quote:Op woensdag 13 augustus 2025 15:51 schreef StateOfMind het volgende:
27 graden nu in de woonkamer
34 graden buiten
Morgen wordt het ook 34
Vrijdag 32
Zolang ik onder en voor de ventilatoren zit is het te doen, maar loop ik naar de keuken of de badkamer dan is het niet te harden.
Laat staan op de slaapkamer.
Nou winters in NL zijn helemaal niet koud meer doorgaans. We hebben gewoon lente, zomer, herfst en herfst.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 15:59 schreef Hyaenidae het volgende:
Waarom is het zo heet?![]()
Terwijl het 's winters zo koud is, kunnen ze beter ergens in het midden gaan zitten toch. Bijvoorbeeld in de winter minimaal 8 graden en in de zomer max 28. Is ook beter voor het klimaat, want zowel airco en cv-ketel hoeven dan veel minder energie te verbruiken. Maar nee het moet altijd in extremen
Dan ben je niet buiten geweest, in januari had je temperaturen onder 0 zelfs.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 16:07 schreef roos94 het volgende:
[..]
Nou winters in NL zijn helemaal niet koud meer doorgaans. We hebben gewoon lente, zomer, herfst en herfst.
Als we echt over kou spreken dan kan de elfstedentocht gewoon gerockt worden.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 16:09 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dan ben je niet buiten geweest, in januari had je temperaturen onder 0 zelfs.
Daarvoor zijn de gasprijzen simpelweg te hoog geworden om zo'n weer nog toe te laten in Nederland.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 16:10 schreef roos94 het volgende:
[..]
Als we echt over kou spreken dan kan de elfstedentocht gewoon gerockt worden.
Live hitte | Vannacht mogelijk eerstequote:Vannacht mogelijk eerste officiële tropennacht in vijf jaar
Aankomende nacht wordt niet alleen een broeierige 'plaknacht', meldt Weeronline. Mogelijk krijgt Nederland na vijf jaar ook weer te maken met een officiële tropennacht. Daarvan wordt gesproken als het nergens onder de 20 graden is gedurende 24 uur.
Een landelijke tropennacht wordt in De Bilt gemeten, legt Donny de Koning van Weeronline uit. Het blijft dan 24 uur lang minstens 20 graden vanaf 2.00 uur 's nachts. "Dus weten we pas vrijdagochtend vroeg of het een tropennacht is."
2.00 uur wordt aangehouden omdat het KNMI werkt met de internationale standaardtijd UTC, legt De Koning uit. UTC is de opvolger van Greenwich Mean Time (GMT). Nederland loopt in de winter één uur voor op UTC, in de zomer twee uur. Daarom wordt er vanaf 2.00 uur gemeten.
Landelijke tropennachten zijn vrij zeldzaam, vertelt De Koning. De laatste keer was vijf jaar geleden: 12 augustus 2020. Sinds het begin van de metingen op De Bilt in 1901 zijn er tien tropennachten geweest. "Er hoeft in de nacht maar één opklaring te zijn waardoor het even afkoelt, en hij telt niet meer."
Zorg dan ook voor ontvochtigen, alleen koelen (vloerkoeling bijvoorbeeld) is kutquote:Op woensdag 13 augustus 2025 16:03 schreef ludovico het volgende:
In mijn nieuwe woning komt er mooi een installatie die koelt..... Ik vind 24 in de woning eigenlijk al klote.
Wordt een duur installatie met fancoil / warmte terugwinsysteem.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 16:30 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Zorg dan ook voor ontvochtigen, alleen koelen (vloerkoeling bijvoorbeeld) is kut
Wat moet je met zo een vrouwquote:Op woensdag 13 augustus 2025 17:09 schreef SpeedyGJ het volgende:
26.5 graden nu binnen, blazers staat momenteel aan maar vrouwlief wil ramen open houden dus ja dat gaat niet werken he
Omdat ze wel een schat van een vrouw is en ik dit wel voor het lief neem. (Plus dat ik haar achtergrond weet waarom ze dit doetquote:
Hersentrauma?quote:Op woensdag 13 augustus 2025 17:21 schreef SpeedyGJ het volgende:
(Plus dat ik haar achtergrond weet waarom ze dit doet )
Iets met trauma, maar dat laat ik liever privéquote:
Why? Dat doe je jezelf toch niet aan?quote:
Het is wat het is. Gewoon rustige dingen doen en veel drinkenquote:Op woensdag 13 augustus 2025 17:27 schreef ludovico het volgende:
[..]
Why? Dat doe je jezelf toch niet aan?
Airco?quote:Op woensdag 13 augustus 2025 17:27 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Het is wat het is. Gewoon rustige dingen doen en veel drinken
Nee niet voor de paar dagenquote:
Mobiele airco kost je 100 euro? Ik heb dat ding zomaar 15-20 dagen per jaar aan, zeker als die al boven staat, en bij mij wordt het toch denk ik echt max 25.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 17:34 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Nee niet voor de paar dagen
En vandaag best veel gedaan (wel rustig) en dat ging prima. Morgen ook gewoon zweet accepteren en bezig met mijn hobby's. En regelmatig even afspoelen, genoeg drinken.
Een airco vind ik de investering niet waard
Dat is eventueel wel een oplossing ja. Een inbouw airco vind ik echt te duur.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 17:32 schreef ludovico het volgende:
Ik heb zo een mobiel airco ding, dat redt je toch echt wel van de extremen als 28.5 graden, dat is niet ok hoor.
quote:Op woensdag 13 augustus 2025 17:09 schreef SpeedyGJ het volgende:
26.5 graden nu binnen, blazers staat momenteel aan maar vrouwlief wil ramen open houden dus ja dat gaat niet werken he
Dit inderdaad. Mensen die een airco aanschaffen voor die hooguit 6 dagen in het jaar dat het echt nodig is en meestal maar 2 of minder. Hier nu 25. Zal morgen wel 26 worden en vrijdag 27. Waarna het weer kan zakken.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 17:34 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Nee niet voor de paar dagen
En vandaag best veel gedaan (wel rustig) en dat ging prima. Morgen ook gewoon zweet accepteren en bezig met mijn hobby's. En regelmatig even afspoelen, genoeg drinken.
Een airco vind ik de investering niet waard
Een vrouw hebbenquote:Op woensdag 13 augustus 2025 17:09 schreef SpeedyGJ het volgende:
maar vrouwlief wil ramen open houden
Als je dat ding hebt gebruik je hem met gemak 15-20 dagen.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 17:38 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Mensen die een airco aanschaffen voor die hooguit 6 dagen in het jaar dat het echt nodig is en meestal maar 2 of minder. Hier nu 25. Zal morgen wel 26 worden en vrijdag 27. Waarna het weer kan zakken.
Een simpele ventilator scheelt ook al best veel. Is een stuk goedkoper.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 17:36 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Dat is eventueel wel een oplossing ja. Een inbouw airco vind ik echt te duur.
Even onderzoeken wat het kost
Dan nog zou ik he niet te vaak gebruiken omdat je dan niet aan hoge temperaturen went en al helemaal niet fatsoenlijk buiten kunt komen. Al lijkt me wel handig om ze juist te gebruiken om mee te verwarmen in de winter vanuit kostenbesparing.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 17:42 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als je dat ding hebt gebruik je hem met gemak 15-20 dagen.
Zo een mobiel apparaat lekt als een gek natuurlijk. Dat is niet erg efficient.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 17:44 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dan nog zou ik he niet te vaak gebruiken omdat je dan niet aan hoge temperaturen went en al helemaal niet fatsoenlijk buiten kunt komen. Al lijkt me wel handig om ze juist te gebruiken om mee te verwarmen in de winter vanuit kostenbesparing.
Vloerkoeling wordt pas echt kut bij zo'n superklamme zomerdag met een dauwpunt boven de 21°C en de vloer koelt naar 21°C. Het laatste wat je dan wil is op je sokken door de kamer lopen.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 16:30 schreef Moonversion het volgende:
[..]
Zorg dan ook voor ontvochtigen, alleen koelen (vloerkoeling bijvoorbeeld) is kut
Ja even gekeken naar de prijzen... en dan ook nog het verbruik. En ik moet hen door het hele huis slepen (hobbykamer en woonkamer en slaapkamer).quote:Op woensdag 13 augustus 2025 17:38 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Mensen die een airco aanschaffen voor die hooguit 6 dagen in het jaar dat het echt nodig is en meestal maar 2 of minder. Hier nu 25. Zal morgen wel 26 worden en vrijdag 27. Waarna het weer kan zakken.
Helaas zegt eigenlijk bijna niemand dat, je dient volgens de algemene opinie warm lekker te vinden en als je liever hebt dat het koud is (waar je je dan inderdaad beter tegen kunt kleden, lekker warm vest aan, boh heerlijk) ben je raarquote:Op woensdag 13 augustus 2025 17:46 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ja even gekeken naar de prijzen... en dan ook nog het verbruik. En ik moet hen door het hele huis slepen (hobbykamer en woonkamer en slaapkamer).
En ik vind warm niet erg. Ik weet iedereen zegt dat je op kou kan kleden, dus minder erg. Alleen ik heb het toch echt liever warm
En nu zit ik gewoon lekker met een grote pot thee en een mijn laptop. Prima. Morgen in de ochtend huishouden en in de middag rust en in de avond op het balkon lezen
Mijn ervaring is net de andere kant opquote:Op woensdag 13 augustus 2025 18:02 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Helaas zegt eigenlijk bijna niemand dat, je dient volgens de algemene opinie warm lekker te vinden en als je liever hebt dat het koud is (waar je je dan inderdaad beter tegen kunt kleden, lekker warm vest aan, boh heerlijk) ben je raar
Hier 27 binnen.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 18:49 schreef Nattekat het volgende:
24,5 lijkt de piek te worden. Het is reeds gedaan met de hitte des doods hier.
Afhankelijk van waar je woont zijn er meer hete dagen dan 2 of 6.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 17:38 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ja hier is het net zo warm geweest, misschien heb je een moderner huis dat meer warmte vasthoudt. Mijn huis warmt niet supersnel op, nadeel is dat het in de winter ook altijd heel snel koud wordt als ik de verwarming uit heb.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 19:07 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Afhankelijk van waar je woont zijn er meer hete dagen dan 2 of 6.
In mijn regio bijvoorbeeld is het de hele week al ruim boven de 30 (maandag 32, gisteren 33, vandaag 34, morgen ook 34 en vrijdag 32).
Eind juni/begin juli daar in de buurt is het hier ook 2 weekenden 33 en 34 graden geweest, en kort daarna zelfs 2 dagen achter elkaar van 37 en 38 graden.
Probleem is ook dat de warmte op een gegeven moment in de muren gaat zitten en dat kan echt weken duren voordat het daardoor in huis ook weer koeler is.
Ongeacht of het buiten koeler is.
Bij mij binnen, woning recht op het zuiden, grote raampartij, geen schaduw, loopt het binnen vroeg of laat hoog op.
28 of 29 graden in de woonkamer is geen uitzondering.
En dat duurt weken voor het weer aangenaam is.
Dus airco's hebben wel degelijk nut, en niet alleen op de hete dagen zelf.
Het is niet ideaal, maar ik ga hier 10x beter op dan 12 graden in huis in de winter.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 18:33 schreef Discombobulate het volgende:
Ik snap dus echt niet dat mensen goed gaan op dit weer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |