abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218490304
Heb jij ooit nog wel eens, in het geval van een begrafenis, het graf bezocht van overleden familieleden, vrienden, collega's, buren of kennissen? En denk je nog wel eens aan ze terug? Bv aan een familielid, een vriend of een al dan niet populaire collega die is overleden door een ziekte of ongeluk? En ook nog wel eens na 5, 10 of 15 jaar?

Zelf heb ik laatst nog het graf van mijn ouders bezocht,`zowel uit respect, om weer aan ze terug te denken, maar ook uiteraard om het graf te onderhouden.
Ook denk ik nog wel eens aan die ene populaire collega die altijd vrolijk en sympathiek was, en ook goed lag bij de vrouwen. Helaas overleden door een vorm van k...

En jullie?
Een probleem is pas een probleem als je er een probleem van maakt. Dus denk niet in problemen maar in oplossingen en uitdagingen. Just find a way to fix it!
pi_218490308
Natuurlijk denk ik nog wel eens aan mensen die zijn overleden, maar herdenken of graven bezoeken doe ik niet. Geen behoefte aan.
Proud member of the IDGAF+FU2 community
  woensdag 13 augustus 2025 @ 03:38:11 #3
503174 CofyFerkeert
Professioneel Koffieleut
pi_218490321
Ik ga bijna elke week naar de urn van mijn broer, staat in een urnennis op een begraafplaats.
pi_218490468
Bezoek aan een rustplaats, nooit gedaan.

Denk aan mensen die er niet meer zijn, soms.

Geen idee overigens wie waar begraven ligt. Misschien zijn de meesten in een urn gezet of met de wind mee.

Het leven gaat voor mij te snel om bezig te zijn met overledenen. Voor ik het weet lig ik ernaast.
pi_218490519
Naast mijn opa en oma gelukkig nog nirt meegemaakt dat er een dierbare is overleden. Wel in december een van mn favoriete cliënten waar ik zeker wekelijks kwam. Heb het hele proces van diagnose tot overlijden meegemaakt. Was een hele leuke bijzondere vent en aan hem denk ik regelmatig nog terug. 'Missen' is een groot woord maar vind het jammer dat ik er niet meer wekelijks ben.
pi_218490601
Binnen de familie zijn alleen mijn grootouders overleden, het graf nog wel een keer bezocht toen ik toevallig in de buurt was, maar daarna nooit meer. Het ligt ook op een uur rijden en zal, denk ik, binnenkort al wel geruimd worden.

Als ik een wat sterkere band had en ze dichterbij woonden dan was ik er misschien wel vaker langsgegaan. Maar, aan de andere kant, mijn schoonfamilie hoor ik vaak vertellen over hun overleden (groot)ouders maar die bezoeken de graven ook niet tot nauwelijks.
  woensdag 13 augustus 2025 @ 08:07:22 #7
505120 RedShoe
Sharp knives create scars
pi_218490777
Regelmatig. Geen vaste tijden, maar als ik de behoefte heb dan bezoek ik het graf van mijn ouders.
Don't follow me. I am lost too
.
When everything feels like the movies
Yeah, you bleed just to know you're alive
pi_218490833
Ja, twee keer per jaar op de sterfdag en verjaardag van mijn moeder ga ik met mijn vader en mijn zus naar de plek waar de as is uitgestrooid in een natuurgebied.
Na 10 jaar doen we het nog steeds. Daarna gaan we altijd lunchen. Tis wel een stuk minder emotioneel geworden
pi_218490937
Zeker. Eén a twee keer per week bezoek ik het graf van m'n ouders en zorg dat het er netjes blijft met de nodige planten en bloemen en andere spulletjes die bij hen passen. Dan vertel ik wat ik allemaal heb beleefd, zeg dat ik van ze hou en dat ik snel weer langskom. In de hoop dat ze het kunnen horen.
pi_218491019
Een graf bezoeken doe ik niet. Ik vind daar niks.
Wat daar ligt, is een lege jas.
Wat echt belangrijk is, draag ik altijd bij me.
O.a. herinneringen die soms boven komen drijven.
pi_218491090
Terugdenken sowieso.
Ruim dertig jaar geleden overleed de vader van mijn toenmalige vriend. Had ik een fijne band mee, was een ontzettend lieve man. En op een ochtend was hij zomaar overleden, hartstilstand. Ik denk nog regelmatig aan hem, inmiddels met minder verdriet maar aan de fijne herinneringen.

Mijn eigen vader overleed afgelopen januari. Dat is dus nog wel erg vers. Mijn broer en zus wilden de as verdeeld hebben zodat we alle drie een beetje hebben. Ik vond dat prima. Ik heb hier nu dus in de boekenkast een kleine urn staan met een theelichtje erin. Regelmatig steek ik een theelichtje aan. Soms vertel ik ook wat tegen hem. Het is echt gek om iemand zo close te missen en die persoon echt nooit meer te zien of te spreken.

Zeven jaar geleden overleed een vriendin en over haar praat ik nog regelmatig met andere vriendinnen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator woensdag 13 augustus 2025 @ 11:38:51 #12
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_218492706
Terugdenken wel. Begraafplaatsen? Nee. Daarom mag men mij ook wel gewoon cremeren. Ik vind dat allemaal aardig symbolisch of zo. Daar heb ik wat minder mee. Cultuur vind ik mooi, maar herdenken doe ik 'op mijn manier' .
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_218494614
Niet echt, maar ik heb ook niet echt iemand die overleden is van dichtbij. Vind begraafplaatsen altijd prachtig, maar kom er dus amper.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_218494938
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 14:50 schreef Discombobulate het volgende:
Niet echt, maar ik heb ook niet echt iemand die overleden is van dichtbij. Vind begraafplaatsen altijd prachtig, maar kom er dus amper.
Ik kom juist regelmatig op begraafplaatsen, maar dan alleen omdat ze zo mooi zijn en er zo'n serene sfeer hangt en niet voor een specifiek graf.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_218495097
quote:
7s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 15:23 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik kom juist regelmatig op begraafplaatsen, maar dan alleen omdat ze zo mooi zijn en er zo'n serene sfeer hangt en niet voor een specifiek graf.
Ja dat snap ik wel. Ik ben één keer 's nachts wezen kijken vroeger met een vriend na een feestje, omdat we daar toevallig toch langs moesten. Ook beetje eng, want ja begraafplaatsen en horrorverhalen. Was wel echt mooi zoiets.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_218524561
Nee, klink misschien gek, maar eigenlijk heb ik maar weinig familie/bekenden die zijn overleden, en die gene die het zijn was vooral ex familie.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zondag 17 augustus 2025 @ 10:43:50 #17
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_218524772
Ik voel me niet comfortabel op een begraafplaats door alle zielen die ronddolen omdat hun graven zijn geraid
  Moderator dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:37:05 #18
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_218539382
Als ik naar mijn ouderlijk huis rijd vanuit mijn huis dan kom ik langs de begraafplaats, ik zwaai dan altijd even naar mijn pa. Het graf bezoeken doe ik meestal even als ik bij een andere begrafenis ben op dezelfde begraafplaats.

Ik kom vaker bij het graf van mijn schoonzusje en schoonvader, mijn schoonmoeder (recent nog samen met mijn schoonvader) bezoekt die graven elke dag en als wij er zijn sluiten we vaak even aan. ;(
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 19 augustus 2025 @ 11:02:37 #19
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_218539838
Ik heb er weinig mee, het gedenken kan voor mij ook zonder specifieke plek.

Toen ik dit jaar op de begraafplaats in Den Haag was, voor de begrafenis van mijn oma, ben ik wel even langs de plek van mijn opa en mijn overgrootmoeder gelopen. Gewoon om te kijken. Al vond ik het wel fijn dat de naam van mijn overgrootvader er sinds kort ook op staat. Decennialang heeft de overheid niet erkent dat hij overleden was in de oorlog.

Misschien dat ik er anders tegenaan kijk als het straks mijn ouders zijn.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_218581558
Als ik weet dat iemand die ik kende is overleden, en dat diegene een graf heeft, bezoek ik die meestal ongeveer 2 keer. Daarna heb ik er geen behoefte meer aan.

Bij mensen waarvan ik weet dat ze zijn gecremeerd heb ik gek genoeg helemaal geen gevoel als "jammer dat er geen graf is", het is gewoon goed.
pi_218581584
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 11:38 schreef Rene het volgende:
Terugdenken wel. Begraafplaatsen? Nee. Daarom mag men mij ook wel gewoon cremeren. Ik vind dat allemaal aardig symbolisch of zo. Daar heb ik wat minder mee. Cultuur vind ik mooi, maar herdenken doe ik 'op mijn manier' .
Ik heb ook liever dat ik gecremeerd word dan begraven. Bij beide blijven al snel alleen beenderen over. Alleen blijf je bij een graf dan nog jarenlang 2,5 vierkante meter grond bezet houden, terwijl er dus bijna niks meer ligt.

Volgens mij is het ook nog vrij recent dat mensen eigen graven krijgen en er een bordje of steen op staan met wie daar ligt. Vroeger had je toch massagraven waar je voor een paar gulden dan bv. je overleden kind kon laten begraven? Zeg maar de bolwerken.
  zondag 24 augustus 2025 @ 19:24:21 #22
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_218582555
Nee, vind ik awkward
Intel Pentium 4 2.4GHz HT (Northwood, 130nm, 512KB L2, 800MHz FSB)
Intel Extreme Graphics 2 (64MB allocated)
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
Maxtor DiamondMax Plus 10 160GB IDE
pi_218583081
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2025 11:02 schreef Kaneelstokje het volgende:
Decennialang heeft de overheid niet erkent dat hij overleden was in de oorlog.
Dat moet dan een heel bijzonder geval zijn geweest.

De wet biedt de mogelijkheid dat een vermiste persoon die onvindbaar is en van wie geen enkel levensteken meer komt, na een bepaalde periode officieel dood te verklaren. Indertijd stond daar een termijn voor van tien jaar.

Omdat er tijdens de bezettingstijd nogal veel mensen vermist zijn geraakt, heeft de regering in 1949 zelfs een wet gemaakt om personen die in die tijd vermist zijn geraakt, sneller dood te kunnen verklaren.

Op deze site staat er een wat uitgebreider verhaal over.

https://www.uitdeoudekoek(...)tweede-wereldoorlog/

Doordat ik wel eens in online archieven heb zitten neuzen, ken ik ook een dergelijk geval uit mijn eigen familie. De andere grootvader van een paar neven en nichten van mij zat in de bezettingstijd in het verzet, is kennelijk op een of andere manier gepakt (of verraden?) en zat gevangen in concentratiekamp Buchenwald en is daar in maart 1945 overleden. Zijn overlijden werd vermeld in de Staatscourant en de gemeente van zijn laatste woonplaats heeft toen "wegens de Minister van Justitie" een overlijdensakte opgemaakt.
  maandag 25 augustus 2025 @ 19:10:21 #24
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_218590630
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 20:21 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Dat moet dan een heel bijzonder geval zijn geweest.

De wet biedt de mogelijkheid dat een vermiste persoon die onvindbaar is en van wie geen enkel levensteken meer komt, na een bepaalde periode officieel dood te verklaren. Indertijd stond daar een termijn voor van tien jaar.

Omdat er tijdens de bezettingstijd nogal veel mensen vermist zijn geraakt, heeft de regering in 1949 zelfs een wet gemaakt om personen die in die tijd vermist zijn geraakt, sneller dood te kunnen verklaren.

Op deze site staat er een wat uitgebreider verhaal over.

https://www.uitdeoudekoek(...)tweede-wereldoorlog/

Doordat ik wel eens in online archieven heb zitten neuzen, ken ik ook een dergelijk geval uit mijn eigen familie. De andere grootvader van een paar neven en nichten van mij zat in de bezettingstijd in het verzet, is kennelijk op een of andere manier gepakt (of verraden?) en zat gevangen in concentratiekamp Buchenwald en is daar in maart 1945 overleden. Zijn overlijden werd vermeld in de Staatscourant en de gemeente van zijn laatste woonplaats heeft toen "wegens de Minister van Justitie" een overlijdensakte opgemaakt.
Kan het helaas niet meer navragen nu.
Was in Nederlands-Indië.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  roze maandag 25 augustus 2025 @ 19:11:49 #25
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_218590635
quote:
1s.gif Op woensdag 13 augustus 2025 03:20 schreef KillemWieft het volgende:
Natuurlijk denk ik nog wel eens aan mensen die zijn overleden, maar herdenken of graven bezoeken doe ik niet. Geen behoefte aan.
Dit
Your beauty never ever scared me.
pi_218699832
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2025 17:54 schreef socialmedialurker het volgende:

[..]
Ik heb ook liever dat ik gecremeerd word dan begraven. Bij beide blijven al snel alleen beenderen over. Alleen blijf je bij een graf dan nog jarenlang 2,5 vierkante meter grond bezet houden, terwijl er dus bijna niks meer ligt.

Volgens mij is het ook nog vrij recent dat mensen eigen graven krijgen en er een bordje of steen op staan met wie daar ligt. Vroeger had je toch massagraven waar je voor een paar gulden dan bv. je overleden kind kon laten begraven? Zeg maar de bolwerken.
Welnee. Vaak zijn graven voor een jaar of 10. Dan kan je kiezen voor de volgende 10 jaar leges betalaen of het wordt het geruimd en kan er een ander in.
Ik kreeg een keer uitleg van een begraafplaatskantoor: er kunnen 2 kisten boven elkaar. Moet er een volgende in, dan worden de beenderen opgegraven en in een kistje gedaan. Dus ik denk dat bij alle volgenden de boel opgegraven wordt en meer botten verzameld worden in zo'n kistje.

Wat versta je eigenlijk onder vroeger? Ik kwam op begraafplaatsen met mensen die in de 90 waren toen ze overleden. Soms solo, soms familiegraven.

Het is al een tijd geleden dat ik op een begraafplaats kwam. Als kind vond ik het er doodeng, mede door de sombere sfeer met hoge heggen. Dat is later aanzienlijk opgeknapt en je kan er 's zomers tot 20:00 uur zijn. In het vroegere baarhuisje is een toilet gekomen. Inmiddels is m'n conditie achteruitgegaan. Het OV is onhandig, dus ik ben er lang niet meer geweest.
pi_218699951
De urnen van de schoonouders (98 en bijna 101 ) zijn ‘feestelijk’ door de kinderen als in 3 zonen, 3 schoondochters en een nicht bijgeplaatst in het familiegraf van twee generaties ouders daarvoor, waar ook een dochter ligt begraven. Toen ook de zelf gebeeldhouwde herdenking steen gelegd erbij.
‘Feestelijk’ omdat wij daar hebben gegeten, gedronken, getroost, verhalen verteld. Hun muziek gedraaid op een mooie zonnige dag, zittend de grafstenen.😎
Jaarlijks wordt het familiegraf een aantal x bezocht. Ook door een familielid in dezelfde plaats.
In ieder geval op de verjaardag van sch.ma.

Prachtige plekken om te bezoeken, ook in het buitenland. Ook heel lang naast een klein kerkhof HV gewoond. Incidenteel zijn er bezoekers. E liggen altijd wel bloemen bij een graf.

Op 4 mei komt een gemeente vertegenwoordiging samen met militaire vertegenwoordigers uit Engeland en U.S.A. en Canada bloemen leggen bij graf van een Canadese soldaat uit WO2 en anderen. Dan maakt men een tournee langs andere begraafplaatsen in de gemeente, waar strijders uit WO.2 zijn begraven.

Bij de herdenking van MH 17 was er ook (hoog) bezoek omdat een Joodse!!! jongeman er ligt begraven op verzoek van ouders, die in het dorp woonden.
Ook komen jaarlijks ongeveer 40/50 motorrijders uit Engeland langs om graven van gevallen kameraden te bezoeken. Dan zijn zij onderweg naar de herdenking in Wageningen.
Prachtig om te zien hoe de stoere motorrijders met veel geronk aan komen. De stilte, de helmen verwisselen voor een baret en dan daar een moment stil zijn.

Reflectie en bewust worden van vergankelijkheid en geschiedenis beleven op een begraafplaats is indringend.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 1% gewijzigd door AnneX op 07-09-2025 08:15:45 ]
pi_218703071
Dood is dood. De dode is nergens meer, dus die zal echt niet weten dat jij daar met een verlept bloemetje staat.

Dan gaat het enkel om gevoel. En gevoel is nou net niet wat ik in m'n donder heb. Dus nee
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')