quote:Dit weten we nu over de dood gevonden Lisa (17) in Duivendrecht
Crime
Gisteren, 09:39 - Update: 13 uur geleden
In de nacht van dinsdag op woensdag is in Duivendrecht het lichaam gevonden van een meisje uit Abcoude. Ze is door ernstig geweld om het leven gebracht. Het gaat om de 17-jarige Lisa, bevestigt Namens de Familie aan Hart van Nederland. Ze belde zelf nog 112 voordat ze werd aangevallen. De politie is nog naarstig op zoek naar een verdachte. Hieronder alles dat tot nu toe bekend is over deze tragische zaak.
Lisa was die avond uit geweest met vrienden rond het Leidseplein in Amsterdam. Rond 03.30 uur vertrok ze alleen op de fiets richting huis. Kort daarna, rond 04.15 uur, werd haar lichaam aangetroffen in de berm langs het water aan de Holterbergweg. Ze belde zelf 112 voordat ze werd aangevallen.
Onderzoek en signalement
De politie gaat uit van één dader, die zelf ook in het bezit was van een fiets. Getuigen die het meisje of een verdachte hebben gezien, worden gevraagd zich te melden. Met name over de laatste zeven minuten van haar route is de politie dringend op zoek naar meer informatie.
Het meisje had een lichte huid, halflang blond haar en droeg een lichtgrijze hoodie, een lichtgrijze broek en zwarte Adidas-gympen. Aan het stuur van haar fiets hing een rode handtas. Ze reed op een lichtgrijze elektrische herenfiets van het merk Cowboy.
De politie is specifiek op zoek naar drie belangrijke getuigen die tussen 04.10 en 04.30 uur op de Holterbergweg reden. Het gaat om de bestuurder van een een lichtkleurig bestelbusje, een inzittende van een Biro en een scooterrijder.
Cameratoezicht en mogelijk verband
Om de veiligheid te vergroten komt er per direct extra cameratoezicht op de plek waar Lisa werd gevonden, bevestigt de gemeente Ouder-Amstel donderdag aan Hart van Nederland.
De politie onderzoekt daarnaast of er een verband is met een ander ernstig incident. Vorige week werd aan de Weesperzijde, enkele kilometers verderop, een vrouw slachtoffer van zwaar seksueel geweld. Zij werd 's nachts van het pad getrokken, geslagen en ernstig mishandeld. Dat onderzoek loopt nog. Een woordvoerder benadrukt dat er nog geen harde link is, maar dat de rechercheteams nauw contact met elkaar houden.
Harten ouders 'gebroken'
De ouders van de overleden Lisa laten in een verklaring aan Hart van Nederland weten dat hun "harten zijn gebroken". "We hopen in alle rust en privacy samen te kunnen rouwen om het verlies van Lisa. We ervaren veel steun in de liefde en het medeleven van familie, vrienden en dorpsgenoten en willen daar onze dankbaarheid voor uitspreken."
Net geslaagd
Lisa had net haar vwo-diploma gehaald op het Spinoza20first in Amsterdam. "Gisteren bereikte ons het verschrikkelijke bericht dat onze oud-leerling Lisa is overleden", deelt de school in een statement aan Hart van Nederland. "Als schoolleiding en -team zijn wij intens verdrietig en in onze gedachten bij de familie." Als de leerlingen dinsdag weer naar school gaan, kunnen zij een bericht achterlaten bij de receptie voor de familie van Lisa in de vorm van een kaartje.
Reactie burgemeester
Burgemeester Susanne de Roy van Zuidewijn van Ouder-Amstel noemt het verlies "diep ingrijpend": "Het raakt ons allemaal diep dat een jong meisje op deze manier om het leven is gekomen in onze gemeente. We leven mee met haar familie, vrienden en andere betrokkenen. We wensen hen veel sterkte bij het dragen van dit onuitsprekelijke verdriet."
Wil jij Hart van Nederland op het startscherm van je telefoon?
Ben jij fan van de website van Hart van Nederland en wil je die standaard op het startscherm van je telefoon? Dat kan! Op deze manier download je Hart van Nederland op iOS of Android en heb je altijd een icoontje op je startscherm staan, net als andere nieuwsapps.
BN'ers leven mee
Meerdere bekende Nederlanders staan op sociale media stil bij het overlijden van Lisa. Chantal Janzen, Rob Goossens, Bridget Maasland en Marieke Elsinga delen een bericht van actrice Nienke 's Gravemade waarin ze schrijft: "Ik eis de nacht op. Ik eis de straten op. Ik eis vierentwintig uur in mijn dag. Ik eis dat meisjes van 17 veilig thuiskomen."
Ja dit zou ook nog kunnen inderdaad. Degene bij de alarmcentrale zal vast zoveel mogelijk vragen stellen om erachter te komen waar ze op dat moment precies is en wat ze ziet.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 11:19 schreef greysbones het volgende:
[..]
misschien iets wat Lisa zelf nog heeft kunnen doorgeven
Hahahahquote:Op vrijdag 22 augustus 2025 13:18 schreef DrDentz het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Zo moet je reageren
Ze hebben haar gevonden door haar telefoonlocatie te vinden.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 13:18 schreef Eilatan het volgende:
[..]
Ja dit zou ook nog kunnen inderdaad. Degene bij de alarmcentrale zal vast zoveel mogelijk vragen stellen om erachter te komen waar ze op dat moment precies is en wat ze ziet.
De politie zal heus niet vrijgeven(enkel aan de ouders in een later stadium) wat er precies nog is gezegd etcquote:Op vrijdag 22 augustus 2025 13:24 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ze hebben haar gevonden door haar telefoonlocatie te vinden.
Wat ik begreep liep het al snel uit de hand en was er alleen herrie te horen en werd de verbinding verbroken.
Als ze iets wisten van hoe de dader uitzag zouden ze dat onderhand wel melden lijkt me.
Het enige wat bekend was is dat het een man was op de fiets.
Daar heb ik het niet over, maar over hoe de dader er uitzagquote:Op vrijdag 22 augustus 2025 13:26 schreef greysbones het volgende:
[..]
De politie zal heus niet vrijgeven(enkel aan de ouders in een later stadium) wat er precies nog is gezegd etc
ze zullen altijd dingen achter de hand houdenquote:Op vrijdag 22 augustus 2025 13:27 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Daar heb ik het niet over, maar over hoe de dader er uitzag
Die kan gerust op een belager zitten en de politie bellen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 13:18 schreef DrDentz het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Zo moet je reageren
Vermoedelijk zag ze alleen wat tanden.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 13:27 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Als ze daar iets over zouden weten hadden ze het gedeeld.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 13:27 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Dat is wel de 3e vraagquote:Op vrijdag 22 augustus 2025 13:43 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Als ze daar iets over zouden weten hadden ze het gedeeld.
Maar daar vraagt 112 ook niet primair naar in zo'n situatie, dat komt doorgaans wel als de politie ter plaatse is.
Eerste vraag zal zijn waar ben je? En de 2e kun je jezelf in veiligheid brengen? En gerust stellen dat er hulp onderweg is. Dat is op dat moment belangrijk, niet het signalement.
Zelfs als je het intellect van een paddenstoel hebt moet je ten allen tijde veilig over straat kunnen. Die meid deed niks verkeerds.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 13:44 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ik vind het geen victim blaming. Het is het gezonde verstand gebruiken
Fiets in groepjes, slaap bij een vriend/vriendin, neem een taxi of haal ze als ouder op.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 13:48 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Daarom, vrouwen niet meer op straat na zonsondergang, opgelost
Dat zegt verder ook helemaal niemand.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 13:49 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Zelfs als je het intellect van een paddenstoel hebt moet je ten allen tijde veilig over straat kunnen. Die meid deed niks verkeerds.
Blijft bijzonder dat de wereld en Nederland op vrijwel alle indicatoren veiliger is geworden dan voorheen maar men dat niet zo ervaart.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 13:46 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Wat een dom gelul. Laat voorop staan dat het walgelijke roofdier die deze daad heeft gepleegd mij niet hoog genoeg opgeknoopt kan worden en voor 100% schuldig is!
Neemt niet weg dat men het hoofd niet in het zand kan duwen. De verruwing van de wereld gaat door. Waarbij steeds meer gebieden een ghetto worden.
Dit kan gewoonweg niet meer op deze manier. Laat het een les zijn voor ouders, kinderen, leraren en docenten.
Of in een boerka, dan weten de boeven helemaal niet of ze alle strapatsen wel waard is?quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 13:50 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Fiets in groepjes, slaap bij een vriend/vriendin, neem een taxi of haal ze als ouder op.
Maar alleen terugfietsen langs notoire plaats delicten. Dan maak je jezelf wel heel kwetsbaar.
Dis you?quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 13:51 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dat zegt verder ook helemaal niemand.
quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 13:32 schreef inslagenreuring het volgende:
Ook net klaar met het Vwo. Onderwijzen ze daar dat de wereld aan elkaar hangt van eenhoorns en elfjes tegenwoordig?
Dieptriest.
Dat hoeft niet perse, het kan in het onderzoeksbelang zijn om bepaalde details die mogelijk bij de politie al wel bekend zijn nog niet te delen. Bijvoorbeeld om getuigenverklaringen niet te beïnvloeden, die wil je eerst zo 'zuiver' mogelijk verzamelen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 13:24 schreef MissButterflyy het volgende:
Als ze iets wisten van hoe de dader uitzag zouden ze dat onderhand wel melden lijkt me.
Ze was 17!!!! Een kind nog, 17 jaar! Deed jij nooit wat stoms toen je nog zo jong was?quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 13:50 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Fiets in groepjes, slaap bij een vriend/vriendin, neem een taxi of haal ze als ouder op.
Maar alleen terugfietsen langs notoire plaats delicten. Dan maak je jezelf wel heel kwetsbaar.
Als mijn telefoon wordt gestolen op het centraal station is het dan mijn eigen schuld of van het beleid van de overheid om kansloze mensen uit den vreemden binnen te halen die gaan stelen of van de dader zelf.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 13:50 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Jazeker. Er is ook minder criminaliteit want minder aangiftes.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 13:53 schreef Wotte het volgende:
[..]
Blijft bijzonder dat de wereld en Nederland op vrijwel alle indicatoren veiliger is geworden dan voorheen maar men dat niet zo ervaart.
Ook dit komt niet vaak voor dat brengt mij weer bij mijn voorgaande punt dat ze de dader waarschijnlijk al hebben.
MAAR HET IS EEN GETROEBLEERDE ZIEL UIT DEN VREEMDEN. OPHEF.
Die ouders en haar vriendinnen die met een taxi naar huis gingen gaan door een absolute hel nu. Wat een dramaquote:Op vrijdag 22 augustus 2025 13:54 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ze was 17!!!! Een kind nog, 17 jaar! Deed jij nooit wat stoms toen je nog zo jong was?
Was jij altijd al verstandig? Nooit een foutje gemaakt en van geleerd?
Helaas is het voor haar heel anders afgelopen en er is maar 1 schuldige: de dader.
En dit soort victim blaming is gelul, dan gaan we zo nog even beginnen over de ouders, hebben we dat ook weer gehad.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |