Als je bereid bent anderen te helpen maar die komen dan van de wal in de sloot. Ben je dan nog "goed"? Gaat het alleen om de intentie of ook om het resultaat?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 21:24 schreef marc0871 het volgende:
Als je een ander geen pijn doet, besteeld of anderszijds benadeeld, ben je al een heel eind.
Ben je daarnaast ook nog bereidt om anderen te helpen, ben je op de goede weg.
Je kan zelf toch alleen intentie sturen? Dat is ook het hele begrip intentie.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 21:31 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Als je bereid bent anderen te helpen maar die komen dan van de wal in de sloot. Ben je dan nog "goed"? Gaat het alleen om de intentie of ook om het resultaat?
Nou ja, dat gebeurt.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 21:31 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Als je bereid bent anderen te helpen maar die komen dan van de wal in de sloot. Ben je dan nog "goed"? Gaat het alleen om de intentie of ook om het resultaat?
Nee, het gaat om intentie en/of het resultaat. Je kan iemand echt willen helpen maar als het eindresultaat erger is dan toen je er aan begon door foute beslissingen en verkeerde keuzes, ben je dan "goed" of "niet goed".quote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:20 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Je kan zelf toch alleen intentie sturen? Dat is ook het hele begrip intentie.
Als een 'goed mens' goede intenties heeft om die ander te helpen maar hij geeft adviezen en doet handelingen die 'verkeerd' zijn, die desastreus voor de hulpzoekende uitpakken - bijvoorbeeld omdat dat 'goede mens' niet de verantwoordelijkheid heeft genomen zich goed te informeren over adequate oplossingen maar zijn eigen, subjectieve overtuiging volgde - is hij/zij dan een 'goed mens'?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 22:28 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Nou ja, dat gebeurt.
Moet je het daarom maar niet proberen?
Onkunde en onwetendheid heeft niets met goed of slecht zijn te maken.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 10:49 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Als een 'goed mens' goede intenties heeft om die ander te helpen maar hij geeft adviezen en doet handelingen die 'verkeerd' zijn, die desastreus voor de hulpzoekende uitpakken - bijvoorbeeld omdat dat 'goede mens' niet de verantwoordelijkheid heeft genomen zich goed te informeren over adequate oplossingen maar zijn eigen, subjectieve overtuiging volgde - is hij/zij dan een 'goed mens'?
Maar heb je als 'hulpverlener" 'niet de plicht (of desnoods de verantwoordelijkheid) om goed geïnformeerd te zijn alvorens hulp te verlenen? Je kan immers ook zeggen tegen de hulpbehoevende: "sorry maar hier heb ik echt geen verstand van, ik raad je aan om bij een ander raad te vragen"quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 12:24 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Onkunde en onwetendheid heeft niets met goed of slecht zijn te maken.
Eenieder kan slechts helpen naar zijn eigen vaardigheden.
De intentie om te willen helpen, wordt als prettiger ervaren dan dat er gezegd wordt, je zoekt het zelf maar uit.
Niet alle hulp is meteen leven en dood, hè.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 12:53 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Maar heb je als 'hulpverlener" 'niet de plicht (of desnoods de verantwoordelijkheid) om goed geïnformeerd te zijn alvorens hulp te verlenen? Je kan immers ook zeggen tegen de hulpbehoevende: "sorry maar hier heb ik echt geen verstand van, ik raad je aan om bij een ander raad te vragen"
Altijd? Onder elke omstandigheid? Ik vind van niet.quote:
Of je altijd wat moet doen, is weer een andere kwestie.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 13:23 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Altijd? Onder elke omstandigheid? Ik vind van niet.
OK. Dus je uitspraak "Je kan altijd wat doen" is niet zo absoluut?quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 13:26 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Of je altijd wat moet doen, is weer een andere kwestie.
Kunnen. Moeten. 2 verschillende dingen.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 14:13 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
OK. Dus je uitspraak "Je kan altijd wat doen" is niet zo absoluut?
Dus je kan - ongeacht het resultaat - altijd wat doen? Dus na afloop zeg je: "ik heb mijn best gedaan maar helaas pindakaas het ging niet zoals ik wilde." Zo iets?quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 14:18 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Kunnen. Moeten. 2 verschillende dingen.
Maar waar zeg ik dat je je verantwoordelijkheid moet loslaten om maar wat gedaan te hebben?quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 16:35 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Dus je kan - ongeacht het resultaat - altijd wat doen? Dus na afloop zeg je: "ik heb mijn best gedaan maar helaas pindakaas het ging niet zoals ik wilde." Zo iets?
Ik ben nog steeds van mening dat een "goed mens" een eigen verantwoordelijkheid heeft alvorens hulp te bieden.
Ik heb het dus niet over voor de hand liggende alledaagse dingetjes. Mijn vraag is: "ben je een goed mens als je met de beste bedoelingen de ander onbedoeld verder de stront in werkt"quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 17:10 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Maar waar zeg ik dat je je verantwoordelijkheid moet loslaten om maar wat gedaan te hebben?
Mensen zijn toch niet gek, of wat?
Is jouw wereld echt zo zwart/wit?
Zo van, als je het niet goed kan doen, is alles wat je doet slecht, of zoiets.
Ja, dat begreep ik al.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 17:17 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Ik heb het dus niet over voor de hand liggende alledaagse dingetjes. Mijn vraag is: "ben je een goed mens als je met de beste bedoelingen de ander onbedoeld verder de stront in werkt"
Ok, daar kan ik mee leven. 👍quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 17:43 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Ja, dat begreep ik al.
Dat je hulp niet het gewenste resultaat heeft, maakt jou nog niet slecht.
Soms loopt het leven niet zoals je wil en heeft een goedbedoelde actie een averechts effect. Shit happens.
Ik ga me iig niet schuldig voelen als iemand, ondanks mijn pogingen om de situatie bij te sturen, toch richting de afgrond blijft sturen.
Soms moet je het loslaten om niet meegetrokken te worden in hun destructieve neigingen.
In feite ligt het antwoord al in de OP besloten alleen nodigt moeten en bereiken dan weer uit tot een streven "wees zo en doe zo want dan ben ik vast 'goed' bezig.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 20:55 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Wat betekent het om een goed mens te zijn? Is goedheid universeel, of cultureel bepaald? Volgens Aristoteles streef je als mens naar 'een vervuld leven'. Om dit te bereiken, moet je je deugden ontwikkelen en deze in de praktijk brengen. De deugd ligt daarbij in het 'gulden midden' tussen twee extremen. Zo is moed bijvoorbeeld het midden tussen lafheid en roekeloosheid. Het gaat erom dat je door herhaling van deugdzame handelingen een deugdzaam karakter opbouwt. Volgens Kant is een goed mens iemand die handelt uit plicht en respect voor deze universele morele regels, ongeacht de gevolgen. Utilitaristen kijken naar de gevolgen: een goed mens bevordert het grootste geluk voor velen. Volgens het existentialisme is een goed mens iemand die de verantwoordelijkheid voor zijn vrijheid aanvaardt en authentiek leeft. Dit betekent dat je je eigen waarden en betekenis creëert, in plaats van klakkeloos de regels van anderen of de maatschappij te volgen.
Is goedheid te vinden in intentie, uitkomst, of beide? Kan iemand die fouten maakt nog steeds goed zijn? Is een goed mens iemand die altijd juiste keuzes maakt, of iemand die onophoudelijk streeft naar goedheid ondanks fouten? Is een goed mens iemand die bewust streeft naar verbetering van zichzelf en zijn omgeving?
Misschien is goedheid geen statisch ideaal, maar een voortdurend proces van reflectie, keuzes en verantwoordelijkheid. Toch?
Wat mij betreft zeker; het gaat om je intentie.quote:Op vrijdag 22 augustus 2025 17:17 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Ik heb het dus niet over voor de hand liggende alledaagse dingetjes. Mijn vraag is: "ben je een goed mens als je met de beste bedoelingen de ander onbedoeld verder de stront in werkt"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |