niet zo leuk als je functioneel analfabeet bent.quote:Op zondag 24 augustus 2025 17:55 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ik vermoed dat dit niet zo'n enorme effect gaat hebben. Het kan geen kwaad natuurlijk en ik hoop dat er meer mensen door gaan lezen.
Jongeren hebben gewoon veel meer alternatieven die meer en sneller plezier geven.
Speelt ook zeker een rol.quote:Op zondag 24 augustus 2025 17:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Een boek is ook helemaal niet zo leuk als je functioneel analfabeet bent.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |