10 constructeurs en 20 coureurs strijden allemaal om de titel in de koningsklasse van de autosport: Formule 1. Bespreek hier de snelste sport op aarde en alles wat erbij hoort.
Halverwege de zomerstop is het rustig wat betreft Formule 1 nieuws, dus heb ik naar aanleiding van een reactie in het F1 Algemeen topic een overzicht gemaakt van coureurs die (volgens mij) nu in aanmerking komen voor een superlicentie en dus in de Formule 1 zouden kunnen gaan rijden.
Criteria
Een superlicentie is geldig voor een kalenderjaar, en voor elk volgend jaar moet deze opnieuw aangevraagd worden. Om voor een superlicentie in aanmerking te komen, moet je minimaal 18 jaar oud zijn (uitzonderingen zoals Arvid Lindblad daargelaten) en aan een van de volgende criteria voldoen[1]:
• In de voorgaande 3 jaar een superlicentie gehad hebben en minimaal 100 km in een vrije training gereden hebben, • 40 of meer superlicentiepunten hebben en minimaal 80% van 2 seizoenen in een klasse gereden hebben waar superlicentiepunten worden uitgedeeld (30 punten in uitzonderingsgevallen zoals bij Juri Vips in het verleden) of • Meer dan 3 jaar geleden een superlicentie gehad hebben en recentelijk (in formulewagens) aangetoond hebben Formule 1 waardig te zijn.
En in de meeste gevallen moet er ook nog recent 300 km zijn gereden in een recente of historische Formule 1 wagen.
Huidige coureurs met een superlicentie
Voor de volledigheid volgt hieronder een overzicht van de huidige Formule 1 coureurs en reserves. Zij hebben al een superlicentie en vallen in de eerste categorie als ze voor 2026 een superlicentie willen aanvragen.
SPOILER: huidige Formule 1 coureurs en reserves
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Coureurs die in de afgelopen 3 jaar al een superlicentie hebben gehad
In deze categorie vallen de coureurs die dit jaar een superlicentie willen aanvragen en in de voorgaande drie jaar een superlicentie hebben gehad en minimaal in vrije trainingen gereden hebben.
SPOILER: coureurs met een superlicentie in de afgelopen drie jaar
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Coureurs met 40+ superlicentiepunten
In deze categorie vallen de coureurs die dit jaar een superlicentie willen aanvragen en dit of vorig jaar 40 of meer superlicentiepunten hebben verzameld. Bonuspunten[2] en nog lopende competities zijn hierin niet meegenomen.
SPOILER: coureurs met 40+ superlicentiepunten
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Coureurs die meer dan drie jaar geleden een superlicentie hadden
In deze categorie komen imho in ieder geval de volgende coureurs in aanmerking als ze voor dit jaar een superlicentie willen aanvragen.
SPOILER: coureurs die meer dan drie jaar geleden een superlicentie hadden
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Disclaimer Fouten in bovenstaande categorieėn komen voor mijn rekening en het kan ook zijn dat ik coureurs gemist heb die (in het verleden) een superlicentie hebben (gehad). Maar het geeft imho een aardige indicatie wie in aanmerking zou kunnen komen voor een F1 stoeltje.
Ik zal als er wijzigingen zijn de lijsten updaten. De eerstvolgende competities die aflopen zijn de IndyCar en Indy NXT op 31 augustus en de Formule 3 op 7 september.
[1] Bron criteria: Appendix L International Sporting Code (pdf) [2] Bonuspunten zijn extra punten die een coureur kan verdienen door geen strafpunten te krijgen in competities waar dat van toepassing is (2 per jaar).