Snap ik ja, wat klote zegquote:Op woensdag 20 augustus 2025 08:32 schreef Donna het volgende:
[..]
Nee, helemaal niks nuttigs.
Kijk uit voor fraude en wees extra oplettend met klikken op linkjes etc. Alsof ik dat niet al altijd ben.
Ik vind het echt een heel onprettig idee dat mijn BSN + uitslag op straat gelegen heeft.
Helaas niet heel verrassend, maar denk niet dat ze iets anders hadden kunnen zeggen. Wel een flink excuus uiteraard.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 08:32 schreef Donna het volgende:
[..]
Nee, helemaal niks nuttigs.
Kijk uit voor fraude en wees extra oplettend met klikken op linkjes etc. Alsof ik dat niet al altijd ben.
Ik vind het echt een heel onprettig idee dat mijn BSN + uitslag op straat gelegen heeft.
Ik vind de communicatie rond BSN vanuit de overheid zo raar. Streep hem door als je paspoort moet delen, deel het BSN nergens, maar er is heel weinig risico als hij op straat ligt en je kan lekker geen nieuwe krijgen.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 10:43 schreef raptorix het volgende:
Dit lek is hopelijk een start moment dat we eindelijk security eens serieus gaan nemen, maar vooral dat we er in gaan investeren, het is gewoon een enorm zooitje en het zou ook goed zijn als we eens innovatiever zijn, de manier waarop we nu met BSN werken is gewoon niet meer van deze tijd.
Het punt is dat als je een database ontwerpt je altijd een uniek nummer wilt hebben dat als gouden standaard geld, vroeger toen er geen BSN nummer was, was een combinatie van: Geboortedatum, voornaam en achternaam, echter dat ging wel eens mis. Kortom een uniek nummer voor elke burger is bijzonder handig, want dan hoef je de data uitwisseling alleen op dat nummer te doen, dat de rest niet klopt of precies is maakt dan niet zoveel uit. Echter er zijn tegenwoordig cryptografische manieren waarop je een nieuw nummer kunt genereren dat het BSN bevat, maar alleen op een speciale manier uitleesbaar is, en dat zouden we moeten doen.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 14:07 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik vind de communicatie rond BSN vanuit de overheid zo raar. Streep hem door als je paspoort moet delen, deel het BSN nergens, maar er is heel weinig risico als hij op straat ligt en je kan lekker geen nieuwe krijgen.
Ben verder geen kenner wat voor misbruik je ermee kan maken, maar dat lijkt allemaal nogal tegenstrijdig.
Exact dit. Estland lacht zich kapot om ons. Daar regel je alles veilig online in minuten, hier klooien we nog steeds met een BSN alsof het een magische sleutel is. Het is 2025, maar digitaal lopen we in NL nog steeds met een fax onder de arm. Maar hé… wél miljarden naar consultants die er nóg een PowerPoint over maken.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 10:43 schreef raptorix het volgende:
Dit lek is hopelijk een start moment dat we eindelijk security eens serieus gaan nemen, maar vooral dat we er in gaan investeren, het is gewoon een enorm zooitje en het zou ook goed zijn als we eens innovatiever zijn, de manier waarop we nu met BSN werken is gewoon niet meer van deze tijd.
Ik heb even een snelle proof of concept online gezet waar je het zelf kunt testenquote:Op woensdag 20 augustus 2025 14:40 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Exact dit. Estland lacht zich kapot om ons. Daar regel je alles veilig online in minuten, hier klooien we nog steeds met een BSN alsof het een magische sleutel is. Het is 2025, maar digitaal lopen we in NL nog steeds met een fax onder de arm. Maar hé… wél miljarden naar consultants die er nóg een PowerPoint over maken.
Meh. Politiek den haag vraagt weer vragen, en meer zal er niet gebeuren.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 10:43 schreef raptorix het volgende:
Er komt wel langzaam wetgeving, zoals op dit moment DORA, maar goed dat is allemaal erg high level, en bedrijven hebben er gewoon lak aan, geloof dat met DORA directie wel hoofdelijk aansprakelijk is.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 14:53 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Meh. Politiek den haag vraagt weer vragen, en meer zal er niet gebeuren.
DORA is EU geregeld. Met de nieuwe NIS2 is de directie ook hoofdelijk aansprakelijk. Alleen NL loopt nog steeds te kloten met de implementatie...quote:Op woensdag 20 augustus 2025 14:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Er komt wel langzaam wetgeving, zoals op dit moment DORA, maar goed dat is allemaal erg high level, en bedrijven hebben er gewoon lak aan, geloof dat met DORA directie wel hoofdelijk aansprakelijk is.
Nou ja, ik werk bij een bank wij zijn er wel degelijk mee bezig, maar aangezien we al aan veel zwaardere eisen voldoen is het voor wat ik heb gezien niet zoveel werk, wel wordt er extra aandacht aan met name recovery plans besteed, maar technisch gezien moet je dat bij systemen met een hogere beschikbaarheidseisen toch al hebben.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 15:00 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
DORA is EU geregeld. Met de nieuwe NIS2 is de directie ook hoofdelijk aansprakelijk. Alleen NL loopt nog steeds te kloten met de implementatie...
De financiële wereld loopt vaak al voor op de rest idd. Mede door eisen vanuit de Nederlandse Bank en andere organen.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 15:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nou ja, ik werk bij een bank wij zijn er wel degelijk mee bezig, maar aangezien we al aan veel zwaardere eisen voldoen is het voor wat ik heb gezien niet zoveel werk, wel wordt er extra aandacht aan met name recovery plans besteed, maar technisch gezien moet je dat bij systemen met een hogere beschikbaarheidseisen toch al hebben.
Werk toevallig ook bij een bank, ken de klappen van de zweep.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 15:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nou ja, ik werk bij een bank wij zijn er wel degelijk mee bezig, maar aangezien we al aan veel zwaardere eisen voldoen is het voor wat ik heb gezien niet zoveel werk, wel wordt er extra aandacht aan met name recovery plans besteed, maar technisch gezien moet je dat bij systemen met een hogere beschikbaarheidseisen toch al hebben.
Ik zit hieraan te denken idd. Maar in m'n eentje gaat dat weinig opleveren.quote:Op maandag 11 augustus 2025 16:24 schreef SilverMane het volgende:
Alle slachtoffers zouden nu een dikke claim moeten indienen. Dan leren bedrijven en instanties het misschien een keertje af om slordig met vertrouwelijke gegevens om te gaan.
Niet dat je er veel aan heb maar mijn zegen heb je in ieder geval.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 15:34 schreef miaeak het volgende:
[..]
Ik zit hieraan te denken idd. Maar in m'n eentje gaat dat weinig opleveren.
Volgens mij is er nog helemaal niets bekend over de oorzaak, op basis van wat ik zag in het bericht van de Ransomware groep zou het me niet verbazen als het om een sharepoint server gaat.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 16:04 schreef The-BFG het volgende:
Dat trouwens niemand de cloud als hoofdprobleem heeft genoemd...
Want? Wat is daar het hoofdprobleem van in deze casus?quote:Op woensdag 20 augustus 2025 16:04 schreef The-BFG het volgende:
Dat trouwens niemand de cloud als hoofdprobleem heeft genoemd...
Was een tijdje het standaard geroep als er een datalek was.. maar ik mag hopen dat de tijd voorbij is dat we onbeveiligde elastic search clusters in de cloud hadden hangen.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 16:19 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Want? Wat is daar het hoofdprobleem van in deze casus?
Wat ik wel erg vaak zie is dat men in hippe websites javascript libraries gebruikt die eigenlijk voor serverside gebruik bedoeld zijn, en op die manier API tokens van backend diensten exposen.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 16:24 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Was een tijdje het standaard geroep als er een datalek was.. maar ik mag hopen dat de tijd voorbij is dat we onbeveiligde elastic search clusters in de cloud hadden hangen.
Dat is één van de dingen die ik eng vind aan de cloud. Niet de cloud zelf maar wat met erop/erin? gooit.quote:Op woensdag 20 augustus 2025 16:34 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wat ik wel erg vaak zie is dat men in hippe websites javascript libraries gebruikt die eigenlijk voor serverside gebruik bedoeld zijn, en op die manier API tokens van backend diensten exposen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |