Ik kom juist regelmatig op begraafplaatsen, maar dan alleen omdat ze zo mooi zijn en er zo'n serene sfeer hangt en niet voor een specifiek graf.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 14:50 schreef Discombobulate het volgende:
Niet echt, maar ik heb ook niet echt iemand die overleden is van dichtbij. Vind begraafplaatsen altijd prachtig, maar kom er dus amper.
Ja dat snap ik wel. Ik ben één keer 's nachts wezen kijken vroeger met een vriend na een feestje, omdat we daar toevallig toch langs moesten. Ook beetje eng, want ja begraafplaatsen en horrorverhalen. Was wel echt mooi zoiets.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 15:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik kom juist regelmatig op begraafplaatsen, maar dan alleen omdat ze zo mooi zijn en er zo'n serene sfeer hangt en niet voor een specifiek graf.
Ik heb ook liever dat ik gecremeerd word dan begraven. Bij beide blijven al snel alleen beenderen over. Alleen blijf je bij een graf dan nog jarenlang 2,5 vierkante meter grond bezet houden, terwijl er dus bijna niks meer ligt.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 11:38 schreef Rene het volgende:
Terugdenken wel. Begraafplaatsen? Nee. Daarom mag men mij ook wel gewoon cremeren. Ik vind dat allemaal aardig symbolisch of zo. Daar heb ik wat minder mee. Cultuur vind ik mooi, maar herdenken doe ik 'op mijn manier' .
Dat moet dan een heel bijzonder geval zijn geweest.quote:Op dinsdag 19 augustus 2025 11:02 schreef Kaneelstokje het volgende:
Decennialang heeft de overheid niet erkent dat hij overleden was in de oorlog.
Kan het helaas niet meer navragen nu.quote:Op zondag 24 augustus 2025 20:21 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dat moet dan een heel bijzonder geval zijn geweest.
De wet biedt de mogelijkheid dat een vermiste persoon die onvindbaar is en van wie geen enkel levensteken meer komt, na een bepaalde periode officieel dood te verklaren. Indertijd stond daar een termijn voor van tien jaar.
Omdat er tijdens de bezettingstijd nogal veel mensen vermist zijn geraakt, heeft de regering in 1949 zelfs een wet gemaakt om personen die in die tijd vermist zijn geraakt, sneller dood te kunnen verklaren.
Op deze site staat er een wat uitgebreider verhaal over.
https://www.uitdeoudekoek(...)tweede-wereldoorlog/
Doordat ik wel eens in online archieven heb zitten neuzen, ken ik ook een dergelijk geval uit mijn eigen familie. De andere grootvader van een paar neven en nichten van mij zat in de bezettingstijd in het verzet, is kennelijk op een of andere manier gepakt (of verraden?) en zat gevangen in concentratiekamp Buchenwald en is daar in maart 1945 overleden. Zijn overlijden werd vermeld in de Staatscourant en de gemeente van zijn laatste woonplaats heeft toen "wegens de Minister van Justitie" een overlijdensakte opgemaakt.
Ditquote:Op woensdag 13 augustus 2025 03:20 schreef KillemWieft het volgende:
Natuurlijk denk ik nog wel eens aan mensen die zijn overleden, maar herdenken of graven bezoeken doe ik niet. Geen behoefte aan.
Welnee. Vaak zijn graven voor een jaar of 10. Dan kan je kiezen voor de volgende 10 jaar leges betalaen of het wordt het geruimd en kan er een ander in.quote:Op zondag 24 augustus 2025 17:54 schreef socialmedialurker het volgende:
[..]
Ik heb ook liever dat ik gecremeerd word dan begraven. Bij beide blijven al snel alleen beenderen over. Alleen blijf je bij een graf dan nog jarenlang 2,5 vierkante meter grond bezet houden, terwijl er dus bijna niks meer ligt.
Volgens mij is het ook nog vrij recent dat mensen eigen graven krijgen en er een bordje of steen op staan met wie daar ligt. Vroeger had je toch massagraven waar je voor een paar gulden dan bv. je overleden kind kon laten begraven? Zeg maar de bolwerken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door AnneX op 07-09-2025 08:15:45 ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |