Ja, bij springt de ontvochtiger ook al regelmatig aan. Litertje per nacht denk ik (in de woonkamer). Daarmee houd ik het wel tussen de 60% en 65%.quote:Op zondag 31 augustus 2025 21:29 schreef Koettie het volgende:
21. Maar die luchtvochtigheid is echt voor, zit rond de 75%.
Dat wordt in de herfst toch minder? Ik heb van die Bison bakken, maar dat gaat echt heel snel. Binnen 1-2 weken wel vol. Nu wel wat minder dan een maand geleden, maar toch.quote:Op zondag 31 augustus 2025 21:29 schreef Koettie het volgende:
21. Maar die luchtvochtigheid is echt goor, zit rond de 75%.
Ik hoop het want alles voelde klam en vies. Woon pas sinds april in dit huis dus benieuwd wat het gaat doen. Denk heel droog, heb van die charmante buizen door mn appartement en mn buren zijn niet vies van lekker stoken volgens mij.quote:Op maandag 1 september 2025 07:00 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat wordt in de herfst toch minder? Ik heb van die Bison bakken, maar dat gaat echt heel snel. Binnen 1-2 weken wel vol. Nu wel wat minder dan een maand geleden, maar toch.
Als het nieuwbouw is dan gewoon afwachten tot je een jaartje verder bent, bouwmateriaal heeft een winter nodig om droog te stoken tenzij je heel hoog op gaat stoken. Als je iets stookt zal de vochtigheid ook zakken maar een luchtdroger gebruikt minder energie dan de kachel onnodig hoog zetten.quote:Op maandag 1 september 2025 07:21 schreef Koettie het volgende:
[..]
Ik hoop het want alles voelde klam en vies. Woon pas sinds april in dit huis dus benieuwd wat het gaat doen. Denk heel droog, heb van die charmante buizen door mn appartement en mn buren zijn niet vies van lekker stoken volgens mij.
In de winter gewoon lekker stoken en heel veel ventileren. Gaat tegen alles in dat duurzaamheid nastreeft, maar het klinkt als iets dat je nu nodig hebt.quote:Op maandag 1 september 2025 07:21 schreef Koettie het volgende:
[..]
Ik hoop het want alles voelde klam en vies. Woon pas sinds april in dit huis dus benieuwd wat het gaat doen. Denk heel droog, heb van die charmante buizen door mn appartement en mn buren zijn niet vies van lekker stoken volgens mij.
Het is een oude flat, wel dubbelglas bij de meeste ramen. Heb geen airco/luchtdroger oid.quote:Op maandag 1 september 2025 14:33 schreef 215 het volgende:
[..]
Als het nieuwbouw is dan gewoon afwachten tot je een jaartje verder bent, bouwmateriaal heeft een winter nodig om droog te stoken tenzij je heel hoog op gaat stoken. Als je iets stookt zal de vochtigheid ook zakken maar een luchtdroger gebruikt minder energie dan de kachel onnodig hoog zetten.
BTW: een standalone luchtdroger verwarmt ook ietsje, het ding gebruikt energie wat warmte word en het laten condenseren van water levert ook iets warmte op. Ga je met een airco drogen dan zal de genoemde warmte juist naar buiten verdwijnen en wordt je kamer iets koeler.
Dus bij warm en vochtig met de airco drogen en bij niet warm en vochtig de luchtonvochtiger en bij kou domweg de kachel aan en iets ventileren.
Ik heb het niet snel koud en krijg een hoop warmte van de buren die stoken, door de buizen die door mijn appartement lopen. En ventileren doe ik altijd. Maar die luchtvochtigheid van gister was buiten net zo erg.quote:Op maandag 1 september 2025 14:39 schreef Nattekat het volgende:
[..]
In de winter gewoon lekker stoken en heel veel ventileren. Gaat tegen alles in dat duurzaamheid nastreeft, maar het klinkt als iets dat je nu nodig hebt.
Heb je geen actieve ventilatie oid? Dat is naar mijn weten verplicht in nieuwbouw.
Nou, die dingen kosten de wereld niet.quote:Op maandag 1 september 2025 17:23 schreef Koettie het volgende:
[..]
Het is een oude flat, wel dubbelglas bij de meeste ramen. Heb geen airco/luchtdroger oid.
Heb je geen actieve ventilatie?quote:Op maandag 1 september 2025 17:24 schreef Koettie het volgende:
[..]
Ik heb het niet snel koud en krijg een hoop warmte van de buren die stoken, door de buizen die door mijn appartement lopen. En ventileren doe ik altijd. Maar die luchtvochtigheid van gister was buiten net zo erg.
Het vocht kwam van buiten, het was overal goor vochtig. En nee, geen actieve ventilatie. Het is een oude flat dus heeft zo'n ventilatiekanaal met natuurlijke trek.quote:Op maandag 1 september 2025 17:37 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Heb je geen actieve ventilatie?
Dat vocht moet toch ergens vandaan komen, en met goede ventilatie zou het altijd het equivalent van buiten moeten kunnen benaderen.
Dat kan niet. Je luchtvochtigheid ligt veel hoger dan buiten. Bij mij is er wel ventilatie en daardoor ligt de luchtvochtigheid altijd rond die van buiten, alleen in de winter iets hoger als ik minder lucht.quote:Op maandag 1 september 2025 17:39 schreef Koettie het volgende:
[..]
Het vocht kwam van buiten, het was overal goor vochtig. En nee, geen actieve ventilatie. Het is een oude flat dus heeft zo'n ventilatiekanaal met natuurlijke trek.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |