abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218629527
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 11:59 schreef woxxel2 het volgende:
Mijn onderzoek is bij de huisarts gedaan.
Ik heb volgens mij niets hoeven invullen, alleen de oproep meegenomen.
Dan kan je alsnog de sjaak zijn denk ik, de huisarts zal het sample waarschijnlijk op sturen met je patiëntnummer, en het lab haalt de gegevens dan centraal op.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218630818
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 12:01 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dan kan je alsnog de sjaak zijn denk ik, de huisarts zal het sample waarschijnlijk op sturen met je patiëntnummer, en het lab haalt de gegevens dan centraal op.
gaan onderzoeken via HA niet naar andere laboratoria?
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_218631165
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 14:40 schreef mschol het volgende:

[..]
Dat weet ik niet zeker, dat zal per huisarts en regio verschillen.
pi_218633597
quote:

[..]
Nee, want BVO BMHK is aanbesteed en er zijn maar een beperkt aantal laboratoria in Nederland (3, nu dus 2) die dit uit mogen voeren. Medische indicatie mag wel in allerlei labs.

Bevolkingsonderzoek BMHK werd eerst landelijk door zeer veel laboratoria gedaan, dat is rond 2017 gewijzigd naar HPV test + cytologie indien afwijkende uitslag bij HPV test. Er waren eerst 5 screeningslaboratoria, maar dat is later na weer een aanbesteding gewijzigd naar 3 laboratoria. Of je uitstrijkje bij het desbetreffende laboratorium is beland, is dus afhankelijk van de regio waar je tijdens je oproep hebt gewoond.
pi_218636060
quote:

[..]
Ik heb wel een brief gekregen waarin info stond over de datalek, maar weet niet meer zeker of dat dan ook mijn gegevens waren. Ik heb die brief volgens mij ook nog weggegooid.
pi_218636081
Maar ik las ergens dat je nog een tweede brief zal krijgen als je er bij zit.
pi_218636178
Het zou handiger zijn als ze juist de burgers een brief sturen van wie géén data is gelekt, aangezien deze waarschijnlijk in de minderheid zijn.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_218636194
wie wil je aansprakelijk stellen, Dick Schoof? Alhoewel, hij was toch iets met AIVD.
het land is demissionair.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
I stand with (the) Netherlands. w/
  Redactie Frontpage zondag 31 augustus 2025 @ 13:55:35 #219
35189 crew  Troel
scherp en bot
pi_218640498
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2025 22:57 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
wie wil je aansprakelijk stellen, Dick Schoof? Alhoewel, hij was toch iets met AIVD.
het land is demissionair.
Wat heeft die man hier mee te maken? Het probleem zit bij het lab, niet bij de minister-president.
[b]troel (de ~ (v.), ~en)[/b]
[i]1 [inf.] vrouw of meisje[/i]
[i]2 trut[/i]
  zondag 31 augustus 2025 @ 17:59:10 #220
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_218644080
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2025 10:40 schreef ESF1Gamer het volgende:

[..]
Stel dat ze dat orde hebben, dan is mijn vraag waarom een lab een bsn nodig heeft.
Ze voeren alleen de tests uit en geven dat door aan bevolkingsonderzoek Nederland. Die mag verder uitzoeken dat de uitslag bij de juiste persoon hoort.
https://www.rijksoverheid(...)r-bsn/bsn-in-de-zorg

Zorgaanbieders, zorgverzekeraars en indicatieorganen (zoals het Centrum indicatiestelling zorg) zijn verplicht het bsn van patiënten te registreren. Ook moeten ze het nummer gebruiken als ze gegevens over patiënten uitwisselen. Dit staat in de Wet gebruik burgerservicenummer in de zorg (Wbsn-z).

Het is niet iets wat zo'n lab zelf verzint.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_218747123
Ik zie net in m'n postnl app dat er weer een brief van het bevolkingsonderzoek onderweg is (ik zat bij de gelekte gegevens). Het kan geen uitnodiging zijn, dat is pas over een paar jaar. Ben benieuwd wat erin staat...
pi_218747279
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 08:12 schreef miaeak het volgende:
Ik zie net in m'n postnl app dat er weer een brief van het bevolkingsonderzoek onderweg is (ik zat bij de gelekte gegevens). Het kan geen uitnodiging zijn, dat is pas over een paar jaar. Ben benieuwd wat erin staat.

Edit: ik kon een paar zinnen op de foto door de enveloppe heen lezen. Het gaat over koppelen van nummers (misschien verantwoording waarom ze het bsn nodig hebben?) en het venster eindigt met "Organisaties hoe dit heeft kunnen...".
pi_218749954
We zijn nu bijna 2 maanden verder, en nog steeds geen verslag gezien wat er nou mis is gegaan.
pi_218751804
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 13:50 schreef raptorix het volgende:
We zijn nu bijna 2 maanden verder, en nog steeds geen verslag gezien wat er nou mis is gegaan.
Ik heb de brief net in de bus gehad. Ze hebben bevestigd dat het bij mij inderdaad gaat om: naam, adres, woonplaats geslacht, soort onderzoek, geboortedatum, bsn nummer, uitslagen en naam van de huisarts.
Er wordt gemeld dat (in mijn geval) telefoonnummer en email niet zijn gedeeld.

Ze bieden nu wel excuses aan en geven een algemene link naar:
"Rijksoverheid.nl/datalek-wat-nu"

Op de achterkant staat een verantwoording waarom zij zoveel gegevens nodig hebben en de stappen die ze hebben ondernomen.
Dit zijn vooral meldingen bij officiële instanties.
Verder loopt er een onderzoek in samenwerking met het RIVM, en het rivm weer met ncsc.
Ook hebben ze de samenwerking met het desbetreffende lab stopgezet.
OM en politie starten een strafrechtelijk onderzoek.

Er is een speciale informatie lijn geopend.

Dit is een stuk doortastender dan die eerste brief en ze nemen nu ook duidelijk de verantwoordelijkheid t.o.v de "jammer maar good luck"- brief van een paar weken geleden.
pi_218751925
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 17:20 schreef miaeak het volgende:

[..]
Ik heb de brief net in de bus gehad. Ze hebben bevestigd dat het bij mij inderdaad gaat om: naam, adres, woonplaats geslacht, soort onderzoek, geboortedatum, bsn nummer, uitslagen en naam van de huisarts.
Er wordt gemeld dat (in mijn geval) telefoonnummer en email niet zijn gedeeld.

Ze bieden nu wel excuses aan en geven een algemene link naar:
"Rijksoverheid.nl/datalek-wat-nu"

Op de achterkant staat een verantwoording waarom zij zoveel gegevens nodig hebben en de stappen die ze hebben ondernomen.
Dit zijn vooral meldingen bij officiële instanties.
Verder loopt er een onderzoek in samenwerking met het RIVM, en het rivm weer met ncsc.
Ook hebben ze de samenwerking met het desbetreffende lab stopgezet.
OM en politie starten een strafrechtelijk onderzoek.

Er is een speciale informatie lijn geopend.

Dit is een stuk doortastender dan die eerste brief en ze nemen nu ook duidelijk de verantwoordelijkheid t.o.v de "jammer maar good luck"- brief van een paar weken geleden.
De website gaf nog wat prijs: Dat het lang duurde omdat ze voor elk individueel persoon het bestand moeten openen, mijn vermoede dat dus niet een database, maar eerder een fileshare of sharepoint omgeving slachtoffer geworden is lijkt te kloppen. Mijn volgende vermoeden is dat iemand zonder MFA beveiliging op zijn account gehacked is, en dat ze die credentials hebben gebruikt om alles te downloaden. Mijn ervaring is dat op dit soort systemen doorgaans ook slechte monitoring plaats vind.
pi_218752454
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 17:34 schreef raptorix het volgende:

[..]
De website gaf nog wat prijs: Dat het lang duurde omdat ze voor elk individueel persoon het bestand moeten openen, mijn vermoede dat dus niet een database, maar eerder een fileshare of sharepoint omgeving slachtoffer geworden is lijkt te kloppen. Mijn volgende vermoeden is dat iemand zonder MFA beveiliging op zijn account gehacked is, en dat ze die credentials hebben gebruikt om alles te downloaden. Mijn ervaring is dat op dit soort systemen doorgaans ook slechte monitoring plaats vind.
Onderschat het aantal mensen dat MFA gewoon goedkeurt zonder na te denken ook niet.

Die monitoring is inderdaad vaak niet goed, en ook nog wel is als losse service, zodat de logs niet op 1 plek komen. Wat maakt dat je bijvoorbeeld geen alarm kan zetten als de login uit Rusland, maar de MFA uit NL komt.

Maar grootse issue hier blijkt toch dat iemand dus bestand voor bestand kon binnenhalen zonder dat ze dat door hadden. Terwijl er echt wel mogenlijkheden zijn om dat soort data te beveiligen op een manier waarop je wel ziet dat opeens 1 user alle gegevens binnenhaalt.
pi_218752707
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2025 18:26 schreef Shotty het volgende:

[..]
Onderschat het aantal mensen dat MFA gewoon goedkeurt zonder na te denken ook niet.

Die monitoring is inderdaad vaak niet goed, en ook nog wel is als losse service, zodat de logs niet op 1 plek komen. Wat maakt dat je bijvoorbeeld geen alarm kan zetten als de login uit Rusland, maar de MFA uit NL komt.

Maar grootse issue hier blijkt toch dat iemand dus bestand voor bestand kon binnenhalen zonder dat ze dat door hadden. Terwijl er echt wel mogenlijkheden zijn om dat soort data te beveiligen op een manier waarop je wel ziet dat opeens 1 user alle gegevens binnenhaalt.
Klopt daarom ook gebruik maken van Actieve MFA, en niet 1 die kwetsbaar is voor MFA bombing.
Als monitoring expert zie ik heel veel verkeerd gaan, vooral in organisaties waar teams wel zelf toegang hebben tot hun logs, maar eigenlijk de kennis niet hebben om het goed in te richten. Maar ook bij organisaties die het centraal doen, maar de domein ervaring niet hebben om goede monitoring in te richten. Maar goed ik verwacht bij deze organisatie dat het in algemeen gewoon niet zo een goed systeem was, ik vermoed gewoon een systeem waarbij men onder patiëntnummer iets in een share zet, en het daar handmatig vanaf haalt. Ik vermoed ook geen gestructureerde data, omdat men anders de analyse wel sneller had kunnen uitvoeren.
pi_220010198
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_220010749
Ik ben ook benieuwd hoeveel ervanaf gaan zien. Ik zat bij de datalek en ga toch (over een paar jaar) weer meedoen, want m'n gezondheid enzo. Maar leuk was anders...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')